مدیر ارشد اجرایی cnr در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه «نمایشگاه» خبر داد‌؛

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع فرودگاهی- نمایشگاهی جهان در ترکیه

عصر نمایشگاه- مرکز نمایشگاهی cnr ترکیه، با برگزاری سالانه بیش از ۵۰ نمایشگاه معتبر جهانی با رعایت استانداردها، یکی از بزرگ‌ترین مراکز نمایشگاهی در منطقه اروپا-آسیا به شمار می‌رود.

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع فرودگاهی- نمایشگاهی جهان در ترکیه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»، پس از وقوع کودتا در ترکیه و حملات تروریستی به شهر استانبول، مدیران این مرکز تلاش زیادی صرف جلب اعتماد فعالان صنعت نمایشگاهی جهان کردند که با توجه به آمارهای موجود، امروز به ثمر نشسته است. برای آگاهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی این مرکز نمایشگاهی، با آقای جم شنل، مدیر ارشد اجرایی cnr گفت‌وگویی اختصاصی داشتیم که می‌خوانید.

    لطفا درباره فعالیت‌های مرکز نمایشگاهیcnr  توضیح دهید.
    ما در اینجا دو دسته نمایشگاه داریم؛ مهم‌ترین آنها نمایشگاه‌هایی است که خودمان برگزار می‌کنیم و طبق برنامه، در سال 2018 ما 42 نمایشگاه مختلف را برگزار خواهیم کرد.
    بخش دیگر نمایشگاه‌هایی است که توسط برگزارکنندگان دیگر درcnr  به صورت نمایشگاه‌های میهمان برگزار می‌شوند که حدود 15 نمایشگاه را شامل می‌شود. بر این اساس به طور کلی ما 57 نمایشگاه را در سال 2018 خواهیم داشت. ما نمایشگاه‌های بسیار مهمی را در cnr داریم که بزرگ‌ترین آنها عبارتند از یونیسرا در صنعت سرامیک و 2 نمایشگاه بزرگ در صنعت مبلمان که یکی در ژانویه و دیگری در ماه اکتبر برگزار می‌شود. همچنین 2 نمایشگاه بزرگ در صنعت نساجی داریم که Evteks در پایان ماه آوریل و Home & Tex در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. البته نمایشگاه‌های کوچک بسیاری در صنایع مختلف درcnr  برگزار می‌شوند. همچنین به دلیل موقعیت مکانی، این مرکز نمایشگاهی به برند نمایشگاهی ترکیه مبدل شده است. در cnr ما تمرکز زیادی بر نمایشگاه‌های خارجی داریم. به اعتقاد ما موفقیت یک نمایشگاه به تعداد و کیفیت بازدید‌کنندگان نمایشگاه بستگی دارد و از آنجایی که ترکیه تلاش می‌کند کشوری صادرات‌محور باشد، ما تمرکز زیادی بر بازدیدکنندگان خارجی و خریداران خارجی داریم. به طور کلی می‌توان گفت در این مورد موفق بوده‌ایم. به طور مثال، نمایشگاه یونیسرا یکی از نمایشگاه‌هایی است که در این مورد موفق بوده است. سال گذشته یک رکورد برای این نمایشگاه ثبت شد با اینکه اولین سالی بود که مرکز نمایشگاهی cnr را برای برگزاری نمایشگاه خود انتخاب کرده بودند. امسال نیز با آمار بهتری نسبت به سال گذشته برگزار شد و در مجموع نمایشگاه راضی‌کننده‌ای برای تمام شرکت‌کنندگان است.
    ما تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌هایمان بین‌المللی باشند و البته بیشترشان هستند. همچنین ما یک مرکز نمایشگاهی دیگر در جنوب ترکیه، شهر مرسین در نزدیکی مرز سوریه داریم که 6 نمایشگاه در آن مرکز نمایشگاهی برگزار می‌کنیم.
    هم‌اکنون تلاش می‌کنیم در شهر آنتپ در جنوب شرقی ترکیه و در مرز عراق نیز یک مرکز نمایشگاهی احداث کنیم و در پایان امسال (سال 2018) 4 نمایشگاه در این مرکز نمایشگاهی خواهیم داشت.
    همچنین ما خود را آماده می‌کنیم تا نمایشگاه‌هایی در خارج از ترکیه برگزار کنیم. ما نمایشگاهی در صنعت نساجی، مبلمان و فرش در شهر میامی آمریکا و در آوریل سال 2019 خواهیم داشت. در واقع متوجه شدیم پتانسیل بسیار خوبی برای کالاهای ترک در آمریکای جنوبی وجود دارد و به دلیل موقعیت این شهر (میامی) بازدیدکنندگان از شهرهای جنوبی آمریکا به‌راحتی می‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

    درباره برنامه‌های خود برای جذب  بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان خارجی در سال 2018 بفرمایید.
    از ابتدای سال 2018 تاکنون 30 درصد افزایش در تعداد بازدید‌کنندگان خارجی داشته‌ایم و این افزایش در طول 2 سال گذشته نیز 33 درصد بوده است. این رشد با توجه به ناآرامی‌های سیاسی سال‌های اخیر ترکیه موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. به خصوص بعد از دو حمله تروریستی که اتفاق افتاد، ما بسیار نگران بودیم چرا که اتفاق نگران‌کننده‌ای برای بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های خارجی بود. ما تدابیر لازم را برای مقابله با این بحران و شرایط اندیشیدیم و توانستیم با تغییر استراتژی بازاریابی خود در خارج از ترکیه و ارائه تسهیلاتی مانند پرواز و هتل رایگان به بازدیدکنندگان از طریق نمایندگی‌های خود در خارج از ترکیه، بازدیدکنندگان زیادی جذب کنیم. از آنجایی که نمایشگاه‌های ما از نظر کیفیت غرفه‌داران بسیار موفق هستند و بازدیدکننده خارجی که برای اولین‌بار در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند، سال بعد با هزینه خود در این نمایشگاه حضور خواهد یافت، دیگر نیازی به تسهیلات و سرویس‌های اقامتی نخواهد داشت. با این سیاست ما افراد درست و متخصص را در هر صنعت به نمایشگاه‌های خود
    دعوت می‌کنیم. ما یک برنامه مدیریت ارتباط با مشتری بسیار موثر داریم و بعد از نمایشگاه با آنها در ارتباط هستیم و برای آنها ایمیل و پیام‌های متعددی را از  3ماه قبل از بر گزاری رویداد ارسال می‌کنیم.

    برنامه شما برای سال‌های 2019 و 2020 چیست و صنعت نمایشگاهی جهان را در 2‌سال آتی چطور می‌بینید؟
    من درباره صنعت نمایشگاهی جهان نمی‌توانم نظر بدهم هر چند فکر می‌کنم پیشرفت خواهد داشت. در منطقه ما از 5، 6 سال قبل مردم درباره 3شهر در حوزه صنعت نمایشگاهی صحبت می‌کنند (البته بیرون از چین و اروپا)؛ مسکو، استانبول و دوبی. ما می‌بینیم که برای تعداد زیادی از نمایشگاه‌ها، دوبی بسیار خوب کار می‌کند. مسکو زیاد خوب عمل نکرده است، آن هم به دلیل قوانین خاصی که در روسیه وجود دارد و بوروکراسی سختی رواج دارد. اما استانبول هم به دلایل بسیار در صنعت نمایشگاهی بسیار فعال و جهانی عمل کرده است.
    اول از همه اینکه سفر به استانبول بسیار آسان است و مردم در کمترین زمان از اروپا و خاورمیانه به استانبول سفر می‌کنند و به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم استانبول را به یک مرکز نه‌تنها برای غرفه‌گذاران ترک بلکه برای شرکت‌هایی از سایر نقاط جهان تبدیل کنیم. بگذارید برای شما مثالی بزنم؛ در صنعت کفش یک مالیات برای کفش‌های وارداتی وجود دارد و در ترکیه شرکت‌های تولیدکننده قدرتمند بسیاری در این صنعت وجود دارد. یک شرکت ایتالیایی از من سوال کرد چرا من باید به ترکیه بیایم در حالی که نمی‌توانم با تولیدکنندگان ترک رقابت کنم. من به او گفتم، «تو اگر به استانبول بیایی، مدل‌های خود را نه تنها به مشتریان ترک عرضه می‌کنی، بلکه مشتریانی که از ایران، کویت، قطر، عربستان، اوکراین، روسیه و... می‌آیند هم محصولات شما را خواهند دید. نمایندگان همه این کشورها به استانبول می‌آیند که بسیار آسان‌تر از این است که به ایتالیا سفر کنند. به همین دلیل، پیش‌بینی این است که ما شرکت‌کنندگان زیادی از ایتالیا، اسپانیا و پرتغال و حتی برزیل در این نمایشگاه خواهیم داشت».
    دلیل دوم این است که بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های ما به خصوص از خاورمیانه ترجیح می‌دهند که با خانواده‌های خود در این نمایشگاه حضور یابند. ما درcnr  آژانس‌های توریستی و  گردشگری داریم و برای خانواده‌ها هم برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنیم. زمانی که فردی در نمایشگاه حضور دارد، خانواده او در حال بازدید از نقاط دیدنی شهر با برنامه‌ریزی و هزینه ماست. ما حتی به این جزئیات هم توجه می‌کنیم. بنابراین بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه‌های ما را ترجیح می‌دهند. دلیل دیگر اینکه در ترکیه شما به راحتی به متخصصان رشته‌های مختلف دسترسی دارید. در فروش و بازاریابی، مهندسی، کارگران متخصص و... به همین دلیل من فکر می‌کنم صنعت نمایشگاه به خصوص در استانبول به رشد خود ادامه خواهد داد.

    آیا برگزارکنندگان خارجی هم در cnr حضور دارند؟
    بله، ما بعضی از سالن‌های‌مان را به برگزارکنندگان خارجی هم اجاره می‌دهیم. استراتژی ما رشد و گسترش نمایشگاه‌های خودمان است ولی برگزارکنندگان بسیاری نیز به عنوان مشتری ما نمایشگاه‌های خود را در سالن‌های cnr برگزار می‌کنند. البته من در این مورد مسئولیتی ندارم و تصمیم‌گیری در این حوزه به عهده مدیریت کلی مجموعه است.
    در مجموع امسال 15 نمایشگاه توسط برگزارکنندگان دیگر در اینجا برگزار خواهد شد. به طور مثال، دوستان و همکاران چینی ما به ترکیه به عنوان راهی برای ورود به بازار اروپا نگاه می‌کنند و علاقه‌مند هستند نمایشگاه‌های خود را در اینجا برگزار کنند.

    آیا برنامه‌ای برای توسعه فضای نمایشگاهی دارید؟
    ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای ساخت شهر و در واقع یک مجتمع بسیار بزرگ تجاری و بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا در این مجموعه است که این مجموعه در کل 82 میلیون متر مربع وسعت خواهد داشت و شامل هتل‌ها و رستوران‌ها متعدد و همچنین یک فضای نمایشگاهی با مساحت 300 هزار متر مربع خواهد بود و این مساحت به تنهایی کافی است تا هر نمایشگاهی در آن برگزار شود.
    احتمالا در آینده تمام شرکت‌های نمایشگاهی از جمله ما (cnr) نمایشگاه‌های خود را در این مرکز نمایشگاهی برگزار خواهیم کرد و طی چند سال آینده به آن نقل مکان خواهیم کرد. به نظرم این اتفاق در 5 تا 6 سال آینده رخ خواهد داد.

    تاثیر فعالیت‌های نمایشگاه cnr بر اقتصاد استانبول را چطور ارزیابی می‌کنید؟
    وقتی برنامه‌های ما به‌درستی اجرا شود، ابتدا تاثیر مثبتی بر مشتریان و سپس بر اقتصاد شهر و در نهایت کل کشور خواهد داشت.
    به طور مثال، در نمایشگاه مبلمان حجم مبادلات 5/1 میلیارد دلار است. این علاوه بر امکان تاثیرات مثبت در حوزه‌های دیگر از جمله گردشگری و هتل‌های استانبول است. من می‌خواهم یک مقایسه بین خود و نمایشگاه‌های اروپایی داشته باشم. به این مورد توجه کنید. من 2ماه پیش از نمایشگاهی در شهر کلن آلمان بازدید کردم. در این شهر تمام هتل‌ها پر بود و بنابراین در هتلی در شهر دوسلدورف اقامت کردم. وقتی شما دعوتنامه خود را برای نمایشگاه نشان بدهید، امکان استفاده از قطار به مقصد دوسلدورف به صورت رایگان را خواهید داشت.  مثال دیگر در خصوص ایتالیاست. وقتی در نمایشگاهی در میلان شرکت می‌کنید، در همه جای شهر تبلیغات نمایشگاه را ملاحظه می‌کنید. چرا که تاثیرات مثبت نمایشگاه، بیش از هر چیز دیگر، بر تمام اقتصاد شهر را همه می‌دانند. ما هنوز در ترکیه استراتژی روشنی در این باره نداریم و تلاش‌ها بیشتر شخصی است و نیاز داریم همه بخش‌ها و مقامات شهری در این باره با ما همکاری کنند.

    آیا نقطه ضعفی در قوانین خود می‌بینید؟
    بله، نقطه ضعف‌هایی بود که خوشبختانه برطرف شد. تا سال گذشته وزارت اقتصاد فقط از شرکت‌های ترک که در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت می‌کردند، حمایت می‌کرد چرا که آنها را در راستای تحقق اهداف صادراتی می‌دید، ولی از سال گذشته با تلاش‌های ما این اتفاق در نمایشگاه‌های داخلی نیز افتاد و وزارت اقتصاد قانع شد شرکتی که در نمایشگاه داخلی حضور پیدا می‌کند نیز می‌تواند در تحقق اهداف صادراتی موثر باشد. بنابراین از سال گذشته بخشی از هزینه شرکت‌کنندگان ترک در نمایشگاه‌های داخلی بزرگ به آنها پرداخت می‌شود. همچنین ما به عنوان برگزارکننده بخشی از هزینه‌هایی که در خارج از کشور برای جذب بازدیدکننده انجام می‌دهیم را از وزارت اقتصاد دریافت می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت