گره کور احداث نمایشگاه‌های بین المللی کردستان

عصر نمایشگاه- قریب به ۱۵ سال از طرح اولیه ساخت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کردستان می‌گذرد، پروژه‌ای که تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته و فقط در حد یک زمین خالی باقی مانده است.

گره کور احداث نمایشگاه‌های بین المللی کردستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا, مکان فعلی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کردستان به لحاظ دارا بودن زیرساخت‌های لازم برای یک نمایشگاه بین‌المللی و حتی داخلی ، بارها موردانتقاد قرارگرفته و در برخی از موارد حتی باعث ایجاد مشکلاتی هم شده است .

    این نمایشگاه که در جنب میدان میوه و تره‌بار استان قرار گرفته است به دلیل نبود دسترسی آسان به وسایل نقلیه عمومی و سرویس ایاب و ذهاب، فاصله زیاد با مرکز شهر، نداشتن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و ... مکانی نامناسب برای برگزاری نمایشگاه است .

    همین مسئله باعث شد که از 15 سال پیش‌طرح اولیه ساخت زمین نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کردستان در محل دیگری و با دارا بودن زیرساخت‌های لازم مطرح شود.

    در این راستا زمینی در محدوده شهرک پیام سنندج که بالغ‌بر 15 هکتار است برای ساخت نمایشگاه در نظر گرفته شد؛ درگذشته مالکیت این زمین در اختیار سازمان جهادکشاوزی بود اما در حال حاضر سند مالکیت آن به نام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج است.

    این زمین به دلیل وجود مشکلاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت تاکنون احداث نشده و ساخت آن به گره کوری تبدیل شده است .

    در این راستا در اردیبهشت‌ماه سال 94، مهران حیدری، رئیس وقت اداره توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه‌ای که در خصوص بررسی آخرین وضعیت پروژه احداث سایت دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان برگزار شد، به‌ضرورت احداث سایت نمایشگاهی در کردستان تأکید و عنوان کرد: با توجه به مرزی بودن استان و داشتن پتانسیل‌های فراوان در زمینه‌های تجارت، بازرگانی و صادرات، وجود سایت اداری برای استان ضروری است .

    وی گفت: استان کردستان برای تبلیغات، بازاریابی، نشان دادن توانمندی‌ها و پتانسیل‌های محصولات تولیدی و صادراتی خود نیازمند وجود چنین زیرساختی است که می‌طلبد این امر با جدیت پیگیری شود .

    حیدری افزود: با توجه به حساسیت وجود محل نمایشگاه بین‌المللی در کردستان، در سال‌های گذشته مبالغی به این مهم اختصاص داده‌شده که نشان‌دهنده توجه به این امر مهم است .

    وی تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی هردو خواهان تسریع در اقدامات موردنیاز برای راه‌اندازی محلی جهت برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی هستند که در این زمینه باید بسترهای لازم را برای بخش خصوصی فراهم کرد .

    رئیس وقت اداره توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با اشاره به اینکه موانعی ازجمله انتقال و قیمت زمین برای احداث نمایشگاه وجود دارد، یادآور شد: باید با تعامل و پیگیری‌های ویژه، هرچه سریع‌تر این زمین به شرکت نمایشگاهی کردستان واگذار شود .

    نبود محل دائمی نمایشگاهی در کردستان، یک ضعف بزرگ زیرساختی

    همچنین در همین جلسه محمد دره وزمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستآن‌هم از نبود محل دائمی نمایشگاهی در کردستان به‌عنوان یک ضعف بزرگ زیرساختی یادکرد و گفت: بیش از یک دهه است که اختصاص و احداث زمین نمایشگاهی در کردستان موردبحث بوده و بااین‌وجود کردستان تاکنون همچنان از داشتن یک مکان جهت برگزاری نمایشگاه‌های دائمی محروم است .

    وی گفت: استان کردستان با دارا بودن 230 کیلومتر مرز مشترک با منطقه اقلیم کردستان عراق، داشتن پتانسیل‌های صادراتی، وجود سه بازارچه و یک مرز رسمی در استان، وجود تشابهات قومی و فرهنگی با منطقه اقلیم و مزایایی بسیار دیگر می‌تواند به‌عنوان یک کریدور صادراتی برای کشور نقش مهمی را ایفا کند که متأسفانه این استان با تمام این ظرفیت‌ها تاکنون فاقد محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده است .

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: زمین نمایشگاه دائمی بین‌المللی کردستان در هر دوره علیرغم وجود مصوبه هیئت دولت با مشکل مواجه شده است که این موضوع باید باهمت و عزم جدی تمامی مسئولان پایان‌یافته و فرصتی فراهم شود تا استان کردستان نیز بتواند از وجود چنین مکانی برخوردار شود .

    دره وزمی ذکر کرد: زمینی با مساحت 15 هکتار جهت برپایی سایت نمایشگاهی در نظر گرفته‌شده است که باید به‌نحوی‌که شایسته و درخورشان استان باشد، احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد .

    وی در پایان یادآور شد: این زمین متعلق به مرکز آموزش جهاد کشاورزی بوده و لازم است هرچه سریع‌تر به مالکیت شرکت نمایشگاهی کردستان درآید تا بتوان کارهای احداث سایت را هرچه سریع‌تر آغاز کرد .

    یک سال بعد از برگزاری این جلسه و در تیرماه سال 95 هم عبدالمحمد زاهدی، استاندار سابق کردستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان خواستار تعیین تکلیف وضعیت زمین نمایشگاه دائمی کردستان شد و گفت: دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی استان کردستان باید هرچه سریع‌تر برای تعیین تکلیف وضعیت زمین نمایشگاه دائمی استان اقدامات لازم را به عمل‌آورند .

    خریداری زمین نمایشگاه بین‌المللی کردستان توسط اتاق بازرگانی سنندج

    اما در خردادماه 96 کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان، از خریداری زمین این نمایشگاه خبر داد و گفت: یکی از کارهای اساسی اتاق بازرگانی سنندج خریداری زمینی به مساحت 154 هزار مترمربع از سازمان جهاد کشاورزی با هزینه‌ای بالغ‌بر 13 میلیارد تومان از محل اعتبارات اتاق بازرگانی ایران، جهت احداث محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوده است .

    وی گفت: در نظر داریم در این زمین علاوه بر احداث مکان نمایشگاه، همچنین مکانی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و موسیقی احداث کنیم که در کشور نمونه باشد .

    در این میان، بهمن مرادنیا استاندار فعلی کردستآن‌هم در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب استان که اسفندماه سال گذشته در مکان فعلی نمایشگاه‌های استان برگزار شد، از نبود زیرساخت‌های نمایشگاهی در کردستان انتقاد و ابراز امیدواری کرد که مکانی درخورشان این‌گونه نمایشگاه‌ها در استان دایر شود.

    وجود موانع و معارض در راه ساخت زمین نمایشگاهی کردستان

    اکنون دوباره وضعیت این زمین را از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج که مالک زمین مذکور هستند پیگیری کرده‌ایم که کمال حسینی با اشاره به اینکه طرح اولیه این زمین به 15 سال پیش‌ برمی‌گردد، اظهار کرد: در ابتدای کار این زمین در اختیار دولت بوده و حتی شروع به ساخت دیوارکشی و حصارکشی و ... آن‌هم می‌کنند اما بعدازاینکه منابع مالی آن تأمین نمی‌شود کار متوقف می‌شود .

    سید کمال حسینی افزود: از سال 91 اتاق بازرگانی پیگیر انجام این پروژه می‌شود؛ چون ما در شرکت نمایشگاهی سهام داریم و سرمایه‌گذاری در این‌گونه نمایشگاه‌ها یکی از وظایف ماست .

    وی عنوان کرد: اواخر سال 95 سند این زمین به نام اتاق بازرگانی سنندج انتقال داده شد که اتاق بازرگانی ایران در دو مرحله هزینه 13 میلیارد تومانی آن را تأمین کرد .

    رئیس اتاق بازرگانی سنندج ادامه داد: متأسفانه در آخرین لحظه سازمان جهاد کشاورزی، مالک قبلی این زمین عنوان کرد که حدود 2 هکتار از این زمین به بحث ساخت‌وساز مسکن اختصاص پیداکرده و به تعاونی‌های مسکن واگذارشده است؛ اما بااین‌وجود ما از ادامه راه پشیمان نشدیم و زمین را خریداری کردیم .

    وی تصریح کرد: علاوه بر این در ادامه مشخص شد که قسمت‌هایی دیگر از زمین هم مربوط به دولت است که برای واگذاری مصوبه هیئت دولت را می‌خواهد .

    حسینی ذکر کرد: همچنین در نقشه برداری‌هایی که صورت گرفته بود متوجه شدیم که اتوبان نظام‌مهندسی هم به این زمین برخورد می‌کند و این مسئله هم یکی دیگر از مشکلات ماست .

    وی عنوان کرد: متأسفانه به دلیل وجود این مشکلات و بروکراسی‌های اداری تاکنون نتوانسته‌ایم کار احداث زمین را شروع کنیم؛ هرچند ما چون دغدغه ساخت آن راداریم چندین دفعه فراخوان داده‌ایم و طراح انتخاب و طراحی آن‌هم در حال آماده شدن است .

    رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: ما هنوز جواز ساخت زمین را نداریم، چون بخش‌هایی از آن هنوز مشخص نیست که در مالکیت چه کسی است .

    وی ادامه داد: در چند سال گذشته موضوع این زمین به کمیسیون ماده 5 و شهرداری سنندج هم ارجاع داده‌شده اما به آن رسیدگی نشده است.

    ساخت زمین نمایشگاهی کردستان عزم همگانی را می‌طلبد

    حسینی با بیان اینکه معاونان استاندار هم در جریان این پروژه هستند، تصریح کرد: برای احداث این پروژه به همت و عزم بدنه کارشناسی و مدیران استان نیاز داریم که ما را به‌صورت ویژه کمک کنند .

    وی با اشاره به اینکه پروژه ساخت زمین نمایشگاهی بین‌المللی کردستان خود شامل چندین پروژه است، ذکر کرد: ما به‌عنوان بخش خصوصی، اگر شرایط را برایمان فراهم کنند می‌توانیم طی چهار سال آینده این مجموعه را تکمیل کنیم .

    رئیس اتاق بازرگانی سنندج در پایان خاطرنشان کرد: حل این مشکل کمک شهرداری و شورای شهر، جهاد کشاورزی و دولت را می‌طلبد که امیدوارم به آینده آن نگاه کرده و ما را یاری کنند .

    در این راستا سعی کردیم که با سازمان جهاد کشاورزی است ا ن ‌هم در این رابطه گفتگو کنیم اما این سازمان هیچ پاسخی را به ما ندادند.

    با توجه به اینکه استان کردستان دارای ظرفیت‌های بسیاری است می‌طلبد مکانی را برای عرضه این توانمندی‌ها داشته باشد که پروژه ساخت زمین نمایشگاه‌های بین‌المللی کردستان ‌هم یک پروژه مهم در این راستاست.

    تعلل ده‌ها ساله در احداث این زمین قابل‌قبول نبوده و بایستی مدیران ارشد استانی هم هرچه زودتر راه‌حل اساسی را برای تسریع در روند احداث این پروژه مهم اتخاذ کرده و موانع پیشروی بخش خصوصی را رفع کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت