یک کارشناس ارشد صنایع غذایی بیان کرد

اعلام دستاوردهای نمایشگاه «ایران آگروفود»

عصر نمایشگاه- یک کارشناس ارشد صنایع غذایی از حرکت صنایع غذایی ایران به دنبال توافق برجام خبر داد و دستاوردهای نمایشگاه سپری شده «ایران آگروفود» را با اهمیت توصیف کرد.

اعلام دستاوردهای نمایشگاه «ایران آگروفود»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ، ، محمد عمرانی، کارشناس اقتصادی و خبره صنایع‌غذایی در خصوص توسعه ظرفیت‌های صنعت غذایی کشور گفت: توسعه این بخش بدون در نظر گرفتن استانداردهای مصرف خارج از کشور، نتیجه بخش نخواهد بود. در واقع در دیگر کشورها برای موادغذایی استانداردهای بالایی پیش‌بینی شده که در حال حاضر صنعت غذایی کشور از این استانداردها فاصله دارد.

    به گفته وی به رغم توسعه و گسترش صنایع‌غذایی کشور پس از سال‌های 1368، هنوز این صنعت قادر به پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی نیست.

    عمرانی با اشاره به اهمیت نقش صنعت غذایی کشور در اشتغال‌زایی و عمران و توسعه مناطق به ویژه مناطق روستایی، عنوان کرد: توسعه این بخش باعث توزیع بهتر درآمد و رفاه و در نتیجه برقراری عدالت اجتماعی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که می‌توان از این بخش به عنوان یکی از محورهای اولویت‌دار زنجیره تولید محصولات کشاورزی نام برد.

    مدیر توسعه برند فودلند در این میان دستیابی به استانداردهای بالای صنعت‌غذایی را نیازمند مشارکت با شرکت‌های مطرح بین‌المللی در این عرصه عنوان کرد که گام اول در تولید مشترک با این شرکت‌ها، می‌تواند در قالب اخذ نمایندگی این شرکت‌ها در بازار مصرف داخلی باشد.

    این کارشناس اقتصادی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور اشاره کرد که سبب شده تا پس از توافق هسته‌ای، شرکت‌های بزرگ غذایی، بازار ایران را بازار مناسبی برای حضور در منطقه ارزیابی کنند.

    وی به جمعیت بالای منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس به عنوان بازاری مناسب برای مصرف محصولات غذایی شرکت‌های مطرح بین‌المللی اشاره کرد که در این میان ناامنی‌ها و عدم ثبات اقتصادی کشورهای همسایه ایران سبب شده تا ایران به عنوان کشوری برخوردار از ثبات و امنیت بالای اقتصادی مورد توجه این شرکت‌ها قرار گیرد.

    عمرانی افزود: در واقع این شرکت‌های معتبر خارجی به منظور کاهش بهای تمام شده تولیدات و افزایش صادرات به کشورهای خاورمیانه و خلیج‌فارس، در نظر دارند تا تولیدات و صادرات خود را در نزدیکی بازار های هدف صادراتی متمرکز کرده و در نزدیکی بازار‌های هدف صادراتی اقدام به تولید کنند.

    وی  از فرصت پیش آمده برای کشور به عنوان عاملی نام برد که امکان تبدیل ایران به هاب صادراتی  منطقه را فراهم می‌سازد و افزود: ایران تنها یک بازار 70 میلیون نفری برای محصولات غذایی نیست، بلکه می‌توان با اخذ نمایندگی شرکت‌های مطرح و بنام بین‌المللی در صنعت غذایی در کشور و پس از آن تولید مشترک با آنها بازار مصرف ایران در این صنعت را به بازاری  400 میلیون نفری برای تمام منطقه تبدیل کرد.

    این مقام مسئول در برند فودلند از طرح نام ایران در بازارهای جهانی، اشتغال‌زایی، افزایش سطح کیفی تولیدات تولید کنندگان داخلی، افزایش صادرات غیر نفتی به کشورهای منطقه، افزایش توانمندی بنگاه‌ها، به روز کردن خطوط تولید بر مبنای استانداردهای جهانی، ارتقای دانش فنی و کیفی‌سازی کل زنجیره تولید به عنوان مزایای حضور این شرکت‌های خارجی در ایران نام برد.

    وی با بیان اینکه پاسخ ما در برابر تقاضاهای این شرکت‌ها برای حضور در بازار ایران و این موقعیت باید بسیار هوشمندانه باشد، تصریح کرد: نمی‌توان بلافاصله به تولید مشترک با شرکت‌های مطرح در صنعت غذایی پرداخت. عملیاتی شدن این تصمیم می‌تواند در گام اول با اخذ نمایندگی‌های آن‌ها در کشور صورت گرفته و سپس به تولید مشترک روی آورد.

    مدیر توسعه برند فودلند با بیان اینکه نباید به بهانه حمایت از تولید داخل، در کشور را به روی بازارهای جهانی بست، از دولت و سایر مسئولان ذیربط دراین عرصه خواست تا به حمایت‌های لازم در این عرصه بپردازند.

    این خبره صنایع غذایی در خصوص دستاوردهای نمایشگاه سپری شده «ایران آگروفود» هم گفت:در بیست و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، موادغذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته (ایران آگروفود‌) 95 تهران، 710 شرکت تولیدکننده داخلی و 746 شرکت خارجی از 46 کشور جهان برای معرفی جدیدترین تولیدات و خدمات خود و همچنین تبادل اطلاعات، توسعه صادرات و مبادلات تجاری حضور یافتند. در این نمایشگاه از میان 46 کشور شرکت‌کننده،  کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا ، دانمارک، سوئیس، فرانسه، اتریش، لهستان، هلند، اوکراین، بلاروس، ترکیه، چین، هند و یونان به صورت پاویون و یا گروهی جلب توجه می‌کرد.

    وی توضیح داد:در این نمایشگاه در کنار برندهای خارجی مطرح و بنام بین‌المللی، مانند   دلمونته، زوکی، دولای، پونز و .... حضور برندهای داخلی نیز مانند فودلند، مرتع ،  777، JBC، دلفین و دیگر برندهای داخلی خودنمایی می‌کردند.در واقع توافق هسته‌ای و گشایش مرزهای کشور به روی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خارجی سبب شد تا در اولین سال اجرای برجام، شرکت‌های مطرح بین‌المللی در صنعت غذایی با اشتیاق بیشتری در  این نمایشگاه صنایع غذایی حضور یابند تا به این واسطه از بازار مصرف ایران و کشورهای منطقه بیشتر برخوردار شوند.

    در این میان تاکید برنامه ششم توسعه بر تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی، نقش بخش کشاورزی و صنعت‌غذایی را بیش از پیش پررنگ می‌سازد، به طوری که با حمایت های مسئولان و دولت این بخش می‌تواند از سهم قابل توجهی در تحقق بخشی از این رشد اقتصادی برخوردار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت