کاربرد نمایشگاه‌های بین‌المللی در بعد چهارم توسعه‌یافتگی؛

تأثیرگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در ارتقای فناوری اطلاعات و ارتباطات

عصر نمایشگاه- ۵۰سال است که نمایشگاه بین‌المللی کالاهای الکترونیکی مصرفی (Consumer Electronics) یا CES، همه‌ساله در شهر لاس‌وگاس برگزار می‌شود. این نمایشگاه، به سهم خود، باعث پیشرفت و ارتقای سطح فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است.

تأثیرگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در ارتقای فناوری اطلاعات و ارتباطات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»، در این نمایشگاه بزرگ بین‌المللی تاثیرگذار، ابداعات خیره‌کننده در زمینه‌های مرتبط با همه زیرمجموعه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به موازات نوآوری‌ها برای نسل‌های آینده در معرض نگاه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. در نمایشگاه بین‌المللی کالاهای الکترونیکی مصرفی 2017، بیش از 3900 موسسه تولیدکننده و صادرکننده کالاهای الکترونیکی مصرفی، در زمینه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی، آثار درجه یک خود را به نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه تاثیرگذار بین‌المللی، بیش از 300 کنفرانس و سمینار علمی _ تحقیقاتی که در هر یک از آنها حداقل 170 نفر از سراسر جهان مشارکت داشتند، برگزار شد. برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای یادشده، توسط اتحادیه فناوری کالاهای مصرفی الکترونیکی (Consumer Technology Association) یا CTA مدیریت شد. در این سمینارها، بزرگان و متفکران صنعت و فراصنعت، مشارکت داشتند و سخنرانی‌های مبسوطی را ایراد کردند.

    ترکیب گروه کالایی
    گروه کالایی به نمایش درآمده در CES 2017 عبارت بودند از: پرینترهای سه‌بعدی، لوازم فرعی، واقعیت‌های افزوده و مجازی، وسایل شنیداری، وسایل ارتباطی، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و خدمات کامپیوتری، تولید و توزیع محتوا، رسانه‌های دیجیتال / آنلاین، بازی‌های الکترونیکی، وسایل هوشمند، سنسورها، استارت‌آپ‌ها، فناوری خودرو، ویدئو، پوشیدنی‌های هوشمند، دستگاه‌ها و خدمات بی سیم.
    موسسات برجسته تکنولوژیک در این نمایشگاه بین‌المللی، انقلابی بزرگ در ابداعات به وجود آوردند. ابداعات موسسات یادشده، در زمینه‌های ورزشی، سلامت، اینترنت اشیاء، پوشیدنی‌های هوشمند، وسایل خانگی هوشمند، سنسورها و موارد دیگری که به فناوری‌های بالا نیاز دارند و باعث تغییر در جهان می‌شوند، بوده‌اند.
    استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کالاهای الکترونیکی مصرفی 2017 لاس‌وگاس بی‌نظیر بود. همه آنها مشتاق بودند از کارکرد تلویزیون (4K Television Sets) دیدن کنند و با قابلیت‌های این نوع تلویزیون‌ها آشنا شوند (توضیح اینکه، 4K به تلویزیون‌هایی گفته می‌شود که دارای رزولوشن افقی به میزان 3840 یا 4096 پیکسل و رزولوشن عمودی به میزان 2160 پیکسل هستند. لازم به توضیح است که معنی (Resolution) در زبان فارسی «وضوح» است). این تلویزیون‌ها با اینکه برند سال 2015 این نمایشگاه بوده‌اند ولی باتوجه به مکاتباتی که بازدیدکنندگان با برگزارکننده نمایشگاه انجام دادند، یک‌بار دیگر در سال 2017 به نمایش درآمدند. از دیدگاه فنی این برند تلویزیونی باید گفت که نوع این تلویزیون‌ها 85ا
    4Kبوده و با استفاده از فایل تاتیان (Titan File) و به صورت انتقال ویدئویی (Video Transcoded)، سیستم‌های موردنظر را به تلویزیون منتقل کرده بودند و به نحو بسیار جذاب و چشمگیری به نمایش درآورده بودند. این نوع نمایش درست همانند این است که شما از پنجره‌ای به بیرون نگاه می‌کنید و تصاویر زیبایی را می‌بینید.
    مذاکرات نمایشگاهی
    در مذاکرات نمایشگاهی، اکثر معاملات در ارتباط با کالاهای الکترونیکی مصرفی بود و جدا از صحبت‌های تجاری در رابطه با کالاهای نمایشی نظیر تلویزیون‌های 4K و Ultra HD (تلویزیون‌های با وضوح بالا) که درباره آنها بحث‌های زیادی شده است. موارد مهم دیگری که بازدیدکنندگان از آنها استقبال کردند، عبارت بودند از فناوری‌های لباس‌های پوشیدنی هوشمند و کالاهای خانگی هوشمند. بازدید از این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان دقیق بسیار آموزنده بود؛ مثلا اینکه آنها متوجه می‌شدند از این پس می‌توان همه سیستم‌های یک خانه قرن بیست‌و‌یکمی را از راه دور به‌راحتی کنترل کرد. لباس‌های هوشمند ارائه‌شده در این نمایشگاه، می‌توانند میزان ضربان قلب، درجه حرارت محیط، تنظیم چگونگی راه رفتن و یا دویدن و نحوه و مقدار زمان خوابیدن شما را کنترل کنند.
    در این نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته، بازدیدکنندگان از فناوری ربات‌ها هم لذت بردند. همانطور که قبلا نیز ذکر کردم، ارتباطات بین بازدیدکنندگان، شرکت‌کنندگان و برگزارکننده این نمایشگاه بسیار نزدیک است تا آنجا که پس از هر نمایشگاه، بازدیدکنندگان از شرکت‌کنندگان می‌خواهند که بعضی از کالاها در نمایشگاه‌های آینده نیز ارائه شوند؛ مثلا نمونه دیگر این کالاها «طوطی‌های پرنده» بود. در این نمایشگاه، ربات‌های پرنده طوطی‌شکل سال 2016، مجددا به نمایش درآمدند. این ربات‌ها می‌توانستند به ارتفاع 5/2 متر در هوا پرواز کنند و دوباره به آرامی روی چرخ‌هایشان فرود آیند.

    گزارش از نمایشگاه CES در روزهای 8 و 9 ژانویه
    در این نمایشگاه بزرگ، تعداد بیشماری از شرکت‌های تولیدی و صادراتی بزرگ بین‌المللی حضور داشتند. اکثر بازدیدکنندگان نمایشگاه از جمله آقای گری شاپیرو عقیده داشتند که «هر یک از نمایشگاه‌های بین‌المللی کالاهای الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس، در عین برخورداری از زیبایی‌های همیشگی، از نمایشگاه‌های قبل از خود متفاوت‌تر هستند». جان کوران (John Curran) عضو موسسه مشاوره‌ای اسنچر (Accenture Consultancy Institute) بر این باور بود که در نمایشگاه‌های قبلی CES، اقلامی نظیر تلویزیون‌های HD، ضبط‌های VHS، کنسول‌های X Box و دیسک‌های BLU – Ray دوباره به نمایش درآمده‌اند که نمایش دوباره آنها یا براساس درخواست بازدیدکنندگان بوده و یا اینکه این دستگاه‌ها به کاربردهای بیشتری از سال‌های قبل مجهز شده‌اند. او همچنین عقیده داشت که در نمایشگاه سال 2017 لاس‌وگاس، غول‌های تکنولوژی، جاه‌طلبی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند و در نهایت با احساساتی که به او دست داده بود، این جمله را  گفت: «خداحافظ سردی و بی‌تفاوتی، سلام به تولیدات کاربردی جدید». در نمایشگاه بین‌المللی CES 2017، ابداعاتی نظیر «واقعیت ترکیبی» (Mixed Reality) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) بیشتر از موارد دیگر جلب توجه می‌کرد. از موارد مهم دیگر این نمایشگاه، نمایش «پلت‌فرم ابری گیمینگ جهان» (World Cloud Gaming Platform)، تولید شده توسط شرکت NVIDIA بود که اکثر بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان دیگر به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند. از کالاهای دیگر مورد توجه در نمایشگاه، ارائه یک پلت‌فرم هوشمند برای خودرو بود. در این رویداد بزرگ فناوری، شرکت بی‌ام‌و (BMW)، خودرویی را به نمایش درآورده بود که بعضی از خواسته‌های راننده را با حرکت اشاره دست درک می‌کرد.
    از موارد مهم دیگر این نمایشگاه، نمایش خودرو FF91 بود که با یک باتری 130 کیلو ولتی، مسافت 700 کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی می‌کند و شرکت Coway سیستم‌هایی را ارائه کرده بود که با استفاده از سنسورهای هوشمند، میزان خواب، رطوبت پوست و هوای محیط خانه را نشان می‌دادند و شرکت‌های دیگری نظیر iDevices ،‌Honeywell و Nest نیز مجموعه‌ای از ابزارهای خانگی هوشمند را به نمایش گذاشته بودند.
    یکی از اقلام نمایشی موردتوجه بازدیدکنندگان در این نمایشگاه، پهپادها بودند که توسط چندین شرکت چینی به نمایشگاه آورده شده بودند.

    ضرورت توجه به بینش جدید نمایشگاهی
    با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، فاصله زمانی ملت‌ها کاهش یافته و دهکده جهانی که سال‌هاست از آن صحبت می‌شود، بر دنیا حاکمیت یافته است. در این ارتباط باید قویا تاکید کرد که با توجه به افزایش دانش و بینش انسان‌های توسعه‌یافته که در نتیجه آن، ارتباطات، هرچه بیشتر بر پایه فناوری اطلاعات شکل‌گرفته، اکثر سازمان‌های نمایشگاهی پیشرفته و کمال‌گرا، از قالب سنتی فعالیت‌ها بیرون آمده و با تجددخواهی مطابق با مقتضیات قرن، برنامه‌های نمایشگاهی خود را با دانش جدید هماهنگ کرده‌اند‌ و اما بوده‌اند معدودی از سایت‌های نمایشگاهی در برخی از نقاط جهان که تا پایان سال 2016، با اعتماد به عملکرد بعضی از برگزارکنندگان غیرمتحول، به صورت «تقویم تاریخ» عمل کرده و با دوری از سیستم نرم‌افزاری، تفکر در رابطه با برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات، صرفا به تکرار در برگزاری نمایشگاه‌ها به روال گذشته و بدون هیچ‌گونه احساس مسئولیتی در برابر نسل آینده که تشنه آشنایی با تازه‌ها هستند، می‌پرداختند. این امر، در تجارت بین‌الملل، بیش از هر بخش دیگر از جوامع، تاثیرات بنیادین خود را نشان داده است و از آنجا که نمایشگاه‌های بین‌المللی، عوامل مهمی در ارتباط با ارتقای تعاملات جهانی در همه بخش‌ها و به ویژه در بخش اقتصادی هستند، در نتیجه از سازمان‌های نمایشگاهی، انتظار می‌رود به عنوان سازمان‌های پیشرو در صحنه جهانی، نمونه‌های مناسبی با عصر فراصنعتی باشند.
    خلاقیت، پیش‌زمینه توسعه‌یافتگی
    امروزه، خلاقیت و نوآوری در سطوح مختلف فردی، گروهی، سازمانی، ملی و بین‌المللی، از مهم‌ترین عوامل مزیت‌آفرینی به شمار می‌روند که با فاصله‌گرفتن هرچه بیشتر از انقلاب صنعتی اروپا به اهمیت آن افزوده شده است. در محیط پر تغییر کنونی، یکی از شاخص‌های ماندگاری و پیشرفت نمایشگاه‌های بین‌المللی، خلاقیت و نوآوری است که می‌تواند متضمن بقا و پیشرفت آن سازمان‌ها باشد. به علاوه، بزرگ‌شدن و بزرگ‌ماندن در فضای کسب‌و‌کار امروزی در گرو داشتن کارکنانی خلاق، توانمند، متخصص، کمال‌گرا، کارآفرین و با تفکر بین‌المللی است. در شرایط کنونی، سازمان‌های نمایشگاهی کوچک و بزرگ، بدون خلاقیت مستمر، محکوم به فنا هستند.

    ویژگی‌های سازمان‌های نمایشگاهی نوآور
    ویژگی‌های سازمان‌های نمایشگاهی نوآور را می‌توان به شرح زیر دسته‌بندی کرد:
    1. رقابت: رقابت مهم‌ترین عامل برای بروز خلاقیت است و درنتیجه، سازمانی، خلاق خواهد بود که در آن رقابت سالم وجود داشته باشد. در سازمان‌های نمایشگاهی خاموش، خلاقیتی دیده نخواهد شد.
    2. تخصص:  در سازمان‌های نمایشگاهی خلاق، افراد با تخصص‌های خاص، این امکان را خواهند داشت که در گردش شغلی قرار گیرند و در جایگاه مناسبی که خلاقیت و نوآوری آنها را تقویت کند، فعالیت کنند.
    3. احترام به افراد: احترام به افراد چه به عنوان همکاران و چه به عنوان مراجعین در بخش‌های برگزارکنندگان، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از ویژگی‌های انسان‌های محترم در سیستم‌های نمایشگاهی است.
    4. اعتقاد به کار گروهی: پایه‌های یک فعالیت نمایشگاهی براساس کار گروهی قرار دارد که در غیراین‌صورت یا فعالیت‌ها به نتیجه نمی‌رسد و یا اگر هم به نتیجه برسد، نتیجه چشمگیری نخواهد بود.
    5. دسترسی آسان به مدیران: سازمان‌های نمایشگاهی خلاق بر این اعتقادند که مدیرانشان همیشه باید در دسترس باشند تا بتوانند از خلاقیت‌هایی که در داخل سازمان و یا خارج از آن پراکنده هستند، مطلع شوند. ضمنا با اطمینان می‌توان گفت که این روش، یکی از موثرترین روش‌های یافتن انسان‌های هوشمند برای همکاری‌های آینده است.
    6. دارا بودن امنیت شغلی: داشتن روابط صمیمانه کارکنان با سازمان‌های خلاقی که در آنها فعالیت می‌کنند و در نتیجه برخورداری آنها از امنیت شغلی، از دیگر ویژگی‌های این نوع سازمان‌های نمایشگاهی است.
    7. استقبال از تغییر: در اینگونه سازمان‌های نمایشگاهی خلاق، همه مدیران و کارشناسان، تفکر تغییر (البته اگر ارزشمند باشد) را با خشنودی می‌پذیرند و در مقابل آن مقاومت نمی‌کنند.

    ارزش‌آفرینی و تفکر استراتژیک
    یک سازمان نمایشگاهی معتبر و پیشرفته، چگونه می‌تواند در صحنه بین‌المللی، ارزش‌آفرینی کند و تفکر استراتژیک داشته باشد؟ این دو مورد از اصول اساسی مدیریت نمایشگاهی به شمار می‌روند. ارزش‌آفرینی یعنی مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش‌محور که ارزش و اعتبار سازمان نمایشگاهی را افزایش می‌دهد و در صورتی که‌ سازمان نمایشگاهی موردنظر، یک برند باشد، درنتیجه موضوع ارزش‌آفرینی برای برگزارکنندگان، شرکت‌کنندگان، بازدیدکنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات، کارمندان، سرمایه‌گذاران و سهامدارانش، امری کاملا ضروری خواهد بود چراکه درغیراین‌صورت، فعالیت‌هایش، صورت تکراری را به خود خواهد گرفت و به تدریج اعتبارش را در صحنه تجارت جهانی از دست خواهد داد و شمارش معکوس فراموش‌شدن خود را آغاز خواهد کرد. جزئیات ارزش‌آفرینی که براساس تفکری استراتژیک به وجود می‌آیند را می‌توان به شرح زیر ارائه کرد:
    1. انتخاب نمایشگاه‌ها در چارچوب تفکر استراتژیک و توسعه تجارت به نفع کشور برگزارکننده نمایشگاه و کشورها و موسسات بین‌المللی شرکت‌کننده
    2. افزایش سطوح کمی و کیفی نمایشگاه‌ها ازطریق ارائه ابداعات
    3. برپایی سمینارهای کیفی مرتبط با موضوعات نمایشگاه‌های مهم
    4. انتقال تکنولوژی به بازدیدکنندگان و در نتیجه بالابردن سطح تفکرات تکنیکی و فنی _ حرفه‌ای کشور برگزارکننده نمایشگاه‌ها
    5. اقدام به ارزشیابی و بررسی‌های آماری نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارائه گزارش‌های تحلیلی نشان‌دهنده درصدهای موفقیت و یا حتی عدم موفقیت در بعضی از بخش‌ها، آنگونه که سازمان‌های نمایشگاهی بزرگ عمل می‌کنند.
    6. درخواست از متقاضیان برای ارائه دانش فنی با هدف برقراری عدالت صنعتی، فراصنعتی و تکنولوژی در سراسر جهان
    7. اقدام به تحقیقات آماری و تحلیلی، قبل از برگزاری نمایشگاه‌ها و ارسال آنها برای شرکت‌کنندگان بالقوه.


    مولف: خوارزم مدرس

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت