شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز گشایش یافت

عصر نمایشگاه- شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و ششمین نمایشگاه نشر دیجیتال با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهری و علاقه مندان کتاب شنبه عصر در نمایشگاه بین المللی تبریز گشایش یافت.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از 29 مهر تا 4 آبان از ساعت 10 صبح تا 20 شب پذیرای محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.
    نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: انسان مسجود ملائک شد نه به خاطر اینکه روزه می گرفت، نماز می خواند، بلکه به علت علم و دانایی او بود.
    مسعود پزشکیان افزود: همه موجودات و خلایق هستی به خاطر علم انسان در مقابل آن کوچک هستند.
    وی با بیان اینکه کتاب آدم را بزرگ و عزیز می کند، اظهار داشت: برای اینکه با کتاب و نوشتن بیگانه هستیم، بنابراین بزرگ نیستیم.
    نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: فرق انسان با همه موجودات هستی در درک، علم و آگاهی است و امید است این نمایشگاه ابزاری برای تغییر رفتار ما باشد.
    پزشکیان از حضور نیافتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز انتقاد کرد و ادامه داد: کدام جلسه و موضوعی می تواند از این آیین برای تبلیغ کتاب، مهارت آموزی و تغییر رفتار جامعه مهمتر باشد.
    معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: اگر کتابخوانی و فهم و عمل به آن در جامعه فرهنگ شود در این صورت رستگار خواهیم شد.
    سیدهادی حسینی با بیان اینکه در دنیا ایران را به عنوان قطب فرهنگ می شناسند، افزود: هیچ کس در دنیا به ماشین، فناوری های دیجیتالی و دستاوردهای کشاورزی ایران افتخار نمی کند، بلکه در مقابل فرهنگ این کشور سرتعظیم فرود می آورد.
    وی اظهار داشت: اگر حوزه فرهنگ در جامعه تقویت شود در چنین جامعه متمدنی تولید ماشین، محصولات کشاورزی و کار نهادها و متولیان حوزه های مختلف جامعه آسان خواهد شد و مشکلات جامعه مرتفع می شود.
    معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود بودجه حوزه فرهنگی در کشور یادآوری کرد: سرانه کمک به کانون های فرهنگی و هنری مساجد سالانه کمتر 10 میلیون ریال است.
    حسینی ادامه داد: هم اکنون 23 هزار مسجد در کشور تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، در حالی که تکلیف این وزارتخانه در برنامه ششم تحت پوشش قرار دادن بیش از 75 هزار مسجد است.
    وی گفت: در این راستا ریالی اعتبار برای آن در نظر گرفته نشده است و باید از توان مردم و خیران در این زمینه کمک گرفت.
    استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به صبغه تاریخی آذربایجان و تبریز در حوزه کتاب و چاپ، گفت: از فرصت برپایی این نمایشگاه باید برای خواندن کتاب استفاده کرد چراکه با خواندن کتاب گنجینه واژگان افراد زیادتر می شود.
    مجید خدابخش افزود: هر چقدر گنجینه واژگان انسان زیاد باشد، رفتار وی نیز متفاوت بوده و سطح تخیلات و عمق تفکرات او بیشتر می شود.
    وی با بیان اینکه اگر کتاب از تمدن بشری کنار گذاشته شود، اولین اثر آن حاکم شدن وحشیگری در جامعه است، اظهار داشت: از طریق کتاب روشنگری و تفکر ایجاد می شود بنابراین کتاب نیز مانند هوا برای انسان لازم است.
    استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: انسان بدون کتاب تربیت و تزکیه نمی‌شود و کتاب برای بیماری‌های قلب و دل انسان، اخلاق مداری و علم و پیشرفت اهمیت زیادی دارد.
    خدابخش با بیان اینکه خواندن رمان و رفتن به استخر، استرس انسان را از بین می برد، گفت: کتاب صرفا کارکرد انتقال علم ندارد بلکه کارکرد تربیتی آن نیز قابل چشم پوشی نیست.
    وی با اشاره به اینکه کانال های تلویزیونی، فضای مجازی، اینترنت و ماهواره فرصت خواندن کتاب را کاهش می دهد، گفت: در کنار نشر دیجیتالی کتاب باید به چاپ کتاب های کاغذی اهتمام و توجه شود.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بزرگترین رویداد فرهنگی در شمال غرب کشور است، گفت: برگزاری این نمایشگاه به یکی از مطالبات به حق اهالی حوزه فرهنگ و هنر کشور و مردم این منطقه تبدیل شده و این امر نشان از تعالی فکر و اندیشه آنان است.
    محمد محمدپور با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه افزود: حوزه فرهنگ و هنر سرمایه زاینده بوده و امید است روزی آثار و کالاهای فرهنگی جایگزین نفت در اقتصاد کشور شود.
    وی با بیان اینکه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در سال گذشته 800 هزار نفر بازدیدکننده داشت و بیش از 65 میلیارد ریال فروش آن بود، اظهار داشت: در این دوره 900 ناشر داخلی با 150 هزار عنوان و حدود یک میلیون و 500 هزار نسخه کتاب، 150 ناشر خارجی از 20 کشور دنیا با 33 هزار عنوان کتاب و 30 ناشر رسانه های دیجیتال شرکت دارند.
    معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار آذربایجان شرقی در این آیین برای خرید یک میلیارد و 500 میلیون ریالی کتاب از این نمایشگاه قول مساعد دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت