برگزارکننده نمایشگاهی تشریح کرد:

توجه به صنعتی با اثربخشی بالا در رونق اقتصادی

عصر نمایشگاه- لادن ملکی گفت: تشکیل اتاق‌های فکر و رصد کردن دقیق تغییرات و اقدامات صنعت نمایشگاهی در سایر نقاط جهان و کشورهای هم‌جوار و همچنین بومی‌سازی و تطبیق آن با شرایط کشور و تبادل اطلاعات و تجارب می‌تواند راهکار موثری در رونق گرفتن حداکثری رویدادهای نمایشگاهی در آینده باشد.

توجه به صنعتی با اثربخشی بالا در رونق اقتصادی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش نیوز، به گفته بسیاری از فعالان صنعت نمایشگاهی، بزرگ‌ترین چالش‌های این صنعت نبود امکان برنامه‌ریزی و تعاملات طولانی‌مدت است. از سوی دیگر با وجود قدمت و اهمیتی که این صنعت در کشورمان دارد از مزیتهای آن آنطور که باید بهره نبرده ایم. شواهد تاریخی حاکی از آن است که ایران در صنعت نمایشگاهی در سطح منطقه پیشروترین بوده و این درحالی است که آگاهی و شناخت عمومی از این صنعت و تخصص و اهمیت آن، هنوز آنچنان که باید و شاید نیست. ولی خوشبختانه به مدد پیشکسوتان و دست‌اندرکاران و فعالان حوزه از جمله حوزه پر اهمیت رسانه گام‌های مثبتی در این خصوص برداشته شده و می‌شود.

    در همین خصوص و پیرامون چالش های صنعت نمایشگاهی در سال جدید گفتگویی را با لادن ملکی، فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

    تاثیرگذاری صنعت نمایشگاهی در اقتصاد کشور
    لادن ملکی اظهار داشت: اهمیت و جایگاه ویژه صنعت نمایشگاهی در عصر حاضر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه کشور ما در زمینه صنعت نمایشگاهی جزو کشورهای پیشرو در منطقه بوده است. شاید خالی از لطف نباشد که یک‌بار دیگر ذکر شود مشارکت ایران در نمایشگاه‌های خارج از کشور برای نخستین بار، به سال 1851 مصادف با برپایی نمایشگاهی (نمایشگاه جهانی اکسپو) در کریستال پالاس لندن- قصر بلورین) باز می‌گردد که با اعلامیه میرزا تقی‌خان امیرکبیر صاحبان صنایع و ارباب حرف در این نمایشگاه شرکت و کالاهای ایران از جمله پارچه‌های قلمکار، فرش و صنایع‌دستی، کاشی و انواع خشکبار را به نمایش گذاشتند.

    این فعال نمایشگاهی همچنین گفت: زمانی که ما نمایشگاه بین‌المللی تهران را برگزار می‌کردیم کشورهای مجاور هنوز سالن نمایشگاهی نداشتند. زمانی که ما نمایشگاه آگروفود را آغاز کردیم نمایشگاه گلف فودی وجود نداشت. زمانی که ما نمایشگاه برق، الکترونیک و کامپیوتر را داشتیم نمایشگاه جی‌تکسی در کار نبود. بنابراین وظیفه ما این است که با ظرفیت‌های حداکثری کشور، نهایت استفاده را در جهت توسعه اقتصادی کشور به ثمر برسانیم.

    وی افزود: در سال‌های اخیر نیز در کشورمان به مدد و همت عالی مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط، دست‌اندرکاران و اصحاب این صنعت اقدامات سازنده‌ای در زمینه شناسانده تر شدن و رشد این صنعت قدیمی و تأثیرگذار در پویائی و رونق تولید و نهایتاً شکوفایی اقتصادی صورت گرفته است.

    صنعت نمایشگاهی در سالی که گذشت
    این فعال نمایشگاهی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر صنعت نمایشگاهی گفت: شاید به صراحت بتوان گفت صنعت نمایشگاهی با توجه به ماهیت خاص خود، جزو نخستین صنایعی بود که بشدت تحت تأثیر محدودیت‌های ناشی از این پاندمی قرار گرفت. نیمه آغازین سال 1399 بدون شک سالی پر از چالش و بلاتکلیفی‌های مادی و معنوی برای همه دست‌اندرکاران و فعالان صنعت نمایشگاهی بود. به‌خصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی دارای سابقه طولانی که بیش از یک سال قبل از هر رویداد در سطح بین‌المللی نسبت به هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی تبلیغات، جذب مشارکت‌کننده خارجی و.... اقدام می‌کنند، هر چه بیشتر تحت تأثیر تبعات حاصله قرار گرفتند. خوشبختانه از نیمه دوم سال با تمهیدات و اقدامات مؤثر دست‌اندرکاران مربوطه و همکاری، همفکری و ثبات قدم بخش‌های دولتی و خصوصی در امر برگزاری مجدد نمایشگاه‌ها هرچند در سطح کوچک‌تر نسبت به سنوات قبل و غیبت موجه شرکت‌کنندگان خارجی، جان تازه‌ای در کالبد صنعت نمایشگاهی دمیده شد.

    ملکی افزود: جالب‌تر اینکه به شخصه طی گفت‌وگوهایی با برخی شرکت‌ها و دست‌اندرکاران صنایع حاضر در نمایشگاه داشتم، ایشان نیز از حضور در نمایشگاه‌ها، علی‌رغم استرس و نگرانی‌های طبیعی ناشی از لزوم حفظ سلامتی خود، پرسنل و مدعوینشان، به روحیه و انگیزه مضاعفی دست‌یافته بودند و حتی عدم حضور بازدیدکننده عام و به اصطلاح اشانتیون خواهان را نقطه کاملاً مثبتی ارزیابی می‌کردند. در مجموع سال 1399 از نظر من سال کاری پر از دغدغه و نگرانی‌های ناشی از مسئولیت اما در کنار آن با آموزه‌هایی مثبت و دریافت نکات و تجربیات تازه بود.

    افق صنعت نمایشگاهی در سال 1400
    این برگزارکننده نمایشگاهی خاطرنشان کرد: طبیعی است که همه ما با هر شغل، مرتبه و جایگاهی آرزو داریم که کسب و کار، مشاغل و فعالیت‌هایمان به دوران قبل از بیماری کووید 19 بازگردد. با توجه به اینکه روند درمان و پیشگیری از بیماری در کشورمان و جهان رو به تکامل و رشد است امید آن می‌رود که در سال جدید همه صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی کشور از ثبات و رونق بیشتری برخوردار شوند. اما با همه این تفاصیل باید بپذیریم که بعد از این فاجعه جهانی برگشت به شرایط پیش از پاندمی کووید 19 به سرعت انجام نخواهد شد. قطعاً لازم است از قبل برنامه‌ریزی‌های جامع‌تر و پلان‌های ثانوی با توجه به آموزه‌های امسال در دست داشته باشیم. از سوی دیگر به نظر من تشکیل اتاق‌های فکر و رصد کردن دقیق تغییرات و اقدامات صنعت نمایشگاهی در سایر نقاط جهان و کشورهای هم‌جوار و همچنین بومی‌سازی و تطبیق آن با شرایط کشور و تبادل اطلاعات و تجارب می‌تواند راهکار موثری در رونق گرفتن حداکثری رویدادهای نمایشگاهی در آینده باشد.

    وی افزود: بر اساس تجربه، عمده مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به‌خصوص در بخش خارجی که بیشتر هم در زمینه انتقال دانش فنی، تجهیزات و فناوری فعالیت می‌کنند همواره به دنبال نمایشگاه‌های تخصصی چه از لحاظ گروه‌های کالایی، چه از لحاظ کیفیت بازدیدکننده بوده‌اند که خوشبختانه این مهم طی سالیان گذشته اجرایی تر شده است. البته تعدادی از نمایشگاه‌ها هم هستند که اصولاً ماهیت عمومی دارند و شرکت‌کنندگان در آنها به دنبال ایجاد ارتباطات B2C هستند که قطعاً باید به نیازهای این گروه نیز پاسخ داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت