لزوم حضور هنرمندان برای پویایی بیشتر بخش هنری نمایشگاه قرآن

عصر نمایشگاه- بخش هنری نمایشگاه قرآن کریم با وجود پرمخاطب بودن، اما اخیراً فاقد برنامه‌ریزی برای پویایی بیشتر بوده و رفته رفته تبدیل به فضایی شده است که صرفاً آثار هنری قرآنی در آن به نمایش درمی‌آید؛ در صورتی که می‌توان با برپایی کارگاه‌های هنری و حضور هنرمندان در آن، بر پویایی و ارتباط مؤثر مخاطبان با آن افزود.

لزوم حضور هنرمندان برای پویایی بیشتر بخش هنری نمایشگاه قرآن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایکنا ، محمدسعید نقاشیان، هنرمند خوشنویس گفت: نمایشگاه قرآن هر سال ظرفیت زیادی را برای انس بیشتر مخاطبان روزه‌دار با مفاهیم و معارف قرآنی ایجاد می‌کند و با بخش‌هایی که در قالب کمیته‌های تخصصی شاهد فعالیت آنها هستیم، پرداختی هدفمند به موضوع قرآن داشته و دارد.

    وی ادامه داد: یکی از کمیته‌های تخصصی نمایشگاه قرآن، کمیته هنری است که با بخش‌های زیرمجموعه خود جزء یکی از حوزه‌های پرمخاطب نمایشگاه قرآن به شمار می‌رود که البته از این میان بخش هنرهای تجسمی با توجه به تنوع رشته‌ای که بسیاری از آنها مرتبط با نص قرآن هستند توانسته است توفیق بیشتری نسبت به باقی بخش‌ها به دست آورد. 

    نقاشیان تصریح کرد: متأسفانه با وجود این ظرفیت مناسب ایجاد شده فرهنگی و هنری، چند دوره است که انگیزه‌ای برای حضور چهره‌های نام‌آشنا و هنرمندان پیشکسوت به ویژه در عرصه هنر خوشنویسی، نگارگری که بیشترین قرابت را با کلام‌الله مجید دارند به وجود نیامده است و اگر مشارکتی هم وجود دارد به همین اندازه است که تابلو و یا اثری از یک هنرمند شاخص را در فضای نگارخانه‌ای بخش هنری نمایشگاه به نمایش می‌گذارند.

    این هنرمند خوشنویس در ادامه گفت: این در حالی است که علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی که آثار هنری نمایشگاه در معرض دید آنها قرار می‌گیرد نیاز به مواجهه حضوری با هنرمند خالق اثر دارند که در تعامل صورت گرفته به فراخور زمان و شرایط، هر یک از چهره‌های شاخص هنری دستاوردها و تجارب ارزنده به دست آمده خود را در اختیار آنها قرار دهد.

    وی که در زمینه نگارش خط معلی تخصص دارد، افزود: نمایشگاه قرآن در چند دوره گذشته شاهد برگزاری کارگاه‌های هنری به ویژه در حوزه خوشنویسی و نگارگری بود که در قالب آن بازدیدکنندگان ضمن تماشای آثار هنری به نمایش درآمده در جریان فرایند خلق یک اثر هنری در دو عرصه ذکر شده قرار می‌گرفتند که این خود علاوه بر رضایتمندی موجب علاقه‌مندی آنها شده و به این واسطه شاید به فراگیری آن هنر ترغیب می‌شدند.

    نقاشیان تأکید کرد: این افتخار را دارم که آموزش چند هنرجوی خوشنویسی را به عهده داشته باشم و باید بگویم نخستین مواجهه غالب این هنرجویان با کار من و خلق آثار خوشنویسی که در زمینه عبارات قرآنی داشتم، چند سال پیش در قالب برپایی کارگاه‌های هنری نمایشگاه قرآن اتفاق افتاد؛ امری که کمتر شاهد آن هستیم. وجه غالب فضای بخش هنری نمایشگاه قرآن حداقل با رجوع به تجربه سال گذشته تبدیل به یک فضای نگارخانه‌ای صرف شده بود که تعدادی اثر در زمینه‌های مختلف با توضیح مختصری که روی اتیکت آنها وجود داشت به نمایش درآمده بود و هیچ انگیزش و ترغیبی را در مخاطب ایجاد نمی‌کرد.

    وی در پایان با اشاره به اینکه با یک اثر نقاشی‌خط به شکل تلفیقی در این دوره از نمایشگاه قرآن شرکت دارد، گفت: به نظر من بخش هنری نمایشگاه قرآن اگر قصد آن را دارد که تأثیرگذار بوده و به ویژه در میان نسل جوان انگیزه‌ای در زمینه فراگیری و پرداخت به هنر قرآنی ایجاد کند، باید پویایی بیشتری داشته باشد و از صرفاً به نمایش درآوردن آثار، ولو آثار فاخر قرآنی که اصالتاً منحصر به فرد هستند خودداری کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت