معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی خبر داد

برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی در مصلی امام خمینی

عصر نمایشگاه- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی پنجم خرداد در مصلی امام خمینی برگزار می شود.

برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی در مصلی امام خمینی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بهمن نامورمطلق در آستانه بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی در نشست خبری امروز که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد به حمایت‌های برخی از موسسه‌ها در برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی اشاره و بیان کرد: در این نمایشگاه که تا دهم خرداد ادامه دارد، برخی موسسات حرفه‌ای حضور پیدا و بعضی شرکت‌های خصوصی و فروشگاه‌های اینترنتی، غرفه‌هایی را اجاره کرده و به طور رایگان در اختیار هنرمندان مناطق محروم گذاشته‌اند.

    وی افزود: بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید هم از جمله اسپانسرهای ما در برگزاری این نمایشگاه هستند.

    نامور مطلق در پاسخ به اینکه چرا بخشی از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی به آثار فاخر اختصاص داده شده است؟ گفت: یکسری از کالاهای ما برای حراجی‌ها و گالری‌های شناخته شده است. این‌گونه کالاها جزو صنایع دستی نفیس و فاخر هستند اما کالاهای درجه سوم و چهارمی هم وجود دارند که جزو صنایع دستی خوب و با کیفیت به حساب می‌آیند و قابلیت ارائه در این نمایشگاه را که مهمترین نمایشگاه صنایع دستی است، دارند.

    وی افزود: ما به ارائه و نمایش این‌گونه آثار در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی پرداخته‌ایم؛ ضمن اینکه نمایشگاهی که به بهانه روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود، به همه هنرمندان تعلق دارد و کالاهای مختلف در رده‌بندی‌های متفاوت و با قیمت‌های متنوع در آن ارائه می‌شود.

    نامورمطلق همچنین به برگزاری بزرگترین اجلاس صنایع دستی در اصفهان هم اشاره کرد و گفت: ما مهرماه میزبان این اجلاس جهانی که هر چند سال یکبار در یک کشور برگزار می شود، خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه صنایع دستی ما امروز در دنیا فعالترین دیپلماسی را دارد افزود: نمایشگاه های صنایع دستی ما در ایران به سمت خودکفایی و تجاری می رود.

    معاون صنایع دستی افزود: نمایشگاه صنایع دستی امسال حالت تجاری دارد و سهم دولت در مشارکت آن کمتر است.

    نامورمطلق از راه‌اندازی دو مجموعه برای صنایع دستی ایرانی در هند و چین خبر داد و گفت: ما به دنبال یافتن بازارهای جدید و نمایش صنایع دستی فاخر و نفیس ایرانی هستیم.

    وی افزود: چین، هند و روسیه از جمله بازارهایی هستند که نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم؛ به همین خاطر در آینده ای نزدیک نمایشگاه صنایع دستی را در کشور روسیه برگزار می‌کنیم و بزودی موزه ای برای نمایش آثار فاخر و نفیس ایرانی در چین و پس از آن در هند دایر خواهد شد.

    معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برطرف شدن مشکل مستمری هنرمندان صنایع دستی گفت: این مشکل با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین صندوق حمایت از هنرمندان برطرف شده اما مشکل بیمه آنها همچنان باقی است و ما کماکان در حال گفتگو با سازمان تامین اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط با بیمه هنرمندان هستیم.

    وی همچنین به وجود دو میلیون هنرمند صنایع دستی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد ، 55 هزار هنرمند بیمه هستند و 360 هزار نفر هم در سامانه ما ثبت‌نام کرده‌اند که همه این افراد نیاز به بیمه ندارند.

    نامور مطلق افزود:30 هزار هنرمند صنعتگر در اولویت بیمه شدن هستند که ما در سال جدید فقط توانسته‌ایم 3 هزار نفر را به بیمه معرفی کنیم البته مشخص نیست که این 3 هزار نفر هم بتوانند از امکانات بیمه استفاده کنند.

    معاون صنایع دستی کشور به  فعالیت‌هایی که در سال 94 در زمینه حمایت از صنایع دستی انجام گرفته بود، اشاره و بیان کرد: سال گذشته نمایشگاه‌های ترویجی در خارج از ایران برگزار شد که بارزترین نمونه این نمایشگاه‌ها، ارائه صنایع دستی در کشورهایی بود که رئیس‌جمهور و هیئت دولت به آن کشورها سفر‌ کردند.

    وی همچنین به نمایشگاه‌هایی که در داخل کشور برگزار شده است اشاره کرد و گفت: در زمینه فروش داخلی 55 درصد رشد داشته ایم ضمن اینکه صادرات صنایع دستی ما در سال 94، 13 درصد بیش از سال 93 بوده که البته همه اینها با مطلوب‌هایی که در نظر ماست، فاصله بسیار دارد و ما می‌کوشیم تا به آن نقطه مطلوب برسیم.

    نامور مطلق با اشاره به اعطای نشان ملی به هنرمندان افزود: سال 94  به 1100 هنرمند که در حوزه طراحی صنایع دستی، حرف‌های تازه‌ای داشته‌اند و آثارشان قابلیت رسیدن به تولید انبوه و نیمه انبوه را داشت، نشان ملی اعطا کردیم.

    وی افزود: درسال 94، ده بازارچه جدید راه‌اندازی شد و توانستیم دومین نمایشگاه سوغات زیارتی را برگزار کنیم و سهم خود از سوغات زیارتی را بالا ببریم.

    معاون صنایع دستی کشور همچنین به برنامه ششم توسعه اشاره کرد  گفت: ما سال 94 توانستیم بندهایی از برنامه ششم توسعه را به صنایع دستی اختصاص دهیم و همین که هنرهای سنتی در اسناد بالادستی دیده شد و مورد توجه قرار گرفت، اتفاق خوشایندی بود.

    وی درادامه یکی از مشکلات جدی در این حوزه را ورود کالاهای قاچاق به کشور دانست و افزود: 20 میلیارد دلار کالای قاچاق چیزی نیست که ما بتوانیم به تنهایی و براحتی با آن مبارزه کنیم؛ سال گذشته نخستین بار با گشت‌های مبارزه با قاچاق همراه شدیم و توانستیم چندین واحد قاچاق را شناسایی کنیم اما نیازمند همکاری‌های بیشتر و نهادینه‌تر در این زمینه هستیم.

    نامور مطلق در پاسخ به اینکه چرا بخشی از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی به آثار فاخر اختصاص داده شده است؟ گفت: یکسری از کالاهای ما برای حراجی‌ها و گالری‌های شناخته شده است.

    این‌گونه کالاها جزو صنایع دستی نفیس و فاخر هستند اما کالاهای درجه سوم و چهارمی هم وجود دارند که جزو صنایع دستی خوب و با کیفیت به حساب می‌آیند و قابلیت ارائه در این نمایشگاه را که مهمترین نمایشگاه صنایع دستی است، دارند.

    وی افزود:ما به ارائه و نمایش این‌گونه آثار در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی پرداخته‌ایم؛ ضمن اینکه نمایشگاهی که به بهانه روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود، به همه هنرمندان تعلق دارد و کالاهای مختلف در رده‌بندی‌های متفاوت و با قیمت‌های متنوع در آن ارائه می‌شود.

    نامورمطلق در پاسخ به اینکه در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی، چند کشور حضور پیدا می‌کنند، گفت: ما تاکنون شرایط خوبی را برای کشورهای خارجی فراهم می‌کردیم تا آنجا که هم رفت و آمد و هم اقامتشان در ایران رایگان بود.

    وی با اشاره به اینکه سال گذشته هزینه رفت و آمد به آن‌ها پرداخت نشد و فقط غرفه‌ها بصورت رایگان در اختیارشان قرار گرفت افزود : امسال غرفه مجانی را هم حذف کردیم در نتیجه به جز کشور افغانستان، هیچ کشوری در نمایشگاه صنایع دستی شرکت نکرد.

    معاون صنایع دستی بیان کرد: ما در نمایشگاه صنایع دستی به جای آنکه فروش را جهانی کنیم، بخش تجاری را جهانی کرده‌ایم و این سرمایه را در اختیار تجاری گذاشته‌ایم که می‌خواهند به ایران بیایند و به تولیدکنندگان سفارش دهند ما افرادی را از اروپا و چین دعوت کرده‌ایم تا به ایران بیایند و با صنایع دستی ما آشنا شوند.

    وی درباره میزان فروش نمایشگاه صنایع دستی در سال گذشته گفت: سال گذشته فروش ما نزدیک به سه میلیارد تومان بود و امیدواریم امسال هم فروش خوبی داشته باشیم.

    نامور مطلق خاطرنشان کرد: در هر حال نمایشگاه امسال در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و اگرچه مصلی مشکلات خاص خود را دارد برای مثال اجازه داده نشد تا ادوات موسیقی در مصلی به نمایش گذاشته شود، در صورتی که ساخت ساز سنتی از هنرهای دستی ماست، اما هنرمندان تجربه خوبی از برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران و میزان فروش داشته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت