کتاب معاون وزارت خارجه رونمایی شد؛

عراقچی درنمایشگاه کتاب: باید به دیپلماسی آب‌های فرامرزی ورود کنیم

عصر نمایشگاه- سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ضمن بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشستی پژوهشی درباره تازه‌ترین کتاب خود سخن گفت.

عراقچی درنمایشگاه کتاب: باید به دیپلماسی آب‌های فرامرزی ورود کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرنمایشگاه » به نقل از  مهر به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، در نشست تخصصی «پژوهش در حوزه سیاست خارجی با نگاهی به تازه‌های نشر» در سرای اهل قلم، درباره کتاب «دیپلماسی آب‌های فرامرزی و نظام بین‌الملل؛ درس‌هایی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» گفت: این کتاب حاصل 10 سال تجربه من در زمانی است که به عنوان معاون حقوقی بین‌الملل وزیر امور خارجه به خدمت مشغول بودم.

    معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: کتاب «دیپلماسی آب‌های فرامرزی و نظام بین‌الملل؛ درس‌هایی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» به دیپلماسی آب‌های فرامرزی ایران و دیگر کشور‌ها کمک می‌کند. از سویی سرفصل جدیدی را در عرصه ادبیات دیپلماسی و روابط بین‌الملل باز می‌کند.

    عراقچی تصریح کرد: برخورد با معضل کمبود آب بسیار مهم است. زیرا جهان، با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. تالیف این اثر از زمانی شروع شد که من در بخش اداره حقوقی و مرزی وزارت امور خارجه مشغول به کار بودم. در بحث‌ آب‌های جاری مرزی به طور مشخص هنوز با وجود گذشت سال‌ها، اختلاف میان ایران و عراق وجود دارد و هم‌چنان لاینحل باقی مانده است. این اثر شامل گزارش‌ها و یادداشت‌های من از آن دوران است که به تدریج تدوین شده است در قالب کتاب در نشر وزارت امور خارجه  منتشر شده است.

    وی در ادامه گفت: در جمهوری اسلامی ایران باید در بحث دیپلماسی آب‌های فرامرزی، وارد شویم. زیرا ایران عنوان کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و به این دیپلماسی نیاز دارد. ما در شرق کشور به لحاظ جغرافیایی پایین‌دست به شمار می‌آییم و آب‌های جاری مرزی از سمت کشور‌های همسایه به سمت مرز‌های ایران در جریان است و عملاً دولت‌های همسایه مانع از ورود آب‌ها به ایران می‌شوند.

    معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: همچنین در شرق کشور با افغانستان به دلیل نوع رفتارش در مهار آب‌های جاری، مشکل و اختلاف داریم و هنوز حل نشده است. از سوی دیگر در منطقه غرب کشور هم بالادست هستیم و آب‌هایی که از کوه‌ها و مناطق کوهستانی ایران سرچشمه می‌گیرند، به سمت مرز‌های همسایه می‌روند و این هم برای ما چالشی است. این اثر در تبیین راه‌ها و روش‌های چگونگی حل و فصل این چالش‌ها به ما می‌تواند کمک کند و یکی از منابع مهم برای دیپلمات‌های جوان برای احقاق حقوق ایران می‌تواند باشد.

    همچنین بر اساس این گزارش، در حاشیه این نشست از 30 عنوان کتاب دیگر از مجموعه آثار انتشارات وزارت امور خارجه، با حضور سیدعباس عراقچی و دیگر مسئولان وزارت امور خارجه رونمایی شد. این آثار طی یک سال اخیر در وزارت امور خارجه چاپ و منتشر شده است و عمدتاً منابعی در حوزه دیپلماسی است که  توسط دیپلمات‌های کارکشته ایرانی نوشته شده است.

    بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت