دبیر ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی عنوان کرد:

رویکرد ویژه اقتصادی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

عصر نمایشگاه- دبیر ستاد اکسپو ۲۰۲۰ دوبی گفت: به دلیل نزدیکی محل برگزاری اکسپو به ایران برنامه های خاصی را پیش بینی کرده ایم و جنبه اقتصادی این اکسپو برای این می تواند بسیار ویژه باشد به طوری که دراین دوره تلاش خواهیم کرد رویکرد اقتصادی درپاویون ایران را پررنگ تر از دوره های قبل داشته باشیم.

رویکرد ویژه اقتصادی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی به عنوان اولین اکسپو در خاورمیانه فرصت های بیشماری را در اختیار همسایگان کشور میزبان قرار خواهد داد. در این ارتباط با آریا مجیدی از مدیران سخت کوش شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران  و دبیر ستاد اکسپو 2020 دوبی در شاره 37 مجله نمایشگاه گفت و گویی انجام دادیم تا از نحوه حضور ایران در این رویداد بزرگ جهانی بیشتر مطلع شویم. مجیدی اعتقاد  دارد "کشورها در چهارچوب شعار اکسپوها باید فعالیت کنند و یکی از دلایلی که ما در اکسپو میلان موفق به کسب جایزه دوم شدیم همین نزدیکی نحوه ارائه ونمایش ما با شعار اکسپو بود. موضوع اکسپو 2020 دوبی یعنی پیوند اذهان وساخت آینده موضوع بسیار جالبی برای کار می تواند باشد و هدف این شعار  ایجاد همفکری و اتحاد میان  کشورها با توجه به چالش ها و آسیب های تکنولوژی است." در ادامه این گفت و کو را می خوانیم.

     برای سوال اول لطفا از تاریخچه اکسپوها و حضور ایران در این رویداد جهانی توضیحاتی بفرمایید

    از اولین دوره اکسپو در سال 1851 که ایران به دستور امیرکبیر در آن حضور داشت تا امروز همواره رویکرد اقتصادی در اکسپوهای مختلف مطرح بوده اند و می توان جنبه های اقتصادی را در آنها مشاهد کرد. در اکسپو 1851 نیز ایران در فضایی به مساحت 192 متر با محصولاتی مانند پارچه و فرش و ادویه جات ان زمان حضور پیدا کرده بود که کاملا در جهت توسعه تجارت آن برهه ی زمانی بود. این سیر در ادوار مختلف ادامه داشت و نشان دهنده این نکته مهم است که هر کالای مهمی قصد معرفی آن را داشته اند سعی کرده اند این معرفی برای اولین بار در اکسپو اتفاق بیفتد به عنوان مثال گرامافون و تلفن برای اولین بار در اکسپوها معرفی شدند. این تاریخچه را اگر بخواهیم پیگیری کنیم در ادامه مسیر رویکرد های فرهنگی هم به اکسپوها اضافه شدند چرا که فرهنگ نیز رشد و توسعه خوبی داشته است و ولی با این حال باز هم رویکردهای اقتصادی مشهود هستند و در قالب فرهنگ هم کشور ها رویکردهای اقتصادی خود را دنبال می کنند ودی پی دست آوردهای تجاری و اقتصادی برای خود هستند. تا جایی که بنده اطلاع دارم تعداد کشورهای حاضر در اکسپو میلان 10 کشور بوده و ایران یکی از آنها بود واین جای غرور دارد. شعار این اکسپو صنعت برای همه ملل بوده و انها در ان زمان نیز یک تفکر اشتراکی را دنبال می کرده اند تا بتوانند دست آورد های صنعتی را میان ملل مختلف توسعه دهند. با دید امروزامروز اگر بخواهیم نگاه بکنیم بله درست است  یک تفکر قوی و ایده آلی پشت این کار بوده که تئوریسین های وقت طراحی شده بود.
    شاخص  ترین حضور ایران در اکسپو ها در کدام دوره ها بود است؟
    بله البته ایران به تناوب بوده در اکسپو و حضور ایران در اکسپو مونترال کانادا در سال 1967با طراحی مهندس فرمانفرمائیان می توان گفت یکی از پاویون های شاخص ایران بوده است. و در بعد از انقلاب هم  از اکسپو کره جنوبی به بعد همه اکسپوها را تجربه کرده است. البته در گذشته هم برگزاری اکسپو به طور منظم با دوره های 5 ساله نبوده است و از زمانی هم که برگزاری آن دوره های پنج ساله شده همواره ما حضور داشته ایم و همچنین در اکسپو میان دوره ای و تخصصی قزاقستان نیز حضور داشته ایم. 

     فرآیند حضور ایران در پروژه اکسپو 2020 دوبی در چه مرحله ای قرار دارد؟

    ببینید اکسپو دوبی کار خود را از سال 2015 و اکسپو میلان در پاویون خود شروع کرد. و همان سال دعوت نامه ها به اعضای bie  شروع شد. از همان زمان این موضوع در دستور کار قرار گرفت و همانطور که مطلع هستید برای حضور در اکسپو ما نیازمند یک سری مجوزها و هماهنگی ها هستیم. با توجه به اهمیت این اکسپو ما نیز پیگری بیشتری داشتیم و در در نشست های ادواری سالانه اکسپو که برای آمادگی حضور کشور ها در کشور میزبان برگزار می شود در سالهای 2017 و 2018  شرکت کردیم. ولی ما تا آن تاریخ درخواست مشارکت در اکسپو را به دوبی اعلام نکرده بودیم. ما آمادگی برای حضور در اکسپو 2020 به صورت پاویون خود ساز را در آبان ماه سال 97 بعد از هماهنگی های لازم و کسب مجوزها به دوبی اعلام کردیم. البته در مقایسه با دیگر کشور ها این  حضور کمی دیرتر برای ما قطعی شد. به طوری که در فروردین سال 97 با توجه به اطلاعاتی که در سایت وجود دارد بسیاری از کشور ها حتی زمین خود را نیز تحویل گرفته بودند. با این شرایط ما به سرعت و حداقل زمان کارها را پیگیری کردیم و با حساسیت های و چانه زنی های بسیار زیاد خوشبختانه زمین پاویون ایران در ورودی بخش اختصاص یافته به موضوع حرکت در کنار مکزیک و فرانسه و در جای خوبی انتخاب شد. به طوری که می توان گفت در سفری که به همراه دکتر حسین زاده کمیسر ژنرال ایران در اکسپو به دوبی داشته معادل پنج یا شش سفر کارها پیش رفت و قرارداد حضور باوجود عدم برخی آمادگی های مقرراتی اکسپو امضا شد و حتی موفق شدیم نقشه های فنی را از آنها بگیریم و این موضوع از این نظر اهمیت داشت که با داشتن این نقشه ها ما قادر به برگزاری مسابقه طراحی پاوین ایران بودیم. در ادامه با برگزاری یک مسابقه با حضور داوران مطرح از جامعه معماران و با جهت گیری های متنوع از میان طرح های رسیده به ستاد اکسپو طرح سه شرکت ره شهر ، روند طرح و رنا دیزاین به عنوان طرح های اول تا سوم برگزیده شدند و با توجه به یک سری پارامترهایی که فارغ از مسائل معماری بود مانند صرف و صلاح شرکت و زمان مورد نیاز برای ساخت و هزینه های ساخت هیئت مدیره به طرح ارائه شده توسط شرکت تغییر روند طرح رای داد و برای ساخت انتخاب شد. به محض این اتفاق ما شرکت طراح را به دوبی معرفی کردیم ارتباط فنی میان آنها و شرکت طراح را برقرار کردیم تا مسائل و سوالات ممکن را با یکدیگر بررسی کنند. بعد از انتخاب پیمانکار دریافت مجوز ساخت طبق قوانین اکسپو  این روزها نیز در حال انتخاب پیمانکار ساخت پاویون ایران مطابق دستور العمل های اکسپوهستیم . بعد از انتخاب پیمانکار ساخت زمین را رسما تحویل خواهیم گرفت.


     اکسپو برای اولین بار در خاورمیانه و در کمترین فاصله از کشورمان برگزار می شود هدف گذاری خاص ایران در این اکسپو چیست؟

    این دوره اکسپو به دلیل اینکه برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می شود برای ما و کشورهای همسایه اهمیت بسیار ویژه ای دارد ضمن اینکه سیاست ما به نوعی حمایت از این اکسپو نیز هست و این را به طرف اماراتی نیز اعلام کرده ایم چرا که در خاورمیانه بودن یعنی در کنار ما بودن. ما به دلیل این نزدیکی برنامه های خاصی را پیش بینی کرده ایم. جنبه اقتصادی این اکسپو برای این می تواند بسیار ویژه باشد. دراین دوره تلاش خواهیم کردرویکرد اقتصادی درپاویون ایران راپررنگ ترازدوره های قبل داشته باشیم. در این اکسپو نیز طبق قوانین اکسپو 20 درصد فضا می تواند به فضای تجاری اختصاص یابد ولی با توجه به محدودیت این فضا ما یک سری فرصت های اقتصادی نیز پیش بینی کرده ایم که برروی سایت اکسپو قرار داده ایم و دوستان می توانند در این سایت این فرصت ها را مشاهده نمایند. همچنین با همایشی با عنوان فرصت های تجاری در اکسپو را با حضور برند های برتر کشور برگزار خواهیم کرد که با همکاری سازمان توسعه تجارت خواهد بود. هدف این همایش این است تا برندهای برتر کشور بتوانند این فرصت ها را شناخته و استفاده کنند. همانطور اطلاع دارید هر اکسپو شعاری دارد و کشورها در چهارچوب این شعار باید فعالیت کنند و یکی از دلایلی که ما در اکسپو میلان موفق به کسب جایزه دوم شدیم همین نزدیکی نحوه پرزنتیشن ونمایش ما با شعار اکسپو بود. موضوع این اکسپو یعنی پیوند اذهان وساخت ایند موضوع بسیار جالبی برای کار می تواند باشد. هدف این شعار  ایجاد همفکری و اتحاد میان  کشورها با توجه به چالش ها و آسیب های تکنولوژی است. در منطقه حرکت که ما در آن حضور داریم یکی از زیر مجموعه های آن  دانش و فرهنگ ایجاد کسب و کارهای نو و درآمد زا است که ما آن را انتخاب کرده و روی ان کار می کنیم. ما برای تحقق اهداف و برنامه های مختلف درستاد ملی اکسپو کمیته های مختلف تخصصی از وزارت خانه ها و سازمان های مختلف را داریم که این کمیته های تخصصی شامل  کمیته فناوری، وظیفه تهیه و تدوین محتوای پاویون در بخش های مختلف علمی فناوری فرهنگی هنری را در راستای شعار اکسپو بر عهده دارند. یکی از پارامترهای انتخاب پاویون های برتر در اکسپو ها مدیریت صف در پاویون هاست که ما باید انتظار بازدیدکننده را مدیریت کنیم و ما در میلان این صف را به خوبی مدیریت کردیم و امیدوار هستیم در این اکسپو هم بتوانیم با برنامه ها مختلف این صف را مدیریت کنیم. همچنین ما 17 سازمان مسئول در کمیته های مختلف داریم که اگر طرح و ایده ای در هر زمینه ای از اقتصادی در فرهنگی هنری به دست ما برسد به این کمیته ها ارجاع داده می شود. در مینه اسپانسری نیز با توجه به بررسی های ما و اقتداری که در اکسپو وجود دارد مثلا پاویون کشور ایتالیا 26 اسپانسر از بزرگترین شرکت های هلدینگ این کشور انتخاب کرده است.   طبیعی است که در این فضای رقابتی بزرگترین برند های یک کشور باید حضور داشته باشند.

      با توجه به امکانات و محدودیت ها پیش بینی شما از حضور ایران در اکسپو 2020 چیست؟
    زمان کمی تا شروع اکسپو باقی مانده و شرایط نسبتا دشوار است ولی خوشبختانه طرح منتخب از منظر هزینه ها و زمان ساخت بسیار روحیه بخش بود.  ما در میان کشورهای حاضر در شرایط به نسبت خوبی قرار داریم و بزودی با معرفی پیمانکار ساخت پاویون ایران شروع خواهد شد و می توانم بگویم انشالله تا فروردین ماه 1399 به جمع بندی خوبی از پاویون ایران خواهیم رسید. ما در بخش محتوایی اکسپو نگرانی چندانی نداریم چرا که در هر دوره تعداد بیشماری طرح درباره محتوی دریافت کرده ایم ولی بخش در دوره های پیشین بخش خصوصی و حضور بخش خصوصی خیلی پررنگ نبوده و امید واریم حضور بخش خصوصی نیز در این دوره پررنگ تر از دوره های قبل باشد.

     

    *بابک وفایی

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت