به مناسبت ولادت امام حسن(ع) ؛

برگزاری آیین «گرگیعان» در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان

عصر نمایشگاه- آیین «گرگیعان» به مناسبت ولادت امام حسن(ع) در حاشیه دهمین نمایگشاه قرآن و عترت خوزستان برگزار شد.

برگزاری آیین «گرگیعان» در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از شبستان ، آیین «گرگیعان» یکی از مراسم هایی است که به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) مصادف با 15 رمضان توسط کودکان عرب برگزار می شود.

    این آیین برای چهارمین سال متوالی در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان با همکاری دوستداران میراث فرهنگی و دوستداران اهل بیت(ع) در نمایشگاه بین المللی استان برگزار شد.

    در این مراسم کودکان با پوشیدن لباس عربی، پسرها دشداشه و دخترها چادر عربی، مسیر سید خلف تا نمایشگاه بین الملل اهواز را سنگ زنان با شعر و دعاخوانی طی کردند در نمایشگاه نیز به شکل ویژه از کودکان پذیرایی و برنامه های متنوع کودکانه برگزار و هدایایی به رسم به شرکت کنندگان اهدا شد.

    امسال همزمان مراسم گرگیعان طبق هماهنگی های انجام شده در شهرهای اهواز، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، رامهرمز، شوش، حمیدیه، گمبوعه، شیبان، ملاثانی، (شبیشه)، ماهشهر، سربندر و تعدادی از روستاهای استان برگزار شد.

    گرگیعان یا قرقیعان، برگرفته از واژه قره العین به معنای نور چشم است و گفته می شود کودکان در زمان پیامبر(ص) به میمنت میلاد امام حسن(ع)، با خواندن اشعاری به در خانه پیامبر(ص) رفته و طلب عیدی و شادباش می کردند که این سنت تا آن رو پابرجا مانده است.

    گرگیعان یا قرقیعان نام یک آیین سنتی رایج بین عرب ‌های استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کشورهای عراق، بحرین، کویت، و شرق عربستان و امارات متحده عربی و چند کشور دیگر عربی است.

    اجرای مراسم گرگیعان همچون نام آن با سرودخوانی ‌های مختلفی در بین عرب ‌های مسلمان همراه‌ است؛ کودکان عرب خوزستانی پشت در خانه ‌ها شعر می‌ خوانند: «ماجینه یا ما جینه حل الکیس و انطینا» (آمدیم و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده) و اگر اهالی خانه در پشت‌ بام باشند کودکان خطاب به آنها می‌گویند: «یا اهل سطوح تنطونه لو نروح» (ای افرادی که بالای پشت‌بام ایستاده‌اید، به ما عیدی می‌دهید یا برویم؟).


     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت