راهنمای طراحی پاویون‌های اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

عصر نمایشگاه- راهنمای طراحی، پاویون‌های اکسپو ۲۰۲۰ دوبی یک برنامه جامع است که چارچوب طراحی، ساخت و پیش‌راه‌اندازی پاویون‌ها را ارائه می‌کند.

راهنمای طراحی پاویون‌های اکسپو ۲۰۲۰ دوبی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، از این شماره تصمیم گرفتیم بخش‌هایی از این کتابچه راهنما را ترجمه کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

    فصل اول
    این فصل جزئیات برنامه و الزامات مورد نیاز برای شرکت‌کنندگان را ارائه می‌کند تا طراحی غرفه‌های خود را برای اکسپو دوبی 2020 شروع کنند. ‌علاوه بر برنامه و الزامات، راهنمای طراحی یک شمای کلی از طرح جامع ارائه می‌دهد که تحقق آرزوی شرکت‌کنندگان را برای طراحی یک غرفه منحصر‌به‌فرد ‌با توجه به تم اصلی و تم‌های فرعی تسهیل می‌کند.
    1-1- اهداف
    اهداف راهنمایی طراحی عبارتند از:
    به عنوان یک ابزار موثر برای اجرای اهداف طراحی بر اساس طرح جامع عمل می‌کند.
    رویکرد «عملکرد‌محور» را به منظور نظارت بر توسعه دنبال می‌کند تا در مقابل رویکرد «تجویزی» انعطاف‌پذیری بیشتری به شرکت‌کنندگان بدهد.
    یک راهنمای نظارت بر توسعه شفاف و سازگار را در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد.
    طراحی‌هایی که باعث واکنش مثبت در فضای نمایشگاه می‌شود و یا نوآوری‌هایی که ویژگی‌های مشخص طرح جامع را مد نظر قرار می‌دهند، آنها را تقویت می‌کنند یا در آنها مشارکت می‌کند را تشویق می‌کند.
    توسعه پایدار را ارتقا می‌بخشد.
    تضمین می‌کند که شکل ساخته‌شده و قلمرو عمومی در فضای نمایشگاه منسجم و دارای کیفیت بالاست.
    تمرکز راهنمای طراحی بر رویداد برگزاری نمایشگاه دوبی 2020 است و در مورد طراحی، ساخت و پیاده‌سازی غرفه‌ها راهنمایی می‌کند و بر روند آنها نیز نظارت می‌کند.
    توجه داشته باشید که مطالب موجود در این سند مورد تایید BIE و مقررات ویژه شماره 4 ساخت و ساز است.
    1-2- مروری بر راهنمای طراحی
    برای سهولت در استفاده، این فصل به پنج بخش زیر تقسیم شده است:
    بخش 1 مقدمه: این بخش سوابق موجود در مورد راهنمایی طراحی و نیز اهداف آن را ارائه می‌دهد.
    بخش 2 مفاد طرح جامع: این بخش عوامل کلیدی طرح جامع را توضیح می‌دهد تا به طراحان غرفه‌های شخصی کمک کند تا مفاد برنامه اصلی را بهتر متوجه شوند.
    بخش 3 نظارت‌ها و راهنمایی‌ها: این بخش چارچوب خاص منطبق بر طرح جامع را برای توسعه طرح ارائه می‌دهد.
    بخش 4 شیت‌های نقشه: این قست شامل نمونه نقشه‌هایی برای غرفه‌های کوچک، متوسط و بزرگ است. شیت نهایی نقشه که پارامترهای خاص طرح را مشخص می‌کند به محض تخصیص غرفه در اختیار شرکت‌کنندگان گذاشته می‌شود.

    بخش 5 ارسال طرح، نقد و بررسی و تصویب: این بخش روندی که سازمان‌دهنده برای بررسی و تصویب طراحی غرفه اتخاذ خواهد کرد را تشریح می‌کند.


    2-مفاد طرح جامع
    طرح جامع ایجاد شده تا یک محیط فیزیکی جذاب را به‌وجود آورد که تصویر این رویداد را با ترکیب تم‌های اصلی و فرعی تقویت کند. طرح جامع از طریق یکپارچه‌سازی و انطباق نیازمندی‌های تمام بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان، به برگزاری یک رویداد شگفت‌آور، الهام‌بخش و سرگرم‌کننده کمک می‌کند و در حالی که یک تجربه معتبر فرهنگی را برای همه ایجاد می‌کند به آنها آموزش نیز می‌دهد.
    1-2- شرایط مکان برگزاری نمایشگاه
    مکان برگزاری نمایشگاه دوبی 2020 به نحوی انتخاب شده است که بیشترین کارایی عملیاتی و پشتیبانی را برای شرکت‌کنندگان داشته باشد، سهولت دسترسی محلی و منطقه‌ای را برای بازدیدکنندگان فراهم کند، قابلیت نمایش بین‌المللی داشته باشد و تمهیدات سفت و سخت ایمنی و امنیتی را نیز در نظر داشته باشد. این مکان که در منطقه‌ای رو به رشد از لحاظ اقتصادی  قرار دارد، همان منطقه‌ای است که مرکز جهانی دوبی، شهر صنعتی دوبی، منطقه آزاد جبل‌علی و پارک سرمایه‌گذاری دوبی در آن قرار دارند. این محل موقعیت منحصر‌به‌فردی برای پشتیبانی سرمایه‌گذاران مرکز رشد اقتصادی در جنوب دوبی در دل شهر دوبی و هم‌جهت با استراتژی رشد شهری آن فراهم می‌کند. نمودارهای 1 و 2 مکان برگزاری نمایشگاه را به تصویر می‌کشد.
    1-1-2-مفهوم توسعه
    طرح جامع بر اساس تم ارتباط افکار، ساختن فردا طراحی شده است. سه ناحیه هویت خود را از این سه تم فرعی می‌گیرند: فرصت، تحرک، پایداری. هر منطقه دارای یک طراحی معماری متمایز و قابل شناسایی از روی مواد به کار رفته، رنگ و الگوی تم مربوطه است. این تمایز ایجاد شده توسط عناصر معماری موضوعی است که جهت‌یابی در مکان برگزاری نمایشگاه را تسهیل می‌بخشد. به نمودار 3 مراجعه کنید.
    2-2- اصول راهنمایی طرح جامع
    طرح جامع بر اساس اصول راهنمایی است که اجزای آن مانند محل استقرار غرفه‌ها، ثبت موقعیت ساختمان، جمع‌آوری، خدمات و عملکردها را تعریف می‌کند. اصول راهنمای طرح جامع عبارتند از:
    - نمایش تم اصلی و تم‌های فرعی
    - تسریع و نمایش نوآوری و فرهنگ
    -  قابلیت دسترسی برای همه
    - افزایش استانداردهای تجربه بازدیدکنندگان
    - تسهیل همکاری بین شرکت‌کنندگان
    - حداکثر قابلیت بازدید برای همه شرکت‌کنندگان
    - بازتاب فرهنگ و میراث امارات متحده عربی
    - دستیابی به کارایی در همه اقدامات شرکت‌کنندگان
    - تبدیل شدن به یک مرجع در حفاظت از محیط زیست برای نمایشگاه‌های آینده دنیا
    - نشان دادن نوآوری‌های هوشمندانه
    - اولویت دادن به بهداشت و ایمنی در طراحی، اجرا و عملیات
    - ساخت یک میراث ماندگار و پایدار
    این اصول راهنمایی در بخش‌های بعد به طور خلاصه مورد بحث قرار می‌گیرند.
    1-2-2- نمایش تم اصلی و تم‌های فرعی
    طرح جامع منعکس‌کننده تم ارتباط افکار، ساختن فرداست و هدف آن یکپارچگی و ادغام سه تم فرعی فرصت، تحرک و پایداری در طراحی محیط شهری، زیر ساخت، اجرا، عملیات و میراث است.


    2-2-2- تسریع و نمایش نوآوری و فرهنگ
    نمایشگاه دوبی 2020 اجزای تکنولوژیکی و فرهنگی را در سراسر مکان برگزاری مورد استفاده قرار می‌دهد تا برنامه‌هایی برای مقابله با چالش‌های مرتبط به تم‌های فرعی ارائه دهد.
    3-2-2- قابلیت دسترسی برای همه
    طرح جامع تاکید زیادی دارد که تضمین کند این رویداد برای همه قابل دسترس، جذاب و مناسب باشد. هدف این است که تمام افراد درگیر با این رویداد را قادر سازد تا از یک تجربه فراگیر، جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد، خدمات، امکانات و ملاحظات طراحی سود ببرند که نهایت لذت و راحتی را برای همه به ارمغان آورد.
    4-2-2- افزایش استانداردهای تجربه بازدیدکنندگان
    مکان برگزاری نمایشگاه طوری طراحی شده که یک تجربه خاطره‌انگیز را برای تمام بازدیدکنندگان ایجاد کند. هر بازدیدکننده‌ای که به این مکان وارد شود یک سفر اکتشافی را شروع می‌کند. تمام امکانات و جاذبه‌ها به نحوی جای‌گذاری شده‌اند که تجربه خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند.
    5-2-2- تسهیل همکاری میان شرکت‌کنندگان
    طرح جامع به لحاظ محل استقرار غرفه‌ها به نحوی طراحی شده است که امکان همکاری بین شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد، در این فضا ترکیبی از انواع غرفه‌ها در یک محیط تعاملی مستقر شده‌اند تا ارتباط و شراکت را تسهیل کند.
    6-2-2- حداکثر قابلیت بازدید برای شرکت‌کنندگان
    موقعیت طرح جامع به‌گونه‌ای است که قابلیت بازدید را برای تمام شرکت‌کنندگان به حداکثر می‌رساند و سلسله مراتب مکان‌ها را به حداقل می‌رساند. همچنین این اصول راهنمایی در تخصیص غرفه برای کشورهای شرکت‌کننده نیز منعکس شده است.
    7-2-2- بازتاب فرهنگ و میراث امارات
    تعدادی از سازه‌های پیش‌ساخته نمایشگاه دوبی 2020 فرهنگ محلی را به نمایش می‌گذارد. به ویژه مکان‌های عمومی و پارک‌ها از مناظر محلی الهام گرفته شده ‌و گونه‌های گیاهی بومی نیز در طراحی به کار گرفته شده است.
    8-2-2- دستیابی به کارایی در اقدامات شرکت‌کنندگان
    هدف نمایشگاه دوبی 2020 این است که استانداردهای مدیریت پشتیبانی را رعایت کند. طرح جامع مسیرهای پشتیبانی و خدماتی را که برای ارائه سطوح بهینه خدمات به همه مناطقی که شرکت‌کنندگان در آنها حضور دارند، مورد نیاز است، در نظر می‌گیرد.
    9-2-2- تبدیل شدن به مرجع حفاظت از محیط زیست در نمایشگاه‌های آینده جهان
    نمایشگاه دوبی 2020 چهار هدف سطح بالای حفاظت از محیط زیست را دنبال می‌کند:
    - میزبانی پایدارترین نمایشگاه دنیا تاکنون، به جا گذاشتن پایدارترین میراث زیرساخت، عملیات و اقدامات
    - تسریع و حمایت از تلاش‌ها در جهت حفاظت از محیط زیست در دوبی و امارات متحده عربی
    - افزایش آگاهی عمومی درباره پایداری
    - اقدام در جهت تسریع یافتن راه‌حل برای حل چالش‌های موجود بر سر راه موضوع پایداری
    10-2-2- نمایش ابتکارات هوشمندانه
    هدف نمایشگاه دوبی 2020 این است که در ترکیب فناوری، نوآوری و فرهنگ برتری یابد تا عملکردهای هوشمندانه‌ای را به نمایش بگذارند که تجارب تعاملی، آموزشی و فرهنگی را هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. عملکردهای هوشمندانه در مکان برگزاری نمایشگاه در اجزای طرح جامع و در استراتژی طراحی آن گنجانده شده‌اند تا فضای موثری برای بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان فراهم شود.
    11-2-2- اولویت دادن به بهداشت و ایمنی در طراحی، اجرا و عملیات
    سلامت و ایمنی در طراحی، اجرا و عملیات برای نمایشگاه دوبی 2020 یک اولویت است. یک اتاق کنترل مرکزی بهداشت و ایمنی تضمین می‌کند که برنامه‌ریزی عملیات محل برگزاری از هر جنبه آماده است. سلامت و ایمنی در تمام مراحل طراحی در نظر گرفته شده تا ریسک مربوط به ساخت و ساز، عملیات، تعمیر و نگهداری و خروج اضطراری از سالن‌ها را به حداقل برساند.
    12-2-2- ساخت یک میراث ماندگار و پایدار
    برنامه‌ریزی برای به جا گذاشتن یک میراث پایدار یکی از عوامل کلیدی در طراحی طرح جامع بوده است. برای اطمینان از حداقل ساختن آسیب‌های سالن‌های ساخته شده توسط سازمان‌دهنده، طرح جامع این موارد را در نظر گرفته است:
    - به حداکثر رساندن غرفه‌های ساخته شده توسط سازمان‌دهنده که به شکل یک میراث باقی خواهند ماند.
    - در نظر گرفتن کارایی در طراحی کاربردی
    تضمین انعطاف‌پذیری در میراث طرح جامع تا قادر به پاسخگویی به تقاضا‌های بازار باشد و از لحاظ تجاری فرصت‌های توسعه میراث را تضمین کند.

    نویسندگان: مرضیه تاجیک-سمیه مردانه

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت