به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ؛

برگزاری نمایشگاه اختصاصی «نمد در گذر زمان»در اردبیل

عصر نمایشگاه- به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نمایشگاه اختصاصی «نمد در گذر زمان» فردا چهارم خرداد ماه در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه اختصاصی «نمد در گذر زمان»در اردبیل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ،نمایشگاه اختصاصی پژوهشگر هنرهای سنتی علی محمد چاوکی «نمد در گذر زمان» فردا چهارم خرداد ماه در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

    پژوهشگر هنرهای سنتی با بیان اینکه در نمایشگاه «نمد در گذر زمان» 40 اثر با تکنیک و طرح‌های متنوع و متمایز از روش سنتی به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: نمد پیشینه غنی و گسترده‌ای در ایران داشته که نمونه‌های آن را می‌توان در عهد صفوی پیدا کرد.

    علی محمد چاوکی با اشاره به اینکه امروز نمد جایگاه خود را به عنوان بافته سنتی زیرانداز نسبت به گذشته از دست داده و در شمار هنرهای درحال منسوخ قرار گرفته است، افزود: هدف از تولید نمد به شیوه مدرن، تبدیل شیوه ساخت هنرهای سنتی به ویژه صنایع دستی متناسب و هماهنگ با نیازهای روز جامعه است.

    وی اضافه کرد: بر این اساس در ساخت نمدهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه سعی شده با اصلاح شیوه ساخت به شیوه‌های مدرن نازک کاری و استحکام بخشی، طرح‌های متنوعی متناسب با نیاز روزمره مردم همچون پادری، رومیزی، کارهای حجمی، تابلو نمد و ... تولید شود.

    این استاد دانشگاه محقق گروه هنر در ادامه هدف از برگزاری نمایشگاه مذکور را آشنایی علاقمندان و هنردوستان با هنرهای سنتی گذشته عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در واقع زمینه‌های احیا و بروزرسانی هنرهای سنتی درحال فراموشی را فراهم می‌کند.

    چاوکی همچنین از رونمایی نمدهای عهد صفوی در این نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: درحال حاضر مقاله پژوهشی با عنوان «نمدهای عهد صفوی» براساس مستندات موجود در دست تهیه است.

    قابل ذکر است ، شیوه ساخت تولیدات نمدی این پژوهشگر از سازمان ثبت اختراع ایران، موفق به کسب گواهینامه ثبت اختراع شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت