به مناسبت لیالی قدر در استکهلم سوئد ؛

افتتاح نمایشگاه فرش و کتیبه‌های قرآنی در سوئد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه فرش و کتیبه‌های قرآنی به مناسبت لیالی قدر در استکهلم سوئد افتتاح شد. در این نمایشگاه، قالی قرآنی نفیسی به نمایش در آمده که شامل تمام ۳۰ جزء قرآن کریم است.

افتتاح نمایشگاه فرش و کتیبه‌های قرآنی در سوئد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر، نمایشگاه فرش و کتیبه‌های قرآنی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد و دانشگاه هنر تبریز، در مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم افتتاح شد.

    حجت الاسلام محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت : این کمال افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که آثار و کتیبه‌های قرآنی به دست هنرمندان توانای ایرانی خلق شده است. خلق این اثر در مدت شش سال نشان از علاقه از روی جان و دل و یک نگرش عاشقانه برای خلق این اثر ارزشمند هنری است و خود گویای اهتمام مردم مسلمان ایران به قرآن و خلق آثار هنری قرآنی است. امیدواریم گام های بیشتری در این زمینه برداشته شود

    عبدالرسول مهاجر حجازی سفیر ایران در سوئد نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه به علاقه‌مندی و عشق مردم ایران به قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این افتخار بزرگی است که ما مردم مقیم در کشور سوئد بتوانیم در این فرصت از جلوه های هنری قرآن بهره ببریم .مردم مسلمان این منطقه توفیق آن را داشتند که ببیند که چگونه آیات قرآنی در قالب هنر ارائه می شود. آنانی که با این هنر آشنا هستند از اهمیت آن بخوبی اطلاع دارندمن برای همه آرزوی توفیق و بهره گیری  معنوی  در این ماه مبارک را دارم که قرین با این اثر هنری در سوئد شده است.

    رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هنگام افتتاح این نمایشگاه گفت : ایرانیان در تاریخ اسلامی خود بزرگترین خادمان به قرآن و اهل بیت در میان دیگر ملل جهان بوده اند . ایرانیان از آغاز دوران اسلامی بدلیل مهر و علاقه خود به قرآن کریم بررسی قرآن و درون مایه های معنوی آن را سرلوحه خود قرار دادند از این رو است که شما شاهد ظهور  نحویان ، مفسران و ادیبان و قراء ایرانی بوده اید.این برای همگان محرز است بزرگترین نحویان و نگارندگان زبان و ادب عرب ایرانیان بودند.

    وی اظهار داشت: این خدمت به قرآن کریم در ایجاد رسم الخط و هنر قرآن در کتیبه‌های تاریخی دوران اسلامی تا کاشی کاری‌های مساجد و مدارس علمیه و و بارگاه ائمه اطهار در ایران و عراق و حتی بسیاری از کشور های آسیای میانه تا دوران کنونی که به برکت انقلاب اسلامی ما شاهد ظهور و بروزشاهکارهای هنری بدست ایرانیان هستیم که هر کدام موجب فخر و مباهات هر ایرانی است.این جلوه‌ای هنری قرآنی که به سرپنجه توانمند هنرمندان ایرانی خلق اثر یافته است البته باید به جهانیان معرفی شود و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد بدنبال آن بود تا در این ماه مبارک رمضان بتوان گوشه هائی از این هنر آسمانی و معنوی برای ایرانیان و مسلمانان به نمایش بگذارد. این اثر پس از استکهلم راهی دیگر شهرهای این کشور می‌شود تا در آن مناطق نیز به نمایش در آید

    سپس سیدعبدالمجید میردامادی، رایزن فرهنگی ایران در سوئد نیز عنوان کرد: ایرانیان به قرآن و ائمه اطهار(ع) بسیار اهمیت می دهند. امیدواریم این نمایشگاه از استکهلم به سایر شهرهای سوئد نیز برود و صحبت‌هایی هم برای برپایی نمایشگاه در دانمارک شده است.

    گفتنی است ،این قالی قرآنی نفیس تبریز که به صورت کتاب بافته شده در جهان بی نظیر بوده و به صورت دو رو بافته شده است. در این اثر هنری تمام 30 جزء قرآن در 76 ورق دو رو با 62 میلیون گره بافته شده است.

    این قالی قرآنی با خط عثمان طاها بافته شده و مجموع قرآن 31 سانتی متر ارتفاع و 45 سانتی متر عرض هر صفحه است. ترکیب بافت‌ها در این اثر به ظرافت آن افزوده است.

    علاوه بر این قالی قرآنی، آثار دیگر قرآنی نظیر دو قرآن نوشته بر چرم و یک اثر خط از دکتر عبدالحسین زاده و آثار تذهیب و تابلوهای قرآنی را به نمایش در آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت