مدیر عامل و قائم مقام شرکت راهکار تجارت، مدیریت کوشا تاکید کردند:

لزوم تغییر در رویکردهای سنتی برگزاری نمایشگاه ها

عصر نمایشگاه- مدیر عامل و قائم مقام شرکت راهکار تجارت، مدیریت کوشا بر لزوم تغییر در رویکردهای سنتی برگزاری نمایشگاه ها و توجه به دیگر اجزای بیرونی مرتبط با نمایشگاه تاکید کردند.

لزوم تغییر در رویکردهای سنتی برگزاری نمایشگاه ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹:۰۰

    شرکت راهکار تجارت، مدیریت کوشا به عنوان یکی از بزرگترین و خوشنام ترین شرکت های برگزاری نمایشگاه های بین المللی در داخل وخارج از کشور منشا تحولات مثبتی در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی بوده است که می تواند به عنوان الگویی مناسب برای شرکت های جوان و نوپا در حوزه برگزاری رویداد مورد توجه قرار گیرد. در شماره 34 مجله نمایشگاه با علی ابراهیم زاده مدیر عامل این شرکت و دبیر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی و علی طلوعی قائم مقام این شرکت به گفتگو نشستیم تا ضمن  بررسی برخی از آسیب ها و مشکلات مبتلابه صنعت نمایشگاهی از دیدگاه هها و نقطه نظرات این دو مدیر باتجربه و حرفه ای در صنعت نمایشگاهی بیشتر مطلع شویم که در ادامه می خوانید.


    لطفا درباره سابقه فعالیت نمایشگاهی شرکت راهکار تجارت توضیحاتی بفرمائید.

    ابراهیم زاده: در اوایل دهه 70 و در زمان وزارت آقای زنگنه در وزارت نیرو تشکلی به نام صانیر که در واقع مخفف صادرات نیرو بود تشکیل شده بود که درآنجا فعالیت می کردیم و اولین تشکل صادراتی در ایران بود که در صنعت آب و برق کار صادرات را انجام میداد. الحمدلله فضای خوب و مساعدی وجود داشت و این تشکل رشد کرد و به موفقیت های خوبی رسید. تا اینکه در سال 1385 من به اتفاق آقای طلوعی و تعدادی دیگر از مدیران از صانیر جدا شدیم و مجموعه راهکارتجارت، مدیریت کوشا را تاسیس کردیم. در آن سالی که ما از صانیر جدا شدیم، سالیانه  900 میلیون دلار قرارداد داشت و در 15 کشور دفتر داشتیم و یک تشکل بزرگ و منسجم با پروژه های متعدد بود که بسیار مورد اعتماد کشورهای هدف بود. همانطور که عرض کردم در سال 1385 ما با تاسیس راهکار تجارت وارد بخش خصوصی شدیم و تجربه بازاریابی و مارکتینگ را داشتیم چرا که در صانیر یکی از ابزارهای ما برای توسعه صادرات برگزاری نمایشگاه های تخصصی در خارج از کشور بود. می توان گفت اولین مجموعه ای بودیم که پاویون اختصاصی ایران را در نمایشگاه های خارجی برپا می کردیم. به طور مثال بنده میرفتم و 400 متر پاویون صنت آب وبرق ایران را در نمایشگاه ELEC  فرانسه و یا در کشورهای دیگر را رزرو می کردیم و در همه جای دنیا ما حضور پررنگی داشتیم. تجربه برگزاری نمایشگاه و تجربه اعزام و پذیرش هیئت های تجاری در سطوح بالا مانند رئیس جمهور، وزیر ومعاونان وزیر در مجموعه ما بود چرا که در صنعت آب و برق دنیا معمولا کارفرما دولت است. بعد از تاسیس شرکت راهکار تجارت یک برنامه مشخص برای شرکت تعریف کردیم و این برنامه دراز مدت 5 ساله بود که خوشبختانه در مدت 3 سال به اهداف مشخص شده در این برنامه رسیدیم. وقتی این مجموعه تاسیس شد تجربه خوب در حوزه های مختلف برگزاری نمایشگاه، بازاریابی، اعزام هیئت و همچنین ارتباطات خوب منجر به کسب موفقیت های خوب در مجموعه شد.
    در همان سالها یک شعبه از راهکار تجارت در عراق و یک شرکت به نام مجد الشمس العراق تاسیس کردیم که زحمت آن برعهده آقای طلوعی بود و علاقه مند بودیم که فعالیت خود را در حوزه خارجی صنعت نمایشگاهی توسعه دهیم. اولین شرکتی بودیم که درعراق خدمات فنی مهندسی را بعد از جنگ و همزمان با بازسازی عراق برگزار کنیم در شرایطی بسیار سخت و امنیتی این کار انجام شد. البته بسیار موفق هم بود و بعد از آن نمایشگاه تعدادی از شرکت ها موفق شدند در عراق پروژه بگیرند و پیرو آن نمایشگاه در بصره نمایشگاه های مختلفی را برگزار کردیم که منجر به گرفتن مجوز نمایشگاه نفت عراق در بصره شد که هم اکنون چند سال است که به اتفاق دو شرکت خارجی نمایشگاه نفت و گازعراق را در بصره برگزار می کنیم. فعالیت نمایشگاهی ما در عراق تا قبل از حمله داعش شامل حدود 20 مجوز برگزاری نمایشگاه در عراق، اقلیم وبصره بود و به عنوان بزرگترین شرکت نمایشگاهی خارجی در عراق ما را می شناختند. بعداز سه سال وقفه وخروج داعش ما مجدد دفتر خود را در عراق احیا کردیم و انشالله سال آتی چند نمایشگاه بزرگ را با همکاری شرکای خارجی خود در عراق برگزار خواهیم کرد. درکشورهای دیگرهم مانند روسیه، عمان، انگلیس و ترکیه دفتر تاسیس کرده ایم و فعالیت می کنیم. و در کشورهایی مانند اسپانیا، هلند، آلمان، ایتالیا، امارات، چین ، کره جنوبی ، مالزی ، هنک کنگ و تایوان پارتنرهای نمایشگاهی داریم.


    طلوعی: در واقع هم در داخل و هم در خارج از کشور سعی کرده ایم نگاه توسعه ای داشته باشیم. در مقطع بعد از برجام به نظرم بالغ بر 12 پروتکل همکاری با کشورهای اروپایی داشتیم برای همکاری های مشترک که متاسفانه بعد از بازگشت مجدد تحریم ها در این همکاری ها وقفه افتاد. من همیشه ی گویم نمایشگاه مانند دماسنج تجارت ماست. سنسورهای نمایشگاه به روشنی وضعیت اقتصاد را نشان می دهد. در آن مقطع مذاکرات و بعد از برجام ما رشد 400 تا 500 درصدی را در مشارکت کنندگان خارجی داشتیم ولی متاسفانه بعد از بازگشت تحریم ها شاهد کاهش متراژ ارزی نمایشگاه هستیم.

    جایگاه صنعت نمایشگاهی را به طور کلی در تصمیم گیری های کلان کشور چطور ارزیابی می کنید؟

    ابراهیم زاده : ببینید متاسفانه جایگاه خاصی و ویژه ای ندارد و به نمایشگاه به عنوان یک ابزار تجارتی نگاه می شود نه ابزار توسعه تجارت. در همه دنیا نمایشگاه ابزاری است برای رونق کسب و کار و توسعه تجارت به خصوص توسعه صادرات و باز به خصوص توسعه صادرات غیر نفتی ولی متاسفانه در کشور ما نمایشگاه ها خودشان یک بیزینس و یک تجارت تلقی می شوند. در کشور ما شاید نمایشگاه به صورت ناخودآگاه نقش مثبتی در توسعه صاردات و تجارت خارجی داشته باشد ولی نگاه ما نگاه بامطالعه و برنامه ریزی شده دراز مدت نیست که بیاییم بر اساس یک سری مطالعات انجام شده مثلا چه سایت هایی را کجا ایجاد کنیم با در نظر گرفتن شرایط کشور ها ی منطقه و حوزه تخصصی خود را در نظر بگیریم. در حقیقیت نگاه ما برنامه محور نیست. اگر به طور مثال یک طرح جامع وکامل و برنامه ریزی شده داشته باشیم نقش و تاثیر نمایشگاه در توسعه کسب وکار و صادرات چند برابر خواهد شد. ولی متاسفانه صنعت نمایشگاهی ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و عربی و حتی ترکیه نتوانسته جایگاه خود را تثبیت کند. این ضعف بزرگ صنعت نمایشگاهی ماست به خصوص که اصلا صنعت تلقی نمی شود و اگر انشالله روزی به صورت قانونی صنعت شود دورنمای خوبی برای نمایشگاه هها در کشور خواهیم داشت.

    طرح جامع راهبری صنعت نمایشگاهی و  فرآیند تصویب قانونی صنعت بودن حوزه نمایشگاه در چه مرحله ایست؟

    ابراهیم زاده: ببیند ما تازه شروع کرده ایم به معرفی ظرفیت های صنعت نمایشگاهی به مدیران کلان کشور. چرا که امروز ما وقتی دچار رکود و بحران اقتصادی می شویم باید مطالعه کنیم ببینیم چه ظرفیت هایی داریم برای مقابله با این شرایط و یکی از ظرفیت ها صنعت نمایشگاهی است که هم صنعت پاک محسوب می شود ظرفیت اشتغال زایی خوبی دارد. نیاز به تکنولوژی پیچیده ندارد فقط کافی است دولت به عنوان سیاست گذار و بخش خصوصی به عنوان مجری در کنار هم منجر به شناخت ظرفیت ها و استفاده از این ظرفیت ها شود. ولی متاسفانه ما هنوز هم نمایشگاه را به صورت سنتی برگزار می کنیم و رویکرد ما در برگزاری تغییر نکرده است . در بازاریابی و جذب مخاطب هم هنوز سنتی رفتار می کنیم. ببینید در همه جای دنیا دولت ، شهرداری ها، اتاق های بازرگانی همیشه تسهیلاتی برای برگزار کنندگان، شرکت کنندگان وبازدیدکنندگان نمایشگاه ها در نظر می گیرند به طوری که به خاطر این تسهیلات آن شهر به عنوان  یک شهر نمایشگاهی معروف می شود. ببینید این کارها باعث چه رونقی در کسب وکار در ان شهرها می شود. ما کمتر به این نکته توجه کرده ایم و تنها نمایشگاه را دیده ایم و دیگر اجزای بیرونی را کمتر توجه کرده ایم.

    به نظر شما چرا توجه شایسته به صنعت نمایشگاهی این قدر طول کشیده است؟
    طلوعی: به نظر من بخشی از این تاخیر به بدنه دولتی موثر بر صنعت نمایشگاهی مربوط است. یعنی در طی حدود بیست وچند سالی که نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران برگزار نمی شود و نگاه ها  به سمت نمایشگاه های تخصصی چهار روزه رفته است و به مرور شرکت های برگزار کننده به این حوزه ورود کردند همواره یک نوع نگاه حاکمیتی مالکانه در بخش دولتی وجود داشته که علاقه مند نبوده بخش خصوصی در این حوزه پروبال بگیرد. طبیعتا وقتی شما به عنوان بخش خصوصی در لایه اول مشکلات هستید عملا فرصتی برای دسترسی به بدنه های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور نخواهید داشت. البته خوشبختانه در این سه سال اخیر فعالیت انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی باعث شد نگاه سابق به برگزارکنندگان هم در سازمان توسعه تجارت و هم در شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تغییر کند. و هم اکنون در اکثر تصمیم گیری های داخلی نماینده های انجمن را دعوت میکنند که سالهای قبل اینطور نبود. اگر این وفاق بین بخش دولتی متولی حوزه نمایشگاه و بخش خصوصی متولی حوزه نمایشگاه بیشتر شود طبیعتا ایجاد یک جو و اتمسفر مناسب در فضای تصمیم گیری و قانون گذاری  کشور دور از  ذهن نیست . کما اینکه اخیرا با تغییر نگاه به برگزار کننده ها امکان این ارتباط مناسب با مجلس فراهم شده است و اتفاقات خوبی هم در حال رخ دادن است. مساله دیگری نیز وجود دارد که به نظر من مانع رشد در این صنعت شده است عدم شناخت حق مالکیت معنوی برگزار کنندگان است. در جامعه شما زمانی که یک بقالی را اجاره می کنید بعد از چند سال به راحتی نمی تواند شما را جایگزین کند چرا که حقی طبق قانون به خاطر سالهای فعالیت شما به شما تعلق می گیرد. ولی متاسفانه ما الان نمایشگاهی داریم که دوره بیستو چندم خود را شاهد است و یک برگزار کننده از هیچ ان را تعریف کرده، شروع کرده و به جایی رسانده و  نباید حاصل زحمات چنیدن ساله یک برگزار کننده به آسانی به افراد بیرون از صنعت نمایشگاهی در قالب های مختلف واگذار شود. وقتی ما قانونی به عنوان حق مالکیت معنوی نداریم و وقتی کسی ایده ای را ثبت می کند و برای برگزاری آن از دوره اول تلاش می کند در حالی که طبق تجربه ما برگزاری نمایشگاه 5 تا 6 دوره اول زیان مطلق است تا بتواند بعد ها هزینه ای خود را جبران کند این دوره باید طی شود و زمانی که نمایشگاه به جایی رسید 10 نفر به عناوین مختلف تلاش می کنند نمایشگاه را تصاحب کنند. اگر قانون صنعت نمایشگاهی تصویب شود قدم های بعدی حق مالکیت معنوی نمایشگاه ها خواهد بود و این نابسامانی و اعوجاج و نگرانی برگزارکنندگان در اعطای مجوز های برگزاری برطرف خواهد شد.  در حالی که برگزارکنندگان مثلا آلمانی برای 5 سال بعد برنامه ریزی می کنند در حالی که گاها اینجا  چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه مجوز صادر می شود. با چه اطمینان و دلخوشی به فکر اصلاحات و پیشرفت صنعت نمایشگاهی باشیم.

    ابراهیم زاده: مجری صلاحیت دار بخش خصوصی که سالهای سال زحمت کشیده و تنها منبع درآمدش دونمایشگاه در سال است متفاوت است با تشکل و نهادی که منابع درآمدی متعدد دارد و برگزاری و یا عدم برگزاری نمایشگاه تفاوتی برایش ندارد. ضمن اینکه به کیفیت برگزاری نمایشگاه ها هم آسیب می خورد ولی اگر برگزار کننده بخش خصوصی باشد به طور دائم از نمایشگاه مراقبت می کند و همواره به افزایش کیفیت نمایشگاه فکر می کند. شما اگر احساس امنیت نداشته باشید نمی توانید صنعت را به بلوغ برسانید و این عدم امینت بسیار آسیب میزند به صنعت نمایشگاهی.  در واقع همه مشکلات به عدم وجود یک طرح جامع و نقشه راه بر می گردد. الان صرفا مشکل، صدور مجوز ها نیست. این موضوعات مانند یک پازل اجزای کوچک به هم پیوسته ای دارند. شما مجوزی را دریافت می کنید و می خواهید نمایشگاهی را برگزار کنید. با چه تعرفه ای می خواهید این نمایشگاه را برگزار کنید؟ موضوع تعرفه ها و هزینه ها خود یک موضوع کلیدی است. با توجه به اینکه هم اکنون چند سال است تعرفه های فروش در شرکت سهامی تغییر نکرده ولی هزینه ها چند برابر شده است. وقتی شما می خواهید این صنعت را در قالب اقتصاد آزاد ببینید همه جای دنیا برگزار کننده فضایی را از یک سایت نمایشگاهی اجاره می کند و با توجه به برند و سابقه نمایشگاه و نوع تبلیغات و نوع اثر گذاری که نمایشگاه در صنعت و اقتصاد داخلی و خارجی دارد قیمت گذری می شود ولی همه نمایشگاه های ما در ایران یک شکل است و از یک فرمول تبعیت می کند. من اگر بخواهم نمایشگاه خود را یک برند منطقه ای یا جهانی کنم، سازو کار آن را ندارم و همه داریم با یک ساز وکار جلو می رویم. این باعث می شود آن فضای رقابتی مورد نظر شکل نگیرد و نمایشگاهی که بیست و چند سال پیش برگزار شده با نمایشگاهی که دوره های اول خود را را دارد طی می کند از نظر کیفیت وفرایند برگزاری تفاوتی نداشته داشته باشد. ما باید به سمتی برویم که برگزار کننده ها بتوانند با ایده های نو و تکنولوژی های روز نمایشگاه های متفاوت برگزار کنند که شما احساس کنید نمایشگاه روبه جلو است. متاسفانه نگاه بخش دولتی به صنعت نمایشگاهی همانطور که اقای طلوعی گفتند نگاه حاکمیتی است و تنها به سیاست گذاری اکتفا نمی کند. در حالی که در دنیا پیشانی و نوک پیکان صنعت نمایشگاهی بخش خصوصی است و برنامه ریزی های خرد و کلان را بخش خصوصی انجام می دهد ودولت تنها نقش ناظر و سیاست گذار و حمایت کننده دارد و تلاش می کند که فضای کسب و کار سلامت باشد و رقابت ها سالم باشد و خود دولت ها هیچ گاه وارد حوزه اجرا نمی شود. لازمه موفقیت صنعت نمایشگاهی در توسعه کسب و کار اعتماد به بخش خصوصی است. بخش خصوصی در ایران واقعا توانمند است. نه فقط در حوزه نمایشگاه بلکه در تمام حوزه ها. اگر شما دقت کنید خیلی از تولید کنندگان بخش خصوصی ما برند های جهانی شده اند. در حوزه نمایشگاه هم تجربه خوبی دارند و میتوانند به صورت سازمان یافته در تشکل های خود و با حمایت دولت میتوانند این حوزه را رشد و رونق دهند و چون خودشان سرمایه گذاری می کنند خودشان هم از سرمایه خود حفاظت می کنند. ولی به دلیل عدم چابکی دولت در حوزه های تصمیم گیری اگر بخواهد وارد حوزه اجرا شود اتفاق مثبتی رخ نمی دهد. به طور مثال من به عنوان بخش خصوصی میخواهم به عراق بروم و نمایشگاه برگزار کنم همین فردا صبح می روم ولی دولت باید مجوزهای متعدد بگیرد و هزینه های تعریف شده دارد و انواع محدودیت ها دارد. ضمن اینکه مدیران دولتی در دوره های کوتاه تغییر می کنند و این تغییر هم آسیب زاست. در نهایت اینه دولت با نظارت و چترحمایتی از بخش خصوصی چابک بسیار موثرتر خواهد بود تا اینکه بخواهد وارد حوزه اجرا شود.

    طلوعی: مشکل دیگری که در شش ماه اخیر ایجاد شده و توجه به آن خالی از فایده نیست بحث حضور یک سری برگزار کننده ها وشرکت های خلق الساعه ای است که با دستور و امضا و معرفی یک فرد ذی نفوذ در عرض نیم ساعت وارد بانک اطلاعاتی شرکت های برگزار کننده می شوند!  در صورتی که شما به عنوان یک جوان اگر بخواهید یک شرکت برگزار کننده ثبت کنید یک سال باید کفش آهنی بپوشید ومدارک مختلفی را تکمیل کنید ، به پیش نیازهای لازم برسید اعم از نیروی انسانی، لیست بیمه، دفتر ، گذراندن دوره های مختلف  و عضویت در انجمن برگزار کنندگان و ... و بعد وارد بانک اطلاعاتی شوید و تازه اجازه ارائه ایده برای برگزاری خواهید داشت. ولی اتفاقی که اخیرا رخ می دهد یک ارگان دولتی دستور می دهد  نمایشگاه فلان را به فلان خانم یا اقا بدهید که هیچ سابقه برگزاری ندارد و اصلا شرکت برگزاری نیست و سازمان توسعه تجارت به جای ایستادن در مقابل چنین مواردی عملا همکاری هم می کند و زیر بار این فشارها می رود! مثال غیر نمایشگاهی ان این است که شما یک پروژه نیروگاهی را به یک شرکت غیرنیروگاهی بدهید.  نتیجه این نوع واگذاری هم  است که این نمایشگاه برگزار نمی شود چون طرف هیچ چیز از برگزاری نمایشگاه نمی داند.

    به عنوان دبیر هیئت مدیره جدید انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ترکیب جدید هیئت مدیره را چطور ارزیابی می کنید و برنامه های شما برای دور جدید چیست؟
    ابراهیم زاده: به نظرم تغییر در هیئت مدیره و حضور اعضا و تفکرات جدید در هیئت مدیره اتفاق خوبی است. به نظرم ترکیب جدید ترکیب خوبی است و به نظرم طرز تفکر وآرا مختلف را در این ترکیب می بینیم. و  در کنار هم انشالله منجر به اتفاقات خوبی برای صنعت نمایشگاهی رقم خواهند زد. من به عنوان دبیر هیئت مدیره یک برنامه دوسالانه را به هیئت مدیره ارائه کردم که مصوب شد و با توجه به شرایط متغیرکنونی به نظرم اگر 60 درصد این برنامه ها هم که برنامه های کلان وبزرگی هستند محقق شود به نظرم اتفاق خوبی برای صنعت نمایشگاهی خواهد بود. یکی از موارد که خیلی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است آموزش و ارتقا دانش است. به اعتقاد ما همه باید در اتقا دانش سهیم باشند و ما اهالی صنعت نمایشگاهی باید به یک درجه ای از بلوغ درحوزه خود برسیم که وقتی از یک موضوعی صحبت می شود همه به موضوع و درجه اولویت اعم از اینکه یک یا دو یا سه یا چندم است واقف باشند و دیگر برای موضوعات روشن و بدیهی انرژی صرف نکنیم. به استانها توجه ویژه ای داریم و کمیته استانی پیش بینی کرده ایم که یکی از 7 کمیته پیش بینی شده است.
    کمیته امورنمایشگاهی، کمیته روابط عمومی و بین الملل، کمیته توسعه، کمیته ارتقا دانش ، کمیته نمایشگاه های خارجی دیگر کمیته های انجمن خواهد بود و اعضا بنابرعلاقه خود در این کمیته ها عضو خواهند شد.


    و صحبت پایانی شما...
    ابراهیم زاده: سال آینده سال سختی را به خصوص در حوزه مشارکت شرکت های خارجی خواهیم داشت ولی به هیچ عنوان  نباید نا امید شویم و باید نمایشگاه ها را با برنامه و با حضور پررنگ شرکت های داخلی در نبود شرکت های خارجی به خوبی برگزار کنیم. همچنین از اینکه شما به عنوان رسانه تخصصی صنعت نمایشگاهی در کنار صنعت نمایشگاهی هستید و بی طرفانه قلم می زنید بسیار خوشحال هستیم و تشکر می کنیم.

    طلوعی: ازمجموعه شما هم به دلیل حضور و همراهی با صنعت نمایشگاهی تشکر می کنم. سال 98 و 99 به نظر من هم دو سال سخت پیش روی صنعت نمایشگاهی خواهد بود و امیدوار هستم بتوانیم به سلامت و زیبایی این سالهای دشوار را پشت سر بگذاریم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت