رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان بیان کرد :

نمایشگاه‌های تخصصی نقش پررنگی در حل مشکلات تجاری کشورها دارد

عصر نمایشگاه- رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: طی سه سال گذشته برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نقش پررنگی در حل مشکلات تجاری بین کشورها داشته است.

نمایشگاه‌های تخصصی نقش پررنگی در حل مشکلات تجاری کشورها دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، محمود سیادت اظهار کرد: خراسان رضوی از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع غذایی کشور شناسایی شده است و در حوزه مجموعه صنایع غذایی مرتبط با کنسروجات در سطح ملی رتبه اول را داراست.

    وی افزود: ظرفیت‌های خراسان رضوی به دلیل ایجاد بازار در کشورهای همسایه تقویت شده و اگرچه دچار فرسودگی و عقب‌ماندگی در حوزه تکنولوژی، ماشین‌آلات و صنایع هستیم اما در مجموع صنایع تبدیلی استان بسیار توانمند است.

    رئیس اتاق مشترک ایران وافغانستان خاطرنشان کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته نمایشگاه‌های صنایع غذایی با ضعف‌های فراوانی مواجه شد و از کیفیت آنها کاسته شد اما از سه سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های جدید اتفاقات بسیار خوبی در حاشیه نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنایع غذایی از جمله آیفود افتاد و آن هم دعوت از کارشناسان، تجار و فعالان متخصص در حوزه صنایع غذایی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان بود.

    وی با تاکید بر حضور پررنگ افغانستان طی سال گذشته در نمایشگاه صنایع غذایی گفت: امیدواریم این نمایشگاه با قوت و نظم بیشتری برگزار شود و امکان برگزاری همایش‌های تخصصی نیز در حاشیه نمایشگاه فراهم آید.

    سیادت در مورد تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در  تسهیل تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان، گفت: تجارت یک ارتباط دو سویه است و این ارتباط باید برد برد باشد، یکی از برنامه‌هایی که طی سال گذشته موفق شدیم آن را اجرا کنیم حل مشکلات چندساله در رابطه با مراودت تجاری با افغانستان بود.

    رئیس اتاق مشترک ایران وافغانستان با اشاره به اینکه تولیدات افغانستان عمدتا خشکبار و میوه است، گفت: برای صادرات به این کشور با تعرفه بالا مواجه بودیم که موفق شدیم این تعرفه را کاهش دهیم، در حال حاضر نیز به دنبال افزایش و تنوع بخشی به تجارت بین افغانستان و ایران هستیم و طبیعتا برای اقدام متقابل برای افغانستان نیز باید امتیازات ویژه‌ای برای واردات بیشتر از ایران صورت دهد.

    وی با بیان این که استان‌های همجوار باید نسبت به تولیدات هم تعرفه‌های ترجیحی قائل شوند، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای این تعرفه‌ها هستیم اما زمان‌بر خواهد بود، در حال حاضر خودکفایی افغانستان اتفاق خوبی است که باید برای وقوع آن تلاش کنیم و در حوزه انتقال دانش فنی و کارشناس به این کشور کمک کنیم.

    سیادت ادامه داد: همچنین باید بتوانیم با ایجاد شرایط مناسب و محصولات با کیفیت و با قیمت خوب کاری کنیم تا کالای ایرانی اولین انتخاب افغانستان باشد که در حال حاضر در بسیاری از محصولات از جمله لبنیات، بیسکویت، شکلات و ... این اتفاق افتاده است و بازار افغانستان در بسیاری از حوزه‌ها در دست ایران است اما باید تلاش بیشتری کنیم تا در حوزه‌های پروتئینی مثل مرغ، تخم‌مرغ و ... که بازار خوبی را کسب کردیم بتوانیم این بازار را حفظ کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت