اکسپو، جانی تازه بر کالبد اقتصاد هنر

عصر نمایشگاه- برگزاری دومین نمایشگاه اکسپو (فروش آثار هنری) پس از سال ها وقفه، فرصتی مغتنم را برای رونق اقتصاد هنر در قزوین فراهم کرده و موجب حفظ، قوام و اعتلای این فرهنگ در جامعه شده است.

اکسپو، جانی تازه بر کالبد اقتصاد هنر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، پیوند اقتصاد و هنر که امروزه فقدان و خلاء آن در بسیاری از رشته های هنری جامعه ما احساس می شود، آثار مبارکی با خود به همراه داشته و فارغ از سودمندی های مالی که برای هنرمندان به دنبال دارد موجب حفظ، قوام و اعتلای فرهنگ و هنر یک جامعه نیز می شود.
    امروزه به منظور کمک به اقتصاد هنر و پشتیبانی از خلق آثار زیبا و ماندگار توسط هنرمندان، نمایشگاه هایی با عنوان اکسپو دایر می شوند که فرصت خوبی برای آشنایی مردم با محصولات هنری و خرید آنها به شمار می رود.
    در همین راستا برگزاری نمایشگاه اکسپو پس از سال ها وقفه، اتفاقی خوب برای جامعه هنری قزوین به حساب می آید که مدت ها در پی فراهم کردن بستری برای معرفی و عرضه آثار و محصولات هنری خود بوده اند.

    ** نمایشگاه اکسپو، گامی برای شناخت بیشتر مردم از هنر
    مسئول شورای سیاست گذاری دومین نمایشگاه اکسپو قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در دومین نمایشگاه حراج آثار هنری قزوین موسوم به اکسپو، 408 اثر از هنرمندان رشته های مختلف از روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان به معرض دید و عرضه گذاشته شده است.
    سیده محدثه قافله باشی افزود: این آثار شامل عکس، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث)، نقاشی، نقاشی خط، تصویرسازی و نگار گری، تابلوهای حجمی و مجسمه هستند.
    وی اظهار داشت: در برگزاری این نمایشگاه در کنار شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین، سه انجمن هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شامل انجمن هنرهای تجسمی، خوشنویسی و سینمای جوان قزوین مشارکت داشته اند.
    قافله باشی، برگزاری این نمایشگاه را گامی برای شناخت بیشتر مردم با هنر و کمک به رونق اقتصاد این عرصه دانست و گفت: امیدواریم با برگزاری چنین رخدادهایی بتوان ارزش آثار هنری در نزد جامعه را ارتقا داد.
    مسئول شورای سیاست گذاری دومین نمایشگاه اکسپو قزوین گفت: امیدواریم روزی فرا رسد که خرید آثار هنری ایرانی در جامعه رواج یابد و حاصل رنج، تلاش و ذوق هنرمندان به بهای واقعی عرضه شود.

    **جای خالی یک گالری بزرگ هنری در قزوین
    قافله باشی که مسئولیت انجمن هنرهای تجسمی قزوین نیز را برعهده دارد در بخش دیگری از صحبت های خود جای یک گالری بزرگ هنری را در این شهر خالی دانست و گفت: باید یک فضای بزرگ و استاندارد را برای برگزاری نمایشگاه های هنری و عرضه آنها به دوستداران داشته باشیم که بدون شک این موضوع از مطالبات اصلی هنرمندان استان است.
    مسئول شورای سیاست گذاری دومین نمایشگاه اکسپو قزوین با بیان اینکه که وقتی می گوییم قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است باید در خانه هر قزوینی یک اثر فاخر خوشنویسی وجود داشته باشد که متاسفانه چنین نیست،افزود: بسیاری از شهروندان ما حاضرند برای خریدن اجناس مختلف میلیون ها تومان هزینه کنند اما حاضر نیستند برای خرید یک اثر هنری که از تاریخ مصرف هم برخوردار نیست چند صدهزار تومان پول خرج کنند که رفع این مشکل نیازمند فرهنگ سازی است.
    وی در بخش دیگری از صحبت هایش استقبال از روز نخست نمایشگاه اکسپو را خوب خواند و گفت: با این وجود فروش چندانی را از غرفه ها شاهد نبودیم اما امیدواریم طی روزهای باقی مانده از نمایشگاه در این خصوص نیز شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
    قالفه باشی با بیان اینکه مسئولان استانی حمایت های خوبی را برای برگزاری این رویداد داشتند و فضای نمایشگاه توسط شرکت نمایشگاه ها به شکل رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفت که جای قدردانی دارد،اظهار داشت: از مسئولان و دست اندرکاران می خواهیم تا با حمایت های خود زمینه لازم را برای تداوم خلق آثار هنری از سوی هنرمندان خوش ذوق قزوینی در رشته های مختلف فراهم کنند تا همچنان شاهد حفظ نشاط و سرزندگی هنر ایرانی در این سرزمین باشیم.
    قافله باشی در قسمت دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه با وجود تلاش ها و پیگیری های فراوان، فروش آثار هنری موجود در این نمایشگاه از مالیات معاف نشد،گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آثار عرضه شده در این نمایشگاه اختصاص پیدا کرده است که معتقدم اگر خواهان حمایت واقعی از فرهنگ و هنر سرزمین خود هستیم نباید این مقدار مالیات را برای فروش آثار هنری وضع کنیم.

    **اکسپو، پله اول برای حمایت از هنر و هنرمندان
    استاد علی اکبر پگاه از هنرمندان باسابقه قزوینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این نمایشگاه گفت: ابتدا قرار نبود کار در این وسعت باشد و مقرر شده بود با حضور چند هنرمند نخبه استان، اکسپوی کوچکی راه بیاندازیم اما اعلام آمادگی شرکت نمایشگاه ها برای حمایت از این کار موجب شد تا برگزاری چنین نمایشگاهی را شاهد باشیم.
    وی در ادامه از اکسپو به عنوان پله اول برای حمایت از هنر و هنرمندان یاد کرد و با بیان اینکه اگر این پله ها تا انتهای راه طی نشوند فایده ای ندارند،گفت: وقتی چنین نمایشگاه هایی در رونق اقتصاد هنر تاثیر دارند که شاهد استقبال و خرید بالای مردم باشیم که تحقق این موضوع نیز خود به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد.
    این پیشکسوت عرصه هنر در قزوین با بیان اینکه اکسپوها مانند شمشیر دولبه می مانند و همان گونه که می توانند مثبت ظاهر شوند می توانند نقش منفی نیز داشته باشند،افزود: اگر چنین رویدادهایی با استقبال کمرنگ مردم مواجه شوند می توانند نتیجه عکس داده و با دلسرد شدن هنرمندان تاثیر منفی بر فعالیت های هنری داشته باشند.
    پگاه همچنین گفت: قرار بود با هدف حمایت از هنر و هنرمندان برخی دستگاه ها از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد خریدهایی از این نمایشگاه داشته باشند که فعلا و تا این لحظه این موضوع بدلیل کمبود اعتبار محقق نشده است.
    این هنرمند قزوینی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه به دلایل مختلف ارزش کار هنرمندان پایین آمده است،گفت: متاسفانه در شرایط فعلی کمتر کسی در کشور به فکر کمک به هنر و هنرمندان و مهم تر از آن تقویت فرهنگ و هنر ایرانی است.

    **فرهنگ خرید آثار هنری در قزوین جا نیافتاده است
    این هنرمند قزوین همچنین اظهار داشت: مردم قزوین حتی اگر به لحاظ اقتصادی نیز توان خرید کارهای هنری را داشته باشند به لحاظ روحی و فرهنگی برای این کار آمادگی ندارند.
    پگاه با بیان اینکه بازار هنر نیز این روزها مانند خیلی از بخش های دیگر رونق ندارد و از حال و روز خوشی برخوردار نیست،افزود: اوضاع سخت اقتصادی بر فعالیت همه بخش ها اثر گذاشته و آثار منفی این موضوع گریبانگیر اقتصاد هنر نیز شده است.

    **اکسپوی قزوین به شرط استمرار به اقتصاد هنر استان کمک می کند
    استاد ابوالفضل دل زنده هنرمند پشکسوت قزوینی در زمینه نقاشی و نقاشی خط نیز در خصوص نمایشگاه اکسپو به ایرنا گفت: برگزاری این نمایشگاه پس از سال ها وقفه اقدام خوب و مبارکی برای تقویت هنر و حمایت از هنرمندان قزوین بود.
    وی اظهار داشت: اکسپوی قزوین به شرط استمرار می تواند به اقتصاد هنر استان کمک شایانی کند.
    دل زنده، تبلیغات ضعیف و اختصاص بیلبوردهای کم در شهر برای معرفی این رویداد و مدت زمان کوتاه برگزاری آنرا از جمله ضعف های این نمایشگاه دانست و گفت: در کنار این مسایل نورپردازی ضعیف و غیرحرفه ای و چیدمان نامناسب آثار را نیز باید اضافه کرد و البته باید به یاد داشت که مکان فعلی فضایی استاندارد برای برگزاری نمایشگاه های هنری نیست و مختص نمایش محصولات صنعتی و تجاری است.
    این هنرمند قزوینی، احداث یک گالری هنری استاندارد برای برگزاری نمایشگاه ها و اکسپوهای هنری را از مطالبات مهم هنرمندان قزوین عنوان کرد و گفت: در صورت وجود چنین فضایی سالیانه می توان چندین مورد از این نمایشگاه ها را برگزار کرد و به شکل واقعی شاهد رونق فعالیت های هنری بود.
    وی، استقبال از این نمایشگاه را چندان خوب توصیف نکرد و گفت: انتظار بیشتری داشتم اما آغاز نمایشگاه در وسط هفته و تبلیغات کم و همچنین گرانی موجب شده تا آن استقبال مورد نظر حاصل نشود و البته اگر استمرار این چنین رویدادهایی را شاهد باشیم استقبال ها از آن بیشتر خواهد شد.
    دومین نمایشگاه اکسپو (فروش آثار هنری) قزوین که از دیروز سه شنبه آغاز به کار کرده است تا 12 مرداد ماه جاری با شعار 'هر خانه یک اثر هنری' در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی از ساعت 16 تا 22 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت