پوستر و نکات کلیدی در طراحی

عصر نمایشگاه- طراحی پوستر می‌تواند برای یک طراح بسیار چالش‌برانگیز باشد، مخصوصا اگر اولین‌باری باشد که چنین کاری را انجام می‌دهد. اما با توجه به تحقیقات انجام شده و همچنین نظر کارشناسان نکاتی وجود دارد که می‌تواند در ارتقای کیفیت طرح، هر شخصی را در طراحی پوستر یاری کند.

پوستر و نکات کلیدی در طراحی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، اما مسئله این است که شما از کجا باید شروع کنید و چه مواردی را باید مد نظر داشته باشید‌ که به‌صورت کوتاه به آنها اشاره می‌شود:

    1-کانون توجه و تمرکز را پیدا کنید
    در پس‌زمینه هر پوستر باید یک پیام و  ایده‌ای قرار گرفته باشد‌ و این طرح باید بتواند با افراد به‌راحتی ارتباط برقرار کرده و به مخاطب پیام یا حس مورد نظر رامنتقل کند. ایده باید طوری استفاده شود که به موضوع پیوندی غیر‌مستقیم خورده باشد‌ و همین امر باعث درگیر شدن ذهن مخاطب، جذب شدن به سمت پوستر، درگیر شدن ذهن و اثر‌گذاری خواهد شد‌ و در عین حال نباید به گونه‌ای‌ پیچیده باشد که مخاطب از دیدن  و وقت گذاشتن روی درک آن صرف نظر کند!
    یکی از طراحان مطرح در این مورد می‌گوید: «من بسیار تمایل دارم که علاقه و گرایش‌های خودم را دنبال کنم. اما معمولا هیچ‌گاه آنها را در طرح‌های خودم اعمال نمی‌کنم زیرا  دوست دارم آنها روال مینیمال و ساده‌ای‌ داشته باشند‌ و همچنین با حداقل تعداد المان و عناصر یک پیام ماندگار را انتقال دهم.»
    بنابراین وقتی شما یک پوستری طراحی می‌کنید سعی کنید در مورد ایده‌های مختلف خود فکر کنید و با موردی پیش بروید که ‌تاثیر بسزایی را ‌ روی حجم گسترده‌ای از مخاطبان دارد. بنابراین طرح تنها نباید به سلیقه طراح بستگی داشته باشد و باید با تمرکز ‌ روی هدف پروژه برای همه جذاب باشد.

    2-در جزئیات سازگاری و هماهنگی  ایجاد کنید
    وجود سازگاری  و هماهنگی در جزییات یک کلید اصلی در طراحی پوستر خوب است.
    طراح دیگری به نام Prudencio اشاره می‌کند: «برای ایجاد یکدستی در طراحی پوستر، من از یک فونت یکسان برای تمام عنوان‌ها و از فونت مقابل آن برای قسمت‌های جزئیات اطلاعات کار استفاده می‌کنم. همچنین رنگی که در پس زمینه استفاده می‌شود نیز همانند فونت بسیار دارای اهمیت است‌ و باید بر اساس این باشد که قرار است چه حسی به کاربر منتقل شود و این رنگ چطور با سایر عناصر ترکیب شود.

    3-تایپوگرافی  (Typography )
    یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین طراحان بریتانیایی ( Radim Malinic)، که  مشتری‌های بزرگی  از جمله  Acer، شورای هنر انگلستان، BBC و موزه لندن کارهایشان را به او سفارش می‌دهند و به خاطر استفاده خارق‌العاده خود از ترکیب رنگ‌ها و  مونتاژ صحیح تصاویر مشهور شده است، می‌گوید:
    «طراحی گرافیک یک ترکیب زیبایی از ظرافت‌ها و زمختی‌هاست‌ و از زمانی که من  font Graphic  را شناختم، دوست دارم که آن را در فرصتی به کار ببرم. شما می‌توانید در طراحی خود هر تنوع و خلاقیتی را به کار ببرید. اما باید توجه داشته باشید که متناسب در طراحی پوستر چه پیامی را منتقل می‌کنید و فونت‌هایی که به کار می‌برید نیز مکمل هم باشند.»

    4-یک روز کامل را به طرحی خود اختصاص دهید
    زمانی که فکر کردید‌ طراحی پوستر شما به پایان رسیده است، از طرح خود فاصله بگیرید و روی چیز دیگری متمرکز شوید. زمانی که شما پس از مدتی مجددا بازگردید و به طرح خود نگاه بیندازید، به ضعف‌های جدیدی در آن پی خواهید برد که‌ هنگام طراحی متوجه آن نشدید.
    بسیاری از طراحان پیشنهاد می‌کنند که شما باید یک روز اضافه را ‌روی طرحی که  طراحی کرده‌اید، صرف کنید. البته توجه به این نکته در طراحی هر طرحی موثر است‌ و  نظر اطرافیان خود نیز در مورد طرح جویا شوید.

    5- طراحی بهینه‌ای داشته باشید
    سعی کنید از به‌کار‌بردن گرافیک و متن‌های اضافی در طراحی خود خودداری کنید‌ و فقط مواردی را به کار ببرید که ‌ روی مفاهیم و موضوع  اصلی تمرکز می‌کنند.
    طراحی یک پوستر با لغات و تصاویر و عناصر کمتر، برای مشتریان بسیار جذاب‌تر و چشم‌نواز تر است و در این حالت باعث می‌شود افراد ‌ روی مفهوم  پوستر بیشتر تمرکز کنند و در نتیجه یک طرح و اثر به‌یاد‌ماندنی خواهید داشت.

    *نویسنده: صادق نخبه زعیم - طراح و گرافیست  برندینگ نمایشگاهی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت