کاربرد نیروی بالقوه ی هوش مصنوعی در ارتباطات نمایشگاهی و همایشی

عصر نمایشگاه- این مقاله، آینده ی کاربرد برنامه هوش مصنوعی را در ارتباطات نمایشگاهی و همایشی پیش بینی می کند و همچنین گزارش می‌دهد که متخصصان چگونه می توانند از این برنامه برای تحقق اهداف خود بهره ببرند.

کاربرد نیروی بالقوه ی هوش مصنوعی در ارتباطات نمایشگاهی و همایشی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه شیرین شریفیان مسئول تحقیقات نمایشگاه بین المللی مشهد در این مقاله تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت نمایشگاهی را بررسی می کند.

    هوش مصنوعی ( AI) بر صنعت نمایشگاهی و همایشی بسیار تاثیرگذار بوده است و باعث ایجاد  تغییر در این صنعت می شود که از آن جمله می توان  به این موارد اشاره کرد: حمایت از توصیه های هوش مصنوعی به مشتریان برای پیشرفت در  بازاریابی دقیق، تسهیل رابط کاربری به منظور تقویت تجربه کاربر ، تامین خدمات از پیش محاسبه شده برای برگزارکنندگان به منظور افزایش کیفیت خدمات در محل  و همچنین کمک به حفظ امنیت اطلاعات  و استفاده از آنان . این کاربردهای خاص، به شرکت ها و متخصصان در  نمایشگاه ها و همایش ها ، در خلق مستمر و بدون وقفه نوآوری ، کمک می کنند و همچنین به طور چشمگیری  در حفظ رشد  صنعت کشور نیز موثر است.


    1-مقدمه
    هوش مصنوعی یا هوش ماشینی معادل AI مخفف کلمه Artificial Intelligence است.
    هوش مصنوعی به فن آوری پرطرفدار و موضوع داغی درعصر حاضر و به عنوان یک نوآور اقتصادی در  صنعت نمایشگاهی و همایشی تبدیل شده است.
    طبق این تحقیق، انتظارات از متخصصان  برگزاری نمایشگاه ها بر مبنای هوش مصنوعی ، رو به افزایش است. آنها نه تنها انتظار دارند که هوش مصنوعی  راه حلی موثری در ارتباطات نمایشگاهی و همایشی ارایه دهد، بلکه مشتاقانه  منتظر خلاقیت و ایده های جدید هوش مصنوعی هستند که جنب و جوش و تکاپو مداوم در صنعت را فراهم کند.

    اولین بار ،سال 2017 بود که هوش مصنوعی مورد توجه بسیار قرارگرفت و معروف شد.   در گزارش سالانه ی دولتی چین،در سال 2018 ، هوش مصنوعی به عنوان یک موضوع کلیدی و مهم در آینده نزدیک عنوان شد و تاکید کرد  که هوش مصنوعی فرصت های تاریخ ساز جدیدی را برای کشور چین را ایجاد خواهد کرد.
    اصل مهم در توسعه ی هوش مصنوعی ، کاربرد و تلفیق آن در حوزه صنعت ،تحت سرمایه گذاری چند میلیاردی می باشد. چگونه هوش مصنوعی با صنعت نمایشگاهی و همایشی ترکیب می شود؟ چگونه می توانیم تاثیر  این مشارکت را به حداکثر برسانیم؟

    بارزترین سهم هوش مصنوعی در توسعه ی صنایع گوناگون این است که می تواند به طور موثر بین مشتریان رابطه برقرار سازد و همچنین بر اساس مدل های موجود شرایطی را برای مشتریان فرآهم آورد تا بتوانند با مشارکت ، کسب تجربه نمایند. موسسات بازرگانی و اقتصادی نیز می توانند ازاین طریق بر درآمدشان بیفزایند.
    صنعت نمایشگاهی و همایشی، به مقدار بسیار زیادی  به مشارکت و حضور مشتریان وابسته است، در نتیجه کاربرد هوش مصنوعی می تواند ابتدا از این منظر کار خود را شروع کند. این بدان معنی است که برگزارکنندگان می توانند با افزایش استفاده از سیستم هوش مصنوعی ، تجربه حضور همه جانبه بسیار حرفه ای تر، جالب تر و جذاب تر طراحی نماید تا بتواند بوسیله ی آن بازدید کنندگان ، عرضه کنندگان کالا ، اسپانسرها و سایر گروههای مرتبط را جذب و تشویق نمایند.


    از منظر پیشرفت بلند مدت ، بخش مهم و کلیدی دیگر استفاده از هوش مصنوعی در زمینه نمایشگاهی و همایشی، مدیریت و کاربرد اطلاعات است. برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه و همایش با تکیه بر  هوش مصنوعی،  به جمع آوری ،تحلیل و کنترل داده ها  میپردازد، چیزی که تا به امروز امری چالش برانگیز بوده است. هر چند کاربرد تکنولوژی هوش مصنوعی ، با از بین بردن این چالش در تحلیل داده ها، می‌تواند سرعت واقعی بسیاری در پیشرفت نمایشگاه ها و همایشها را بوجود آورد.

    2-دستورالعمل های بالقوه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نمایشگاهی و همایشی
    چشم انداز  کاربرد هوش مصنوعی در زمینه برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها نوید بخش است و تاثیر اساسی آن بر صنعت نمایشگاهی از چهار منظر مطرح است :

    الف- طراحی پیشنهادات شخصی 

    این مقاله ، نمایشگاهی با بیش از 30 هزار بازدیدکننده را به عنوان مثال در نظر می گیرد.
    در عملکرد رایج کنونی، ابتدا کارکنان برگزارکننده ،اطلاعات قبلی مشتریان، علایق و همچنین اهدافشان را در فرم هایی که از قبل بصورت دستنویس پر شده است ، با یکدیگر مقایسه می کنند. سپس  برنامه ای  متناسب با زمان مشتریان در نمایشگاه تنظیم می کنند. کسانی که قبل از شروع نمایشگاه  توسط پیامی ، اطلاع رسانی نشده اند، هنگامی که وارد سایت می‌شوند ، مجبورند در هنگام وارد شدن به سایت نمایشگاه، بطور آنی تصمیم گیری نمایند و  این امر موجب افزایش هزینه نیروی انسانی وخسته  کننده شدن کار میشود.

    برعکس، نسل موتورهای همتاسازی خودکار قادر است داده ها را از آرشیو رسانه های جمعی مثل لینکدین و فیسبوک استخراج و تحلیل کند و سپس توصیه های صحیح برای مشارکت ارائه کند. همچنین مطابق با سلایق آنان ،خریداران و فروشندگان مناسب در نمایشگاه را معرفی نماید.  حتی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان محصولات متناسب با نیازهای آنان پیشنهاد کرد. بنابر پیشنهادات شخصی سازی شده، شرکت کنندگان می توانند فهرست برنامه کاری  خود را از قبل تنظیم نمایند یا عدم تمایل خود را به پیشنهادات  سیستم اعلام نمایند. بازخورد مشتریان می تواند سیستم هوش مصنوعی را وادار نماید تا اطلاعات کاربران را دوباره جمع آوری و تحلیل نماید و این  موجب ارایه  پیشنهادات بسیار  مناسبتری در برنامه های  آینده می گردد.
    و در مجموع موجب ایجاد حلقه ای با تاثیرگذاری متقابل  میشود.

    طبق گزارش نظرسنجی انجمن صنعت نمایشگاه و همایش انگلستان در سال 2017،  55 درصد از شرکت کنندگان اظهار نموده اند که اطلاعات اثربخش مرتبط با نمایشگاه که توسط این ابزارهای  تنظیم کننده خودکار به دست آمده، به مراتب از اطلاعات کسب شده از سایر منابع بهتر بوده اند. برتری اطلاعات استخراج شده توسط هوش مصنوعی درباره واکنش و بازخورد های مشتری وطرح پیشنهاداتی در زمان واقعی ، بسیار ثمربخش تر از سایر روشهای دیگر در مدیریت رابطه مشتری ارزیابی شده است.

    از طرف دیگر، سیستم هوش مصنوعی می تواند به غرفه داران نمایشگاه در هماهنگ سازی عوامل زمانی، مکانی  و کارکنان،  در فرآیند نمایشگاه کمک نماید.
    در مرحله اول، هوش مصنوعی می تواند مشتریان بالقوه را به غرفه داران نمایشگاه معرفی نماید و به آنها کمک نماید تا علایق خریداران بالقوه را بشناسند. به این ترتیب آنها قادر خواهند بود  تا محصولات سفارشی و خدمات خویش را از قبل ‌آماده سازند و با حداقل زمان و مکان و نیروی انسانی ، بیشترین بهره وری را داشته باشند.

    ب- تسهیل  واسطه تجربه کاربری  

    قابلیت ربات‌های پیام خودکار، بیش از پیش رشد کرده و چند منظوره می شوند.
    سیستم های کمکی در هوش مصنوعی با قابلیت های روبه رشد خود موجب شده است تمایل انسان به استفاده از هوش شخصی بسیار کاهش یابد. این پیچیدگی در نمایشگاه ها و همایش ها نیز اتفاق می افتد. شرکت کنندگان باید به صورت اینترنتی ثبت نام نمایند، برای بدست آوردن برنامه کاری همایش  میبایست صفحه رسانه برگزارکنندگان  را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایند، اطلاعاتی را قبل از شروع نمایشگاه بدست آورند، از سیستم پرداخت پول  استفاده کنند و نظرسنجی برای میزان رضایتمندی و حمایت برگزارکنندگان نمایشگاه را بپذیرند. عدم هماهنگی بین برنامه  شرکت ها و  تکرار ثبت اطلاعات شخصی جهت عضویت در وبسایت ها موجب عدم استفاده از این برنامه ها توسط بسیاری از کاربران شده و فرصت بهره مندی از داده های بزرگ و اینترنت سیار  از دست می‌ رود.
    با این همه ، ربات های خودکار پیام رسان دارای هوش مصنوعی ، توانایی تخصصی خاصی در شناخت و کنترل اطلاعات بدست آمده از انواع تعاملات انسان- کامپیوتر و گفتگوهای شخصی در نسل قبل دارند. بنابراین مراجعه کنندگان نیازی به دانلود برنامه های  متعدد و ثبت نام در وبسایت های مختلف را ندارند. هوش مصنوعی می تواند به راحتی نقشی همچون یک میانجی قابل دسترس برای برقراری ارتباط بین همه سایتها را ایفا  کند.

    در آینده نزدیک، تکنولوژی هوش مصنوعی به نمایشگاه ها و همایش ها کمک می کند که دیگر نیازی به برنامه هایی با ظرفیت های خدماتی متفاوت، عملکردهای گوناگون و همچنین روش های کاربردی پیچیده نداشته باشند. هوش مصنوعی با جمع آوری کلیه اطلاعات کاربر ، تحلیل آنان بصورت واحد از پیام رسانهای اجتماعی و فرایند فردی سازی شده در موبایلهایشان جایگزین روش‌های قدیمی میشود. این روش جدید بسیار راحت و در عرض چند ثانیه کوتاه انجام میشود.

    ج_ تامین خدمات با محاسبات از پیش انجام شده
    در مورد توضیحاتی که برای  هوش مصنوعی ذکر شد ، باید به این نکته نیز اشاره شود که اپلیکیشن فوق دارای توانایی یادگیری عمیق است. این اپلیکیشن شکلی از یادگیری ماشینی بر اساس ارایه متغیر ها به صورت سلسله مراتب است و الگوریتم آن می تواند در اپلیکیشن های گوناگونی به کار برده شود که مبتنی برشناسایی الگوهای  آن است. این سیستم نسبتا پیچیده ، برای ساخت و راه اندازی  به صرف زمان زیاد و مهارت خاص نیاز دارد.

    در حقیقت این بدان معنی است که سیستم هوش مصنوعی ، ورودی حسی را  همچون اطلاعات قبلی می پذیرد و بر اساس محاسبات نظری، اجزای منطقی به آن اضافه می کند که در نتیجه بوسیله آن رفتار جدید را محاسبه می کند.

    در زمینه نمایشگاهی و همایشی این سیستم با قابلیت پیش محاسبات،  می تواند به طور سیستماتیک داده را ردیابی و ثبت کند. همچنین می تواند نیازهای منطقی مربوط به نوشیدنی، غذا و کنترل ازدحام جمعیت را در حین برگزاری رویداد و به موازات افزایش جمعیت، فورا پیش بینی کند. این سیستم بر اساس اطلاعات ورودی از نمایشگاه و همایش مشابه  قبل می تواند تصمیم گیری نماید. همچنین با سابقه ای که در سایت وجود دارد، می تواند تقاضای آینده جهت تامین خدمات را محاسبه می کند. بنابراین از دقت بسیار بالایی برخوردار است. رفتار پیش محاسبه ی هوش مصنوعی می تواند به برگزارکنندگان در ارائه خدمات بهتر به همه شرکت کنندگان کمک کند.

    د_ ارتقا حفاظت و بهره وری اطلاعات

    امروزه همه بحث ها در حوزه اطلاعات به مساله حفاظت و یکپارچگی اطلاعات معطوف شده است. این مسئله تنها مختص هوش مصنوعی نیست٬ بلکه مسئله ای متداول در تمام سطوح فنی و کاربردی در حوزه برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها است .بنابراین،بی شک نتیجه میگیریم که یکی ازپیامدهای اجتماعی فناوری در این صنعت است.

    استفاده از قابلیت های کاربرد داده های بزرگ  هوش مصنوعی به  میزان زیادی سطح حفاظت اطلاعات و دانش مربوط به صنایع نمایشگاهی و همایشی را افزایش می دهد.  همچنین بهره وری از اطلاعات تا حد زیادی رشد می کند. امروزه وضعیت مدیریت و استفاده از اطلاعات مشتری در صنعت نمایشگاه و همایش، دستخوش بی نظمی شده است. مشکلاتی همچون به روزرسانی کند، از دست رفتن اطلاعات مهم، ارسال بی هدف اطلاعات نمایشگاهی حتی فاش شدن اطلاعات کاربران از این دست بی نظمی ها هستند.

    یکپارچگی اطلاعات بخش هیجان انگیز توسعه هوشمندی نیست بلکه عاملی کلیدی است. با این وجود، هوش مصنوعی دقیق جایگزین اطلاعات با کیفیت بالا می شود. در نتیجه حصول اطمینان از یکپارچگی داده ها تاثیر عمده ای بر استفاده از آنها خواهد داشت. اپلیکیشن هوش مصنوعی، صنعت نمایشگاهی و همایشی را تشویق می کند تا به یکپارچگی جمع آوری اطلاعات و حفاظت از آن توجه کند. از طرف دیگر، زمانیکه سیستم هوش مصنوعی از اطلاعات شبکه سازی در جهت یافتن همتای مورد نظر کاربر و رضایت او استفاده می کند، کاربران یکدیگر را نمی شناسند مگر آنکه کاربران خود  مایل به برقراری تماس با یکدیگر باشند.در این فرآیند، اطلاعات خصوصی و محرمانه کاربر، هرگز در دسترس بقیه قرار نخواهد گرفت. بر مبنای حفاظت اطلاعات، از فناوری هوش مصنوعی برای اطلاع رسانی برگزارکنندگان رویداد ها و حامیان آن استفاده می شود.  گزارشی از بررسی دقیق اطلاعات به آنها نشان می دهد که کدام قسمت های پروژه اثربخش تر بوده و بهترین بازدهی از کدام بخش به دست آمده است.

    3-کاربرد هوش مصنوعی برای متخصصان  نمایشگاه و همایش

    رقابت در صنعت نمایشگاهی و همایشی بسیار بالاست. هر برگزارکننده ای سعی دارد تخصصی کار کند وبر روی بازار خاصی متمرکز شود. آنها با شرکت ها، نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری، همایش ها و انجمن ها کار می کنند. بنابراین هیچ راه حل هوش مصنوعی به طور قطع برای همه موقعیت ها پاسخ گو نیست. پس چگونه برگزارکنندگان نمایشگاه ها و همایش ها از هوش مصنوعی استفاده کنند؟


    اکثربرگزارکنندگان و فروشندگان رویدادها به دلیل پیچیدگی هوش مصنوعی، نمی توانند آن را طراحی کنند و توسعه دهند.  در نتیجه سریع ترین راه، استفاده از یک اپلیکیشن برای فعالیت خاص با اتصال مناسب به هوش مصنوعی می باشد.به عنوان مثال API که بوسیله Grip راه اندازی شد، یک ماشین همتایابی با هوش مصنوعی است که اپلیکیشن های برگزارکنندگان را قادر می سازد تا به آسانی با اغلب سیستم ها سازگار شوند. انتظار می رود که شرکت های داخلی هوش مصنوعی بتوانند همگام با سرعت و رشد ارتباطات نمایشگاهی و همایشی پیش بروند.

    4-نتیجه گیری

    فناوری هوش مصنوعی بر صنعت نمایشگاهی و همایشی تاثیر گذار است و باعث ایجاد تغییر در آن می شود که می توان از توسعه پیشنهادات هوش مصنوعی برای مشتریان به منظور افزایش بازاریابی دقیق، تسهیل تعاملات  کاربر برای کسب تجربه بیشتر نمایشگاهی، تامین خدمات از پیش محاسبه شده برای برگزارکنندگان به منظور بهبود کیفیت خدمات در محل و افزایش حفاظت و کاربرد اطلاعات نام برد. هوش مصنوعی دنیایی پر از فرصت ها و چالش های جدید خلق می کند. یکپارچگی با هوش مصنوعی ، به طور حتم موجب توسعه پویا و پایدار صنعت نمایشگاهی و همایشی می شود.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت