حضور پررنگ متخصصان نقطه قوت الکامپ ۲۰۱۵

عصر نمایشگاه: بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ( الکامپ ۲۰۱۵) که کار خود را از روز دوشنبه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز کرده است امروز به کار خود پایان می‌دهد.

حضور پررنگ متخصصان نقطه قوت الکامپ ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایران، در این دوره از نمایشگاه 40 شرکت دولتی، 50 شرکت خارجی، 80 شرکت نوپا و 300 شرکت خصوصی حضور دارند. اکثر شرکت کنندگان از اینکه برگزاری این دوره برعهده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است، راضی هستند. به گفته ناظران و غرفه داران این دوره از نمایشگاه الکامپ از نظر تعداد مراجعه کننده قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست.

    تبلیغات از نوع لاکچری
    فضای بیرونی بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ 2015 شلوغ است و رفت و آمد زیادی بین غرفه‌های 38، 40 تا 44 و سالن میلاد دیده می‌شود. مطابق معمول اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های اینترنتی برای جذب مخاطبان بشدت فعال هستند و گویا فعالیت آنها جهت جذب مخاطبان کارساز بوده است چرا که غرفه‌های اختصاص داده شده به اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی بشدت پرازدحام است.


    در بین اپراتورها به نظر می‌رسد برخلاف نمایشگاه تلکام، اپراتور سوم (رایتل) فعال‌تر از دیگر اپراتورها است چون هم در سالن و هم فضای بیرون مکان زیادی را به خود اختصاص داده است. رقابت برای تبلیغ بین اپراتورها مطابق معمول همیشه زیاد است و برای جذب مشتری نه تنها تخفیف‌های ویژه در نظر گرفته‌اند بلکه صف‌های طولانی نیز با اهدای سیم کارت‌های هدیه ایجاد کرده‌اند. و مانند همیشه ماشین هایی را برای قرعه کشی در بیرون سالن‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند تا آنها را به خرید وسوسه کنند.


    تبلیغات پرشور و شوق شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت که کارکنان شان جلیقه‌های رنگی به تن کرده‌اند جلوه و گرمای خاصی به فضای نمایشگاه در هوای سرد و برفی بخشیده است. این شرکت‌ها ضمن ارائه تخفیف‌های مناسب، مودم‌های رایگان، ماشین‌های لاکچری را نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند تا بازدیدکنندگان از این شرکت ها، اینترنت خریده و در قرعه کشی شرکت کنند.


    حضـــور پررنگ دولـــت الکترونیک
    «هر ایرانی، در هر کجا،در هر زمان با دولت الکترونیک» شعاری است که بر در و دیوار سالن دولت الکترونیک خودنمایی می‌کند. در این سالن نماد دولت الکترونیک «ندا» به چشم می‌خورد، نمادی که هدف آن ارزیابی سایت‌های دستگاه‌های اجرایی به صورت پویا، اثرگذاری نظرات مردم در رتبه‌بندی سایت‌ها و کیفیت خدمات دستگاه‌های اجرایی، تعامل مستقیم مردم با نهاد‌های نظارتی، اطمینان بخشی سایت‌های دولتی به عنوان درگاه ورود به دستگاه‌های اجرایی است. در این سالن سایت‌های وزارتخانه‌ها از جمله نیرو، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، راه، قوه قضائیه، میراث فرهنگی و ... دیده می‌شود که با حضور در این نمایشگاه، دولت الکترونیک را به مردم معرفی می‌کنند. به هر حال هدف دولت الکترونیک حذف تدریجی ارتباط فیزیکی و سوابق کاغذی با اجرای گردش الکترونیکی و... است.


    وجود نیروهای متخصص نقطه عطف نمایشگاه
    به گفته مسئولان ایران الکامپ 2015، حدود 50 شرکت و نماینده شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. اما سالن خاصی به آنها تعلق ندارد و به نوعی در غرفه‌ها فراخور عملکرد شرکت‌شان پراکنده هستند. به عنوان نمونه، نمایندگان شرکت‌های چینی در غرفه 38 حضور داشتند.


    رضا شرافت که حدود 30 سال است در هلند زندگی می‌کند به همراه یک شرکت هلندی برای نخستین بار در نمایشگاه ایران الکامپ 2015 شرکت کرده است و در این نمایشگاه محصولات هوشمند‌سازی شهر، تل متری و تل کنترل که در بحث پایش شبکه‌های آب و فاضلاب و آب و هوا و... کاربرد دارد، در معرض نمایش گذاشته‌اند.


    شرافت در خصوص تفاوت الکامپ با دیگر نمایشگاه‌های مطرح دنیا در حوزه‌ آی‌سی تی به «ایران» می‌گوید: الکامپ 2015 نمایشگاه خیلی خوبی است. ما در حوزه خلیج فارس یا در اروپا در نمایشگاه‌های زیادی شرکت می‌کنیم اما فرق بزرگی که نمایشگاه‌های ایرانی نسبت به دیگر نمایشگاه‌های خارجی دارند در این است که متخصصان و افراد تحصیلکرده بسیاری در این نمایشگاه حضور دارند و مرتب سؤال‌های تخصصی می‌پرسند که این نوع مراجعه کننده متخصص در هیچ جای دنیا به این تعداد نیست. شاید نمایشگاه‌های ایرانی همچون الکامپ از نظر امکانات و شکل ظاهری با نمایشگاه ‌های همچون «جی تکس» و «سیبت» برابری نمی‌کند اما باید به این مسأله یعنی وجود این تعداد متخصص تحصیلکرده در ایران افتخار کرد.


    علی بخشی که نمایندگی چند شرکت مطرح اروپایی را در زمینه تجهیزات آنالیز شبکه، آنتن‌های وایرلس و... را برعهده دارد در خصوص تفاوت الکامپ با دیگر نمایشگاه‌های فعال در این حوزه به «ایران» می‌گوید: این نمایشگاه را نمی‌توان با جی تکس امارات مقایسه کرد چرا که بسیاری از امکانات اولیه در این نمایشگاه وجود ندارد مثلاً روز اول با اینکه فضای نمایشگاه بشدت سرد بود اما بعد از ظهر سیستم گرمایی راه‌اندازی شد.


    اما برداشته شدن تحریم‌ها و بحث برجام چقدر در ورود شرکت‌های خارجی و نمایندگی‌های آنها در ایران الکامپ 2015 نقش داشته است؟


    امیر کرباسچی که نمایندگی یک شرکت فرانسوی تولیدکننده دوربین و کابل بر بستر اینترنت و سوئیچ را بر عهده دارد، درباره بحث برجام به «ایران » می‌گوید: برداشته‌شدن تحریم‌ها نقش زیادی در حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه داشته است و شرکت ما نیز به همین علت در این نمایشگاه حضور یافته است چون با برداشته شدن تحریم، بازار خوبی برای شرکت‌های خارجی ایجاد می‌شود. شرافت که از کشور هلند در این نمایشگاه شرکت کرده است نیز می‌گوید: بحث برجام نقش مؤثری در ورود شرکت‌های خارجی به ایران داشته است چون عدم گردش و انتقال مالی امکان فعالیت در ایران را از شرکت‌های خارجی گرفته بود که با برداشته شدن تحریم‌ها امکان تجارت دوباره به‌وجود می‌آید.


    جوانانی با ایده‌های نو در الکامپ
    قسمت انتهایی سالن 18 نزدیک پارکینگ نمایشگاه بین المللی، میزبان استارتاپ‌ها است. جوانانی که کارها و ایده‌های نو خود را با لبخند رضایت به نمایش گذاشته‌اند. برخلاف انتظار، شور و شوقی عجیب در اینجا حاکم است و همه در حال گفت‌و‌گو و معرفی ایده‌های کسب و کار جدید خود هستند، هر چند که سالن آنها کمی دورتر از دیگر سالن‌ها قرار دارد و جای کوچکی را به آنها اختصاص داده‌اند اما اکثراً شرکت کنندگان از وضعیت موجود راضی هستند و معتقدند سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بیشتر از وظیفه خود عمل کرده و آنها را در این نمایشگاه شرکت داده است. آنها حضور در این اینجا را فرصت خوبی برای معرفی کارهای خود به جامعه‌ آی‌سی‌تی و سرمایه گذارها می‌دانند.


    راضیه بیات، ایده چاپ عکس شبکه‌های اجتماعی و ارسال آن با پست پیشتاز به کاربران را در این نمایشگاه ارائه داده است. وی با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه می‌گوید: با حضور در این نمایشگاه کسب و کار ما بیشتر شناخته می‌شود.


    محمد هادی شجاری مؤسس «همسانه» است. همسانه دستگاهی است در اندازه‌های مودم که توزیع محتوای اپلیکیشن‌ها را بر عهده دارد و توزیع محتوا را به جای بلوتوث با وایرلس و با سرعت بالا و بدون قطعی انجام می‌دهد. شجری به قدری از حضور در نمایشگاه ذوق زده است که بارها تکرار می‌کند که هزینه‌ای از ما برای حضور در نمایشگاه الکامپ نگرفته‌اند، بنابراین لطف بزرگی به استارتاپ‌ها کرده‌اند، چرا که هنوز کسب و کار ما شناخته شده نیست و توان مالی برای تبلیغ و هزینه غرفه را نداشتیم.


    آزاده نوربخش عضو گروه تسکلو است. تسکلو سرویس مدیریت پروژه آنلاین است که اکنون 18 هزار کاربر داخلی و خارجی دارد و دارنده عنوان سوم را در بین استارتاپ‌ها به‌دست آورده است. نوربخش به «ایران» می‌گوید: با فراهم شدن چنین فضایی، ما می‌توانیم خود را به کاربرهای دیگر معرفی کنیم.نوید بهرنگی مؤسس سایت یارا کار است. یارا کار پلتفرمی برای ساختن پروفایل شخصی کامل و جامع است که بین افراد جویای کار و شرکت‌های متقاضی ارتباط قوی ایجاد می‌کند. بهرنگی که از اصفهان به این نمایشگاه آمده است، می‌گوید: من تاکنون به این راحتی با سرمایه‌گذارها و این همه متخصص یکجا روبه‌رو نشده بودم، بابت ایجاد چنین فرصتی برای استارتاپ‌ها از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور سپاسگزارم.

    به هر حال قوی یا ضعیف، امروز پرونده بیست و یکمین دور از نمایشگاه الکامپ بسته می‌شود و از امروز بهتر است مسئولان به فکر الکامپ پیش رو باشند. چرا که با خبرهای خوش هسته ای، روزهای خوبی برای صنعت آی سی تی رقم خواهد خورد و الکامپ فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌های کشورمان به حساب می‌آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت