GLOBAL EXHIBITIONS DAY ۸ JUNE ۲۰۱۶

یک روز بزرگ یک صنعت بزرگ

عصر نمایشگاه- در ۲ دهه اخیر اطلاعات و آگاهی درباره صنعت نمایشگاهی به میزان قابل توجهی در اقشار و گروه‌های مختلف جامعه از جمله مقام‌های داخلی، شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و... افزایش داشته است. تاریخچه برپایی نمایشگاه‌ها به ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. اما صنعت نمایشگاهی به مفهوم مدرن امروزی از اواسط قرن ۱۹ میلادی پایه‌گذاری شد.

یک روز بزرگ یک صنعت بزرگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، صنعت نمایشگاهی نقش بسزایی در توسعه صادرات دارد‌ و به عنوان کانالی برای معرفی کالاهای تولید شده و انتقال تکنولوژی در دنیا شناخته می‌شود. در همین راستا می‌توان به تاثیرگذاری صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد جهانی اشاره کرد. صنعت نمایشگاهی هر ساله مبلغی در حدود 300‌میلیارد دلار را وارد چرخه اقتصاد جهانی می‌کند؛ همچنین در 2 دهه اخیر این صنعت به یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه فناوری و مبادلات تجاری تبدیل شده است. در توسعه این صنعت عوامل متعددی تاثیرگذار بوده ‌که از جمله می‌توان به افزایش حجم تجارت بین‌المللی اشاره کرد؛ به طور قطع نمایشگاه‌ها می‌توانند مکانی برای اعزام هیات‌های تجاری باشند. از دیگرعوامل می‌توان به رونق توریسم اشاره کرد. توسعه صنعت توریسم در پیشرفت صنعت نمایشگاهی تاثیر بسزایی دارد. گسترس شبکه حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیز می‌تواند در رونق صنعت نمایشگاهی نقش داشته باشد. در گذشته شبکه حمل‌و‌نقل محدود بود و این محدودیت، انتقال کالا به مناطق دور‌دست را تقریبا غیرممکن می‌کرد اما امروزه با مدرن‌شدن حمل‌و‌نقل، مشکلات انتقال کالا از میان برداشته شده است. توسعه صنعت بانکداری و بیمه و همچنین آزادسازی تجارت بین‌المللی می‌تواند از دیگر عوامل موثر باشد البته در این بین نباید از نقش تبلیغات به ویژه تبلیغات اینترنتی غافل بود. تبلیغات اینترنتی می‌تواند در زمان کوتاهی ویژگی‌ها و اطلاعات مربوط  به برگزاری نمایشگاه را در سطح جهانی اطلاع‌رسانی کند.  کشورهایی که بالاترین سهم را در تجارت به ویژه صادرات جهانی دارند از جمله آمریکا، آلمان، چین، فرانسه و ژاپن در عرصه صنعت نمایشگاهی نیز سردمدار هستند.  روز 8 ژوئن (19 خرداد) به عنوان روز جهانی نمایشگاه نامگذاری شده است. البته باید خاطر نشان کنیم که روزجهانی نمایشگاه تنها یک رویداد نیست بلکه دعوتی است برای همه مشتاقان به ترویج ارزش‌های نمایشگاهی و به اشتراک گذاشتن صدای یکپارچه و هماهنگ فعالان این صنعت.  آگاهی از این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم، آقای شاهرخ مدرس در کتاب «در تکاپوی دیدگاه‌های مدرن نمایشگاهی» خود که در پاییز 1391 به چاپ رسید، تعیین یک روز ویژه برای صنعت نمایشگاهی را پیشنهاد کرده بود. این روز را به همه فعالان صنعت بزرگ و تاثیرگذار نمایشگاهی ایران و جهان باید تبریک گفت. در این نوشتار، فعالان و کارشناسان صنعت نمایشگاهی کشور به ارائه دیدگاه‌های خود درباره این روز پرداخته‌اند.

    روز جهانی نمایشگاه‌ها
    شاهرخ مدرس- «عنوان» یک رویداد باید خیلی مهم باشد تا برای آن یک «روز جهانی» اختصاص دهند. تاکنون روزهای جهانی متعددی در رابطه با «عنوان‌های» گوناگون تعیین و اعلام شده است که برای آنها، مراسم و جشن‌هایی بر‌پا می‌شود. در اینگونه مراسم، سخنرانی‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در رابطه با موضوع یا عنوان روز جهانی مربوطه ایراد می‌شود و گاهی جشنواره‌های یک روزه نیز بر پا می‌گردد.
    روزهای جهانی اکثرا در قرن بیستم میلادی تصویب و اعلام شده‌اند و طی سال‌های مختلف آن قرن، همه ساله به مناسبت فرارسیدن آن روز جهانی، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده ‌که از نمونه‌های بارز آن می‌توان از روزهای جهانی بهداشت، صلیب سرخ و هلال احمر، محیط زیست، صنایع دستی و... نام برد. جالب است بدانیم در رابطه با بزرگداشت برخی از این عناوین حتی گاهی نمایشگاه‌های تخصصی یک یا چند روزه نیز برگزار می‌شود ولی خود «نمایشگاه» که در حقیقت «خدمت‌رسان» موارد مختلف بوده است، تاکنون هیچ روزی، نه «روز ملی» و نه «روز جهانی» نداشته است و اصولا می‌توان گفت که این صنعت پیشرفته بین‌المللی، با همه جلوه‌هایی که به کمک نورپردازی و دکورهای خاص داشته و به وجودآورنده زیبایی‌های بصری و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری بوده، خود فاقد یک «روز» خاص بوده است.  اکنون زمان آن رسیده که به اصطلاح «حق» به «حقدار» برسد. این حقدار یعنی نمایشگاه، در قالب نمایشگاه‌های ملی، نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های جهانی با سابقه‌ای ‌6‌هزار ساله، 60 قرن بر پا شده و به مردم دهه‌ها و سده‌های مختلف و دست‌کم 240 نسل خدمت کرده ‌و هرگز هیچ‌گونه ادعایی نداشته است، ولی اکنون یعنی اوایل قرن بیست و یکم و در حقیقت قرن شصت و یکم برپایی خود، این ادعا را می‌تواند از ما مسئولان نمایشگاهی در سراسر جهان داشته باشد که باید «روزی» را به این صنعت همیشه پویا اختصاص دهیم. تعیین «روز جهانی» برای نمایشگاه  و صنعت نمایشگاهی با پول در گردش یک هزار و 695 میلیارد دلار در سال از ضروریات است و هر چه زودتر باید این کاستی را جبران کرد و ارزش ویژه‌ای برای آن قائل شد. اگر نسل نمایشگاهی قرن بیست و یکم در این ارتباط حرکتی نمی‌کرد، نسل‌های بعدی با انجام این مهم، افتخار این اقدام را به نام خود ثبت می‌کردند.  به امید مشارکت در مراسم نخستین «روز جهانی نمایشگاه‌ها».

    روز جهانی نمایشگاه و اتحادیه نمایشگاه‌های جهانی
    کامران پارسا- روز نمایشگاهی که با ارائه 2طرح جامع تحت عناوین روز جهانی نمایشگاهی و برگزاری سال جهانی نمایشگاه‌ها در قرن بیست و یکم از جانب همکار دیرین، محقق فرهیخته و از مدیران ارشد و پیشکسوت صنعت نمایشگاهی کشورمان «جناب آقای شاهرخ مدرس» عضو جامعه بین‌المللی مدیریت نمایشگاه‌ها و رویدادها در سال 1391 جهت تصویب آن به مدیران و هماهنگ‌کنندگان جامعه مذکور پیشنهاد شد، اخیرا توسط اتحادیه نمایشگاه‌های جهانی«Union Foirs International» ا(UFI) تصویب و روز 8 ژوئن به این صنعت عظیم که طی قرون متمادی در عرصه مبادلات تجاری و پیشرفت‌های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و علمی نقش مهم و تعالی و ارزشمند داشته است، اختصاص یافت. تصویب این اقدام غرور‌آفرین که به‌نام کشورعزیزمان ایران ثبت خواهد شد، مایه فخر و مباهات بوده، انتظار دارد فعالان و دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی کشور که سکان هدایت نمایشگاه‌ها را در اقصی نقاط این سرزمین کهن بر‌عهده دارند، با همکاری و همدلی و تشریک مساعی صمیمانه برای پیشبرد هرچه بیشتر فعالیت‌های مثبت نمایشگاهی در ارتقا و گسترش تولید و صنعت و مبادلات بازرگانی در راستای توسعه اقتصادی کشور همیاری و هم‌اندیشی کنند.
    از دیرباز که بشر برای رفع نیازهای خود با عرضه محصولات کشاورزی و اقلام دست‌ساز به‌صورت تبادل کالا با کالا(‌تهاتر) بازارهای مکاره محلی و منطقه‌ای را دایر می‌کرد، به تدریج با اختراع پول که به عنوان معیاری برای برآورد ارزش کالاها رایج شد، داد و ستد و بازار فروش رونق بیشتری گرفت و کشورها متناسب با موقعیت اقتصادی و اجتماعی خود فعالیت‌های بازرگانی را از درون به بیرون مرزها گسترش دادند و در سال 1798 با برپایی «نمایشگاه بزرگ صنعتی پاریس» و در سال 1851 با تشکیل «نمایشگاه جهانی لندن» که کنگره‌ها و سمینارهای علمی در زمینه‌های اقتصادی را به همراه داشت، نمایشگاه‌ها به مرکز ارائه تفکرات جهانی تبدیل شد.
    با برگزاری «نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی لندن» در سال 1912 جامعه جهانی با درک نقش موثر نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی در توسعه تجارت و کسب تجارب بیشتر در اجرای بهینه نمایشگاه‌ها ضرورت تاسیس اتحادیه‌ای از نمایشگاه‌های جهانی احساس شد و با این اندیشه مقدمات تشکیل آن طی نشستی با حضور نمایندگان 11 کشور برگزارکننده نمایشگاه در سال 1925 در شهر میلان ایتالیا فراهم شد. در این جلسه پیرامون هماهنگ کردن اداره امور نمایشگاه‌ها و حمل‌و‌نقل کالاهای نمایشی در ایجاد تسهیلات در زمینه‌های مختلف به نفع شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و خریداران کالا تصمیم‌هایی اتخاذ شد.
    در نهایت با حمایت سازمان ملل متحد به منظور گسترش نمایشگاه‌های بین‌المللی در جهت توسعه و تقویت روابط بازرگانی بین ملل و ایجاد رقابت سالم بین صاحبان حرف، در آوریل 1925 نخستین کنگره اتحادیه نمایشگاه‌های جهانی (UFI) با حضور نمایندگان 19 نمایشگاه از کشورهای آلمان، اتریش، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، چک‌اسلواکی، شوروی و یوگسلاوی تشکیل شد و اساسنامه و وظایف این اتحادیه به تصویب اعضای موسس رسید و مقرر شد همه ساله برای بررسی نظرات اعضا و برنامه‌ها و هدف‌های آتی اتحادیه، کنگره‌ای با حضور کلیه اعضا در یکی از کشورهای عضو برگزار شود. با تاسیس اتحادیه نمایشگاه‌های جهانی به مرور سایر نمایشگاه‌های حائز شرایط که از سوی دولت متبوع خود به رسمیت شناخته می‌شدند، به عضویت اتحادیه پذیرفته شدند.
    «شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران» نیز در سال 1351 با تهیه طرح تشکیل سالانه «نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران» و اجرای نخستین دوره آن در سال 1352 از اتحادیه مذکور تقاضای عضویت کرد که در سال 1354 همزمان با برپایی «سومین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران» هیاتی از اتحادیه به منظور ارزشیابی این نمایشگاه در تهران حضور یافت و پس از 10 روز بررسی و بازدید از امکانات کامل نمایشگاه و تهیه گزارش، عضویت نمایشگاه از چهارمین دوره آن به تصویب این اتحادیه که از مجامع مهم و تاثیرگذار بین‌المللی به شمار می‌رود، رسید و در سال بعد برای نخستین بار نماینده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در کنگره سالانه اتحادیه شرکت کرد. حال باید توجه داشت که تعیین و تصویب روز جهانی نمایشگاه‌ها از سوی دست‌اندرکاران اتحادیه نمایشگاه‌های جهانی نوعی سپاس از زحمات و فعالیت‌های سازنده نمایشگاه‌ها طی 60 قرن اخیر بوده است.

    روزی برای کارگردان بزرگ
    رسول محققیان- اهمیت تعیین روزی به نام «روز جهانی نمایشگاه‌ها» از آن جهت است که می‌تواند ابعاد جهانی موضوع رویدادهای نمایشگاهی و لزوم رفتار جهانی در این حوزه را بر ما آشکار سازد. جهان، سال‌هاست که از اهرم نمایشگاه‌ها برای توسعه هدفمند روابط بین‌الملل خود در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بهره جسته است. در ایران نیز اهمیت نمایشگاه‌ها همیشه احساس شده اما هنوز آنگونه که باید به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. بدون شک اهمیت بخشی به موضوع نمایشگاه‌ها در ابعاد جهانی، بر نگاه و رفتار نمایشگاهی ما در ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود.
    «روز جهانی نمایشگاه» می‌تواند یک یادآوری مهم برای واکاوی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نداشته‌های ما در صنعت مهمی به نام صنعت نمایشگاه باشد. در تمام طول سال، این صنعت نمایشگاه است که دیگر صنایع را مورد بررسی قرار می‌دهد، ظرفیت‌های آنها را به نمایش می‌گذارد، نقاط ضعف و قوت آنها را به رخ می‌کشد و از آخرین دستاوردها و جدیدترین محصولات و خدمات آنها می‌گوید اما آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های خود صنعت نمایشگاه چیست؟ نقاط ضعف و قوت کجاست و برای بهبود آن چه باید کرد؟
    صنعت نمایشگاهی همیشه در پشت پرده نمایشی بزرگ بوده است اما گویی کارگردان بزرگ، از نمایش ابعاد خویش غافل مانده است.  این روز، گوشزد مهمی برای تفهیم این موضوع است که جایگاه صنعت نمایشگاه در سطح جهان آنقدر مهم، پراهمیت و تأثیرگذار است که روزی از تقویم جهانی را به خود اختصاص داده است؛ همچنین این روز بهانه‌ای است تا نگاه مسئولان و برنامه‌ریزان بخش‌های مختلف کشور، مردم و فعالان بخش خصوصی را به ابعاد مختلف نمایشگاه‌ها و تأثیر شگرفی که نمایشگاه‌ها بر پیشبرد اهداف کلان اقتصادی و فرهنگی کشور دارند، جلب کرده و دیدگاه‌های آنان را از تصورات و نگرش‌های اشتباه در خصوص این صنعت بزداید که همین تغییر تفکر، بزرگ‌ترین عامل جریان‌ساز برای حرکت‌های کلیدی در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور خواهد بود.

    دکتر احسان قمری - نمایشگاه به عنوان یکی از ابزارهای ورود به بازارهای بین‌المللی از ‌چنان اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت‌. امروزه نمایشگاه‌ها بیش از آنکه یک رویداد تجاری و محلی برای مبادلات تجاری بین افراد باشد، به یک رویداد سیاسی و فرهنگی تبدیل شده است. شاهد مدعا، نمایشگاه‌های زیادی است که همزمان با برپایی سایر رویدادهای سیاسی در کشورهای مختلف برگزار می‌شوند و مسئولان سیاسی از این فرصت برای بهبود روابط با سایر کشورها و در نهایت افرایش منافع ملی استفاده می‌کنند. بنابراین نمی‌توان به نمایشگاه‌ها به صورت مجرد نگریست بلکه باید با در نظر گرفتن متغیرها و مولفه‌های تاثیرگذار فراوان، نسبت به انتخاب، برنامه‌ریزی و در نهایت برگزاری یک نمایشگاه تجاری اقدام کرد. هرچند برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران و بسیاری از کشورها به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود و مجریان با هدف افزایش سود خود نسبت به برپایی نمایشگاه‌ها اقدام می‌کنند ولی بدون سیاستگذاری و اصول حاکمیتی دولت‌ها نمی‌توان انتظار سودآوری برای مجریان و همچنین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها را داشت؛ در یک کلام سودآوری مجریان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به معنای توجه به منافع ملی و خارج شدن از دیدگاه‌های فردگرایانه و سودآوری صرف در نمایشگاه‌هاست. دولت‌ها با سیاستگذاری و با وضع قوانین و مقررات نسبت به هدفمندکردن نمایشگاه‌ها اقدام کرده و با هدایت مجریان و بنگاه‌های تولیدی، دیدگاه‌های تجاری خود را نهادینه می‌کنند. بی‌شک مثلث دولت، مجری و مشارکت‌کننده در نمایشگاه متساوی‌الاضلاعی است که تساوی آنها در تکالیف و وظایف شرط بقای صنعت نمایشگاهی است.
    معرفی روزی به عنوان روز صنعت نمایشگاهی بیانگر توجه مسئولان امر به این مقوله و ابزار تجاری بوده و گامی اثرگذار در تغییر نگرش مردم به نمایشگاه‌ها از محلی جهت تفریح و سرگرمی به بزرگ‌ترین گردهمایی صنایع و تجار در گروه‌های مختلف کالایی و در نهایت استفاده از فرصت‌های پیش‌روست. توجه به صنعت نمایشگاهی و کارآفرینی این صنعت، نکته‌ای است که نباید از دید مسئولان امر مغفول بماند. شاید مخاطب نمایشگاه فقط شاهد ارائه محصولات در نمایشگاه و مذاکرات تجاری در حیطه موضوع نمایشگاه باشد ولی مشاغل و صنایع مرتبط با صنعت نمایشگاهی به قدری گسترده است که توجه به آنها، اطلاعات و دیدگاه‌های مفیدی ایجاد می‌کند. تعیین روز صنعت نمایشگاهی  و درج آن در تقویم جهانی کاری بزرگ و شایسته است و درج آن در تقویم ملی نیز تقدیر و گرامیداشت افرادی است که سعی در ارائه توانمندی‌های اقتصادی کشور در یک زمان و فضای محدود داشته و در یک کلام سربازان عرصه تجارت خارجی کشور را تشکیل می‌دهند. گسترش رشته‌های دانشگاهی مرتبط با صنعت نمایشگاهی و تبدیل تجربه‌های نمایشگاهی به آموزه‌های آکادمیک انتظاری است که فعالان صنعت نمایشگاهی از متولیان امر داشته و اعتقاد دارند صنعت نمایشگاهی پویا و زنده بوده و نیازمند فکر و اندیشه تازه است.

    شیرین شریفیان، مسئول تحقیقات نمایشگاه بین‌المللی مشهد- صنعت نمایشگاهی به منزله یکی از سه صنعت «بدون دود»  جهان، متناسب با رشد تدریجی اقتصاد جهانی و توسعه بازارهای بین‌المللی در سطوح مختلف، با ضرورت افزایش مضامین جدید و ورود به بازارهای جدید مواجه است. هر قدر گام توسعه در کشوری بیشتر باشد رشد صنعت نمایشگاهی نیز سریع‌تر می‌شود و این نیز به نوبه خود منجر به افزایش فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.
    از طرفی، نقش نمایشگاه‌ها در سطح جهانی با تغییرات سازنده‌ای همراه  است. نمایشگاه‌ها بیش از پیش نقش ائتلاف‌دهنده را در سطح جامعه ایفا می‌کنند و دانش و فناوری روز را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، ضمن اینکه همچنان جایگاهی برای بحث و گفت‌وگو و شبکه اجتماعی پویا و زنده هستند.
    آمار نشان می‌دهد که صنعت نمایشگاهی در آمریکا سالانه بالغ بر 30 میلیارد دلار درآمد دارد. UFI گزارش می‌دهد که هر ساله قریب به 31هزار نمایشگاه در سرتاسر جهان برگزار می‌شود که 4/4 میلیون شرکت میزبان 260 میلیون بازدیدکننده هستند. اما واقعیت فراتر از این اعداد و ارقام است. نمایشگاه جایی است که انسان‌ها گرد هم می‌آیند، با هم ملاقات می‌کنند و در باره کسب و کار و صنعت به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند. دنیای دیجیتالی امروز، ما را در فضای مجازی و خواندن سطحی صفحات خبری و ایجاد ارتباط مجازی با دیگران محدود کرده است. واقعیت ما در واقع مجازی شده است. اما واقعیت این است که ریشه تکامل و رشد چند میلیون ساله بشر در  تماس انسان‌ها بوده است؛ دیدار رو در رو و به‌کار گیری حواس پنجگانه.
    روز جهانی نمایشگاه فرصتی ایده‌آل است که  به مسئولان و رهبران وجوامع مختلف، با صدایی واحد و یکپارچه اعلام کنیم، صنعت نمایشگاهی در تعامل مردم سرمایه‌گذاری می‌شود.  روز جهانی نمایشگاه فرصتی ارزشمند است برای  تمرکز بر ارزش برگزاری نمایشگاه‌ها و نقش آنها در معرفی نوآوری‌ها و ایجاد رقابت در صنعت، توسعه تجارت بین‌المللی و جهانی‌سازی، ایجاد فرصت‌های شغلی. متولیان صنعت نمایشگاهی ایران می‌توانند با  بهره‌گیری از تفکری استراتژیک و بازاریابی متمرکز و به‌کارگیری تکنولوژی روز، به چالش‌های آینده این صنعت عکس‌العمل مناسبی نشان دهند. صنعت نمایشگاهی ایران می‌تواند با استفاده از تبلیغات، تحقیقات بازار و ایجاد  یک برند جهانی از نمایشگاه‌های ایران و توسعه آن برای مشتریان خود ارزش افزوده ایجاد کرده و مزیت رقابتی به وجود بیاورد. روز جهانی صنعت نمایشگاهی فرصتی است برای ایجاد تغییر در دیدگاه‌ها وآگاهی عموم از صنعت نمایشگاهی. همه باید در ایجاد این تغییر همکاری کنیم. این مهم هنگامی میسر است که خود ما هم به این تغییر باور داشته باشیم. همه ما می‌توانیم در حرکت صنعت نمایشگاهی نقشی ایفا کنیم. درباره مزایای این صنعت برای اقتصاد بسیار گفته شده است. اما هیچ چیز موثرتر از آن نیست که این مفهوم در سطح عملی به کار گرفته شود.  این روز فرصتی است تا همگان صنعت ما را بشناسند و با اهمیت جایگاه آن و تاثیری که بر جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، آشنا شوند و این ارزش در سرتاسر جهان مطرح شود و البته مجالی است برای  قدردانی از همه کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند.

    خبری نویدبخش
    سید مصطفی هاشمی طبا
    انتخاب روز 8 ژوئن (19 خرداد ماه) به عنوان روز جهانی نمایشگاه، خبری نویدبخش برای صنعت نمایشگاهی به حساب می‌آید. شاید برای کسانی که در روند کار نمایشگاهی نیستند، مفهوم و موضوع نمایشگاه چندان جالب نباشد اما گشت و گذاری در نمایشگاه‌های جهانی به خوبی روشن می‌کند که صنعت نمایشگاهی صرف‌نظر از حجم و تعداد آن در جهان، از مهمترین ابزارهای تبادل فناوری، روابط انسانی و ارتباط صنعت و بازرگانی می‌باشد و بدون اغراق باید گفته شود، هر محصول صنعتی از دروازه نمایشگاه‌های جهانی به بازار راه پیدا می‌کند.  صنعت نمایشگاهی که از سال‌ها قبل از انقلاب در ایران پا گرفت و پس از انقلاب و در دهه 1370 گام‌های بزرگی برای رشد و توسعه آن برداشته شد، امروز می‌تواند با اهمیتی که با تعیین روز جهانی نمایشگاه پیدا کرده است، پیشگام اقتصاد مقاومتی باشد. فراموش نکنیم که در بیانیه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری، صادرات و ارتقا تکنولوژی کشور از اهم موارد شمرده شده است. جا دارد در همین سال و مصادف با روز جهانی نمایشگاه در مراسمی قابل توجه به استقبال این روز برویم و با ویژگی‌های نمایشگاهی، تاثیر تعیین‌کننده آن را در اجرای اقتصاد مقاومتی نشان دهیم و توانایی‌های کشورمان را برای جامعه بین‌المللی تبیین کنیم و برای پیشبرد آن طرح‌های لازم را ارائه دهیم.
    وعده ما، ملاقات در روز جهانی نمایشگاه، 19 خرداد ماه.

    نامگذاری یک روز مهم
    داود آدینه
    اهمیت نامگذاری جهانی برای رویدادهای تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی، آموزشی، منابع طبیعی، اقتصادی و امثالهم علاوه بر تاثیر در موضوع نامگذاری شده، می‌تواند بر سایر عوامل وابسته آن موضوع نیز موثر و مفید واقع گردد. مناسبت‌های فراوانی که همواره به صورت ملی در هر کشور و یا به صورت بین‌المللی در سطح جهان  با آن روبه‌رو هستیم هر یک مبتنی بر فرآیند طولانی ایجاد و استمرار هستند و بعضا با تغییراتی جزیی پایدار می‌گردند. هریک از این مناسبت‌ها به مرور زمان هم بر پیرامون خود تاثیر می‌گذارند و هم از پیرامون خود تاثیر می‌پذیرند.
    طرح موضوع روز جهانی نمایشگاه‌ها که توسط اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها مطرح گردید، با استقبال اکثر کشورها، اتحادیه‌ها، انجمن‌های مرتبط و افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جهان روبه‌رو شد. این حرکت یک امر مبارکی است که می‌تواند این صنعت مهم را بیش از پیش در سطح جهانی مطرح کند. طرح این موضوع می‌تواند  پیش درآمدی باشد برای ورود این صنعت در بدنه و ساختار اجتماعی  و اقتصادی نوین و شاید در آینده‌ای دورتر حتی  ورود به دیپلماسی و سیاست‌های اثرگذار بین‌المللی. به گمان من نتایجی که در اهداف کوتاه مدت از این حرکت قابل تصور است، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
    ١-همراهی اثرگذار مبنی بر حضور نمایندگان بخش خصوصی فعال در امر صنعت نمایشگاهی در هیئت‌های تجاری و اقتصادی به صورت مستقل و یا همراه مقامات ومسئولان  ٢-طرح گسترش و توسعه سایت‌های نمایشگاهی با تکنولوژی‌های نوین اعم از ساخت و تجهیز هتل‌ها و اقامتگاه‌های چند منظوره، تسهیل مقررات روادید برای مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان، اولویت در ارائه خدمات حمل ونقل آسان برای کالاهای نمایشگاهی از مبدا مشارکت تا مقصد نمایشگاه، آسان گیری در تعرفه و ترخیص در گمرکات مبدا و مقصد
    ٣- ایجاد مراکز تجاری و اداری بین‌المللی در داخل سایت‌های نمایشگاهی برای جلوگیری از اتلاف وقت به منظور نتیجه بخشی به مذاکرات و مبادلات صورت گرفته در نمایشگاه‌ها ٤-همکاری و مشارکت دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی با دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته
    ٥- تشکیل شبکه‌های تلویزیونی، اینترنتی بین‌المللی برای اطلاع رسانی عمومی درمورد نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی ٦-گسترش انجمن‌ها،اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته در کشورها و تلاش برای پیوستن این نوع تشکل‌ها به اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها.  در ایران نیز این اتفاق مهم و اثرگذار باوجود همه سکوت‌های معنی دار دست اندرکاران در این صنعت و عدم توجه جدی رسانه‌ای به موضوع روز جهانی نمایشگاه‌ها، بازتاب معنی داری را به همراه داشت. هرچند یکی ازعمده ترین دلایل آن نداشتن یک تشکل ملی است تا در این نوع حرکت‌های بین‌المللی بر اساس وظیفه ورود کند، ولی تسلط دولت و شبه دولتی‌ها بر این صنعت امکان بالندگی را از این صنعت گرفته است و به همین منظور بخش خصوصی فعال نیز رغبتی به حضور عملی در این نوع مناسبت‌ها از خود نشان نمی‌دهد و تشکل‌های کوچک نیز به جهت ماهیت محلی خود، این نوع رفتارهای بین‌المللی را تجربه نمی‌کنند. اگر از این ضعف بگذریم باید ضمن برشمردن نقاط قوت این صنعت در ایران، یادآوری کنیم که با تاسیس اتحادیه صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته، باوجود همه مشکلات ناشی از بدفهمی‌های مراکز مرتبط با ثبت اتحادیه، راه برای موفقیت‌های بزرگ فراهم شده است. در حال حاضر مجموعه صنعت نمایشگاهی در بخش‌های مختلف شامل برگزارکنندگان، دارندگان سایت‌های نمایشگاهی، غرفه سازان، ارائه دهندگان خدمات نمایشگاهی، بازاریابان، مراکز آموزشی و پژوهشی، گروه‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی، بخش‌های چاپ و انتشارات، به عنوان یک صنعت مهم و حتی استراتژیک با جدیت تمام علاوه انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی، به دنبال توسعه و گسترش این صنعت نیز هستند.
    پیگیری بیش از یک ساله برای ثبت این اتحادیه هرچند با دست اندازهایی ازسوی اتاق ایران روبه‌رو شده ولی امیدوار است که این مانع که ناشی ازعقب افتادگی‌های فرهنگی، توسعه نیافتگی‌های استعماری، ضعف مدیریت و کمال نیافتگی تشکلی است هرچه زودتر برطرف شود و با عبور ازاین مرحله به  سوی اهداف تعریف شده حرکت نماید. آنچه مسلم است روز٨ ژوئن تاثیرات بین‌المللی  خود را در مطالبی که در بالا برشمردیم، خواهد گذاشت. درایران نیز پیش‌بینی می‌شود به شرح زیر موثر خواهد شد:
    ١-ساماندهی سایت‌های نمایشگاهی با رعایت استانداردهای بین‌المللی ٢-به کارگیری مدیران مجرب، آگاه به علوم نوین مدیریت نمایشگاهی، خوش ذوق، مودب و محترم، با گوش‌های شنوا و چشم‌های بینا، به دور از ارتباط و معتقد به ضوابط و مقررات در کلیه مراکز نمایشگاهی   ٣-گسترش مراکز آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته ٤-تنظیم و تدوین تقویم نمایشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی  ٥-اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری واقتصادی با الزام در حضور نمایندگان بخش خصوصی صنعت نمایشگاهی دراین نوع هیئت‌ها ٦-ثبت اتحادیه صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته به معنی پذیرش این صنعت در بین سایر صنایع کشور به منظور ایجاد بستر مناسب برای ارتقا این صنعت در سطح ملی و بین‌المللی
    هرچند ٨ ژوئن بهانه‌ای شد تا در مورد این صنعت  مطلبی نوشته شود، اما امیدوارم این بهانه بتواند درحد مختصر، تلنگری بر جامعه صنعت نمایشگاهی بزند که: " اهمیت هر شغلی به ارزشی است که دست اندرکاران بدان قائل هستند".  برای موفقیت این صنعت در راستای موفقیت برای ایران عزیز، باید باور کنیم که تغییر جز به دست ما ولی به اراده خداوند قادر متعال صورت نخواهد گرفت. همین امروز نیز دیر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت