شروع به کار نخستین کنگره جهانی فناروی هوشمند ۲۰۱۸

عصر نمایشگاه- کنگره جهانی فناوری های هوشمند ۲۰۱۸ امروز در در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران با سخنرانی رسول سراییان، پروانه مافی، محمد سالاری و پیروز حناچی شروع به کار کرد.

شروع به کار نخستین کنگره جهانی فناروی هوشمند ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نخستین کنگره جهانی فناروی هوشمند 2018 با همکاری 10 کشور جهان و با سه رویکرد دولت هوشمند، شهر هوشمند و بانکداری هوشمند برگزار شد. از جمله اهداف برگزاری این کنگره دو روزه ارائه تجربیات بین المللی در مبحث فناروی‌های هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام شده است. در این کنگره مهمانانی از کشور‌های ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، سوئد، هلند، بلاروس و یونان حضور دارند.

    مرتضی کاظمیان رئیس نخستین کنگره جهانی فناوری هوشمند 2018  امروز چهارشنبه در نخستین روز از کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند 2018 در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران، ضمن تقدیر از حضور همه میهمانان به ویژه میهمانان خارجی گفت: نکات خیلی مهمی در این کنگره از سوی مخاطبان ارائه می شود که بخش مهمی از آنها در تکنولوژی ها و نوآوری ها در حوزه شهر هوشمند است.

    رئیس نخستین کنگره جهانی فناوری هوشمند 2018  بیان کرد: این کنگره در بخش های مختلفی طراحی و برنامه ریزی شده است که به همین منظور سخنرانی ها و نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی پیش بینی شده است.وی تصریح کرد: ارائه تجربیات از شهرهای مختلف جهان از اهداف این کنگره است و دراین کنگره ارائه می شود.

    کاظمیان در ضمن سخنانش از مخاطبان و میهمان این کنگره تقدیر کرد و گفت: از وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای هیات رئیسه و نظام صنفی وحامیان این کنگره از وزارتخانه سازمان ها و دانشگاه ها تقدیر و تشکر می کنم.

    رسول سراییان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این کنگره حضور داشت در رابطه با شروع به کار این کنگره گفت : دنبال حل چالش های کشور از طریق فناوری ها نوین هستیم. او بیان نمود: ما به دنبال حل یکسری مسائل و چالش های کشور با استفاده از فناوریهای نوین هستیم و امروز در کنگره باید به کمک همدیگر راهکارهای حل این مشکلات را پیدا کنیم.

    سراییان افزود: اکنون چالش های اساسی کشور که اصلی ترین آن جنبه بین المللی دارد بحران آب، بیکاری، وابستگی اقتصاد به منابع زیرزمینی، آلودگی محیط زیست، رشد اقتصادی، بهره وری به عنوان یکی از مهمترین معضلات و چالش های اساسی کشوراست.

    او ادامه داد: باید این سوال را پرسید که هوشمندسازی و فناوری که وجود دارد چه نقشی در مواجهه با این چالش ها می تواند ایفا کند، جنس چالش ها به گونه ای است که همه کشورها با آنها روبه رو هستند و اینکه چه راهبردی برای مبارزه با این چالش ها وجود دارد باید درباره آنها بحث کرد. سراییان گفت: تنها فناوری که در دنیا با افزایش کیفیت و قابلیت و کاش هزینه است فناوری اطلاعات است.

    معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: راهبرد وزارت ارتباطات این است که پنج هدف راهبردی در برنامه ششم را اجرایی کند که شامل ارتقای رتبه بین المللی شاخص توسعه دولت الکترونیک در ایران، کاهش سالانه 12 درصد مراجعه حضوری مردم، پیش بینی سالانه 8 درصد رشد اقتصادی درقانونبرنامهششمو 2،8 درصد آن باید از محل بهره وری باشد، الکترونیکی کردن خدمات دولتی و ایجاد سالانه 100 هزار فرصت شغلی به عنوان مبنای کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.

    سراییان مفهوم دولت هوشمند در کشور را اینگونه تعریف کرد: ما دنبال این هستیم که قبل از اینکه مردم به خدمتی نیاز داشته باشند به آنها آن خدمت داده شود.

    معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در شاخص بین المللی یک ماه پیش سازمان ملل وضعیت جدیدترین ارزیابی از شاخص توسعه دولت الکترونیک در 193 کشور دنیا را اعلام کرد ما نسبت به دوره قبل برای اولین بار 20 پله صعود کردیم از 106 به 86 ارتقا پیدا کردیم و در 193 کشور، سازمان ملل کشورها را به چهار بخش تقسیم می کند و ایران از کوچک به بزرگ ارتقا یافت و مشارکت مردم نیز 38 پله صعود داشته است و نشان می دهد پتانسیل مردم در این بخش بالاست.

    سراییان گفت: همچنین یک ماه پیش تفاهم نامه ای با وزارت نیرو در حوزه انرژی امضا شد که امیدواریم در بحث انرژی توسعه های لازم در حوزه هوشمندی را داشته باشیم و با توجه به اینکه یکی از چالش ها در محط زیست آتش سوزی جنگل ها در گلستان است و برای کاهش آتش سوزی درا ین استان یکی از برنامه های هوشمندسازی در حال اجرا است.

    وی هوشمندسازی کشاورزی را به عنوان یکی از بخش های قابل توجه دانست و گفت: هوشمندسازی کشاورزی در اقتصاد کشوردر دستور برنامه است و هدف این است که 30 درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی با هوشمندسازی داشته باشیم.او ادامه داد: اینکه در بحث هوشمندی براساس چه چیزی می توان میزان هوشمندی را جلو برد مهمترین موضوع داده است و همه دنیا روی داده ها پردازش های لازم را انجام می دهند و معتقدیم ویژگی داده این است که هرچقدر از آن استفاده می کنیم تمام نمی شود و بیشتر هم می شود و یک منبع استراتژیک به شمار می رود اما از نفت هرچه بیشتر استفادده شود کمتر می شود.

    سراییان تصریح کرد: دولت داده ها را ارائه می دهد مردم به آن دسترسی پیدا می کنند و با آن خدمت تولید و از آن بهره گیری می کنند. باید به این موضوع برسیم که همه مردم می توانند از داده های دولت نیز استفاده کنند.او اضافه کرد: ما در سازمان فناوری اطلاعات برای داده ها برنامه هایی داریم و معتقدیم داده ها زمانی که به اشتراک گذاشته می شود می توان از آنها به خوبی استفاده کرد. به نظرما یکی از مهمترین داده ها مربوط به داده های مکانی است و یک کار مشترک با دستگاه هایی همانند سازمان هواشناسی، سازمان قضایی، سازمان نقضه برداری کشور، سازمان نقشه برداری نیروهای مسلح انجام داده ایم.

    معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: هوشمندی یعنی داده هایی را داریم که به کمک داده ها خدمات را مدیریت کنیم به گونه ای که پارسال 12 هزار میلیارد توان به بخش کشاورزی خسارت وارد شد که با هوشمندسازی می توان از این خسارت جلوگیری کرد. سراییان در پایان تاکید کرد امنیت و صیانت از داده ها را باید داشته باشیم و به مردم اطمینان دهیم که از داده های آنها استفاده می کنیم.

    محمدعلی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات ریاست جمهوری در اولین روز از برگزاری کنگره جهانی فناوری های هوشمند در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت : یکی از برنامه های جدی ما باید این باشد که حتما به سمت شهروند هوشمند هم حرکت کنیم.اگر همه کارها را در مجموعه شهر هوشمند برویم اگر توجه به شهروند هوشمند نداشته باشیم این تکنولوژی ها دردی را دوا نمی کند.او گفت: باید محیط زندگی ما متناسب با تحول دیجیتال باشد چون به عنوان یک ترند جدید در دنیا مطرح است و بحث حمل و نقل یکی دیگر از ابعاد است که باید به سمت هوشمندی برود، بحث اقتصاد و شهروند هوشمند هم بسیار مهم است.و البته مردم هم باید خودشان را توانمند کند و غیر از اینکه کنش پذیر هستند کنش گر هم باشند و با اقداماتی که انجام می دهند تحولات را در شهرشان ایجاد کنند.

    فقیهی ادامه داد: برای این تحولات نیازمند محیط جدید و اکوسیستم هستیم راهکار توسعه شهر هوشمند توسعه استار تاپ های شهر هوشمند است. اگر دولت فضای کاری را باز کند مردم خودشان راه را باز می کند تا مشارکت مردم هم بیشتر شود.

    دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات ریاست جمهوری گفت: نباید ما نیازمند هیچگونه کمک از طرف دولت باشیم و باید دولت جلوی فعالیت این استارت آپ ها را نگیرد. اگر دولت نقش تسهیل کننده داشته باشد می توانیم نقشی برای دولت در این زمینه هم داشته باشیم.او حمایت از نوآوری در دانشگاه ها، سرمایه گذاری داخلی و خارجی را ضروری دانست و گفت: حمایت های ما باعث شده بخشی از سرمایه گذاران خارجی به این مقوله ورود پیدا کنند. اکنون خیلی از شرکت های بزرگ در کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند. ما برنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان را داریم و 3 هزار و 500 شرکت دانش بنیان از تسهیلات مشخص شده استفاده می کنند، معافیت از سربازی، معافیت مالیاتی و چندین مورد حمایت از این شرکت ها را انجام داده ایم. سه مرکز نوآوری را پیش بینی کرده ایم و امیدواریم با حمایت از رساله های دکتری بتوانیم نیروی انسانی آنها با مشارکت بخش خصوصی تامین شود و کسب و کارهایی را شکل دهیم.

    پروانه مافی رئیس کمیسیون رسیدگی به درآمدهای پایدار شهرداری های مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان حاضر در این کنگره گفت:در شرایط حاضر هنوز به سمت هوشمندسازی حرکت نکرده ایم و این عدم تحرک ناشی از عدم نیاز است. تا زمانی که این عدم نیاز وجود داشته باشد و تا مادامی که مدیریت شهری ما در شهرداری ها یا شوراها از روش های سنتی و قدیمی منابع و مصارف خودشان را مدیریت کنند مفهوم هوشمندسازی متصور نمی شود چون یک مفهوم لوکس به نظر می آید و وقتی لوکس باشد کنار گذاشته می شود و جدی گرفته نمی شود.در جای جای شهر بخش هایی ابزارهای الکترونیکی را استفاده می کنند اما مدیریت آنها همزمان نیست.

    مافی برای شهر هوشمند هفت بعد را در نظر گرفته است که شامل حمل و نقل، پایداری (تولید و استفاده از انرژی پاک)، حکمرانی، اقتصاد و نوآوری، دیجیتالی شدن، زندگی استاندارد و احساس تخصص است.او معتقد است شهر هوشمند یک واقعیت است و هوشمندسازی تنهاراهبرد مدیریتی ممکن برای حل مسایل شهرها است.

    این نماینده مجلس درباره تعریف شهر هوشمند گفت: متاسفانه تعریف شهر هوشمند در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته مقداری متفاوت است و یعنی بیشتر در اذهان شهر هوشمند شهر الکترونیکی متصورمی شود.در تعریف مرسوم بین المللی شهر هوشمند اولا چند وجهی است و دوما دیجیتالی نیست وسوما اطلاعاتی است. تصور ما از شهر هوشمند این است که کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها قوی شوند و بیشتر حیطه کاری خودشان را قوی کنند شهر هوشمند می شود البته که اینگونه نیست.

    مافی با بیان اینکه یکی از مولفه های مهم شهر هوشمند مشارکت شهروندان است افزود: ما چه میزان به این مقوله اهمیت داده ایم آیا افزایش مشارکت شهروندان و فعالیت هایی که باید صورت گیرد جایگاهی دارد.او درباره نقش دستگاه قانونگذار شهری در هوشمندسازی شهری نیز گفت: از وظایف مجلس نیست که بر سیاستگذاری شهری مانند هوشمندسازی ورود کند ما به مسایل خاص ورود نمی کنیم و قانونگذاری مجلس در مدیریت های شهری عام و کلان است.

    مافی در این باره توضیح داد:مجلس در تاریخ عمر خودش دو قانون مهم را در حوزه مدیریت شهری وضع کرده است یکی قانون شهرداری ها مربوط به مجلس شورای ملی بوده است که 64 سال پیش بوده است که مفهومی تحت عنوان هوشمندی شهرها نداشته ایم و قانون بعدی قانون انتخاب شهردارها یا قانون شوراها است که در سال 75 برای اولین بار تصویب شد و این قانون هم چند بار مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت.این قانون هم چندان به حوزه هوشمندسازی ورود پیدا نکرده است اما قانون شهرداری ها می تواند ورود کند، اکنون هزار شهرداری این قانون را اجرا می کنند اما تهی از مفاهیم هوشمندسازی است.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: در سال های اخیر شهرداری ها به حدی درگیر مسائل و مشکلات خودشان بودند که به این مباحث اصلا فکر نمی کردند و معتقدم باید مدیریت شهری باید در حیطه اختیارات شهرداری ها باشد و باید به این حوزه ورود کند و شوراها هم همکاری کنند.

    وی راه تحقق هوشمندسازی را اینگونه توضیح داد: از آنجا که اطلاعات در شهرها تولید و پردازش می شود متولیان متعددی دارد و در بستر شهر راهکار اصلی ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است و وقتی به لحاظ سازمانی یکپارچی در امر مدیریت شهری ایجاد کنیم می توانیم اطلاعات توزیع شده را مدیریت کنیم.

    او معتقد است  تصویب قانون مدیریت جامع شهری راهکار مهم است و سال هاست منتظر آن هستیم و نبود آن به شهرهای ما آسیب زده است در قانون هوشمندسازی دولت ورودکرده است اما چند سال است در کمیسیون های مختلف دولت مانده است اما مجلس کار خودش را در این زمینه شروع کرده است و فراکسیون مدیریت شهری برای همین منظور تشکیل می شود. البته انجام آن خیلی سخت است.

    محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز یکی از سخنرانان روز اول این کنگره بود اوم معتقد است: تنها با اجرای طرح یکپارچه سازی شهری امکان هوشمندسازی وجود دارد والبته فاکتور اصلی برای اجرای طرح هوشمندسازی کامل تعامل با مردم است که بسیار مهم و اساسی است، چون عصر اطلاعات و فناوری است.

    سالاری توضیح داد: بحث هوشمندسازی یکی از مهمترین ماموریت های کشور از جمله شهر تهران است و جامعه شهرنشین با روند بسیار سریع و قابل توجه در حال افزایش است و 60 تا 8 درصد انژری دنیا در شهرها استفاده می شود. در تهران نیز 25 درصد اقتصاد کشوررا در اختیار دارد و 1،2 میلیون گردشگر را دارد.

    این نماینده مجلس توضیح داد: با بروز و ظهور هوشمندسازی و ارائه خدمات عمومی نوین، اساسا هوشمندسازی شیوه ای برای تحقق توسعه پایدار شهرها است و در تقابل با آنها نیست وتنها گزینه در دسترس برای توسعه پایدار شهرها محسوب می شود.او توضیح داد: برای هوشمندسازی سه فاکتور ابزار ها و تجهیزات، بسترسازی لازم، تعامل و مشارکت شهروندان و سازمان ها و نهادهای مستقر در کلانشهرها لازم است.او ادامه داد: تا زمانی که هوشمندسازی و شفاف سازی صورت نگیرد نمی توان مشکلات و چالش های جدی را حل کرد. شورای اسلامی شهر تهران تنها راه نجات کشور و تهران به عنوان یک از مطالبات جدی مردم بحث شفاف سازی و هوشمندسازی است.

    دکتر پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: شرایط حاکم در کشور آمادگی جهش در زمینه توسعه فناوری ها و هوشمندسازی را به وجود آورده است که مهمترین آنها تامین زیرساخت های و نیروهای انسانی تحصیل کرده است.او در حال حاضر دو موضوع دانایی و اقتصاد دیجیتال را دو بحث مهم خواند و بیان نمود امروز زیرساخت های توسعه فناوری های اطلاعات در کشور ما فراهم شده است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: سرمایه گذاری عظیمی در شهرداری تهران برای توسعه این فناوری های انجام شده است و از دهه 70 شروع شده است و امروز این فناوری در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. ما زیرساخت های پیوستگی و در اشتراک گذاشتن اطلاعات را داریم و باید دولت در این زمینه همکاری کند مانند ملبورن که دولت سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت