مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی ایران؛

یک تیر و دو نشان صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم کمتر کسی به صنعت نمایشگاهی به چشم یک صنعت تمام قد نگاه می‌کرد.

یک تیر و دو نشان صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش تجارت, تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم کمتر کسی به صنعت نمایشگاهی به چشم یک صنعت تمام قد نگاه می‌کرد، اما در کمتر از یک دهه ورق به سود فعالان این حوزه برگشت و صنعت نمایشگاهی توانست یک‌شبه ره صدساله را بپیماید. رشد سریع صنعت نمایشگاهی ایران زیر سایه تصمیم‌های مسئولان اتفاق افتاده و بر همین اساس هم وقتی به کارنامه عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته نگاه می‌کنیم، می‌توانیم به آن نمره بالایی بدهیم. در کنار همه این موفقیت‌ها و تلاش برای تصویب قانون جامع صنعت نمایشگاهی ایران، تلاش‌های مرد شماره یک صنعت نمایشگاهی ایران را نباید نادیده گرفت.

    حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران به‌واسطه حضور موفق در 2اکسپو جهانی و منطقه‌ای و تعامل ویژه با سازمان‌های معتبر جهانی نه تنها توانست کشورمان را از فهرست تحریم‌های سازمان یوفی خارج کند، بلکه یک کرسی ویژه نیز در این مجموعه برای کشورمان دریافت کرد.
    سال‌ها خدمت در عرصه نمایشگاهی شرایطی را برای مرد شماره یک صنعت نمایشگاهی ایران فراهم کرد تا تجربه فعالیت در همه زمینه‌ها از نمایشگاه‌های محلی و کوچک گرفته تا عنوان‌های مشهور، پرزرق و برق و بین‌المللی نمایشگاهی را در کارنامه کاری خود داشته باشد و البته در 70 کشور خارجی هم به‌عنوان نماینده نمایشگاهی ایران حضور یابد.
    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین تحولات صنعت نمایشگاهی ایران، نقش این حوزه در توسعه صنایع داخلی و آنچه پس از این در انتظار فعالان این حوزه است، سخن گفت.

    نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه فضای صنعتی کشور و حمایت از تولید ایرانی تا چه میزان می‌تواند سازنده و اثرگذار باشد؟
    نگاهی به کارنامه صنعت نمایشگاهی ایران نشان می‌دهد این حوزه در عرصه ملی و بین‌المللی در پیشرفت صنایع نقش بسزایی ایفا کرده است. به همین دلیل بیشترین آمار شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را فعالان بخش صنعت و معدن و همچنین صنایع وابسته به کشاورزی تشکیل می‌دهند. نگاهی به آمارهای تولید ناخالص داخلی کشور نشان می‌دهد، صنعت و معدن پس از خدمات، بالاترین سهم در تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده و بیش از 32درصد اشتغال کشور به این حوزه وابسته شده است.
    بر همین اساس هم صنعت نمایشگاهی به‌عنوان یکی از صنایع مهم و اثرگذار کشور همواره در تلاش است از طریق برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون زمینه انتقال فناوری‌های پیشرفته به بخش صنعت را فراهم کند و هم فعالان بخش صنعت و معدن را با پیشرفت‌هایی که در کشورهای صنعتی و اقتصادهای در حال‌گذار در رشته‌های گوناگون صنعتی انجام شده است، آشنا کند. به‌طور کلی می‌توان گفت مهم‌ترین هدف از انجام این اقدامات آن است که سعی داریم توانمندی‌های بخش صنعت و معدن کشورمان را از طریق برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و اختصاصی یا مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بازدیدکنندگان و خریداران بالقوه معرفی کنیم. نباید فراموش کرد که در بیشتر مواقع برپایی رویدادهای نمایشگاهی علاوه بر کمک به تامین مواد اولیه مرغوب برای واحدهای صنعتی، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را با کانال‌های توزیع آشنا می‌کند. همچنین این رویدادها از طریق افزایش صادرات محصولات واحدهای گوناگون، باعث می‌شوند که هم درآمدهای ارزی آنها بالاتر برود و هم توانایی‌شان برای گسترش خطوط تولید و نوسازی واحدهای فرسوده افزایش یابد. در مجموع می‌توان گفت در بیشتر رویدادهای نمایشگاهی بیشترین فضا در اختیار تولیدکنندگان ایرانی به‌ویژه آنهایی است که از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردارند، گذاشته می‌شود. این موضوع باعث شده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای صادراتی کشور را (که به‌طور عمده اقلام صنعتی هستند) در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد که بخش بزرگی از مساحت «سایت جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌ها» در جوار فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را به این نمایشگاه اختصاص دهد.


    مهم‌ترین تغییرات سایت تهران در سال97 نسبت به سال‌های پیش چه بوده است؟
    در سال 1397 برپایی دست‌کم 67نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی، به‌طور عمده تخصصی در تقویم نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده است. از آنجا که بیشتر این نمایشگاه‌ها با استقبال شرکت‌های توانمند خارجی به‌ویژه شرکت‌هایی که دارای فناوری پیشرفته هستند روبه‌رو می‌شوند، مشارکت در آنها برای شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری کشورمان بسیار اهمیت دارد. نقش این نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات کشور و افزایش فروش برخی کالاها در شرایط رکود اقتصادی داخلی حائز اهمیت است. در انتخاب عناوین نمایشگاه‌ها، دقت کافی به عمل آمده تا هریک از آنها بتوانند اهداف گوناگونی را پوشش دهند تا رضایت شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان در حد امکان، بیش از پیش فراهم شود. خط‌مشی نمایشگاهی کشور تدوین شده است و پس از تصویب ویژگی‌های آن به آگاهی علاقه‌مندان از جمله رسانه‌های اقتصادی خواهد رسید. برنامه نمایشگاه‌های برون‌مرزی از جمله نمایشگاه‌های اختصاصی به شمار می‌آید که برپایی آنها براساس مصالح اقتصادی و خط‌مشی‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.


    آینده مدیریت منطقه‌ای یوفی در خاورمیانه و افریقا که به ایران واگذار شده چگونه رقم می‌خورد؟ به عبارت دیگر جایگاه خودتان در اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل برخورداری از ریاست منطقه‌ای خاورمیانه و افریقای یوفی(UFI) در هیات‌مدیره این سازمان مهم بین‌المللی و برخی کارگروه‌های تخصصی مانند کارگروه راهبردی و راهبری «اکسپو میلان» که دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها تشکیل داده، عضویت داشته است و به سبب جایگاه رفیع خود می‌تواند پیشنهادها و رهنمودهای ارزنده‌ای در نشست‌های تخصصی و یوفی جهت پیشبرد صنعت نمایشگاهی در عرصه جهانی ارائه کند. بر همین اساس هم معتقدم آینده بسیار درخشان‌تر از امروز خواهد بود.


    مدیریت منطقه‌ای یوفی در خاورمیانه و افریقا چقدر در توسعه صنعت نمایشگاهی کشورمان موثر بوده است؟
    پیشینه طولانی برپایی نمایشگاه‌ها در ایران و عملکرد مطلوب و قابل‌تحسین شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در چند دهه گذشته و همچنین عضویت 42ساله ایران در یوفی اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی، مدیران این اتحادیه بین‌المللی را ترغیب کرد که ریاست دفتر منطقه‌ای «یوفی» در خاورمیانه و افریقا را به کشور ما واگذار کنند.
    به‌طور قطع می‌توان گفت چنین اتفاقی بر اعتبار کشورمان در مجامع اقتصادی بین‌المللی تاثیر زیادی خواهد گذاشت و زمینه را برای مراودات بین‌المللی فراهم می‌کند. با این حال از آنجا که تفویض رسمی این مسئولیت در چند ماه گذشته اتفاق افتاده، درباره تاثیر آن در آینده باید قضاوت کرد. با این همه می‌توان با اطمینان گفت که تجربه ایران در صنعت نمایشگاهی از یک‌سو و آمار بالای اعضای خانواده صنعت نمایشگاهی (هم از نظر دارندگان سایت‌های نمایشگاهی و هم ارائه‌دهندگان خدمات به این صنعت) باعث خواهد شد که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد توسعه و ارتقای کیفیت صنعت نمایشگاهی در حوزه تحت ریاست ایران در یوفی باشیم.


    یکی از مباحث بحث برانگیز صنعت نمایشگاهی در سال‌های گذشته، موضوع مسئولیت صدور مجوزهای برپایی نمایشگاه بود. پس از رایزنی‌های انجام شده سرانجام موضوع انتقال صدور مجوزها به کجا انجامید؟
    در پیش‌نویس لایحه‌ای که برای ساماندهی صنعت نمایشگاهی تدوین شده و با نام «قانون جامع صنعت نمایشگاهی» ایران شناخته می‌شود، ضرورت ایجاد تسهیل در صدور مجوزها مورد توجه قرار گرفته و درخواست شده که این مسئولیت به متولی این صنعت واگذار شود.


    برای توسعه فضای آموزش در صنعت نمایشگاهی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟
    ارتقای سطح آگاهی فعالان صنعت نمایشگاهی و علاقه‌مندان به اشتغال در این صنعت از سال‌ها قبل مورد توجه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. در این زمینه مذاکرات گوناگونی با برخی دانشگاه‌ها انجام شده که براساس آن طرحی نیز در این زمینه تهیه شده و ریز مواد درسی مورد نظر نیز مشخص شده است.
    همچنین به‌تازگی در تفاهمنامه‌ای که این شرکت با موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی امضا کرده که براساس آن تصمیم‌هایی در ارتباط با آموزش افراد علاقه به نمایشگاه‌ها، کارشناسان، مجریان و... اتخاذ شده است.
    ما امیدواریم با استفاده از نتایج این تفاهمنامه زمینه را برای آموزش و مهارت افزایی فعالان صنعت نمایشگاهی فراهم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت