نمایشگاه فارس پیشتاز اجرای طرح های نوین در مدیریت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- گفتگوی پایگاه خبری عصر نمایشگاه با سید محمود موسوی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی فارس در مورد تعدادی از موضوعات روز صنعت نمایشگاهی را در متن خبر بخوانید.

نمایشگاه فارس پیشتاز اجرای طرح های نوین در مدیریت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه گفتگوی اختصاصی امروز با سید محمود موسوی مدیر عامل نمایشگاه شیراز در مورد برخی موضوعات صنعت نمایشگاهی را در ادامه می خوانید :

    ضمن تشکر از جنابعالی در خصوص تشکیل شورای راهبردی نمایشگاه و ستاد سامان دهی مجوزهای نمایشگاهی استان فارس توضیحاتی بفرمایید.

    به استناد بند 6 ماده 1و2 دستورالعمل بررسی و صدور مجوزهای نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت ایران،  شواری راهبردی نمایشگاه و ستاد سامان دهی مجوزهای نمایشگاهی استان فارس از ابتدای امسال کار خود را آغاز کرد.
    ریاست این ستاد به سازمان های صنعت و معدن استان ها محول شده است و با توجه به عنایت و اعتقاد رییس محترم سازمان صنعت و معدن استان فارس به همکاری های جدی در حوزه نمایشگاهی و همکاری بسیار خوب و منسجم ایشان با نمایشگاه فارس ، دبیری شواری راهبردی و ستاد سامان دهی مجوزهای نمایشگاهی استان فارس را به مدیرعامل نمایشگاه بین المللی فارس محول کردند.

    تاکنون سه جلسه این شورا تشکیل شده است و تمام نهاد ها و ادارات و تمام ارگان هایی که به نوعی با صنعت نمایشگاهی ارتباط دارند مانند نیروی انتظامی، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی شرکت شهرک های صنعتی، گمرک،  شهرداری، جهاد کشاورزی وحوزه های مختلف سازمان صنعت معدن و تجارت عضو این شورای راهبردی هستند.

    تصمیماتی که در این شورا گرفته می شود شامل تقویم نمایشگاهی، چهارچوب برگزاری نمایشگاه های آینده، گزارشی از نمایشگاه های گذشته و بررسی شرایط مورد نیاز جهت برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ها می باشد.

    همچنین دراین شورا نمایشگاه های غیر مجازی که گاهی در سطح استان برگزار می شود و یا با اخذ مجوز از مراکزی  که از نظر شورا غیر مجاز تلقی می شود، بررسی شده و برخوردهای قانونی انجام می شود. به عنوان مثال از ابتدای سال جاری این شورا از برگزاری چهار نمایشگاه غیر مجاز ممانعت کرده است واعضای این شورا متفق القول و مطابق قانون مخالف برگزاری نمایشگاه در سطح شهر شیراز و خارج ازمرکز نمایشگاه های بین المللی استان فارس بوده هیچ گونه مجوزی برای آنها صادر نمی شود چرا که همه نهاد های عضو این شورا از برگزاری نمایشگاه های غیر مجاز آسیب می بینند و همه در این تصمیم هم کلام و هم رای هستند که نمایشگاه فقط طبق تقویم عناوین نمایشگاهی استان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان برگزار شود و تا کنون مصوبات و همراهی خوبی داشته ایم .

    درباره تشکیل این شورا در دیگر استان های کشور چه نظری دارید؟
    تشکیل چنین شورایی صرف نظر از اینکه دبیر خانه آن در کجا باشد نیاز اساسی صنعت نمایشگاهی در استان هایی است که دارای سایت نمایشگاهی هستند.  ونیاز است که این شورا در آنجا قوت بگیرد و به نظر من در این باره تعلل صورت گرفته است.
    سازمان توسعه تجارت نقش بیشتری در این موضوع باید داشته باشد و برای حمایت از صنعت نمایشگاهی اقدام به تشکیل شورای راهبردی در تک تک استان های دارای سایت های نمایشگاهی انجام دهد.

    تشکیل چنین شورایی می تواند مانع برگزاری نمایشگاه های غیر مجاز شده تا فروشگاه و بازارچه هایی که بیشتر شنبه بازار و جمعه بازار هستند عنوان کلمه " نمایشگاه" از آنها برداشته شود . چرا که نمایشگاه فعالیت فروشگاهی انجام نمی دهد و فروشگاه کار نمایشگاه را انجام نمی دهد. حتی متاسفانه این اتفاق در حوزه های تخصصی در لابی هتل ها نیز رواج یافته که به نظرما باید در قالب عنوان های مربوطه در سایت های نمایشگاهی برگزار شوند. اینجا همکاران محترم ومدیران عامل سایت های نمایشگاهی را ترغیب و دعوت می کنم تا در جهت تشکیل این شورا در استان های خود فعال تر عمل کنند.

    نظر جنابعالی در خصوص رتبه بندی سایت های نمایشگاهی چیست؟
    این امر توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران به عنوان پل ارتباطی میان دولت و سایت های نمایشگاهی استان ها به عنوان متولی این امر و با گرفتن کارنامه واقع بینانه از سایت های نمایشگاهی (شامل عملکرد گذشته و نقش تاثیر سایت در حوزه صنعت نمایشگاه  و پیش بینی وضعیت آینده) امکان پذیر خواهد بود. این رتبه بندی باعث ایجاد یک رقابت سالم در میان سایت های نمایشگاهی استان ها خواهد شد و عزم همگانی را برای هرچه بهتر شدن ایجاد خواهد کرد.
    البته ما این رتبه بندی را درخصوص مجریان نمایشگاهی  که از سطح کشور در استان فارس نمایشگاه برگزار می کنند را انجام داده ایم. رتبه های  طلایی، نقره ای و برنزی بر اساس معیارهایی مشخص شده اند و به طور مثال اگر درخواست های مشترکی برای نمایشگاه های جدید داشته باشیم بستگی به رتبه برگزار کننده تصمیم گیری خواهد شد. واین رتبه بندی  در مورد غرفه سازان نیز انجام شده است. این اقدامات به صنعت نمایشگاهی رونق می دهد و ما باید به برنامه ریزی و کار منظم هرچه بیشتر بها بدهیم .

    درباره تقویم نمایشگاهی شیراز و نقش وتاثیر تحریم ها در نمایشگاه های شیراز توضیحاتی بفرمایید.

    ما از ابتدای سال تاکنون 25 نمایشگاه را برگزار کرده ایم که خوشبختانه بسیاری از نمایشگاه ها بدون تاخیر و به خوبی برگزار شدند. از جمله نمایشگاه خودرو و قطعات خودرو که به صورت جداگانه برگزار شدند و یک رونمایی از خودروی  ملی شرکت سایپا را در نمایشگاه خودرو داشتیم که به خوبی انجام شد. در هفته های اخیر نیز نمایشگاه های متعددی را برگزار کردیم و هم اکنون شیب تندی برای برگزاری نمایشگاه های آتی داریم چرا که تحریم های ظالمانه اعمال شده باعث شد برگزاری بیشتر نمایشگاه ها را به نیمه دوم سال موکول کنیم و دیدیم که الحمدلله این تحریم ها تاثیر چندانی بر برگزاری نمایشگاه ها نداشت. تا پایان سال 26 نمایشگاه دیگر را برگزار خواهیم کرد که نمایشگاه گردشگری در روزهای آتی برگزار خواهد شد.آژانس هایی از  از 9 کشور خارجی، هتل ها، اقامت گاه های بوم گردی و گروه هایی از تمام استان ها در فضایی بالغ بر 17000 متر مربع در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. وزرا ومعاونین محترم رییس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این نمایشگاه دعوت شده اند و بالغ بر 35 نماینده مجلس از سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. همچنین در افتتاحیه این نمایشگاه که روز چهرشنبه 21 آذر ماه 97 خواهد بود تعدادی از مقامات سفارت های مختلف حضور خواهند داشت. در نهایت اینکه بحمدلله از  لحاظ متراژ تا پایان سال نمایشگاه های خوبی خواهیم داشت و برای سایر همکاران نیز در سایت های مختلف نمایشگاهی کشور آرزوی توفیق هرچه بیشتر را داریم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت