نشست ارزیابی کمیته بین الملل نمایشگاه کتاب برگزار شد

هشدار برای ورود کتاب‌های افست به نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- دومین جلسه بررسی و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با موضوع بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

هشدار برای ورود کتاب‌های افست به نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، در این جلسه همایون امیرزاده، محمود آموزگار، داود موسایی، رضا هاشمی‌نژاد، حامد میرزابابایی، احد رضایی، علی اصغر محمدخانی، همایون امیرزاده، علی اصغر سیدآبادی، امیرمسعود شهرام‌نیا، علی فریدونی، محسن عموشاهی و تعدادی دیگر از فعالان بخش بین الملل نمایشگاه حضور داشتند.

    در این جلسه سید عباس صالحی با اشاره به اهداف برگزاری این جلسه گفت: بررسی وضعیت موجود، تغییراتی که در این چند سال با توجه به مصوبات شورای سیاست‌گذاری در نمایشگاه ایجاد شده است، نقدهایی که به روند اجرایی هر یک از بخش‌ها وارد است و پیشنهادات برای برپایی بهتر نمایشگاه اهداف برگزاری این جلسات هستند.

    وی با اشاره به وضعیت موجود در بخش ناشران بین‌الملل نمایشگاه گفت: در این بخش ما با سه موضوع مواجه هستیم. موضوع اول به ناشران خارجی که حوزه فروش کتاب‌های وارداتی به ایران را دنبال می کنند و بیشتر به بخش اقتصادی نشر مربوط می شوند، موضوع دوم بخش نشر بین‌الملل که به حوزه خرید و فروش رایت مربوط می‌شود و موضوع سوم فعالیت‌ها و ارتباطات فرهنگی بین‌المللی اعم از میهمان ویژه و دیگر فعالیت‌ها به منظور گسترش دیپلماسی فرهنگی است.

    صالحی دعوت از نمایندگان ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران را فرصتی مناسب برای گسترش ظرفیت نشر ایران دانست و عنوان کرد: حضور نمایندگان و مسئولان نشرهای بین‌المللی در نمایشگاه کتاب تهران حتی برای مدتی کوتاه از اهمیت بالایی برخوردار است و نگاه ما باید این باشد تا حضور نمایندگی‌های نشر را در نمایشگاه کتاب تهران تقویت کنیم.

    وی افزود: همچنین برای حضور موزعان ناشران خارجی در نمایشگاه نیز باید مقرراتی وضع کنیم و در جلسه‌ای تخصصی باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود. همچنین قوانین مشخصی درباره تخلفات ناشران وضع کنیم.
    همچنین در ادامه این جلسه امیرمسعود شهرام‌نیا گزارشی از وضعیت نمایشگاه در بخش بین‌الملل ارایه کرد و با مقایسه بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران با سال‌های گذشته عنوان کرد: در این چند سال شاهد تغییرات مهمی در این بخش بوده ایم به گونه ای که گام های موثری در این راه برداشته شده است.

    حامد میرزابابایی؛ مدیر کمیته بین الملل نمایشگاه کتاب نیز گفت: در خصوص فعالیت‌های انجام شده ارتقای کیفی در فعالیت‌های گمرکی به وجود آمده است که در این دوره بسیار محسوس بود. همچنین فرآیند ثبت‌نام به صورت قاطع‌تر و شفاف‎‌تر انجام شد و اتفاقات خوبی در سرای بین‌الملل اهل قلم رخ داد.
    علی فریدونی؛ ناظر کتاب های خارجی نیز گزارشی از فعالیت‌های نظارتی در نمایشگاه ارایه کرد و گفت: در کنار بحث‌های نظارتی که در چند بخش پیگیری شدند امسال روادید 90 نفر برای حضور در نمایشگاه صادر شد.

    همچنین داود موسایی؛ مدیر انتشارات فرهنگ معاصر با اشاره به مشکلات ساختاری بخش بین‌الملل کتاب تهران گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب تهران مهمترین رخداد فرهنگی کشور است باید تلاش شود از ورود کتاب‌های افستی به نمایشگاه جلوگیری شود.
    علی اصغر محمدخانی؛ معاون موسسه شهر کتاب نیز گفت: باید تلاش شود تا مراودات فرهنگی ما با حضور میهمانان بین‌المللی صرفا به این ده روز نمایشگاه محدود نشود و در طول سال جریان داشته باشد.

    وی افزود: همچنین باید تلاش شود تا همراه با نویسندگان کشورهای مختلف در نمایشگاه چهره‌های شاخص ادبی و فرهنگی آن‌ها در نمایشگاه حضور پیدا کنند.
    محمود آموزگار؛ رئییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز حضور فعال ایران در نمایشگاه‌های خارجی را فرصت مناسبی برای گسترش ارتباطات و دعوت از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: باید تلاش شود برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام شود و طیف متنوع‌تری از کتاب‌ها به نمایشگاه‌‌های خارجی برده شد.

    علی اصغر سید آبادی؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی های فرهنگی و کتابخوانی نیز در این جلسه گفت: ما در بخش بین‌الملل نمایشگاه چندان به مبالدلات و تعاملات فرهنگی نپرداخته‌ایم و از این نظر خلائی در این بخش وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت