سیفی، کارشناس ارشد انرژی ایران؛

نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت گاز ایران، رویدادی که مغفول مانده بود

عصر نمایشگاه- نصرت الله سیفی، کارشناس ارشد انرژی در نشست نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران (IRGS ۲۰۱۸) در هتل اسپیناس با اشاره به جایگاه برتر ایران در ذخایر گازی جهان با ارائه برخی آمار از این صنعت گفت: کشور ما با وجود دارا بودن حجم وسیع ذخایر گازی و رتبه اول در جهان، به دلیل نپرداختن به موضوعاتی مانند تجاری سازی و ایجاد نمایشگاه اختصاصی، نتوانسته است در بازار تجارت گاز جهان آن طور که باید و شاید سهم خود را بدست آورد.

نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت گاز ایران، رویدادی که مغفول مانده بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ستاد خبری نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران، مدیرعامل سابق شرکت ملی توسعه صادرات گاز کشور با بیان مغفول ماندن رویدادی همچون نمایشگاه تخصصی گاز تا به امروز در کشورادامه داد: ایران ما با تولید 3600 میلیارد متر مکعب گاز در سال در جایگاه سوم تولید گاز در جهان پس از آمریکا و روسیه و قبل از قطر و کانادا ایستاده است؛این در حالی است که با دارا بودن 34 تریلیارد متر مکعب گاز در منطقه ای واقع شده که به همراه سه کشور روسیه، قطر و ترکمنستان به ترتیب با دارائی 33، 25 و 18 تریلیارد مترمکعب گاز در مجموع 60 درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده اند.

    سیفی با فرض محاسبه جبری، تراز تجارت گاز کشور را منفی 2 میلیارد مترمکعب و براساس قدرمطلق 18 میلیارد مترمکعب دانست و خاطر نشان کرد: در شرایطی که کمی کمتر از یک سوم تولید داخلی گاز کشور صادر می شود، اما بیش از این میزان از ترکمنستان واردات گاز داریم. این در حالی است که تولید و تجارت جهانی گاز در سال 2016 برابر با هزار و 22 میلیارد متر مکعب بوده است که سهم ایران از این تجارت جهانی بسیار ناچیز است.

    این کارشناس ارشد انرژی با تشریح برخی برنامه های ایران برای توسعه صادرات گاز در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد: میزان صادرات گاز ما به عراق با اجرای دو خط لوله ای که به بغداد و بصره می رود می تواند به 40 هزار میلیارد متر مکعب افزایش یابد و به بهبود تراز تجاری گاز ایران کمک کند.همچنین در این راستا طرح ها و برنامه هایی برای اجرای خط لوله هایی مانند خط لوله هند در دست اجراست.

    این فعال انرژی کشور درباره جایگاه زیرساخت های صنعت گاز کشور تصریح کرد: از منظر سرمایه گذاری و صنعت گاز، ما جزو کشورهای پیشرفته هستیم. چراکه طول خطوط لوله پرفشاری که امروز برای انتقال گاز در زیر زمین داریم در حدود 36 هزار کیلومتر است که با برنامه های در حال اجرا تا 1404 به 45 هزار کیلومتر خواهد رسید. این خطوط لوله پرفشار، دارایی با ارزش ملی است که در حال حاضر توان انتقال 800 میلیون متر مکعب گاز را در روز داراست. این میزان با اجرای طرح های پیش رو تا سال 1404 به یک هزار و 100میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت که نشان از توان ما برای انتقال گاز به اقصی نقاط کشور و همچنین تبدیل ایران به یک چهار راه انرژی در آینده نزدیک در منطقه و جهان دارد.

    سیفی با تشریح شرایط استثنایی ایران در داشتن 15 همسایه، 9 کشور نزدیک در حلقه دوم و ارتباط با کشورهای نیازمند انرژی همچون چین گفت: این کشور همواره به عنوان بزرگترین شریک تجاری ما مطرح بوده است، ضمن این که از طریق سوریه نیز می توانیم به کشورهای اروپایی راه پیدا کنیم. همه این مسائل نشان دهنده موقعیت ویژه و ژئوپلوتیک ایران در منطقه و جهان است.
    مدیرعامل سابق شرکت ملی بهینه سازی مصرف انرژی با شاره به سهم 70 درصدی گاز در سبد انرژی کشور تاکید کرد: در حال حاضر چیزی حدود 3 هزار کیلومتر خط دریایی انتقال گاز تنها در عسلویه داریم، همچنین نزدیک به 310 هزار کیلومتر خط لوله شهری داریم که تقریبا 95 درصد نیاز گاز شهری کشور را تامین می کند. 25 میلیون انشعاب گاز داریم که صرفه جویی در این بخش می تواند رقم قابل توجهی در حفظ سرمایه های ملی ما کمک کند.

    کارشناس صنعت انرژی کشور با بیان نقش گاز به عنوان پشتوانه مهم تولید برق کشور افزود: اکنون در کشور یکصد و بیست نیروگاه بزرگ گازی داریم که تولیدکننده حجمی در حدود 50 گیگابایت برق مورد نیاز کشور است و این میزان با گازی کردن نیروگاه های دیگر که پتانسیل این امر را دارند در حال افزایش است.

    سیفی رشد تولید گاز در جهان را تا سال 2040 بیش از پنج هزار و 400 میلیارد متر مکعب پیش بینی کرد و گفت: همزمان با رشد 30 درصدی تولید، رشد 30 درصدی مصرف را نیز در جهان خواهیم داشت. پیش بینی می شود که تا سال 2040 حدود 50 درصد انرژی جهان از گاز یا منابع تجدیدپذیر تولید شود و البته سهم منابع تجدیدپذیر بیش از 10 درصد نخواهد بود.

    کارشناس ارشد انرژی افزود: ما در حال حاضر تنها نیم درصد از ذخایرمان را در سال تولید می کنیم که در مقایسه با دیگر کشورها که رقم های 2 و 2 و نیم درصد دارند، بسیار پایین است.

    وی ارزش گاز تولیدی ایران در صورت تولید در نرم جهانی را سالانه 130 تا 140 میلیارد یورو برآورد کرد و اظهار داشت: البته گاز می تواند به ارزش افزوده 3 تا 4 برابری تبدیل شود و این منوط به ایجاد زیرساخت های فرآوری و ذخیره گاز به خصوص در منابع مشترک است. از طرفی اگر از این منابع برداشت نکنیم در آینده دور ممکن است دیگر گاز، سهمی در سبد انرژی جهان نداشته باشد یا سهم آن بسیار کاهش یابد.

    مدیر عامل سابق شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: در حال حاضر نیز در زمینه طراحی و مشاوره تجهیزات تحت الارضی پیشرفت های زیادی داشته ایم و البته زمینه های وسیع همکاری های بین المللی وجود دارد. اما در مواردی مانند تولید سی اِن جی هر چند که از صفر شروع کرده ایم، پس از 17 سال در جایگاه نخست جهان ایستاده ایم. 2800 مرکز  و ایستگاه سوخت گیری فعال و 4 و نیم میلیون خودرو گاز سوز در کشور در حال تردد هستند.

    سیفی تاکید کرد: همه این موارد ضرورت برگزاری نمایشگاه های تخصصی در زمینه صنعت گاز را دو چندان می کند تا بتوانیم ضمن برخورداری از حضور بزرگترین شرکت ها و صنایع جهان در تولید، انتقال و فرآوری گاز از انتقال فناوری و همکاری با آنان بهره کافی را ببریم.

    گفتنی است نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران با حضور شرکت ها و صنایع مرتبط داخلی و خارجی، 10 تا 13 شهریورماه امسال در محل نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت