قائم مقام وزیر در امور تجارت خطاب به صادرکنندگان :

از فرصت پیش آمده برای توسعه صادرات به روسیه استفاده کنید

عصر نمایشگاه: قائم‌ مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت با بیان اینکه در توافقات وزرای صنعت وتجارت دو کشور ایران و روسیه قرار است نقشه راه و همکاری‌های ۵ ساله حداکثر ظرف سه ماه آینده نهایی شود تصریح کرد: تمامی شرکتهای صادراتی به روسیه که با هدف توسعه صادرات غیرنفتی می‌توانند با طرفهای روسیه‌ای بر روی سرمایه‌گذاری در داخل ایران و ایجاد ارزش افزوده به توافقاتی برسند مذاکرات خود را شروع کنند.

از فرصت پیش آمده برای توسعه صادرات به روسیه استفاده کنید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر  نمایشگاه» به نقل از شاتا؛ « مجتبی خسروتاج » در نشست مشترکی که  با حضور استاندار مازندران، روسای اتاقها بازرگانی و اتحادیه‌ها و همچنین مدیران کل استان مازندران  به منظور بررسی مشکلات صادرات مرکبات و میوه به کشورهای منطقه برگزار شد افزود: در این راستا نتیجه اقدامات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شود تا در نقشه راه همکاری‌های اقتصادی دو کشور منظور و بتوانند از حمایت ها و پشتیبانی دو دولت برخوردار شوند.
    وی،‌با توجه به استقبال کشورهای مختلف از جمله  اروپایی‌ها خطاب به صادرکنندگان یادآور شد: چنانچه در سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها برای ایجاد ارزش افزوده و توسعه خطوط سورتینگ و بسته‌بندی با طرفهای خارجی مذاکره کردید و نیازی به کمک دارید اعلام کنید تا پشتیبانی لازم بعمل آید.
    قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن  و تجارت در امور تجارت ، در ادامه با توجه به ظرفیت اعلامی استان در تولید 2/2 میلیون تن مرکبات در سالجاری افزود: بخشی از مشکلات اعلام شده در کوتاه مدت قابلیت پیگیری و حل فصل است همچون اجازه ورود موقت کانتینر و کامیون برای افزایش فوری ظرفیت حمل و نقل که این مهم قابلیت اجرایی شدن دارد.
    وی اضافه کرد: همچنین  با استفاده از ناوگان هوایی باری چه از سوی طرفهای خریدار و یا خود ایران می‌توان ظرفیت حمل و نقل هوایی در جابجایی میوه و انواع گل و گیاه را نیز توسعه داد.
    به گفته خسروتاج ،‌صادرات کالاهای غیرنفتی از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف هستند  و در صورت ملاحظه، اقدامی خلاف قانون ، مراتب با ذکر مورد و مستند باید منعکس شود تا پیگیریهای لازم به عمل آید.
    وی در ادامه به کمبود کالا در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: این امر با توجه به تعهدات صادرکنندگان نباید مانعی بر سر راه صادرات ایجاد کند و چنانچه خلاف این سیاست اقدام می‌شود  باید به شورایعالی صادرات منعکس شود.
    قائم مقام وزیرصنعت،معدن وتجارت در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از فرصت‌های تجاری که بعضاً به دلیل غیبت یک رقیب در بازار کشورهای شمالی ایجاد می‌شود را  از جمله موضوعاتی دانست  که بنگاههای تولیدی و صادراتی باید به آن توجه داشته باشند.
    به گفته خسروتاج ؛‌در این باره اگر انعطاف‌پذیری لازم در پاسخگویی به نیازهای فوری خریداران خارجی وجود نداشته باشد از فرصت‌های بوجود آمده بی‌بهره خواهیم شد ضمن اینکه  دستگاههای دولتی نیز در حال حاضر به دنبال بستر مقرراتی هستند و  بنگاهها می توانند از این فرصت مناسب استفاده کنند.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ یارانه دو هزار میلیارد ریالی منظور شده برای کمک به جبران بخشی از هزینه های سود بانکی تا سقف 6 درصد، که اخیراً طی موافقتنامه سه جانبه در اختیار سازمان توسعه تجارت توافق شده است ، صرفاً در ارتباط با توسعه صادرات با ارزش افزوده بالا و خدمات فنی و مهندسی است، از  این رو  چنانچه این مهم بخواهد مشمول کالاهای دیگر شود هم مشکل محدودیت منابع دارد و هم باید  در مراجع ذیربط بحث و اتخاذ تصمیم شود که فعلاً قولی از این بابت نمی‌توان داد.
    قائم مقام وزیر تاکید کرد: باید اتاقها و اتحادیه‌های صادراتی برای بازارهای هدف مشخص، فهرستی از شرکتهای واجد  صلاحیت را مشخص کنند تا ضمن حضور قوی در این بازارها، از رقابتهای بیجا جلوگیری و منافع ملی را حفظ کنند و در این خصوص به زودی جلسه ای با اتحادیه صادر کننده گان میوه برگزار خواهد شد.
    گفتنی است: دراین  نشست ،  اهم نکات و مشکلات صادرکننده‌ها حول محورهای رقابتی نبودن تولید مرکبات کشور از نظر قیمت با بعضی از همسایگان رقیب در بازار کشورهای شمالی،کوچک بودن ظرفیت کاری و مالی شرکتهای صادراتی ایران در مقایسه با سایر رقبای خارجی،نبود اختیار لازم از سوی مقامات استانی درخصوص اتخاذ تصمیمات مرتبط به صادرات و جلوگیری دستگاهها و نهادهای مختلف در صدور کالا هنگام کمبود در بازار داخلی و ایجاد خلل در تعهدات صادراتی مطرح شد.
    همچنین عدم حمایت کافی صادرکنندگان از سوی نهادهای دولتی، در مقایسه با حمایت سایر کشورها از صادرکنندگان خود،کمبود کانتینر یخچالی و کامیون برای رساندن به موقع محصولات کشاورزی به بازار خریداران، مشکلات مالیاتی علیرغم اینکه قانونگذار صادرات کالاهای غیرنفتی را از پرداخت مالیات معاف نموده است، حل و فصل مشکلات مربوط به تأمین گازوئیل مورد نیاز کامیونهای خارجی،‌عدم استفاده از یارانه 6 درصدی برای نرخ سود تسهیلات بانکی صادرکنندگان مرکبات که باید در راستای در کمک به صادرات مرکبات صورت بگیرد نیز از دیگر موارد مورد چالش صادرکنندگان مرکبات عنوان شد.
    این گزارش حاکیست ؛‌ فعالیت خلاف قانون کارگاههای غیرمجاز و غیرکیفی به سورتینگ میوه ،قیمت بالای حمل و نقل داخلی برای جابجایی میوه که باید با اجازه ورود موقت به کامیون خارجی، نرخ‌ها تعدیل شود و همچنین نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری و ارتقاء تکنولوژیکی خط‌های سورتینگ و  بسته‌بندی به دلایل شرایط بازار داخلی و قیمت‌ها نیز از جمله مشکلات دیگری بود که دراین نشست مورد بررسی  و تبادل نظر قرار گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت