با حضور وزیر خارجه سوئیس، معاون ظریف و شهردار تهران

نمایشگاه "یک صد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس" در تهران افتتاح شد

عصر نمایشگاه- وزیر خارجه سوئیس که برای یک دیدار سه روزه به کشورمان سفر کرده است روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه ۹۹ با حضور در کاخ نگارستان تهران "نمایشگاه یک صد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس " را افتتاح کرد.

نمایشگاه "یک صد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس" در تهران افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، در این مراسم ابتدا نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران ضمن خوش آمد گویی به وزیر خارجه سوئیس و هیات همراه، به  سوابق همکاری  و مبادلات دانشگاه تهران با  دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی سوئیس در سال‌های اخیر اشاره کرد و آمادگی دانشگاه تهران را برای توسعه روابط علمی دو کشور اعلام نمود.
    سپس ایگناتسیو کاسیس،  وزیر خارجه سوئیس با اشاره به بازدید از شهرهای اصفهان و تهران و تاریخ غنی و افتخار آمیز ایران اظهار داشت:  : این نمایشگاه به دوستی میان ایران و سوئیس گواهی می دهد  ، ایران توسط دارایی های تاریخی محاصره شده است. روابط دوستانه و تجاری سال ها قبل از روابط سیاسی ایجاد شد و دوستی و تجارت دو شاخصه ای است  که در همه این سال ها در روابط ما برقرار و محکم بوده است". 

    وزیر خارجه سوئیس با تاکید بر "تاثیر دیپلماسی و گفت‌وگو در ارتقاء روابط کشورها" گفت: " دیپلمات ها  پل‌هایی برای اعتماد و مفاهمه می‌سازند؛ خاصیتی که طی یکصد سال گذشته در روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس مدام تکرار ‌شده ‌است. هدف ما همیشه این بوده که منافع هر دو طرف را تقویت کنیم. طی 40 سال، ما خدمات کنسولی را حفظ کرده و پیام‌ها را به سرعت و به طور قابل اعتماد منتقل نموده‌ایم. این اعتماد به ما توانایی می‌دهد تا بتوانیم در شرایط بحرانی به هم تکیه کنیم. آموزش، فرهنگ، مساعی جمیله، امداد در بلایا و حقوق بشر؛ این پنج ستون روابط صد ساله ما، نمی‌توانند بدون گفتمان مستمر به حیات خود ادامه دهند".
    در ادامه این مراسم سید محمد کاظم سجاد پور، معاون وزیر خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به وجود پنجاه میلیون سند تاریخی در مرکز اسناد وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت : "بررسی اسناد تاریخی روابط ایران و سوئیس نشان دهنده سه شاخصه علاقه و جذابیت دو ملت نسبت به هم در زمینه های متنوع مانند آموزش، هنر، موسیقی و دیپلماسی است، نه تنها دیپلماسی تئوریک ، بلکه دیپلماسی عملی سوئیس مانند بی طرفی و ایده های انسانی  نیز برای ایران جذاب بوده است، هر چند ایران مانند سوئیس طی دو جنگ جهانی اعلام بی طرفی کرد، اما از جانب قدرتهای بزرگ این بیطرفی رعایت نشد.  میانجیگری و پل سازی در ابعاد  مختلف شاخصه دوم روابط دو کشور است.  سوئیس نه تنها در صنعت پل سازی بلکه در پل سازی دیپلماتیک با ایران همکاری داشت و پل میان ایران و آلمان برای نجات ایرانیان ساکن در زمان اشغال فرانسه بود.

    سجادپور افزود: "سومین شاخصه روابط دو کشور همکاری در موضوعات مختلف امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، و کمکهای انساندوستانه است و امیدواریم این روابط چند بعدی هر چه گسترده تر و عمیق تر و دوستانه تر ادامه یابد".
    لازم به ذکر است "نمایشگاه یک صد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس"  که اسناد و عکس های روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور را طی یک قرن گذشته به معرض بازدید علاقمندان گذاشته ، با مشارکت مرکز اسناد وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران و سفارت سوئیس در تهران برگزار شده است.
    در این مراسم  حناچی شهردار تهران و جمعی از شخصیت‌های علمی، هنری، فرهنگی، ورزشی حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت