آیا جنگ های تجاری سم صنعت نمایشگاهی هستند؟

عصر نمایشگاه- ماتیاس باور مشاور نمایشگاههای تجاری بین المللی در این مقاله تاثیر جنگ های تجاری بر روی صنعت نمایشگاهی را ارزیابی میکند.

آیا جنگ های تجاری سم صنعت نمایشگاهی هستند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه ماتیاس باور مشاور نمایشگاههای تجاری بین المللی ومدیرعامل شرکت مشاوره MBB که تجربه سالها همکاری با شرکت نمایشگاهی REED را دارد در این مقاله تاثیر جنگ های تجاری بر روی صنعت نمایشگاهی را ارزیابی میکند.

    جنگ های تجاری برای صنعت ما خطرناک هستند. من فکر می کنم این جمله ای است که اکثرا شما آن را تایید خواهید کرد.
    نمایشگاهها بر تجارت آزاد در یک پلت فرم غیر سیاسی برای گفتگو ، برایجاد روابط با مشتریان، تامین کنندگان، شرکا و حتی رقبا متکی هستند.
    داشتن فرصتی برای تجارت بدون محدودیت ، برای انجام کسب و کار در مناطق مختلف بدون بوروکراسی پیچیده و داشتن فرصتی برای وارد شدن به بازارهای  جدید، پایه های اصلی صنعت ما هستند.

    پیشرفت هایی که می توانند بر صنعت نمایشگاهها تاثیر منفی بگذارند، جدید نیستند. ما مدت زمانی شاهد بوده ایم که چگونه دولت های ما قادر به یافتن راه حل سازمان یافته  برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نیستند و همینطور کشورهای دیگر اتحادیه اروپا برای توافق درباره درک مشترک سیاسی در میان یکدیگر ناتوان هستند.

    با این حال، باتوجه به این که جنگ های تجاری قابل محاسبه و قابل پیش بینی نیستند، مانند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک عنصر بسیار خطرناک تری را برای صنعت ما نسبت به تحولات در خود دارند. تاثیر مخرب تعرفه های جدید، تحریمها و موانع تجاری دیگر می تواند کل اکوسیستم صنعت را با تاثیر مستقیم به نمایشگاههای تجاری، محل های برگزاری نمایشگاهها و خدمات تولیدی که به این صنعت خدمت می کنند را تغییر دهد.

    در بحثی که با متخصصان صنعت در طول چند ماه گذشته داشتیم، به وضوح شاهد تغییر عقیده در هفته های اخیر در مورد چگونگی قضاوت در مورد وضعیت فعلی بوده ایم.

    در حالی که چند ماه پیش مردم امیدوار بودند که سیاستمداران تنها قدرت نمایی کنند و از امکان جنگ های بالقوه تجاری به عنوان بخشی از مذاکرات خود استفاده کنند، اکنون می دانیم که این فقط یک تاکتیک مذاکره نیست. این تاکتیک تبدیل به واقعیت شده است که یعنی تاثیر مخرب بلند مدت در این صنعت محتمل تر است. این آگاهی باعث شده  سناریویی که در آن جنگهای تجاری را "سکسکه کوتاه مدت" تلقی می کند به یک باور گسترده که طبق آن جنگ های تجاری میتوانند تاثیر منفی بیشتری داشته باشند و حتی صنایع را به طور کامل در بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد، تغییر کند.

    یک نظرسنجی که به تازگی انجام شد نشان میدهد که بسیاری از افرادی که در این صنعت نقش دارند در حال حاضر رفتار خود را در مورد نحوه برخورد با این وضعیت، از بررسی وضعیت سیاسی جهانی گرفته تا تجزیه و تحلیل تاثیر برنامه های خود و تعریف اقدامات عینی در سطح نمایشگاهی برای مواجه شدن با تاثیر یک جنگ تجاری، تغییر داده اند.
    در حالی که تعجبی ندارد که اکثر شرکت کنندگان شاهد جنگهای تجاری جاری و آتی به شدت منفی هستند، بسیاری از شرکت کنندگان نظرسنجی ما اکنون شروع به بررسی و مرور تاثیرات مثبت ممکن کرده اند که می تواند از طریق سناریوهای جنگ تجاری برای نمایشگاه آنها به وجود آید، چرا که هر در بسته در یک زنجیره تجاری میتواند یک در دیگر را برای کسی دیگر باز کند تا شکاف تجاری را پر کند.

    الکس دگروت، تحلیلگر مستقل رسانه ای، میگوید: " مفهوم حمایت از سیستم تولیدات داخلی فراتر از یک نگرانی است، ولی  فرصتی برای ناوگان حمل و نقل است. به عنوان مثال ماشینهای ژاپنی شاهد تجدید حیات در چین هستند. متصدیان نمایشگاه های تجاری نشان می دهند که چنین فرصتهای کاری می توانند پیشرفت کنند."

    مثالی دیگری که نشان می دهد صنعت نمایشگاههای تجاری چگونه می تواند سازگاری داشته باشد. "سرگئی الکسیو" (رئیس اتحادیه نمایشگاههای بین المللی روسیه،و  نایب رئیس Expoforum) گفت، " صنعت نمایشگاه روسیه پیش از این با تاثیر منفی چنین اقداماتی مواجه شده است. از سال 2014، به دلیل تحریم ها، تحریمهای تلافی جویانه و مشکلات ارزی، اوضاع در صنعت نمایشگاه روسیه پیچیده تر شدهاست."

    براساس اظهارات الکسیو، هنگامی که نخستین تحریم های ضد روسی اعمال شد، آنها شاهد کاهش همه عناصر کلیدی نمایشگاههای برگزار شده در روسیه بودند. وضعیت در سال 2017 تثبیت شد. آنها تا پایان سال شاهد رشد عناصر کلیدی از جمله افزایش تعداد شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه ها  (+ 3.3 درصد)و برای شش ماه اول سال 2018، با افزایشی 16 درصدی مواجه شدند. بنابراین آنها شاهد جایگزینی شرکای سنتی خود از اروپا با کشورهای جدید آسیا بودند.

    یک نمونه خوب دیگر توسط رافا هرناندز، رئیس شرکت "CoExpo" و انجمن هم اندیشی جهانی در مکزیک به اشتراک گذاشته شده است: " سیاست های ترامپ به منطقه آمریکای لاتین کمک می کند. برگزار کنندگان بسیاری از رویدادهایی که در ابتدا برای شروع در آمریکا برنامه ریزی کرده بودند، در پی سیاستهای ترامپ درباره مهاجرت و تجارت آمریکای لاتین را دنبال می کنند. این واقعا باعث می شود مردم درباره رویکرد خود به آمریکا تجدید نظر کنند."

    این نمونه ها به خوبی نشان میدهند که چگونه مدیران نمایشگاههای بزرگ در مناطق تحت تاثیر، با شرایط جنگهای تجاری دست و پنجه نرم می کنند و فرصت هایی را حتی در شرایطی می یابند که به عقیده بیش از 95 % از تمام شرکت کنندگان در نظرسنجی ما بسیار منفی است.

    در گفتگوی ما با سرگی الکسیو، او تاکید کرد که صنعت نمایشگاه باید سعی کند از هر دستور کار سیاسی کناره گیری کند". او می گوید: " نمایشگاه های تجاری و انجمن های این صنعت مانند انجمن جهانی صنعت نمایشگاه (یوفی) ، ابزارهای بزرگی برای جلوگیری از جنگهای تجاری از طریق ارتباطات و همکاری هستند."

    من شخصا از دیدگاه الکسیو حمایت می کنم. اقتصاد براساس اعتماد و روابط بین افرادی که در یک صنعت نقش دارند، ساخته می شود. من به داشتن دوستانی در روسیه، چین، آمریکا، اروپا و بسیاری دیگر از نقاط جهان افتخار می کنم و هیچ جنگ تجاری این مساله را تغییر نخواهد داد. نمایشگاه ها، مردم را چهره به چهره در کنار هم جمع می کنند تا بتوانند اعتماد سازی و کسب و کار کنند.

    نمایشگاه ها تحت تاثیر جنگهای تجاری قرار دارند، اما همانطور که ما یک تجارت مردمی هستیم، صنعت ما نیز بهترین پلت فرم را ارائه می دهد که می تواند به غلبه بر جنگهای تجاری کمک کند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت