نگاهی دیگر به دستاوردهای اکسپوها

عصر نمایشگاه- اکسپوها همانند نمایشگاه‌های جهانی، پذیرای ده‌ها میلیون نفر بازدیدکننده هستند که به کشورها اجازه ساخت پاویون‌های شگفت‌آوری را می‌دهند.

نگاهی دیگر به دستاوردهای اکسپوها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، هدف اصلی اکسپوها، افزایش آگاهی و پیدا کردن راه‌هایی برای چالش‌های جهانی است که در قالب تم اکسپو بیان می‌شود. شرکت‌کنندگان در اکسپوها می‌توانند ایده‌ها، تجربه‌ها و هنرشان را در پاویون‌های خودشان به نمایش بگذارند. از دید بیرونی، پاویون‌ها ساختار معمارانه خلاقانه‌ای دارند که به وسیله هویت کشورهای شرکت‌کنندگان و همچین تم اکسپو‌ها الهام‌شده است. از دید درونی، پاویون‌ها بازدیدکنندگان را به سفری با تم مشخص و ویترینی برای نمایش اکتشافات و نوآوری‌ها دعوت می‌کند. عموم مردم می‌توانند از این رویداد بازدید کنند و تعداد افراد بازدیدکننده از اکسپوها تا‌کنون حداقل 15 الی20 میلیون نفر و حداکثر 73 میلیون نفر بوده که این رکورد از کشور چین و اکسپو شانگهای به‌دست آمده است (www.bie-paris.org).

     صنعت گردشگری
    امروزه نقش سفر، گردشگری و جهانگردی بر اقتصاد و فرهنگ کشورها غیر قابل انکار است. گردشگری و جهانگردی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان مدرن تبدیل شده است و تقاضا برای گردشگری روز به روز افزایش می‌یابد (محمدی و همکاران، 1393: 30). یکی از اهداف گردشگری علم آموزی و همنشینی با بزرگان است. علم، فرهنگ و تمدن از طریق گردشگری انسان‌های جستجوگر و علاقه‌مند انتقال می‌یابد. هر کسی با گردشگری موجب می‌شود که تبادلات فرهنگ‌ها خواسته و یا ناخواسته منتقل و جابه‌جا شود. در گردشگری، افراد با اقوام و تنوع‌های فرهنگی و زبانی آشنا می‌شوند و زبان، فرهنگ، تمدن و علوم خود را به دیگری انتقال می‌دهند و یا از آنها بهره‌مند می‌شوند و به قوم و منطقه خود منتقل می‌کنند. اینگونه است که گردشگری به عاملی برای ارتقای فرهنگی و تمدنی و انتقال داده‌ها و تبادل امکانات و استعدادها و توانمندی‌ها تبدیل می‌شود (همان، 1393: 40).
    صنعت گردشگری می‌تواند تأثیر مهمی بر افزایش اشتغال، درآمدهای مرتبط با مکان‌های اقامتی و نیز درآمدهای دولتی کشورها داشته باشد. از این رو، گردشگری به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد (oh, 2005).
     معماری
    ایران با توجه به امتیازات فراوانی که از نظر تنوع آب و هوایی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخ و تمدن کهن، آثار باستانی و مذهبی، معماری، صنایع دستی، فرهنگی و جغرافیایی دارد، از قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهانی برخوردار است؛ بنابراین سهم ایران از عایدی‌های صنعت گردشگری جهان بسیار ناچیز است. از نظر اقتصادی، گردشگری بین‌المللی بیشترین عایدی را ایجاد می‌کند. در بسیاری از شهرها و روستاها گسترش گردشگری مدیون معماری است. جاذبه‌های معماری در ایران در صدر جاذبه‌های گردشگری قرار دارند. در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران حدود 3726 اثر به ثبت جهانی رسیده اند که جزء آثار معماری هستند (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 1391).
     بحث
    ایران، سرزمینی چهار فصل و با تمدنی چند هزار ساله است که از جاذبه‌های متنو ع و منحصر به فرد تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و غیره برخوردار است. به همین دلیل در رتبه‌بندی جهانی از نظر برخورداری از جاذبه‌های گردشگری در ردیف 10 کشور اول جهان قرار دارد. اما با این وجود هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در دنیا به دست آورد. میزان رشد گردشگران ورودی قبل از انقلاب، بعد از انقلاب، طی دوران جنگ و طی سال‌های برنامه‌ اول، دوم و سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد‌. میزان رشد گردشگران ورودی به ایران در دوران قبل از انقلاب معادل 43/15بوده است. رخداد وقایعی همچون انقلاب اسلامی، تغییر حکومت، اوضاع و احوال سیاسی منطقه‌، جنگ ایران و عراق‌، باعث شد که طی دوره ‌ 1358 -1367‌، نرخ رشد گردشگران ورودی به کشور دچار سیر نزولی شود و به 18/9- درصد کاهش یابد. پس از اتمام جنگ و با آغاز برنامه اول توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی ایران (1368 -1373 ) تعداد گردشگران ورودی به ایران به طور متوسط83/28 درصد در سال رشد یافته است و با تغییری اندک، در طی برنامه‌ دوم توسعه (1374 -1378)، به رقم 81/29درصد درسال رسیده است. این ٨ میزان در طی برنامه‌ سوم توسعه ‌اقتصادی کشور با کاهشی شدید نسبت به سال‌های برنامه‌ اول و دوم، به طور متوسط 74/4 درصد در سال بوده است.(لطفی و همکاران،1387).
    از جمله عناصری که نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری به ویژه بوم‌گردی دارد، معماری است. معماری گستره وسیعی دارد که جزئی‌ترین مسائل را در ابعاد گوناگون محیطی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی، ... شامل می‌شود. نه تنها در سطح منطقه و ملی بلکه در سطح جهانی و بین‌المللی دارای ارزش و اهمیت است. معماری تنها ساختن بنا نیست معماری هنر لطیفی است که با روح و روان، تاریخ، فرهنگ، طبیعت، اقلیم، زیبایی، منظر شهری و ... ارتباط دارد. از طرف دیگر نیاز به برآورده‌کردن عملکرد و معنا، استفاده از مصالح مناسب و فناوری‌های نوین، استعداد و خلاقیت و توآوری دارد. در اکسپوها رقابت در عرصه معماری مطرح است. برای اینکه پاویونی ارزش حضور در این رویدادها را داشته باشد می‌بایست تمام قابلیت‌ها و مفاهیم خاص کشور خود را در قالب معماری و موضوع اکسپو به معرض نمایش بگذارد. معماری علاوه بر ایجاد رقابت در اکسپوها در میزان جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری تأثیر فراوانی دارد بنابراین مسئولیت و نقش معماری در اکسپوها قابل ملاحظه است. نشان دادن و معرفی جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی منجر به آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با کشورهایی همچون ایران است که به دلیل عدم وجود گردشگران خارجی چندان شناخته نشده است. از نگاه دیگر، یکی از منابع مهم اقتصادی کشورهای پیشرفته، وجود صنعت گردشگری در آنهاست. این صنعت هم سبب توسعه اقتصاد کشور شده و هم باعث حفاظت از ارزش‌های تاریخی و توسعه معماری بومی می‌شود. بنابراین حضور در اکسپوها با صنعت گردشگری و بحث حفاظت و توسعه کشورها ارتباط دارد و تنها حضور داشتن خالی کافی نیست بلکه کیفیت حضور است که می‌تواند تأثیرات زیر را در پیشرفت جامعه بگذارد. مهم‌ترین تأثیرات شامل:
    1-تأثیر گذاری در عرصه بین‌المللی و جهانی
    2 -تأثیر گذاری در عرصه توسعه فرهنگی و تعامل فرهنگ جهانی از طریق آموزش و مشارکت در آن
    3-تأثیرگذاری در عرصه توسعه اقتصادی با توسعه زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری
    4-تأثیرگذاری در عرصه بهبود شرایط معیشتی از لحاظ منابع مالی و کیفیت محل زندگی
    5- تأثیرگذاری در عرصه صنعت گردشگری به خصوص بوم‌گردی و شناخت جاذبه‌های ویژه
    از مباحث گفته شده می‌توان چنین نتیجه گرفت که اکسپوها تنها دوره شش ماهه ای نیستند که در آخر جمع‌آوری شده و بتوان به راحتی از کنار جنبه‌های غیرمستقیم و مهم‌تر آنها گذشت. از ارتباط متقابل و دوسویه آنها باید بهره لازم را برد. راه دستیابی بدان، لزوم توجه بیشتر به اهداف اکسپوها و استفاده از منافع آنهاست که این راهکار هم نیاز به انگیزه و برنامه‌ریزی‌های دقیق و خلاقانه دارد تا بازخورد خوبی برای کشور ایجاد کند.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت