نگاهی به کم و کیف بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که شامگاه سه‌شنبه خاتمه یافت

نمایشگاهی به وسعت فهم قرآن

عصر نمایشگاه- بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «به سوی فهم قرآن»شامگاه سه‌شنبه ۸ تیرماه پس از ۱۶ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

نمایشگاهی به وسعت فهم قرآن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایران آنلاین ، این در حالی است که محمد رضا حشمتی رئیس این رویداد قرآنی خبر داده است که مراسم تجلیل از خادمان قرآنی پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. مراسمی که قرار بود با حضور رئیس جمهوری در نمایشگاه برگزار شود و حالا زمانش به تعویق افتاده است.

    حال و هوای نمایشگاه قرآن امسال با سال‌های قبل متفاوت بود. امسال نمایشگاه با یک هدف برگزار شد. هدفی که بر سر در همه غرفه‌ها نوشته شده بود: به سوی فهم قرآن.همین شعار بود که نمایشگاه امسال را از سال‌های گذشته متمایز کرد. تا جایی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه به این مسأله بخوبی اشاره کرد که «ما در چند سال گذشته در زمینه تلاوت و حفظ قرآن کریم اقدامات و کارهای خوبی داشته‌ایم اما باید در حوزه فهم قرآنی نیز اقدامات بیشتری انجام بدهیم. امسال شعار نمایشگاه فهم و درک قرآنی است تا از این طریق بهتر بتوانیم مفاهیم قرآنی را در جامعه سرلوحه خود قرار بدهیم. همواره اقداماتی که مؤسسات و نهادها در زمینه فهم قرآنی داشته‌اند مورد حمایت ما بوده است.»

    شعار امسال رویکردش به صورت خاص در حوزه کودک نمود بیشتری داشت تا جایی که جنتی هم فعالیت این حوزه را بیشتر از سایر بخش‌های نمایشگاه ارزیابی کرد: «تمام بخش‌ها فعالیت خوبی داشته‌اند ولی فعالیت حوزه کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر بوده است و آنها از طریق بازی و سرگرمی با مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند.»

    شعار امسال رویکردش به صورت خاص در حوزه کودک نمود بیشتری داشت تا جایی که جنتی هم فعالیت این حوزه را بیشتر از سایر بخش‌های نمایشگاه ارزیابی کرد: «تمام بخش‌ها فعالیت خوبی داشته‌اند ولی فعالیت حوزه کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر بوده است و آنها از طریق بازی و سرگرمی با مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند.»

    یک اتفاق مهم دیگری که امسال باعث شد مخاطبان این نمایشگاه بیش از سال گذشته به این نمایشگاه بیایند، تغییر مکان نمایشگاه بود. اکثر مردم راغب ترند برای بازدید به مصلی بیایند تا شهر آفتاب یا باغ موزه دفاع مقدس. استقبال چشمگیر مردم در روزهای پایانی نمایشگاه بیانگر این تغییر است. شاید اگر مسئولان مصلی دو سال گذشته با معاونت قرآن به تفاهم می‌رسیدند و شبستان مصلی را در اختیار معاونت قرآن قرار می‌دادند امسال شاهد استقبال بیشتر مردم بودیم. اما آنچه مسلم است نمایشگاه امسال با 150 مؤسسه در فضای پوشیده با بیش از 50 هزار مترمربع مخاطبان بیشتری به خود اختصاص داد. غرفه‌های عفاف و حجاب، بخش کودک و همچنین خدمات آموزشی پزشکی برخی غرفه‌ها و نیز بخش فروشگاهی محصولات فرهنگی و هنری و رسانه‌های دیجیتال از جمله غرفه‌های پربازدید‌کننده نمایشگاه امسال بود. البته لازم به ذکر است که باید غرفه‌های هنری نمایشگاه را هم به این بخش اضافه کنیم.

    خدمات این غرفه‌ها شامل هدیه 1800قرآن به بازدیدکنندگان، ویزیت رایگان 1900 نفر توسط پزشکان نمایشگاه، فروش 35 هزار عنوان کتاب از سوی 293 ناشر داخلی و 3700 کتاب از سوی 18 ناشر خارجی در قالب 243 غرفه بود که در بخش رسانه‌های دیجیتال 42 مؤسسه نرم افزاری به ارائه هزار و 100 محصول در 50 غرفه پرداختند.

    برخی وزیران و مسئولان هم در نمایشگاه امسال حضور یافتند. اما بیشتر می‌توان گفت چهره امسال نمایشگاه بیشتر مردمی بود و حضور نیافتن برخی مسئولان با همه دغدغه‌های فرهنگی‌شان در نمایشگاه مشهود بود.

    جذاب‌ترین بخش نمایشگاه امسال از نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار مکتوب و دیجیتال بخش حوزوی بود و ضعیف‌ترین بخش هم حوزه بین‌الملل با تعداد اندکی شرکت‌کننده از کشورهای عراق، تاجیکستان، پاکستان، بحرین، سوریه، لبنان، روسیه، آذربایجان، آلمان و ترکیه.
    قرار بود در نمایشگاه امسال علاوه بر برگزاری 12 نشست تخصصی و علمی، نشست‌هایی از سوی بخش‌های مختلف با محوریت گسترش فهم قرآن برپا شود اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کمتر از 75 نشست برگزار شد. هر چند نشست‌ها کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود، برگزار شد؛ اما پربار بودن مباحث نشست‌ها این موضوع را کاملاً پوشش داد.

    نمایشگاه امسال هم با تمام فراز ونشیب‌هایش به پایان رسید. نمایشگاهی که رویکرد جدیدی به شناخت قرآن در جامعه داشت؛ نمایشگاهی به وسعت فهم قرآن.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت