غرفه‌داران بیشتری را به نمایشگاه ببرید

راه‌های جذب بازدیدکننده در نمایشگاه‌ها

عصر نمایشگاه- یکی از چالش‌های برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی، ترغیب شرکت‌ها به حضور در نمایشگاه است. در این نوشته به این پرسش که «چگونه می‌توان غرفه‌داران بالقوه را برای یک نمایشگاه جلب کرد؟» پاسخ داده می‌شود.

راه‌های جذب بازدیدکننده در نمایشگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، یک استدلال متقاعدکننده برای شرکت‌های علاقه‌مند به مشارکت، وجود بازدیدکنندگان واجد شرایط است.  بلیت ورودی رایگان یک موفقیت بلندمدت در جذب بازدیدکننده بوده است. هرچند این ایده دقیقا باب روز به نظر نمی‌رسد اما طی دهه‌های گذشته، ابزار بازاریابی بسیار موثری بوده است. یک اصل ساده برای موفقیت: غرفه‌داران این بلیت‌ها را با نام خود برای مشتریان بالقوه ارسال می‌کنند و آنها را به عنوان مهمان برای بازدید از نمایشگاه دعوت می‌کنند. این نوع بلیت‌ها به صورت رایگان و یا با تخفیف از طرف برگزارکننده به غرفه‌داران داده می‌شود. جذب بازدیدکننده توسط دعوتنامه غرفه‌داران و انجمن‌ها به نفع نمایشگاه‌ها عمل می‌کند. بلیت‌های ورودی رایگان نقش ایجاد انگیزه را ایفا می‌کنند.

    رسانه‌ها
    هرگاه برگزارکنندگان نمایشگاه از رسانه‌های مهم برای بازاریابی بازدیدکننده استفاده می‌کنند، به بازدهی بالایی دست می‌یابند. دعوتنامه نمایشگاه از طرف غرفه‌داران، قوی‌ترین اثر را دارد؛ همچنین هنگامی که برگزارکنندگان این دعوتنامه‌ها را ارسال می‌کنند، به خصوص با همکاری نشریه‌های تجاری، تاثیر این عمل به وضوح دیده می‌شود. اطلاعاتی که در نشریه‌های تجاری و انجمنی به چاپ می‌رسد، بازدیدکنندگان صنعتی واجد شرایط را برای بهره‌برداری از نمایشگاه جذب می‌کند. حضور انجمن‌هایی که برای یک نمایشگاه تبلیغ می‌کنند همین قدر حائز اهمیت است. این نوع همکاری با انجمن‌های تجاری تاثیر چشمگیری در موفقیت یک نمایشگاه دارد. مشارکت انجمن‌ها تضمین می‌کند که گروه‌های بازدیدکننده هدف ارتباط تنگاتنگی با نمایشگاه داشته باشند. همکاری‌هایی از این دست، برگزاری نمایشگاه‌های متناسب با بازار را میسر می‌سازد و کمک شایانی به کیفیت بالای نمایشگاه‌ها می‌کند، ضمن اینکه ارتباط با غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بهتر می‌شود. اقداماتی همچون تبلیغات و همکاری با جراید برای یک نمایشگاه الزام محسوب می‌شوند.
    زمان و  گرایش‌ها‌
    گاهی برگزارکنندگان تاریخی را تعیین می‌کنند که خریداران بتوانند به راحتی در دو نمایشگاه در یک کشور یا منطقه شرکت کنند. برگزاری همزمان دو نمایشگاه که ارتباط موضوعی دارند، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا از هر دو نمایشگاه بهره‌برداری کنند. بسیاری از فعالیت‌های حاشیه‌ای در نمایشگاه‌ها باعث می‌شوند که بازدیدکنندگان و غرفه‌داران با نمایشگاه تعامل بیشتری برقرار کنند؛ مانند نشست کارآفرینان که در آن شرکای تجاری در جست‌وجوی پروژه‌های مشترک هستند. برای مثال در نمایشگاه هواشناسی برگزاری سمینارهایی با مضمون آب و هوا بازدیدکنندگان واجد شرایط را به خود جلب کرد. بازاریابی مستقیم می‌تواند دقیقا گروه‌های هدف منتخب را خطاب قرار دهد. مثلا در نمایشگاه ساختمان آلمان صدها مهندس معماری و طراح شخصا دعوت می‌شوند به نحوی که این نمایشگاه توانسته است در بازار سخت و رقابتی جایگاه مطلوبی داشته باشد.
    ثبت‌نام و رزرواسیون
    امروزه همایش‌های تبلیغاتی با توجه به سن مخاطب و بهره‌گیری از رسانه‌های ارتباطی مدرن به شدت مورد توجه هستند. کسانی که می‌خواهند گروه‌های بازدیدکننده جدید را جذب کنند باید گرایش‌های مرتبط با گروه‌های سنی خاص را یکپارچه سازند. جوانان از طریق تبلیغات SMS بیشتر جلب می‌شوند. اساس همه بازاریابی‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی آلمان ثبت‌نام کامل همه بازدیدکنندگان است. این کار مبنایی برای گفت‌وگوی مستمر ایجاد می‌کند تا بعد از نمایشگاه خبرنامه‌ای با بازتاب نمایشگاه برای آنها ارسال شود و اخبار صنعت و نمایشگاه مطرح شود. وجود اینترنت تعاملی یک الزام است که به بازدیدکننندگان بالقوه امکان می‌دهد تا تماس بگیرند. نمایشگاه لیپزینگ گروه‌هایی از بازدیدکنندگان خارج کشور را با زبان رسمی همان کشور خطاب قرار می‌دهد (مانند روسی، هلندی و چک و اسلواکی).
    ضمنا بازاریابی موثر بازدیدکننده به معنای تسهیل امر مسافرت است. در نمایشگاه‌ هامبورگ بازدیدکنندگان علاقه‌مند می‌توانند پکیج کاملی از سفر با قطار یا هواپیما گرفته تا اتومبیل کرایه‌ای و محل اقامت را از قبل رزرو کنند. عامل مهم دیگر در جذب بازدیدکننده، گشت‌های صنعتی با هزینه‌ای منطقی است. این گشت‌ها با همکاری نزدیک انجمن‌ها یا موسسات صنعتی دیگر هماهنگ می‌شوند. برگزارکنندگان نمایشگاه باید هنگام جذب بازدیدکنندگان خارجی تلاش بیشتری به خرج دهند. نمایندگان برگزارکننده در خارج از کشور می‌توانند با ارائه اطلاعات مفید در زمینه نمایشگاه و مشارکت، مستقیما در منطقه عمل کرده و راحت‌تر بازدیدکننده خارجی را جذب کنند. قبل از هر نمایشگاه باید غرفه‌داران بالقوه و بازدیدکنندگان صنعتی در کشورهای منتخب را به نحو مقتضی آگاه کرد.
    قراردادها و توافقنامه‌ها
    مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های ملی و خارجی در هر کجای جهان در یک مورد وجه اشتراک دارند؛ آنها می‌خواهند فعالیت‌های تجاری خود را با کمی تفریح درآمیزند. نمایشگاه‌ها هنوز یک رویداد اجتماعی محسوب می‌شوند. نمایش‌های مناسب فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند و شاید کمی دورتر از غرفه، منجر به عقد قرارداد شوند. به این منظور باید محیطی مساعد ایجاد ‌‌و از رویارویی‌های غیررسمی پشتیبانی کرد. مهمانی شام در پایان یک روز کاری فضایی را به وجود می‌آورد که گاه گفت‌وگوهای بسیار مهم در آن صورت می‌گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت