نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره؛

منطقه آزاد شلمچه راه‌اندازی می‌شود

عصر نمایشگاه- نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق در حالی برگزار شد که افزایش حجم تجاری دو کشور از طریق ایجاد راه ابریشم بصره ـ استانبول، راه‌اندازی منطقه آزاد شلمچه و همچنین ایجاد خط آهن خرمشهر ـ بصره از سوی مسئولان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

منطقه آزاد شلمچه راه‌اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در این نمایشگاه 80 شرکت ایرانی فعال در زمینه‌‌های خودرو، قطعات خودرو،‌ محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و... مشارکت دارند.

    حمیدرضا مختص‌آبادی، سرکنسول ایران در بصره در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره با همکاری مسئولان دولتی دو کشور در اعیاد شعبانیه برگزار شده و برپایی آن دلیل پیوند دولت ایران و عراق است.

    وی با تاکید بر امنیت استان بصره افزود: برخلاف دشمنانی که می‌خواهند ناامن بودن عراق را مطرح کنند برگزاری این نمایشگاه زمینه گسترش بیشتر روابط را فراهم کرده و نشان دهنده امنیت در عراق است.

    سرکنسول ایران در بصره با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود دو کشور از نیازهای همدیگر مطلع شوند، گفت: برگزاری این نمایشگاه زمینه و فرصت بسیار مغتنمی برای آشنایی با بازار عراق و محصولات ایرانی فراهم کرده است.

    وی در عین حال تاکید کرد: به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره اعلام می‌کنم که با توجه به جلسات مختلفی که با اقشار مختلف مردم بصره داشتم و طی صحبت‌هایی که با تجار و بازرگانان انجام دادم آن‌ها همیشه به این موضوع اشاره می‌کنند که چرا کالاهای ایرانی در بصره و استان‌های جنوبی یافت نمی‌شود.

    مختص‌آبادی برگزاری این نمایشگاه را نشان از علاقه‌مندی ایران برای حضور در بازار عراق دانست و افزود: امیداوریم این نمایشگاه مقدمه‌ای برای وفور کالاهای ایرانی در بصره و استان‌های جنوبی عراق باشد.

    ماجد نصراوی استاندار بصره در این مراسم با بیان اینکه بصره اولین شهر اسلامی بعد از مکه است و بزرگترین مخازن نفت عراق در بصره قرار دارد گفت: این شهر به طور میانگین روزانه حدود 3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

    وی با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد عراق به صادرات نفت متکی است، افزود: تمامی بنادر عراق در بصره هستند و علاوه بر مزیت‌های جغرافیایی دیگری که این استان دارد ما مشغول ایجاد راه ابریشمی هستیم که شهر بصره را به استانبول متصل می‌کند و درصددیم در آینده‌ای نزدیک منطقه آزاد شلمچه را  نیز ایجاد کنیم.

    نصراوی با بیان اینکه شهر بصره از قدیم‌الایام به شهر فرهنگ‌ها معروف بوده افزود: ما به برگزاری چنین نمایشگاهی اهمیت می‌دهیم چون باعث می‌شود که بصره در نقشه تجاری قرار گرفته و دیده شود.

    وی در عین حال بیان کرد: مقدمات ایجاد خط آهن بین خرمشهر و بصره را در دست اقدام داریم . امیدواریم با راه‌اندازی آن حجم تجارت دو کشور به ویژه از طریق دو استان همسایه بصره و خوزستان به طور چشم‌گیری افزایش یابد.

    استاندار بصره در ادامه اظهار داشت: نمایشگاه ایران در بصره فرصتی را برای آشنایی تجار و بازرگانان دو کشور فراهم کرده و در زمینه گردشگری نیز فرصت‌های بزرگی به بصره داده و می‌توان گفت که این نمایشگاه دستاورد بزرگی برای بصره است و پیام امنیت شهر بصره به مردم جهان است.

    بصره و مشهد مسیر ارتباطات اقتصادی دو کشور می‌شوند

    همچنین علیرضا رشیدیان استاندارد خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه در مسیر توسعه همکاری‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو استان گام‌های زیادی برداشته شده گفت: برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی در بصره فرصت مغتنمی برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده و امیدواریم فعالان اقتصادی از این فرصت برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور استفاده کنند.

    وی افزود: استان خراسان با داشتن بیش از 6 هزار واحد صنعتی و معدنی و بیش از 330هزار دانشجو در سطوح مختلف و با داشتن بیش از یک میلیون هکتار زمین و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب و در عین حال با داشتن بیش از 27 میلیون زائر در سال و داشتن مراکز درمانی و بیمارستانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت خوبی برای همکاری با استان بصره دارد.

    رشیدیان ادامه داد: رییس‌جمهوری ایران سال گذشته به وزیر راه تاکید کردند که راه‌آهن خراسان ـ تهران ـ آبادان و خرمشهر باید به راه‌آهن بصره متصل شود که این ظرفیت خوبی خواهد بود و بصره و مشهد می‌توانند خط صادراتی و مسیر ارتباطات اقتصادی باشند.

    وی در عین حال تاکید کرد: استان بصره مهد تجارت، صنعت و کشاورزی است که خاستگاه غنی اسلام بود و در مذاکراتی که با استاندار بصره و مدیران این استان داشتیم برای تعاملات علمی و تبادل استاد و تجارب علمی اعلام آمادگی کردیم و اکنون می‌خواهم که این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

    به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق از 29 اردیبهشت به مدت 4 روز دایر است.

    بصره با فاصله 20 کیلومتری از آبادان، نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود. از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست و سهم‌خواهی از تجارت با این بندر توجه جدی تجار و بازرگانان ایرانی را می‌طلبد. بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود و حتی پیش از سرمایه‌‌گذاری و تاسیس بندر خرمشهر، از بندر بصره به عنوان مرکز ورود و خروج کالا استفاده می‌شد؛ این شهر اکنون هم موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استان‌های جنوبی ایران موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است. مردم شهر بصره تاجرپیشه هستند و اتاق بازرگانی این بندر جنوبی عراق قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی خاورمیانه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت