در نشست خبری روز جهانی صنعت نمایشگاهی عنوان شد:

تاکید بر نقش رویدادهای نمایشگاهی در خنثی سازی تحریم ها

عصر نمایشگاه- عضو هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نشست خبری روز جهانی صنعت نمایشگاهی با بیان این مطلب که صنعت نمایشگاه در آستانه یک روز بزرگ و یک رویداد جهانی قرار گرفته است،گفت: ما به عنوان فعالین این صنعت خواهان آن هستیم که با حرکت نمادین جهانی صنعت نمایشگاهی همراه شویم و نشان دهیم صنعت نمایشگاهی ایران پویایی و تحرک لازم برای حضور در رویدادهای جهانی را دارد.

تاکید بر نقش رویدادهای نمایشگاهی در خنثی سازی تحریم ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی نلسون حضرتی عضو هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های  بین المللی با عنوان این مطالب افزود: اگر بخواهیم نمایشگاه­ها  را به صورت مدرن امروزی لحاظ کنیم این روند از نمایشگاه اکسپو 1851 لندن آغاز شد و تا امروز که نزدیک به دو قرن از آغاز به کار آن سپری شده است پیام­های بسیار معناداری  را به جهان مخابره کرده است. این پیام ها نشان دهنده جایگاه ویژه صنعت نمایشگاهی در حوزه تجارت،صنعت و اقتصاد هر کشوری است.

    این عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران افزود: در سال 1939نیز نمایشگاه نیویورک با شعار دنیایی برای فردا این نمایشگاه افتتاح شد. این موضوع بدان معنا است که اگر قرار بر ایجاد تحولی جهانی است، با همین شعار  امکان آن وجود دارد؛ این شعار در آن زمان  هم به هدف خود جامعه عمل پوشاند و نمایشگاه­ها در جهان به عنوان رکن توسعه اقتصادی کشورها مطرح شدند.

    حضرتی همچنین با اشاره به  جایگاه و حضور موفق 50 ساله شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران در اقتصاد کشور،متذکر شد: سایت شرکت سهامی نمایشگاه های ایران یکی از کلیدی ترین و حیاتی ترین سایت­های نمایشگاهی در عرصه منطقه ای و جهانی است.

    وی  در ادامه با اشاره به میزان اقبال عمومی نمایشگاه ها در میان تجار و بازرگانان صنایع مختلف و همچنین افکار عمومی جامعه متذکر شد: رویدادهای نمایشگاهی فرصتی هستند تا آخرین دستاوردها و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه های مختلف علمی و صنعتی کشور به صورت یکجا در معرض بازدید عمومی قرار گیرند و از این حیث هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان از برگزاری آنها استقبال می کنند.

    این عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران همچنین با اعلام اینکه مبدا تحولات در اقتصاد دنیا همین نمایشگاه­ها هستند، گفت: روز جهانی صنعت نمایشگاهی فرصتی است تا بتوانیم خلاقیت­ها و توانمندی­های صنعت نمایشگاهی ایران را به دنیا عرضه کنیم.

    وی ادامه داد:شعار امسال روز جهانی صنعت نمایشگاهی در سه محور خلاصه شده است که هر کدام دارای مفاهیم عمیقی است. به طور مثال یکی از این شعارها بر این موضوع تاکید دارد که ما می توانیم با نمایشگاه به دنیایی پویا و پایدار کمک کنیم که تاکنون نیز اینچنین بوده است.

    حضرتی با اشاره به اینکه سالیانه 31 هزار عنوان نمایشگاهی در جهان برگزار می شود، گفت: ارزش این تجارت بیش از 100میلیارد دلار است و 260 تا 300 میلیون نفر از آنها بازدید می کنند.

    وی با مقایسه آمار اشتغال جهانی صنعت نمایشگاهی با میزان داخلی آن افزود:صنعت نمایشگاهی در کشورما نیز برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 700 هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم  ایجاد اشتغال کرده است.

    این عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران با بیا اینکه نمایشگاه چرخه­ای است که می تواند بسیاری از افراد را از مزیت ها و مواهب خود برخوردار کند،تاکید کرد:در این چرخه افراد و شخصیت های بسیار زیادی سود می برند.

    وی افزود: خوشبختانه نمایشگاه بین المللی ایران رسانه ای برای نشان دان توانمندی­های اقتصادی ایران به عرصه جهانی است و اینکه ما به جهان ثابت کنیم که با وجود تحمیل شرایط سخت اقتصادی بر کشورمان همچنان پابرجا و توانمند هستیم.

    حضرتی همچنین در ادامه  در پاسخ به سوالی در  رابطه با پراکندگی برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در کشورمان گفت:7 سایت نمایشگاهی استانی ایران، عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه ها هستند و این مجموعه سایت ها بیش از 500 رویداد نمایشگاهی را برگزار می کنند.

    براساس این گزارش محمد جواد قنبری،معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به قدمت 50 ساله سایت شرکت نمایشگاه­های جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد:این سایت تلاش کرده است تا با یک انسجام داخلی استاندارهای جهانی نمایشگاهی را در کشور اجرا کند.

    وی با بیان اینکه پاسداشت روز صنعت نمایشگاهی فرصتی برای ایجاد ایده­های و فرصت­های جدید در صنعت نمایشگاهی است، اظهار کرد: امروز سیطره فعالیت­های نمایشگاهی در 180 کشور دنیا توسعه یافته و سالانه درآمدی 140 میلیارد دلاری از این صنعت، عاید کشورهای جهان می شود.

    معاون شرکت سهامی نمایشگاه­های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در کشور ما سالانه بیش از 660 نمایشگاه برگزار می‌شود که حدود 400 نمایشگاه از این تعداد تخصصی و آمار بسیار مبسوطی برای کشوراست؛ این امر نشان می‌دهد که قدرت رقابت ما در سطح منطقه افزایش یافته و اگر با این روند پیش رویم و آمارهای ما در اتحادیه جهانی نمایشگاه ها ثبت شود مطمئنا رقیب بسیار جدی برای ترکیه و امارات خواهیم بود و می توانیم مجددا  به عنوان قطب نمایشگاهی منطقه مطرح شویم.

    وی بیان داشت:‌ شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا استانداردهای نمایشگاهی هرچه بیشتر تقویت شود و در همین رابطه در دوره مدیریت جدید نیز شورای هماهنگی صنعت نمایشگاهی کشور با همکاری تشکل های صنفی حوزه نمایشگاهی شکل گرفت.

    قنبری در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش اعمال تحریم های ظالمانه علیه صنعت و اقتصاد کشورمان در سال جاری افزود:‌ علی‌رغم تحریم‌ها امسال 20عنوان نمایشگاهی به تعداد نمایشگاه‌های ما اضافه شده است و لازم به ذکر است که بسیاری از رویدادهای نمایشگاهی ایران،برندی جهانی هستند.

    وی خاطرنشان کرد: ما در سال 98 تفاهم نامه های بسیار زیادی را با شرکت های داخلی و خارجی منعقد کرده ایم و به نوعی بازارهای هدف خود را به سوی کشورهای اطراف و به ویژه کشورهای منطقه رهنمون کرده ایم.

    معاون امور نمایشگاهی با بیان اینکه تحریم­ها باعث کاهش حضور برخی از شرکت­های خارجی در نمایشگاه­های بین المللی کشورمان شده است گفت: علی رغم کاهش حضور شرکت های خارجی، اما شاهد استقبال ویژه شرکت های داخلی از نمایشگاه های بین المللی و تخصصی در سایت نمایشگاه های ایران بودیم.

    معاون شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ ما سعی کرده‌ایم تا نمایشگاه‌های خود را در کشورهای همسایه نیز گسترش دهیم.

    وی با اشاره به دستور موکد مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران نسبت به پشتیبانی از  حضور شرکت­های دانش بنیان در رویدادهای نمایشگاهی اظهارکرد: حمایت از استارتاپ ها در قالب اختصاص بخشی از فضای نمایشگاه به این گروه اعمال می شود؛ما سوبسیدی 50 درصدی برای پشتیبانی از این شرکت­ها اختصاص خواهیم داد.

    قنبری با بیان اینکه صنایع مختلفی از جمله حمل و نقل، هتلداری، غرفه سازی و ... به صورت مستقیم با صنعت نمایشگاهی در ارتباطند گفت: در شرایط تحریم­های ظالمانه امروز، لازم است تا برای توسعه صادرات غیرنفتی، توجه بیشتری به صنعت نمایشگاهی داشته باشیم تا بتوانیم بازارهای جدید را برای کالاهای تولید داخل ایجاد کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: ما امسال قصد داریم علی رغم تحریم­های ظالمانه، مراسم روز جهانی صنعت نمایشگاهی را در 12 خرداد ماه با قدرت بیشتری برگزار کنیم تا نشان دهیم با وجود فشارها و تحریم ها، صنعت نمایشگاهی در ایران زنده است.در این روز که اجتماع بزرگ صنعت نمایشگاهی ایران خواهد بود فعالین این حوزه در انجمن ها و شرکت های وابسته و همچنین مقامات و مسوولین کشوری حضور خواهند داشت و در آن مراسم، دکتر حسین زاده مدیرعامل محترم شرکت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران سخنرانی مبسوطی خواهند داشت.

    معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم ها بر صنعت نمایشگاهی کشور در یکسال گذشته گفت: شرایطی که قدرت­های استکباری ایجاد کردند تا حدودی اقتصاد کشور را متاثر از خود کرد  و با وجودی که ما تلاش کردیم تا صنعت نمایشگاهی تاثیر کمتری از این موضوع داشته باشد اما نمایشگاه صنایع غذایی پاریس مانع از حضور  شرکت های ایرانی شد.

    قنبری متذکر شد: البته ما در این میان بیکار ننشستیم و تفاهم نامه هایی را با کشورهای دیگر جهان منعقد کردیم. با کشورهایی که خواهان حضور در بازارهای ایران هستند.ما حتی تدابیری را اندیشیده ایم تا کالاهایی را که به واسطه تحریم، امکان ورود آنها به کشور وجود ندارد در قالب محصولات حاضر در ایونت های نمایشگاهی وارد کشور کنیم.

    وی تاکید کرد:صنعت نمایشگاهی در جهان یک صنعت شناخته شده و پر بازده است در حال حاضر سالانه بیش از 31 هزار نمایشگاه در دنیا برگزار می‌شود که 100 میلیارد دلار گردش مالی دارد و  در کشور ما نیز نزدیک به 2000 نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

    معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران همچنین در رابطه با تسهیلات ارائه شده برای شرکت­های خارجی که در فضای تحریم­ها در نمایشگاه­ها و رویدادهای نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند،گفت: اگر شرکت­های خارجی نتوانستند ارز موردنظر خود را به ایران منتقل کنند ما برنامه ویژه ای  برای کمک به این شرکت­ها در نظر گرفته ایم.

    براساس این گزارش مرتضی دیلان،سرپرست مدیریت بازاریابی و امور مشارکت­ها در شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران با بیان اینکه در سال 2016 ، 116 میلیاردیورو معادل 137 میلیارد دلار حاصل خرید مستقیم کالا و خدمات از شرکت­ها در صنعت نمایشگاهی بوده است،افزود: از این میزان 275 میلیارد یورو بازده فروش کالا و خدمات محسوب می شود. این آمار در سال 2018 ، با حدود 32 هزار نمایشگاه و 138 میلیون متر مربع در 180 کشور جهان، بالغ بر 2هزار میلیارد تومان گردش مالی نمایشگاهی و بیش از 100 نوع شغل بود.

    وی افزود: ما در شرایط خاصی قرار داریم و باید در این شرایطی که تحریم های ظالمانه ای بر اقتصاد کشور اعمال می شود از  پتانسیل تمامی رویدادهای نمایشگاهی استفاده کنیم.

    به گفته دیلان بزرگداشت صنعت نمایشگاهی این پیام را به جامعه جهانی و دنیا مخابره می کند که علی رغم تمامی بی مهری ها صنعت نمایشگاهی ایران بسیار پویا و زنده است.

    وی گفت: ما شعار مقام معظم رهبری در رونق تولید ملی را در ارائه کالاها و تولیدات ملی را سرلوحه فعالیت­های خود قرار می دهیم و از آن سود می جوییم.

    سرپرست مدیریت بازاریابی و امور مشارکت ها در شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران اظهار کرد:هدف دیگر ما از پاسداشت روز صنعت نمایشگاهی این است که از مسوولان و مقامات کشور بخواهیم که به این صنعت توجه بیشتری داشته باشند و اختیارات ما را افزایش دهند چرا که با سرمایه گذاری بر صنعت نمایشگاهی امکان تکیه بر صادرات غیرنفتی کشور وجود دارد.

    وی گفت :ما در حوزه مدیریت بازاریابی حرکت های نوینی را آغاز کرده ایم ؛ تدوین لایحه صنعت نمایشگاهی یکی از مواردی است که با تصویب آن در سال 98 صنعت نمایشگاهی را به عنوان پرچمدار صادرات غیرنفتی معرفی می کنیم.

    دیلان در خصوص نحوه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه های داخلی و با وجود تحریم‌های اعمالی گفت: از ابتدای امسال برای شرکت‌ها و افراد خارجی که برای حضور در نمایشگاه ها به ایران می‌آیند با هماهنگی‌ وزارت امور خارجه مهری در پاسپورت شان درج نمی‌شود.

    همچنین در ادامه این نشست علی مرادی، رئیس انجمن برگزار کنندگان نمایشگاهی با بیان اینکه روز جهانی صنعت نمایشگاهی در 5 ژوئن مصادف با 15 خردادماه در تقویم اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی ثبت شده است،افزود:‌ ما  بر آن هستیم تا در سال جاری سومین سالروز گرامیداشت این صنعت را با همکاری مسوولین ذی ربط در شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران،انجمن شرکت های نمایشگاهی و همچنین انجمن غرفه سازان برگزار کنیم.

    مرادی رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ایران با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاهی ابزاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و انتقال تکنولوژی به کشور محسوب می شود ،گفت: با وجود افزایش تحریم­ها می توان از پتانسیل نمایشگاه­ها برای ورود به بازارهای جهانی سود جست.

    وی ادامه داد: انجمن مجریان نمایشگاهی با بیش از 80 عضو ،مسوولیت برگزاری بیش از 80 درصد نمایشگاه­های بین المللی تهران را برعهده دارد؛در این انجمن اقدامات بسیار سازنده ای در جهت ارتقای صنعت نمایشگاهی شکل گرفته است که در همین رابطه می توان به شکل گیری کارگروه روابط عمومی و روابط بین الملل،کار گروه نمایشگاه های داخلی ،کارگروه نمایشگاه های خارجی و کارگروه سرمایه گذاری و ... اشاره کرد.

    رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ایران خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور با کمک­های صنعت نمایشگاهی می تواند متحول شود و از گردنه تحریم ها به سلامت عبور کند.

    به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه­های بین المللی ایران، منوچهر جعفرزاده رییس انجمن غرفه سازان نمایشگاه بین المللی با عنوان اینکه اعداد و ارقام صنعت نمایشگاهی بسیار حائز اهمیت است،گفت: این صنعت با 680 هزار نفر شاغل در سطح جهانی، در31 هزار رویداد نمایشگاهی شرکت داشته و بیش از 4میلیون و چهارصدهزار شرکت نیز به ارائه آخرین دستاوردهای خود در نمایشگاه اقدام می کنند.

    وی با بیان اینکه با توجه به آمار فوق مسوولیت ما به عنوان فعالین حوزه صنعت نمایشگاهی نسبت به بهره بردن از پتانسیل و فضای این صنعت بیش از پیش سنگین می شود،اظهار کرد: صنعت نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران با رشد قابل توجه خود توانسته است گام های اساسی  در جهت رشد و خودکفائی کشور بردارد.

    مرادی اظهار کرد: انجمن غرفه سازان با برخورداری از بیشترین شاغلین این حوزه رکورد 5 میلیون نفر ساعت اشتغال در صنعت نمایشگاهی را از آن خود کرده است.

    وی گفت: پتانسیل ها و دستاوردهای انجمن غرفه سازان با اشاره به شعار سال جاری قابل تامل است و ما می توانیم از این پتانسیل ها در جهت رشد و پیشرفت کشور به نحو احسن استفاده کنیم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت