نمایشگاه، کارآمدترین ابزار در حمایت از کالای ایرانی

عصر نمایشگاه- بی تردید صنعت نمایشگاهی از ابزارهای توسعه اقتصادی است و از دیدگاه بسیاری از اقتصاددانان بهترین فضا برای شکستن رکود، معرفی مزیت های اقتصادی و در یک کلام حمایت از تولید داخلی یا کالای ایرانی، برپایی نمایشگاه های اختصاصی کالا در داخل و خارج از کشور است.

نمایشگاه، کارآمدترین ابزار در حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا ، نمایشگاه از ارکان حیاتی اقتصاد جهانی به شمار می رود و همه کشورهای پیشرفته صنعت نمایشگاهی را ابزاری موثر برای ترویج و توسعه مبادلات تجاری قلمداد می کنند و این امر به پیشرفت اقتصادی آنها کمک شایانی کرده است.
    براساس یک مطالعه جهانی؛ کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هلند، برزیل، انگلیس، کانادا، روسیه، سوییس، بلژیک، ترکیه و مکزیک پیشتاز برپایی نمایشگاه های بین المللی در دنیا به شمار می روند لذا می توان صنعت نمایشگاهی را یکی از ابزارهای توسعه اقصادی این کشورها دانست.
    در شرایط کنونی اقتصاد کشور و ضرورت حمایت از تولید داخلی و معرفی توانمندی ها و مزیت ها، بهره گیری از صنعت نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه با محوریت کالای ایرانی در داخل و خارج از کشور می تواند گامی بلند در مسیر توسعه باشد.
    صنعت نمایشگاهی چند سالی است که مورد توجه ویژه مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار گرفته و به تبع آن خراسان رضوی نیز در این عرصه اقدامات موثری انجام داده و برنامه های ویژه ای در دستور کار دارد.
    مشهد با برخورداری از فضای نمایشگاهی مدرن با وسعت مفید 250 هزار مترمربع بهترین فضا را برای نمایشگاه های ملی و بین المللی دارد و مسئولان نیز از این مزیت بهره زیادی گرفته اند.
    در سال حمایت از کالای ایرانی، برنامه ریزی مسئولان و دست اندرکاران اقتصاد خراسان رضوی، مبتنی بر بهره گیری از صنعت نمایشگاهی است که در خصوص کم و کیف و تاثیرات آن دیدگاه های خود را با خبرنگار ایرنا در میان گذاشته اند.

    *برپایی نمایشگاه بهترین ابزار برای آرامش بازار
    رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالیت نمایشگاهی هر کشور به پیشرفت صنعت، اقتصاد و بازرگانی آن کشور کمک می کند و باید به دنبال بهره گیری از فناوری های نوین به منظور توسعه هر چه بیشتر صنعت نمایشگاهی باشیم.
    محمدحسین روشنک اظهار کرد: همکاری های دولت و بخش خصوصی در صنعت نمایشگاهی باید عملیاتی تر و هماهنگ تر شود تا فعالان اقتصادی بتوانند با شرکت در نمایشگاه های اختصاصی ایران در داخل و خارج از کشور، به بازارهای خارجی ورود پیدا کرده و به ارتقای کیفی تولیدات صادرات محور خود کمک کنند.
    وی بیان کرد: چند سالی است که صنعت نمایشگاهی در کشور رونق گرفته و در همین استان نیز نمایشگاه های متعددی با هدف معرفی کالای ایرانی و بهبود فضای کسب و کار برگزار شده است.
    رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور و جو روانی ناشی از نوسانات قیمت ارز و تحریم ها، حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه ها هم به ایجاد امید در فضای عمومی جامعه و هم به آرامش فضای کسب و کار کمک می کند.
    روشنک اظهار کرد: به دلیل فراوانی تولید کالا در بازار مصرف، امکان آشنایی مردم با کالای با کیفیت و مناسب ایرانی میسر نیست و بیشتر تولیدات خوب ایرانی به دلیل فراوانی کالاهای غیرایرانی در انبارها انباشته شده اند، لذا برپایی نمایشگاه در معرفی و عرضه کالاهای باکیفیت ایرانی بسیار اثربخش است.
    وی افزود: با برپایی نمایشگاه ها با محوریت کالای ایرانی می توان به مردم اطمینان داد که بازار کشور جوابگوی نیاز مردم است و برای حفظ تولید نیاز به مشتریان همیشگی و پشتیبان دارد تا بتواند کیفیت و کمیت تولید را افزایش دهد.
    عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اگر دولت بخواهد از صنعت نمایشگاهی در کشور حمایت کند، باید از قبل بررسی کند که چه کالاهایی در مقطع کنونی نیاز به حضور در نمایشگاه و معرفی به مردم دارد و چگونه می توان به ارتقای کیفی تولید و بالا بردن توان رقابت تولیدکنندگان برای عرضه کالا در نمایشگاه کمک کرد.
    روشنک اظهار کرد: کمک به کاهش هزینه تولید و ارزان تمام شدن تولید کالا و ارتقای کیفی تولید با استفاده از ابزارهای حمایتی می تواند حضور کالای ایرانی در نمایشگاه و عرصه رقابت با تولیدات مشابه را موثرتر سازد و با تحقق این بخش دیگر نیازی به افزایش تعرفه واردات، یا مبارزه با قاچاق کالا نخواهد بود.

    *برنامه ریزی 60 رویداد نمایشگاهی با محوریت کالای ایرانی در مشهد
    مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی نیز گفت: امسال در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، برگزاری 60 رویداد نمایشگاهی با محوریت کالای ایرانی در مشهد برنامه ریزی شده است.
    علی رسولیان در خصوص برنامه خراسان رضوی برای تحقق شعار سال در حوزه حمایت از کالای ایرانی گفت: بر این اساس 41 محور اساسی در برنامه عملیاتی دستگاههای اجرایی استان گنجانده است.
    وی افزود: یکی از مهمترین محورهای برنامه های عملیاتی استان در حوزه حمایت از کالای ایرانی برگزاری نمایشگاهها با محوریت کالای ایرانی در داخل و خارج از کشور است که امسال برپایی این نمایشگاه ها در چندین نقطه برنامه ریزی شده است.
    وی گفت: در مهمترین رویداد برگزاری نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی که از امروز، هفتم تیرماه، برپا شده برای شرکت کنندگان 40 درصد تخفیف کمتر از تعرفه نمایشگاهی توسط شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد اعمال شده است.
    مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تلاش می کنیم که نمایشگاههای امسال با رویکرد متفاوت و با محوریت تقویت کالای ایرانی برگزار شود و به مبادلات کالا و عرضه آن به داخل و خارج از کشور کمک کند.
    رسولیان، اطلاع رسانی رسانه ها در خصوص نمایشگاهها، لحاظ کردن حمایت از خدمات ایرانی در کنار حمایت از کالای ایرانی، همزمانی برگزاری نمایشگاهها با حضور هیاتهای تجاری خارجی در مشهد، استقرار یک غرفه ویژه به دستگاه اجرایی در محل نمایشگاه کالای ایرانی برای جمع بندی مشکلات واحدهای اقتصادی مستقر در نمایشگاه و حضور پررنگ شرکتهای دانش بنیان و فناور را از مواردی برشمرد که در برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

    *فرصت تکمیل زنجیره تولید در نمایشگاه کالای ایرانی
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: موضوع برگزاری نمایشگاه از برنامه های استان با هدف حمایت از کالای ایرانی در سال جاری بوده است.
    راضیه علیرضایی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه های معرفی کالا، ابزار کارآمدی برای معرفی کالاها و افزایش صادرات محسوب می شود تا با تمرکز بر کالاهای دارای مزیت نسبی و کشورهای هدف، از آن به طور موثری بهره برداری شود.
    وی بیان کرد: پارسال 6 نمایشگاه کالای ایرانی توسط خراسان رضوی در کشورهای افغانستان، ترکمنستان، هنگ کنگ، تاجیکستان، قزاقستان و تاتارستان و یک نمایشگاه کالای ایرانی در مشهد برگزار شد.
    وی اظهار کرد: امسال نیز برگزاری نمایشگاه تخصصی 'تولید ملی، کالای ایرانی' در مشهد برنامه ریزی و سعی شده برپایی این نمایشگاه به انجام فرآیندهای رقابتی شدن کالاهای داخلی، ارتقای بهره وری عوامل تولید، اصلاح و بهبود نظام تولید کمک کند.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نمایشگاه کالای ایرانی تلاش می کند که زنجیره های موفق تولید داخل را به مردم و تجار معرفی کند تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری جذب بخشهای مختلف تولیدی شوند.
    علیرضایی اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی است که به مردم نشان دهد تولیدکنندگان داخلی نیز توان تامین نیازهای مردم را دارند و باید از این حیث مورد حمایت مصرف کنندگان قرار گیرند.
    وی افزود: نمایشگاه کالا مجالی است تا با تجار و سرمایه گذاران برای تکمیل زنجیره های تولید در بخشهای مختلف مذاکره شود تا بتوان در این بخش گام های بلندی برداشت.
    وی بیان کرد: در عرصه برگزاری نمایشگاه‌ ها اعم از تخصصی و بین ‌المللی باید بسیار قوی وارد عمل کرد و توانمندی ‌ها در فضایی با نشاط توام با حضور حداکثری تولید کنندگان، با تولیدات کیفیت و متناسب با نیاز بازار ارائه شود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دومین نمایشگاه تخصصی 'تولید ملی، کالای ایرانی' هفتم تا 11 تیرماه با حضور 200 شرکت تولید کالای ایرانی در محل نمایشگاه بین المللی مشهد دایر شده است.
    وی افزود: در این نمایشگاه انواع کالای ایرانی با 40 درصد تخفیف نسبت به سطح بازار عرضه شده که فرصت خوبی برای آشنایی مردم با مزیت های کالای ایرانی و تجار برای سرمایه گذاری در تولید داخلی است.
    وی بیان کرد: این نمایشگاه در مقایسه با نخستین نمایشگاه تولید ایرانی در سال گذشته به لحاظ فضا 20 درصد و به لحاظ حضور شرکت کنندگان 15 درصد رشد دارد.

    *برگزاری سه نمایشگاه با محوریت کالای ایرانی در خارج از کشور
    دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال برای حمایت از کالای ایرانی و به منظور توسعه تجارت خارجی و معرفی ظرفیت های صنعتی کشور، سه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای تاتارستان، ازبکستان و تاجیکستان برگزار می شود.
    فیروز ابراهیمی افزود: با توجه به نقش نمایشگاه ها در رونق صادرات غیرنفتی و افزایش مبادلات تجاری و معرفی توانمندیهای تولیدی کشور این سه نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و با پشتیبانی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توسط شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار خواهد شد.
    وی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در ازبکستان مردادماه، تاجیکستان شهریورماه و تاتارستان در مهرماه امسال برنامه ریزی شده است.
    وی اضافه کرد: روسیه برای حضور مستقیم تولیدکنندگان ایرانی شرایط مطلوبی را فراهم کرده است، تاجیکستان و ازبکستان نیز بازار خوبی برای کالای ایرانی به شمار می آیند و شرکتهای ایرانی می توانند با حضور در این نمایشگاهها از یارانه 40درصدی هزینه اجاره غرفه استفاده کنند.
    وی گفت: این نمایشگاهها با حضور شرکتهای تولیدی در زمینه های مختلف صنایع غذایی، بهداشتی، درمانی، ماشین آلات، مصالح ساختمانی، فرش و لوازم خانگی و خدمات فنی و مهندسی برگزار می شود.
    دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به حضور موثر شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه های کالای ایرانی گفت: حضور این شرکتها باعث پیوند بخش صنعت و دانشگاه می شود و زمینه حمایت سرمایه گذاران از کالاهای فناور را فراهم می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت