برنامه‌های ملی برای تبدیل «نمایشگاه» به «صنعت»

عصر نمایشگاه- نمایشگاه یکی از حوزه‌های خاص صنعتی در کشور است که البته هنوز نمی‌توان نام آن را صنعت گذاشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند نمایشگاه در ایران به جایگاه اصلی خود نرسیده و برای نزدیک شدن به ایده‌آل‌ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

برنامه‌های ملی برای تبدیل «نمایشگاه» به «صنعت»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از صمت ، 19 خرداد روز جهانی صنعت نمایشگاهی در دنیا بود که این نامگذاری به همت «یوفی» انجام شد و جالب اینکه به نظر می‌رسد پیشنهاد چنین روزی از سوی یک ایرانی نیز ارائه شده است.

    از آنجایی که نمایشگاه در دنیا تبدیل به یک صنعت پولساز و تخصصی شده، لازم دیدیم نگاهی به وضعیت این حوزه در کشورمان بیندازیم تا بتوانیم از چشم‌اندازی که برای تبدیل شدن آن به صنعت در نظر گرفته شده، آگاهی پیدا کنیم. عزیز عزیزی‌مقدم، مدیر امور بازاریابی شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران با توجه به اینکه برخی از مراودات خارجی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌ها را برعهده دارد بهترین گزینه برای توضیح وضعیت نمایشگاه در ایران است؛ گفت‌وگو با وی را می‌خوانید؛

    سال گذشته تحولات سیاسی در کشور رخ داد و با امضای برجام فضای سیاسی و روابط بین‌المللی ایران تا حدودی تسهیل شد. با بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته و از بین رفتن برخی تحریم‌ها، نمایشگاه چه میزان می‌تواند در رشد صنعت کشور موثر باشد و همچنین چه جلوه‌هایی از دوران پسابرجام در نمایشگاه دیده شده است؟
    نمایشگاه مهم‌ترین راه بازاریابی و یکی از کامل‌ترین ابزارها در توسعه صنایع به‌شمار می‌آید. در نظر بگیرید می‌خواهید یک محصول را صادر یا آن را به‌عنوان یک کالای نوپا به دیگران معرفی کنید، ابتدا باید کیفیت کالا و مزایای آن مشخص شود که تنها راه آن بازاریابی و نمایش است و نمایشگاه به عنوان یک بازوی قوی بازاریابی می‌تواند به صنعت کمک کند.

    یکی از رسالت‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌ها حمایت از تولیدات داخلی است اما در دوران تحریم ما نمی‌توانستیم محصولات ایرانی را در نمایشگاه‌های خارجی به نمایش بگذاریم چراکه پیش از برجام باتوجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت نمی‌توانستیم در بسیاری از نمایشگاه‌ها شرکت کنیم. البته در آن زمان هم چند نمایشگاه خارجی وجود داشتند که از ایران حمایت می‌کردند و ما نیز در آنها شرکت می‌کردیم اما تعدادشان چشمگیر نبود. در حال حاضر با اجرایی شدن برجام وضعیت خیلی بهتر شده است.

    با توجه با اینکه کشورهای اروپایی تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و با بازار تشنه‌ای که در ایران وجود دارد وضعیت نمایشگاهی نیز بهبود یافته است. بعد از برجام توانسته‌ایم تفاهمنامه‌های نمایشگاهی به صورت MOU با کشورهای اروپایی امضا کنیم. به جرات می‌توان گفت محل دائمی نمایشگاه‌ها یکی از مکان‌هایی است که می‌توان به خوبی نتایج حاصل از برجام را در آن مشاهده کرد، چراکه تا پیش از برجام بخش خارجی ما بسیار ضعیف عمل می‌کرد اما در نمایشگاه‌هایی مانند آگروفود و نفت و گاز که در سال 95 برگزار شد شاهد حضور بی‌شمار شرکت‌های خارجی بودیم که نشان‌دهنده بهبود روابط ایران با جهان است. برای مثال بعد از برجام فضای نمایشگاه آگروفود از 4هزار متر به 11هزار متر افزایش داشته که افزایش بسیار زیادی است.

    البته نباید نتایج برجام را در کوتاه‌مدت در نظر داشت بلکه باید به آینده آن نگاه کرد. من معتقدم این توافقات در بلندمدت می‌توانند جوابگو باشند. علاوه‌بر این زیرساخت‌ها باید آماده حضور شرکت‌های خارجی باشد.

    اگر ممکن است کمی بیشتر درباره قراردادهای MOU که تا امروز منعقد شده، توضیح دهید و بفرمایید این تفاهمنامه‌ها با چه کشورهایی به امضا رسیده است؟
    در این نوع تفاهمنامه‌ها ما به سراغ شرکت‌های معتبر نمایشگاهی می‌رویم و یک توافق دوجانبه را به امضا می‌رسانیم، به این شکل که فضایی در اختیار نمایشگاه‌های خارجی قرار می‌دهیم تا آنها بتوانند به طور رایگان در نمایشگاه‌های ما حضور داشته باشند و همین مزیت را ما نیز از آنها می‌گیریم.

    در حال حاضر که تنها چند ماه از برجام گذشته توانسته‌ایم با کشورهایی مانند یونان، ارمنستان، عمان و روسیه قراردادهایی را امضا کنیم والبته چند کشور دیگر نیز هستند که درخواست‌های خود را برای عقد تفاهمنامه ارائه داده‌اند و در حال بررسی آنها هستیم. این خود یک نوید خوبی است که بتوانیم شرکت‌های ایرانی را وارد بازارهای خارجی کنیم و سهمی از بازارهای اروپایی را به‌دست آوریم.

    19 خرداد به‌عنوان نخستین روز جهانی صنعت نمایشگاهی جشن گرفته شد و کشورهای مختلف برنامه‌های ویژه آن را برگزار کردند. به نظر شما ایران در حاضر حاضر چه وضعیتی در حوزه نمایشگاهی دارد و برنامه اصلی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای تبدیل این حوزه به یک صنعت مجزا و تخصصی مانند آنچه در آلمان شاهد هستیم، چیست؟
    ابتدا باید اشاره کنم پیشنهاد بزرگداشت روزی به عنوان روز جهانی صنعت نمایشگاهی نیز از سوی یکی از بازنشسته‌های همین مجموعه به یوفی ارائه شده و امسال نخستین سالی بود که این روز را به این عنوان جشن گرفتند. این افتخاری است برای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها که به نوعی عامل برپایی این روز بوده است.

    صنعت نمایشگاهی مقوله‌ای گسترده و به‌طور تقریبی نوپا است. در حال حاضر ما دو نوع تفاهمنامه در حوزه نمایشگاهی داریم که یک نوع آن بین‌المللی است و توضیحات لازم را درباره آن ارائه کردیم اما نوع دیگر تفاهمنامه‌های ملی هستند. این نوع تفاهمنامه‌ها با تمرکز بر گسترش صنعت نمایشگاهی در داخل کشور منعقد می‌شوند. به دنبال آن هستیم که تفاهمنامه‌ای با تمامی سایت‌های نمایشگاهی ایران به امضا برسانیم تا تمامی نمایشگاه‌ها از استانداردهای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها پیروی کنند و این استانداردسازی می‌تواند نخستین پایه ورود به صنعت نمایشگاهی باشد.
    زمانی که می‌خواهیم نمایشگاه را تبدیل به یک صنعت کنیم باید استانداردهای اولیه را برای آن در نظر بگیریم که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها این گام را برداشته و در حال حاضر مشغول بررسی شرایط و قوانین هستیم تا بتوانیم سایر مراکز استانی را که برگزارکننده نمایشگاه هستند با استانداردهای شرکت سهامی همسو کنیم. استانداردهای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها همگی زیرنظر یوفی است. به‌طور کلی می‌توان گفت ما به‌دنبال فراهم‌کردن یک زیرساخت بسیار قوی در سطح کشور هستیم تا به کمک آن این حوزه را تبدیل به یک صنعت برای کشور کنیم.

    نتایج برنامه‌ریزی برای استانداردسازی صنعت نمایشگاهی ایران در چه سالی خود را نشان خواهد داد؟ به نظر شما با تبدیل شدن نمایشگاه‌های ایران به یک صنعت می‌توانیم در خاورمیانه به رتبه نخست دست‌یابیم؟
    در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های اولیه انجام شده و در گام‌های نخست این مسیر سخت هستیم، به همین دلیل به درستی نمی‌توان زمان پایان و تبدیل شدن نمایشگاه به یک صنعت را پیش‌بینی کرد. نمایشگاه یک صنعت تولیدی نیست که بگوییم می‌توانیم با افزایش کیفیت تولیدات به مخاطبان بیشتری برسیم. شاید این موضوع زمان‌بر باشد اما با داشتن ضمانت اجرایی می‌توان امیدوار به پیشرفت سریع‌تر این حوزه بود.

    همچنین دقت داشته باشید ما در منطقه خاورمیانه دومین کشور نمایشگاهی هستیم و سایتی که در تهران در اختیار داریم یکی از بزرگترین سایت‌های نمایشگاهی منطقه است و بعد از دوبی ما دومین نمایشگاه برتر منطقه را در اختیار داریم. علاوه‌بر این سایت دائمی ما در دنیا به جایگاه خوبی رسیده و شاید با کمی بازسازی و نوسازی بتوان سالن‌های آن را دوباره به سالن‌های درجه یک تبدیل کرد. یکی از مهم‌ترین موارد استاندارد، سالن‌سازی است. ما شاید از نظر فناوری کمی پایین‌تر از سایت دوبی باشیم اما از نظر تعداد و متراژ بسیار قوی هستیم.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها چندین بار اعلام کرد شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه ساخت سالن دارد. این برنامه تا امروز چه مقدار پیشرفت داشته و چند سرمایه‌گذار برای ساخت سالن اعلام آمادگی کرده‌اند؟

    پیشنهادهایی از سوی ایتالیا مطرح شده بود که به ایران بیایند و تعدادی سالن در مجموعه نمایشگاهی بسازند و همچنین یک شرکت ایرانی با مشارکت آلمانی‌ها سالن 38A را ساختند و هیچ هزینه‌ای از طرف شرکت سهامی نمایشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود اما قرارداد به این شکل است که این سالن‌ها برای مدت زمان مشخصی در اختیار همان شرکت قرار می‌گیرد تا بتواند از آن بهره‌وری داشته باشد. برای پیشنهادهای خارجی نیز ما برنامه‌هایی داریم و درحال‌حاضر مشغول بررسی هستیم. ساخت سالن 5A نیز در دستورکار است که آن را به یک شرکت خصوصی ایرانی داده‌ایم تا هرچه سریع‌تر ساخت‌وساز را آغاز کند.
    برخی از مجریان نمایشگاهی گلایه‌هایی در زمینه مجوزهای برگزاری دارند و اعلام کرده‌اند مجوزها کوتاه‌مدت است و از همین‌رو توانایی برنامه‌ریزی از آنها گرفته می‌شود. به نظر شما در این زمینه چه راه‌حلی قابل ارائه است؟
    مجوزها در گذشته از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ارائه می‌شد اما براساس مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی مسئولیت صدور این مجوزها به سازمان توسعه تجارت سپرده شد. به عنوان یک کارشناس نمایشگاهی معتقدم اگر مجوزها به‌صورت سالانه باشد بهتر است چرا که باید یک ابزار کنترلی در اختیار سازمان توسعه تجارت باشد. اگر یک مجوز بلندمدت و 3ساله به شرکت‌ها داده شود، سازمان توسعه تجارت تا حدودی قدرت نظارتی خود را نسبت به این شرکت‌ها از دست می‌دهد و در صورتی که تخلفی از سوی مجری رخ دهد به سختی می‌توان آن را کنترل کرد. صادر کردن مجوزهای سالانه این امکان را می‌دهد که اگر مجری براساس مصوبه و قوانین عمل نکرد، بتوان با آن برخورد کرد. وقتی مجری تابع یک سیستم دولتی است باید تمامی قوانین و نظر آنها را رعایت کند و مجوزهای یکساله می‌تواند یک ابزار کنترلی مناسب باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت