غایبان بزرگ یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد

عصر نمایشگاه- در حالی که تنها دو روز تا پایان مهلت ثبت‌نام برای حضور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد باقی نمانده است؛ برخی از سازمان‌ها و نهادها اعلام حضور قطعی نکرده و برخی دیگر که ثبت‌نام کرده‌اند برنامه مشخصی برای عرضه فعالیت‌ها و محصولات خود در این نمایشگاه ندارند.

غایبان بزرگ یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایکنا ، یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی‌ قرآن و عترت مشهد در حالی 26 خردادماه الی دوم تیرماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود که مؤسسات قرآنی، سازمان‌ها و نهادهایی که قصد حضور در این رخداد قرآنی بزرگ را دارند تا 15 خردادماه برای ثبت‌نام جهت حضور فرصت دارند.

    از همین رو در حالی که تنها دو روز تا پایان مهلت ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد باقی نمانده است؛ برخی از سازمان‌ها و نهادها اعلام حضور قطعی نکرده و برخی دیگر که ثبت‌نام کرده‌اند برنامه مشخصی برای عرضه فعالیت‌ها و محصولات خود در این نمایشگاه ندارند.

    نبود برنامه برای نمایشگاه

    به همین منظور در تماس‌های مکرر خبرنگاران ایکنا با برخی از این سازمان‌ها و نهادها چنین عنوان می‌شود که ثبت‌نام در سامانه ارشاد صورت گرفته ولی ریز جزئیات و نحوی حضور مشخص نشده است و هنوز در حال برنامه‌ریزی هستند.

    بنا بر گفته حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت ارشاد اسلامی خراسان رضوی براساس آخرین اطلاعات 34 سازمان و دستگاه دولتی برای حضور در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اعلام آمادگی و ثبت‌نام کردند که این تعداد در خواست 1200 غرفه را دارند.

    از سویی سیدمجتبی حسینی، معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امسال بنیاد شهید استان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد غرفه نداشته، اما حضور دارد، اظهار کرد: امسال می‌خواهیم ببینیم که در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ارگان‌های دیگر چه کارهایی را انجام می‌دهند تا با برنامه‌ریزی بهتر در سال‌های آینده حضور یابیم.

    شهرداری مشهد؛ غایب بزرگ نمایشگاه یازدهم

    علاوه بر این حجت‌الاسلام محمدحسین جمالزاده، مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از عدم حضور این فرهنگسرا و همچنن شهرداری مشهد در نمایشگاه قرآن و عترت خبر داد و تصریح کرد: مجموعه شهرداری مشهد و همچنین فرهنگسرای قرآن و عترت امسال در نمایشگاه قرآن حضور نخواهد یافت، البته برنامه ویژه‌ای را در شهربازی مقاومت در بوستان بسیج در ماه مبارک رمضان داریم و پذیرای نوجوانان در این مکان با برنامه‌های متنوع خواهیم بود.

    این گفته‌ها در حالی است که سال‌های قبل شاهد حضور پررنگ شهرداری مشهد در این زمینه بودیم و سالنی بزرگ و مجزا به فعالیت‌های شهرداری و فرهنگسراهای آن اختصاص می‌یافت. اما با توضیحاتی که حجت‌الاسلام جمالزاده عنوان کرد و از فعالیت شهرداری در شهربازی مقاومت خبر داد، به نظر می‌رسد که در ماه مبارک رمضان شاهد نوعی موازی‌کاری و عدم برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حضور در نمایشگاه قرآن و عترت از سوی برخی نهادها خواهیم بود.

    نمایشگاهی که زمان و هزینه زیادی برای برگزاری آن صرف شده است. لذا اگر تعامل در درون نهادها از یک طرف و هماهنگی با دیگر ارگان‌ها از طرف دیگر ایجاد شود، می‌توان موانع ناشی از چالش‌های بودجه‌ای را با مدیریت هزینه برطرف کرد.

    موازی‌کاری؛ معضل بزرگ برنامه‌های دینی

    همچنین عدم هماهنگی در اجرای برنامه‌های دینی و فرهنگی موجب موازی‌کاری و هدر رفت اعتبارات می‌شود؛ اما تعامل و هماهنگی دستگاه‌ها باعث می‌شود تمامی اعتبارات در یک‌جا جمع شده و برای برنامه‌های فرهنگی یکسانی هزینه شود که به مراتب اثرگذاری بیشتری دارند، اما به نظر می‌رسد عملا سازمان‌های مطرح استان تعامل خوبی برای استفاده از این فرصت بدست آمده ندارند تا فعالیت‌های قرآنی خود را به منصحه ظهور برسانند.

    مطلب آخر اینکه امروز و فردا فرصت ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به پایان می‌رسد و بعد از این زمان باید دید که جاماندگان از حضور در نمایشگاه قرآن مشهد چه مؤسسات، مراکز، سازمان‌ها و نهادهایی هستند. حتی اینکه آنانی هم که حضور دارند چه چیزی را برای عرضه آماده کردند.

    با این اوضاع و شرایطی که فعلا شاهد آن هستیم به نظر می‌رسد که محتوای قابل قبول و خاصی عرضه نخواهد شد. نمایشگاهی که با همه نقدهایی که به آن وارد است به گفته بسیاری از اساتید و اهل فن بزرگترین رخداد قرآنی استان به شمار می‌رود که حتی در برخی بخش‌ها با نمایشگاه تهران رقابت می‌کند.

    اگر چه هنوز برای قضاوت زود است، اما حداقل این است که باید از چند ماه قبل، آن مرکز و نهادی که قصد حضور در نمایشگاه قرآن را دارد، بتواند برنامه‌ریزی منسجمی برای چگونگی حضور و حتی محتوایی که قصد ارائه آن را دارد؛ داشته باشد، که با توجه به آنچه که مسئولان نهادهای حاضر در نمایشگاه مطرح کردند هنوز این محتوا بسته و آماده نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت