تغییر فصل برگزاری نمایشگاه کتاب ارومیه مطالبه ناشران

عصر نمایشگاه- شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه (۲۵- ۲۰ شهریور ۱۳۹۷) با برپایی در محل دائمی نمایشگاه های این شهر لبخند رضایت بر لبان ناشران سراسری و استانی نشاند اما تغییر فصل برگزاری این رویداد فرهنگی مهم ترین مطالبه این قشر فرهنگ ساز بود.

تغییر فصل برگزاری نمایشگاه کتاب ارومیه مطالبه ناشران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرن مایشگاه» به نقل از ایرنا،  شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه برخلاف سال گذشته که در سالن مجتمع فرهنگی هنری این شهر برگزار شده بود، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در پارک جنگلی این شهر از علاقه مندان کتاب و ناشران این یار مهربان میزبانی کرد.
    ناشران این دوره نمایشگاه از امکانات و شرایط برگزاری این رویداد کتابخوانی رضایت داشتند اما مهم ترین درخواست آنان برای سال آتی، تغییر زمان برپایی آن از اواخر تابستان به اوایل فصل پاییز بود.
    مجال گفت و گو با بازدیدکنندگان و ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه هم منعکس کنندگان دیدگاه های شیفتگان عرصه مطالعه درباره مهم ترین رویداد فرهنگی استان در نیمه نخست سال 1397 است.
    مسوول غرفه «ثالث» با اشاره به اینکه این انتشارات بیش از 400 عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه کرده بود، گفت: مکان فعلی نسبت به محل قبلی مناسب تر است و 40 عنوان کتاب جدید این انتشارات در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.
    محسن توسلی با اشاره به اینکه امسال فروش با در نظر گرفتن عزاداری مردم در ماه محرم رضایت بخش بود، افزود: دانش آموزان و دانشجویان بهترین تبلیغ کنندگان نمایشگاه هستند و بهترین زمان برای عرضه کتاب در شهر فرهنگ دوست ارومیه، مهر ماه است.
    مسوول نشر «یاز» هم با اشاره به اینکه 10 مورد از 600 عنوان کتاب این غرفه مربوط به سال جاری است، گفت: استقبال از کتاب در دنیا رو به کاهش و در جامعه ما به علت پایین بودن قدرت خرید و افزایش کتاب های الکترونیکی ضعیف تر است.
    بهرام اسدی زمان برگزاری نمایشگاه را برای کتاب های ادبی مناسب دانست و افزود: این فصل برای کتاب های درسی، کمک درسی و دانشگاهی مناسب نیست و در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.
    وی استقبال از کتاب های ترکی در آذربایجان غربی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امسال محل نمایشگاه در پارک جنگلی انتخاب و این مسئله به جذب مخاطبان جدید به دنیای خیال انگیز کتاب منجر شد.
    مسوول غرفه خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر و گویا نیز با اشاره به پنجمین حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب ارومیه گفت: 450 عنوان کتاب در زمینه های هنری در این نمایشگاه ارائه شد که 20 درصد از این تعداد مربوط به اواخر سال های 1396 و 1397 بود.
    خلیل توسلی افزود: در ساعات 9 تا 12 تقریبا بازدید کننده ای در نمایشگاه وجود نداشت اما مکان برگزاری نمایشگاه و امکانات برگزاری در سال جاری رضایت بخش بود.
    وی با اشاره به اینکه پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه از 28 شهریور تا سه مهر برگزار و فروش در آن رویداد نسبت به امسال بهتر بود، اضافه کرد: شهریور، ماه مناسبی برای برگزاری نمایشگاه در این شهر نیست و مناسب ترین زمان برای این منظور مهرماه است.
    مسوول غرفه «آذرترک» با اشاره به اینکه تغییر مکان نمایشگاه نقطه قوت این دوره نمایشگاه کتاب است، بیان کرد: ایاب و ذهاب و همچنین تبلیغات محیطی و تلویزیونی برای این رویداد مهم رضایت بخش نبود و بهبود این نقص ها به رضایتمندی بیشتر ناشران و مخاطبان منجر می شود.
    نورالله پورشریف با اشاره به اینکه حداقل 10 عنوان از مجموع 150 عنوان کتاب ارائه شده این انتشارات مربوط به سال جاری است، افزود: همزمانی این نمایشگاه با غرفه های نوشت افزار، خرید کتاب را در حاشیه قرار می دهد چون توان خرید بیشتر خانواده ها تنها در تهیه لوازم التحریر خلاصه می شود.
    وی اضافه کرد: چنانچه این نمایشگاه در مهرماه و با فاصله زمانی از نمایشگاه پاییزه و نوشت افزار برپا شود، به رضایت بیشتر ناشران می انجامد.
    وی ادامه داد: قیمت کتاب نسبت به سال قبل گران تر و قدرت خرید مردم نیز کمتر شده است اما روی هم رفته فروش خوبی در این نمایشگاه عاید شد.
    وی با بیان اینکه چاپ کتاب به زبان مادری و استقبال مخاطبان از این نمایشگاه ها بیشتر شده است، بیان کرد: تهیه کتاب باید بیشتر از این در سبد کالاهای فرهنگی قرار بگیرد و در برنامه های صوتی و تصویری و همچنین همایش ها به اهمیت کتابخوانی توجه بیشتری شود.
    مسوول غرفه نسل نواندیش با تقدیر از مسوولان فرهنگی استان برای تغییر مکان این نمایشگاه گفت: امسال نمایشگاه کتاب همزمان با نمایشگاه پاییزه برگزار شد و برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی استان را به حاشیه راند.
    سعید فراست بیان کرد: زمان برگزاری نمایشگاه در شهریور ماه از ساعت 15 تا 23 مناسب است و در صورت برگزاری این رویداد در مهرماه فعالیت غرفه ها در سری صبح نیز مفید خواهد بود.
    وی با اشاره به اینکه 36 عنوان از 600 عنوان کتاب عرضه شده در این نمایشگاه جدید بود، گفت: ناشران به علت وضعیت نامطلوب بازار کاغذ با مشکل روبرو هستند و آمار چاپ کتاب به همین دلیل پایین است.
    مسوول غرفه «نگاه» با اشاره به اینکه حدود 500 عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه کرده بودند، بیان کرد: بیش از 30 عنوان جدید در شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه ارائه شد و استقبال از کتاب ها و به ویژه آثار «بزرگ علوی» و رمان های برنده جایزه نوبل خیلی خوب بود.
    صالح همتی با اشاره به اینکه فروش کتاب در این نمایشگاه نسبت به مکان قبلی بسیار بهتر بود، افزود: تبلیغات محیطی نمایشگاه پاییزه به صورت ناباورانه ای خیلی بیشتر از نمایشگاه کتاب بود که جا دارد این نقص در سال آتی مرتفع شود.
    بازرس انجمن خوشنویسان ارومیه و فوق ممتاز رشته نستعلیق نیز گفت: مکان نمایشگاه نسبت به سال قبل به علت بزرگی و دلنشینی فضا بهتر و ساعت بازدید آن نیز مناسب بود.
    استاد کاظم علیلو با اشاره به اینکه تنوع کتاب های هنری عرضه شده در این نمایشگاه رضایت بخش بود، افزود: کتاب هایی که به هنرجویانم توصیه کرده بودم در این نمایشگاه در دسترس بود.
    وی با اشاره به اینکه ارائه بن کارت الکترونیکی برای تهیه کتاب از مزیت های این نمایشگاه بود، اضافه کرد: تنوع کتاب ها در موضوع های تاریخی و هنری باید بیشتر شود تا دست مخاطبان در انتخاب این کتاب ها باز باشد.
    سید سیامک صیامی، ارشد سخت افزار کامپیوتر که به همراه همسر و فرزند خود از این نمایشگاه بازدید می کرد، گفت: بخش کتاب کودک در این نمایشگاه نسبت به سال های قبل بهتر و ساعت بازدید نیز خوب بود.
    وی با اشاره به اینکه مکان قبلی نمایشگاه کتاب کوچکتر بود، افزود: کتاب های معتبری نظیر «قانون مدنی جهانگیر منصور» و «حقوق جزایی میر محمد صادقی» در این نمایشگاه وجود نداشت.
    صیامی با اشاره به اینکه تنوع کتاب های این نمایشگاه خوب نبود، اضافه کرد: نبود غرفه های عرضه بن کارت و دستگاه آب سردکن در همه سالن ها، غرفه بندی غیرحرفه ای و نبود انتشارات مذهبی معتبر از نقاط ضعف این نمایشگاه بود.
    دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی نیز با ابراز رضایت از راهنمایی عوامل اجرایی سالن ها گفت: بروشورهای ارائه شده به بازدیدکننگان و برخورد کارکنان ارائه کننده بن کارت رضایت بخش و از جنبه های مثبت این نمایشگاه بود.
    محمود بهروزنیا افزود: اگر این نمایشگاه در اوایل مهرماه برپا شود می توان کتاب های پیشنهادی اساتید را با تخفیف از این رویداد مهم تهیه کرد.
    وی پیشنهاد کرد تا در سال آینده انتشارات معتبر کتاب های زبان انگلیسی نظیر «جنگل» حضور پیدا کند تا فرصت تهیه کتاب های روز زبان های مختلف دنیا برای علاقه مندان فراهم شود.
    شاعر ارومیه ای که کتاب شعرش با عنوان 'بوردا بیر دنیز وارایمیش/اینجا دریایی بود' در این نمایشگاه عرضه شده بود، گفت: این نمایشگاه روی هم رفته خوب بود اما ضعف هایی هم داشت زیرا ناشران شناخته شده ای چون «سخن» و «هرمس» کتاب های جدید خود را عرضه نکرده بودند.
    حمید واحدی حضور انتشاراتی چون «نگاه»، «ثالث»، «هرمس» و «نیماژ» در این رویداد را مهم دانست و افزود: این نمایشگاه برای کسی که 6 ماه از کتاب دور باشد، خوب است اما برای کتابخوانان حرفه ای به دلیل برخوردار نبودن از آثار جدید جذاب نیست.
    وی اضافه کرد: مردم ارومیه در این ماه به فعالیت در باغ مشغول بودند و دانشگاه ها هنوز سال تحصیلی خود را آغاز نکرده بودند و برگزاری نمایشگاه سال آتی در مهر ماه هوشمندانه خواهد بود.
    وی پیشنهاد کرد در سال بعد غرفه نویسندگان و شاعران آذربایجان غربی برای معرفی تازه های نشر این استان و شناساندن چهره های بنام منطقه راه اندازی شود.
    مراجعه کننده ای که به همراه دختر خود از این نمایشگاه بازدید می کرده نیز گفت: عاشق کتابخوانی بوده و از 9 سالگی با دنیای کتاب های هنری، روانشناسی و ادبی عجین هستم.
    ساسان غفاری با اشاره به اینکه مکان برگزاری نمایشگاه و بهداشت محیط آن نسبت به سال گذشته بهتر است، افزود: پارک جنگلی به علت تفریحی بودن پای مخاطبان جدید را نیز به این رویداد هنری باز و آنان را با کتاب و کتابخوانی آشنا می کند.
    وی اضافه کرد: جای پارک خودرو در این مکان نسبت به محل برگزاری قبلی بیشتر بود اما همچنان در این زمینه با مشکل مواجه شدیم.
    وی با اشاره به اینکه ساعت بازدید از نمایشگاه که تا ساعت 21 اعلام شده بود در اغلب روزها یک ساعت تمدید شد، ادامه داد: سبک زندگی مردم ارومیه و تنوع شغل ها در این شهر برگزاری نمایشگاه تا ساعت 23 و 24 را طلب می کند.
    غفاری با اشاره به اینکه قیمت کتاب ها در مقایسه با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد، گفت: قیمت کتاب مورد علاقه ام در شاخه هنری 60 هزار تومان بود در حالی که یک سوم قیمت را برای این کتاب تخمین زده بودم.
    وی با اشاره به اینکه در جامعه از سرانه پایین مطالعه بیشتر از قیمت کتاب و طرح های حمایتی برای کتابخوانان بحث می شود، افزود: قیمت بالای کتاب های کاغذی مخاطبان را به سمت کتاب های الکترونیکی و مقاله های اینترنتی بدون منبع سوق می دهد.
    وی اضافه کرد: کتابخوانی مغز را به فعالیت بیشتر وادار می کند و بر جنبه های مختلف زندگی عاشقان کتاب تاثیر می گذارد.
    ستایش غفاری، دختر هشت ساله بازدیدکننده از این نمایشگاه نیز با اشاره به اینکه کتاب ها با موضوع حیوانات و پازل و همچنین قصه در این مکان بیشتر بود، گفت: برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت و کتابی با موضوع 'سیندرلا' خریداری کردم.
    دبیر اجرایی شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه با اشاره به اینکه رضایت ناشران از مکان و شرایط برگزاری این نمایشگاه مشوق تیم اجرایی این رویداد مهم است، گفت: انتظار می رود مشارکت حداکثری نهادهای متولی فرهنگ و عرصه کتابخوانی آذربایجان غربی در سال آتی به رضایت هرچه بیشتر عاشقان مطالعه منجر شود.
    رسول بابازاده افزود: تمام توان خود را برای تخصصی و متنوع تر کردن این نمایشگاه در سال آینده به کار می بندیم.
    وی با اشاره به اینکه تغییر زمان برپایی این نمایشگاه مطالبه منطقی ناشران است، اضافه کرد: به منظور کسب رضایت بیشتر ناشران شرکت کننده و شیفتگان مطالعه برای برپایی نمایشگاه کتاب در اوایل مهر سال 1398 تلاش می کنیم.
    به گزارش ایرنا شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه با همکاری موسسه نمایشگاه های تهران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرمانداری، استانداری آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه و همچنین انتظامی استان برگزار شد.
    اولین نمایشگاه سراسری کتاب در آذربایجان غربی در سال 1372 برگزار شده بود و به جز موارد معدود، این رویداد فرهنگی در سال های گذشته به صورت منظم برپا شده است.
    شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه از ساعت 9 تا 12 و 1٦ تا 21 از 20 تا 25 شهریور در محل نمایشگاه های دایمی بین المللی پارک جنگلی ارومیه برگزار و ساعت بازدید از این نمایشگاه در اغلب روزها به دلیل استقبال علاقه مندان تا ساعت 22 تمدید شد.
    در این نمایشگاه 144 ناشر به طور مستقیم و 650 ناشر در قالب نمایندگی از سراسر استان های کشور نظیر تهران، قم، مشهد، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز و 20 ناشر و نمایندگی از آذربایجان غربی حضور پیدا کردند و 63 هزار و 550 عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت