اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ و مراکز غیردولتی برگزار می شود

عصر نمایشگاه- مصلی امام خمینی در اسفندماه، میزبان یک نمایشگاه جدید و متفاوت با عنوان نمایشگاه مدارس و مراکز غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته خواهد بود.

اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ و مراکز غیردولتی برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه به نقل از گسترش حدود سه دهه از آغاز به کار مدارس غیردولتی می‌گذرد. یکی از اهداف مهم مدرسه غیردولتی آن است که به موفقیت آموزشی بسنده نکند و دانش‌آموزان را به مهارت‌های زندگی مجهز کند.
    تعدادی از کشورهای دیگر، به‌ویژه آنهایی که به دنبال ارتقای هر چه بیشتر استانداردهای آموزشی خود هستند این نمایشگاه را برگزار کرده و می‌کنند اما در کشور ما کاملا تازگی دارد.

    نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ غیردولتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ فلسفه‌اش چیست؟ و کم‌وکیف برگزاری آن چگونه خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات مهم با عضو شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و رییس اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ و مراکز غیردولتی گفت‌وگویی انجام شد تا از کم و کیف و اهداف نمایشگاه، مطلع شویم. نظر به طولانی بودن این گفت‌وگو آن را به چند قسمت تقسیم کردیم. منوچهر ناصر الملکی در این بخش از مصاحبه درباره فلسفه مدارس غیردولتی و بخشی از دستاوردهای 30 ساله آن سخن می‌گوید. لازم به ذکر است که این نمایشگاه از 5 تا 8 اسفندماه دایر خواهد بود.

    شورایی که اعضای آن منتخب هستند
    عضو شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و رییس اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ و مراکز غیردولتی ابتدا به بیان تاریخچه مدارس غیردولتی و این شورا پرداخت و گفت: مدارس دولتی به دنبال قانونی که مجلس شورای اسلامی در سال 1369 به تصویب رسید، شکل گرفتند و در کنار بخش دولتی به نقش‌آفرینی در عرصه تعلیم و تربیت مشغول شد. طبق قانون، تاسیس و راه‌اندازی مدارس غیردولتی به شورای موسسان مدارس غیردولتی واگذار شده است. اعضای این شورا، انتخابی هستند و هر 4 سال یک‌بار انتخاب می‌شوند. در هر منطقه آموزشی تهران، 7 نفر عضو شورای هماهنگی هستند. منتخب بودن اعضا در این شورا اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال در تهران، 1700 مدرسه غیردولتی، نمایندگان خود را انتخاب و روانه شورا می‌کنند. شورای هماهنگی موسسان استانی و کشوری هم داریم که سازوکار انتخاب و فعالیتشان یکسان است.

    دهه 60 و انفجار جمعیت دانش‌آموزی

    برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که آیا مدارس غیرانتفاعی به‌راستی از نظر استانداردهای آموزشی و پرورشی، عملکرد بهتری دارند؟ ناصرالملکی در پاسخ این سوال اظهارکرد: در سال 67 جمعیت دانش‌آموزی به حد انفجار رسید (19 میلیون) و بخش دولتی دیگر، امکان خدمات‌دهی به این تعداد دانش‌آموز را نداشت. مدرسه غیردولتی به همین دلیل در کشور ما شکل گرفت ولی علت بقایش، چیز دیگری بود: فرزند، مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه والدین است و همه می‌خواهند بهترین شرایط آموزشی و پرورشی را برای آنها فراهم کنند. مدرسه غیردولتی شکل گرفت که به این خواسته مشروع و منطقی والدین، تحقق بخشد وگرنه امروز در شرایط انفجار جمعیت دانش‌آموزی نیستیم.

    میانگین جمعیت دانش‌: زیر 20 نفر

    وی در ادامه این بخش از سخنان خود به بعد دیگری از مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: در مدارس غیردولتی بیش از هر چیز بر کیفیت تاکید می‌شود. کیفیت ابعاد مختلفی دارد. به‌عنوان‌مثال جمعیت کلاس در وضعیت کیفی آن نقش دارد. امروز میانگین جمعیت هر کلاس در شهر تهران 30 تا 35 نفر است اما این رقم در مدارس غیرانتفاعی زیر 20 نفر است. دانش‌آموز کمتر باعث می‌شود که معلم، فرصت کار بیشتر و بهتر را داشته باشد. به همین دلیل است که مدارس غیردولتی با استقبال مردم مواجه شده‌اند. از طرف دیگر دولت به خاطر کمبود منابع مالی نمی‌تواند نوبت بعدازظهر را فعال نماید و برنامه‌های فوق‌برنامه داشته باشد ولی هزینه مدارس غیردولتی توسط خود مردم تامین می‌شود بنابراین دستشان باز است و می‌‌توانند طیف متنوعی از کلاس‌های فوق‌برنامه را برای بچه‌ها دایر کنند و این به رشد، مهارت‌آموزی و پیشرفت علمی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

    ملاک‌ّهای مدرسه موفق

    عضو شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی در پاسخ این سوال که «آیا این امکان در عمل، موثر واقع شده است؟» گفت: بسیاری از دانش‌آموزان موفق در عرصه کنکور، المپیادها و فعالیت‌ّهای هنری، فرهنگی و قرآنی و نیز دستاوردهای پژوهشی در مدارس غیردولتی تحصیل کرده‌اند. آمار و شواهد گویاست و چه خوب است که دستاوردهای مدارس غیردولتی را در قالب یک کتابچه به جامعه معرفی کرد. در اینجا به ذکر این نکته بسنده می‌کنم که فقط 20 درصد از دانش‌آموزان تهرانی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند اما از نظر تاثیرگذاری و کسب رتبه‌های مختلف به‌مراتب بیشتر از این عدد 20 درصدی، موفق بوده‌اند.

    مدرسه شاد، مهارت‌محور و پژوهش‌گرا

    وی در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهارکرد: دستاوردهای مدارس غیردولتی، فراتر از کسب موفقیت‌های علمی و آموزشی است. این مدارس توانسته‌اند در زمینه روش‌های نوین مدرسه‌داری و ارائه استانداردهای بهتر آموزشی و تربیتی، بدرخشند. امروز سطح انتظار مردم بالا رفته و افکار عمومی، مدرسه را به جایی برای حفظ یکسری محفوظات و کسب نمره و کنکور؛ محدود نمی‌داند.

    آسیبی به نام نمره‌گرایی

    رییس اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ و مراکز غیردولتی در بخش بعدی سخنان خود به مفاهیم مهمی که مدراس غیردولتی بر آنها بنا شده‌اند پرداخت و گفت: نمره‌گرایی آسیب‌زاست و خوشبختانه به نظر می‌رسد که وزارت آموزش و پرورش هم سعی دارد این وضعیت را دگرگون کند. یکی از اهداف مهم مدارس غیردولتی این است که می‌خواهند کاری کنند که بچه‌ها از حضور در مدرسه لذت ببرند. یکی از دستاوردهای مهم بخش غیردولتی همین است یعنی تلاش کرده است که مدرسه را از تک‌بعدی بودن و تاکید زیاده از حد بر بعد آموزشی خارج کند. مدارس غیردولتی از ابتدا خواسته‌اند که مدارس فضایی شاد داشته باشند، دانش‌آموزان را به مهارت‌های زندگی مجهز کنند و روح پژوهش و تحقیق را در وجود آنها تقویت کنند. به‌این‌ترتیب است که بعد آموزشی مدرسه، تکمیل می‌شود. مدارس غیردولتی ما به حدی از رشد و تکامل رسیده‌اند که از نظر توانمندی که در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند می‌توانند با بهترین مدارس منطقه و حتی جهان، رقابت کنند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت