به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی ؛

برگزاری نمایشگاهی از آثار سوخته نگاری چوب

عصر نمایشگاه- نمایشگاهی از آثار سوخته نگاری چوب هنرمند پیشکسوت مرتضی نداف از استان تهران به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و مدیران کل این معاونت افتتاح شد.

برگزاری نمایشگاهی از آثار سوخته نگاری چوب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، مرتضی نداف هنرمند پیشکسوت کشورمان مدت 23 سال است به صورت حرفه ای در رشته سوخته نگاری چوب فعالیت دارد در زمینه معرفی این رشته گفت: با توجه به علاقه ای که به صنایع دستی و سوخت چوب داشتم از سن 14 سالگی در شهر کاشمر به این هنر روی آوردم و تا کنون در آن فعالیت می کنم. از سال 81 نیز با سازمان میراث فرهنگی با معرفی آثار و هنری ام آغاز همکاری داشتم، همچنین چوب را به دلیل اینکه ظرافت های خاص آن در زمان کار شما را دقیقا به هدف می رساند انتخاب کردم.

    وی با اشاره بر فعالیتهای خود در عرصه هنری مورد فعالیتش افزود: در سال 81 به عنوان جوانترین هنرمندی که کارش به موزه راه پیدا کرده است معرفی شدم و در سال 83 عنوان استادی از سازمان دریافت کردم و پس از آن در نمایشگاه های داخلی و خارجی از جمله در کشورهای آلبانی و بلاروس به صورت حرفه شرکت داشتم.

    نداف با اشاره بر لزوم آموزش صنایع و هنرهای دستی به دیگر علاقمندان گفت: آموزش زکات دانش و علم است باید زمینه ای را فراهم کرد تا هنرهای سنتی و عجین شده با فرهنگ ما به جوانان و علاقمندان آموزش داده شود تا این هنرها در میان مردم باقی بماند من به عنوان یک هنرمند تا کنون تلاش کرده ام که این امر را مورد توجه قرار دهم و در هر فرصتی به آموزش هنر سوخته نگاری بپردازم. هنر سوخته نگاری از جمله هنرهای بسیار قدیمی و باستانی است که اکنون احیا شده و در حال انجام است که باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

    وی افزود: در این نمایشگاه که به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی برپا شده است؛ آثاری با تنوع طرح و نقش و نوع ساخت با طرح های هنری و مدرن سوخت نگاری چوب با استفاده از خطاطی، نقاشی، خطاطی آیات قرانی بر روی ارزن، گندم با طرح های مختلف به نمایش عمومی در آمده است.

    نداف تاکید کرد: دراین هنر بسیارزیبا هرسال سعی دارم تکنیک های جدیدی را وارد کار کنم، به دلیل اینکه معتقدم هنر به معنای تازگی و جدید بودن است و باید در کارهای هنری جنبه به روز بودن و تازگی را رعایت کرد. در این رشته با حمایت ها و نمایش عمومی و ایجاد آشنایی بیشتر برای مردم در مورد این رشته هنری و قابلیت های چوب می توان این رشته را در جامعه بیشتر رشد داد و از فراموشی آن جلوگیری کرد.

    وی یادآور شد: دراین رشته با استفاده از چوب و یک دستگاه هویه می توان با ذوق و هنری که از سوی هنرمند شکل می گیرد آثاری بدیع و خاص خلق کرد، به دلیل ایجاد سوخت روی چوب بصورت تیره و روشن این آثاراز ثبات بسیار مناسبی برخوردار است و رنگ و طرح آثار به مرور زمان از بین نمی رود.

    مرتضی نداف افزود: امیدوارم که نوعی هماهنگی برای ارائه تسهیلات به هنرمندان میان سازمان ها و ارگان های مرتبط صورت گیرد تا هنرمندان بتوانند با دریافت تسهیلات کم بهره در حرفه خود بیشتر و موثر تر فعالیت کنند. همچنین اگر امکانی فراهم شود تا مشکلات بیمه هنرمندان مرتفع شود هنرمند با آسایش خاطر بیشتر فعالیت می کند.

    این هنرمند رشته سوخته نگاری تاکید کرد: با توجه به این که این هنر هنوز در تلاطم و تلاش برای تکامل و به روز آوری است بیشتر نیاز به حمایت دارد از جمله می توان در کنار برگزاری نمایشگاه ها و بازارچه ها، طرح حمایت از صنایع دستی در قالب خرید صنایع دستی از سوی ادارات و ارگان ها را بیشتر تقویت کرد تا به این وسیله هنرمندان نیز به اشاعه هنرشان بیشتر امیدوار باشند.

    گفتنی است، این هنرمند پیشکسوت علاوه بر سوخت بر روی چوب و تابلو های ابعاد بزرگ، سوخته نگاری بر روی دانه های گندم، ارزن، پرکاه  با سوخت نگاری کلمه الله، نام حضرت ابوالفضل، عبارت ان الله مع الصابرین را انجام داده اند. از جمله آثاری ویژه ای که از سوی این هنرمند خوش ذوق انجام شده است می توان به سوخت آیته الکرسی و هفت مرتبه سوره مبارکه توحید بر روی یک دانه گندم اشاره کرد که پس از اتمام کار آن را به موزه امام رضا اهدا کرده اند.

    یادآور می شود، کوچکترین تابلو سوخته نگاری جهان در ابعادی کمتر از یک سانتی متر با تصاویری از چهره های برجسته جهان از جمله سلطان قابوس پادشاه کشور عمان توسط این هنرمند بر روی قطعه ای بسیار کوچک از چوب انجام  شده است.

    این هنرمند پیشکسوت کشورمان در پایان ضمن تشکر از معاونت صنایع دستی کشور برای فراهم سازی فرصت نمایشگاه گفت: اگر دولت و مسئولین از هنرمندان جوان و با پشتکار رشته های مختلف صنایع دستی حمایت کنند هم می توان به ایجاد اشتغال و هم ارزآوری در کشور کمک کرد، اقداماتی چون برگزاری بازارچه های صنایع دستی به صورت منسجم، شرکت در نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در داخل و خارج از کشور می تواند در حوزه صنایع دستی به هنرمندان برای دیده شدن و معرفی هرچه بیشتر و بهترهنر و رشته مورد فعالیت شان کمک کننده باشد.

    لازم به ذکر است مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در نخستین روز برپایی این نمایشگاه از آثار ارائه شده توسط این هنرمند در سازمان میراث فرهنگی دیدن کرد.

    همچنین، در این آیین رونمایی تابلو سوخت نگاری چوب از مرتضی نداف هنرمند  تابلو سوخت نگاری با عنوان "علی قلب زمین"  توسط بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور رونمایی شد.

    به گزارش روابط عمومی معاونت صنایع دستی کشور، این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از 5 تا 9 تیرماه در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت