معاون قرآن و عترت اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد

کمبود اعتبار عامل اصلی کمرنگ شدن محتوا در نمایشگاه قرآن مشهد

عصر نمایشگاه- معاون قرآن و عترت اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب ادامه داد: عمده‌ترین مشکل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد کمبود اعتبارات نمایشگاهی است، این امر آنقدر جلوه می‌کند که ما را از محتوا دور می‌سازد.

کمبود اعتبار عامل اصلی کمرنگ شدن محتوا در نمایشگاه قرآن مشهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به یک برند تبدیل شده است، ابراز کرد: نمایشگاه مشهد فاخرترین نمایشگاه بعد از تهران است.

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با اشاره به برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در مشهد، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های قرآنی بسزایی که در مشهد وجود دارد، باید نمایشگاه قرآن ایران به پایتخت معنوی کشور منتقل شده و به صورت دائمی در جوار ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شود.
    مشهد؛ محل پرورش حافظان و قاریان برجسته

    وی با تاکید بر اینکه مشهد، محل پرورش حافظان و قاریان بسزایی از قدیم‌الایام بوده است، گفت: مشهد دارای اساتید قرآنی برجسته فراوانی است و خوشبختانه مفسران بسیار زیادی حرکت قرآنی خود را از این شهر آغاز کرده‌اند.معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تمام این ویژگی‌ها سبب برجسته شدن جایگاه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد نسبت به سایر نمایشگاه‌های قرآنی در سراسر استان‌های دیگر کشور شده است.

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با اشاره به سخنی از نبی مکرم اسلام(ص) مبنی بر جدانشدن قرآن و عترت از یکدیگر، ابراز کرد: در همین راستا نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد تنها نمایشگاه قرآنی در کشور بوده که متبرک به عنوان عترت و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه است.
    وی در ادامه به کمیته نظرسنجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با ارزیابی‌های صورت گرفته این کمیته تشکیل شد که خروجی نظرسنجی صورت گرفته در نمایشگاه سال گذشته به چاپ رسیدن 10 جلد کتاب ارزیابی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد شد.

    نمایشگاه قرآن مشهد تنها نمایشگاه کشور که دارای برنامه مدون و هماهنگ است

    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تنها نمایشگاه در کشور بوده که دارای برنامه مدون و هماهنگ است، بیان کرد: طرح برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد نتیجه همه برنامه‌های استان بوده و به تصویب تمام کمیته‌های مرتبط رسیده است.

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب یادآور شد: این نمایشگاه در 24 بخش برگزار شده و از 31 کمیته برخوردار است و 34 دستگاه نیز در آن حضور دارند، یک بخش از برنامه‌های ما اختصاص به انتظارات، توقعات و پیشنهادات دبیرخانه نمایشگاه از 34 سازمان است.
    حضور مناسب جهاددانشگاهی در برگزاری نمایشگاه قرآن

    وی ابراز کرد: خوشبختانه در بحث برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت مشهد سازمان‌هایی همچون آستان قدس رضوی و جهاد دانشگاهی ورود خوبی داشته‌اند؛ امسال مسئولیت کمیته نظرسنجی به جهاددانشگاهی واحد مشهد واگذار کرده‌ایم.
    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: در همین راستا کمیته نظرسنجی فرم‌هایی را تهیه کرده که بنا داریم مفاد آن فرم به تصویب کمیته برسد و سپس پیاده سازی شود.

    وی ادامه داد: در اتنهای نمایشگاه با نظرسنجی صورت گرفته محتوای برنامه‌ها توسط خود مردم شناسایی شده، ضعف و قوت‌ها را به دبیر نمایشگاه ارائه، مستندسازی و چاپ می‌شود.
    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با بیان اینکه مسئولیت تمام کمیته‎‌های نمایشگاه بر اساس تخصص واگذار شده است، گفت: به طور مثال در کمیته جلسات محلی قرآن کریم ما معتقدیم تمام قاریان و حافظان برجسته از محافل محلی برخاسته‌اند، به همین دلیل این کمیته در زمان برگزاری نمایشگاه فعال خواهد بود.

    ظرفیت‌های مشهد در حوزه قرآن و عترت
    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مشهد در حوزه قرآن و عترت، ابراز کرد: نخستین ویژگی و تمایز مشهد نسبت به سایر شهرها وجود مزجع ملکوتی امام رضا(ع) است که به برکت این بارگاه ملکوتی شاهد برکات متفاوتی در این شهر هستیم.
    وی ادامه داد: وجود حوزه علمیه غنی خراسان، که بعد از قم دومین حوزه علمیه برتر کشور محسوب می‌شود، دانشگاه‌های با قدمت، حضور یک پنجم حافظان کشور در مشهد، وجود 60 قاری بین‌المللی در مشهد و استان از جمله ظرفیت‌های مشهد در حوزه قرآن و عترت محسوب می‌شوند.
    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب تاکید کرد: محسن حاجی حسنی کارگر، شهید حادثه منا، نمونه یک مشهدی موفق در حوزه قرآن است که توانست بعد از گذشت 60 سال، نه تنها برای این شهر بلکه برای ایران اسلامی در مسابقات قرآن کشور مالزی بالاترین امتیاز رشته قرائت را کسب و افتخار آفرینی کند.
    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون هزار و 300 نفر از فعالان قرآنی در اداره ارشاد استان به ثبت رسیده‌اند، گفت: این افراد در خواست بیمه کرده‎‌اند و به عنوان فعال قرآنی شناخته شده‌اند.

    وی اضافه کرد: جلسات تفسیری که در سایر نقاط مشهد همچون، حوزه‌های علمیه، مهدیه مشهد، دفتر امام جمعه، مساجد، مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود از جمله ظرفیت‌های این شهر به شمار می‌رود.
    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب تصریح کرد: به گونه‌ای که ما هم‌اکنون 260 موسسه قرآنی داریم که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ثبت رسیده‎اند، در حالی که سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج، کمیته امداد و سایر نهادها و سازمان‌ها دارای مؤسسات قرآنی بوده و در راستا فعالیت‌های قرآنی تلاش می‌کنند.

    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: ظرفیت‌های قرآنی بسیار زیادی در مشهد وجود دارد، نمونه‌های زیادی از پیشکسوتان قرآنی در مشهد هستند که تهران به عنوان پایتخت دارای این ظرفیت‌ها نیست.
    وی با تاکید بر اینکه مشهد در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارای ظرفیت‌های بسیار فراوانی است، تصریح کرد: اما ما در حوزه منابع مالی بسیار محدود هستیم، نمایشگاه قرآن تهران با اعتبار شش میلیارد برگزار می‌شود اما اعتبار نمایشگاه قرآن مشهد 400 میلیون است.
    کمبود اعتبار؛ عمده مشکل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب ادامه داد: عمده مشکل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد کمبود اعتبارات نمایشگاهی است، این امر آنقدر جلوه می‌کند که ما را از محتوا دور می‌سازد، اما باید در طول سال به دنبال محتوامحوری و اعتبار باشیم.

    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص این مطلب که آیا تقسیم کاری برای سازمان‌های مختلف در راستا برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد صورت گرفته یا خیر، گفت: تقسیم کار صورت گرفته اما متأسفانه برخی از سازمان‌ها پای کار نمی‌آیند.
    وی در ادامه به تشکیل کمیته نخبگان قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته تجلیل از خادمان قرآنی وجود ندارد اما کمیته‌ای که در آن از نظرات نخبگان قرآنی استان بخواهیم بهره‌ ببریم وجود ندارد.

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب تاکید کرد: یکی از راه‎‌هایی که سبب محتواسازی در حوزه نمایشگاه قرآن و عترت می‌شود، این است که دبیرخانه دانمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد دائر شود.
    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: قطعا غنی‌سازی محتوا نمایشگاه یک شبه اتفاق نمی‌افتد، اگر بنا است نمایشگاه قرآن، یک نمایشگاه محتوا محور باشد باید در طول سال مؤسسات فعال باشند، سازمان‌ها از تشکل‌ها و نهادهای قرآنی حمایت کنند.

    وی اضافه کرد: از تمام فعالیت‌ها در طول سال فعال باشد، این هشت روز برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت، نمایش و ویترین فعالیت‌های قرآنی مشهد و استان می‌شود، زیرا اگر بنا باشد در طول سال تلاش کنیم باید در ایام برگزاری نمایشگاه ظهور و بروز داشته باشد.
    توجه به محتواسنجی در گرو حمایت از مؤسسات و فعالان قرآنی
    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با تاکید بر اینکه باید در طول سال مؤسسات مختلف از نمایشگاه قرآن و عترت مشهد حمایت کنند، گفت: متأسفانه در سال گذشته این اتفاق رخ نداد و این کمبود به وضوح دیده می‌شد، اگر بنا داریم به سمت محتواسنجی برویم باید از مؤسسات و فعالان قرآنی حمایت کرده و آثار آن را در نمایشگاه بیابیم.

    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که شهرداری نقش هماهنگ کننده و تبلیغات شهری را برعهده دارد، ابراز کرد: رمضان ماه نزول قرآن است، شهرداری باید برای برگزاری نمایشگاه، تبلیغات گسترده‌ای انجام دهد و از همه ظرفیت فضای شهر برای این اقدام بهره ببرد، زیرا در زمان انتخابات مشاهده می‌کنیم که فضای شهر برای تبلیغات نامزدها اختصاص پیدا می‌کند.
    وی در پاسخ به این سؤال در خصوص محدود شدن فضای نمایشگاه و پرداختن بیشتر به محتواسازی، عنوان کرد: اگر نمایشگاه را در این فضا برگزار نکنیم و محدود کنیم همه این ایراد را از ما می‌گیرند که شما با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در این شهر وجود دارد، نمایشگاه را محدود کرده‌اید.

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب تصریح کرد: ما هم‌اکنون ایده‌آل هستیم، در تلاش هستیم در آینده از ظرفیت‌های کشورهای اطراف نیز در بحث برگزاری و محتوا نمایشگاه قرآن و عترت بهره ببریم که جامعةالمصطفی(ص) تاکنون اقداماتی در این حوزه انجام داده است.
    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تغییر زمان برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد و شروع آن قبل از آغاز ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: انجام این اقدامات مستلزم هزینه است و با کمبود اعتباری که ما با آن مواجه هستیم، این امکان وجود ندارد زیرا هر روزی که به برگزاری نمایشگاه اضافه می‌‌شود، نیازمند اعتبار است.
    وی با بیان اینکه بنده در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت هیچ توجهی به کمبود اعتبارات ندارد، اظهار کرد: قطعا چون کار قرآنی است خدای متعال، امام رضا(ع) کمک می‌کنند، به گونه‌ای که بخشی از اعتبارات سال گذشته نمایشگاه باقی مانده است.
    نمایشگاه قرآن درآمدزایی ندارد

    حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن درآمدزایی ندارد، بیان کرد: غرفه‌ها به صورت رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد، در حالی که در نمایشگاه‌های دیگر باید برای دریافت غرفه هزینه پرداخت کنند.
    معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: در سال 92 یک اسپانسر برای نمایشگاه قرآن و عترت درخواست داده شد، اما موافقت نشد زیرا بر خلاف همه نمایشگاه‌ها در نمایشگاه قرآن ما نمی‌توانیم هر اسپانسری جذب کنیم.
    وی با بیان اینکه قطعا نمایشگاه قرآن و عترت مشهد دارای نقاط ضعف و قوت فراوانی است، اظهار کرد: در راستای رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت تلاش خواهیم کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت