همزمان با برگزاری سه نمایشگاه بین المللی؛

بزرگترین نشست تجار ایران و ترکیه آذرماه امسال در استانبول برگزار می شود

عصر نمایشگاه- مدیرمرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری بزرگترین نشست تجار ایران و ترکیه در روزهای ۱۲ تا ۱۵ آذرماه امسال با حضور مسئولان عالی رتبه اقتصادی، سفیران و رایزنان تجاری دو کشور در استانبول خبر داد.

بزرگترین نشست تجار ایران و ترکیه آذرماه امسال در استانبول برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، عباس خالقی تبار در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: مذاکرات تجاری حضوری و بازدید تخصصی از صنایع منتخب ترکیه از برنامه های جانبی این همایش است که علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 8695 تماس گرفته و یا به سایت مرکز آموزش بازرگانی به آدرس www.ibtc.ir مراجعه کنند.
    به گفته وی، همزمان با نشست تجار ایران و ترکیه، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع پلاستیک و ماشین آلات و چهلمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و بازی های دیجیتال و نمایشگاه لوازم خانگی، دکوراسیون منزل و لوازم برقی خانگی نیز در استانبول برگزار می شود.
    وی، محصولات پلیمری، پتروشیمی، سیمان، خشکبار، اقلام مرتبط با صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، فرش دستباف و صنایع دستی را از جمله مزیت های کالایی ایران برای صادرات به ترکیه برشمرد و گفت: حجم تجارت ترکیه و ایران در سال 2009 معادل 5.7 میلیارد دلار، در سال 2012 معادل 16 میلیارد دلار و در سال 2014 نیز 15 میلیارد دلار بود که این نرخ رشد نشان دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه است.
    خالقی تبار ادامه داد: با توجه به هدف گذاری انجام شده، رسیدن به حجم تجارت سالانه 30 میلیارد دلار می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری های بازرگانی دو کشور باشد.
    این مقام مسئول، حضور در بزرگترین گردهمایی تخصصی تجار ایران و ترک، تعامل با شورای اقتصاد تجارت خارجی ترکیه به عنوان متولی گسترش تجارت و سرمایه گذاری ترکیه(DEIK)، مذاکره با مسئولان اتاق بازرگانی استانبول، امکان مذاکرات تجاری رودرو با تجار ترکیه در13 گروه کالایی، امکان تبادل تجربه و انتقال تکنولوژی و بازدید از سه نمایشگاه تخصصی و بین المللی در استانبول را از جمله مزایای حضور در این همایش بیان کرد.
    خالقی تبار، امکان دریافت مشاوره حقوقی در زمینه تجارت با ترکیه و نیز دریافت گواهینامه معتبر از مرکز آموزش بازرگانی و اتاق بازرگانی استانبول، به همراه بازدید از شهرک صنعتی استانبول را از دیگر مزیت های حضور در این گردهمایی برشمرد.
    مدیرمرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با مشاهده روند تجارت خارجی دوجانبه ایران و ترکیه تغییرات محسوس و رو به رشدی از سال 1389 مشاهده می شود، افزود: ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت در منطقه محسوب می شود.
    وی ادامه داد: اگر نگاهی به برخی از شاخص های اقتصادی و کسب و کار داشته باشیم، می توانیم ضرورت فرصت یابی و افزایش تعاملات تجاری مان را با آن کشور هدف مطرح کنیم.
    خالقی تبار درعین حال افزود: ابتکاراتی همچون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دوجانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی، مشارکت در نظام همکاری های چندجانبه منطقه ای، تأسیس شهرک های صنعتی و بنگاه های تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها، می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری بین ایران و ترکیه باشد.
    وی با یادآوری اینکه ترکیه سالانه حدود 250 میلیارد دلار از کشورهای مختلف واردات دارد، افزود: سهم ایران کمتر از پنج درصد از این مبلغ است.
    این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: تراز تجاری ایران با ترکیه در حال حاضر مثبت است که دلیل آن صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.
    وی ادامه داد: کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی سازی واردات، شناخت فرصت های تجاری و سرمایه گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری است که بر مبنای آن می توان مسیر افزایش صادرات را مهمترین مسیر برای دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
    وی با بیان اینکه باید در همه حوزه ها تعامل خود را با ترکیه افزایش دهیم، افزود: باید از ظرفیت ترکیه به عنوان مکمل، در همه مباحث تجاری استفاده کنیم.
    خالقی تبار خاطرنشان ساخت: دو کشور به جای آنکه رقیب هم باشند، باید به صورت مکمل یکدیگر عمل کنند تا با این کار بتوانیم بازار 500 میلیون نفری منطقه را از آن خود کنیم.
    وی افزود: ترکیه علاوه بر اینکه می تواند شریک تجاری مناسب در تولیدات و صادرات مشترک باشد، به عنوان دروازه ورود به بازار اروپا نیز محسوب شده و در عمل مناسبترین مسیر جهت انتقال کالای ایرانی به برخی بازارهای اروپاست.
    وی با بیان اینکه در هر سه حوزه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، زمینه توسعه مبادلات تجاری با ترکیه وجود دارد، افزود: شرایط ایجاد شده در پساتحریم، تمایل شرکت های ترکیه ای برای همکاری مشترک را افزایش داده است.
    وی یادآورشد: فضای موجود در سطح کلان اقتصادی و سیاسی دو کشور، زمینه های فرهنگی مشترک، رفتارهای مشابه مصرف کنندگان و نیز امکان تعامل و مشارکت در زنجیره ارزش تولید تا توزیع کالاهای مورد نیاز منطقه، فرصت های تجاری مناسبی را برای حضور موثر همه فعالان اقتصادی کشورمان در بازارهای ترکیه و اروپا از مسیر این کشور فراهم کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت