مدیر بخش محافل نمایشگاه قرآن بیان کرد

تمرکز بر موضوع فهم قرآنی بزرگترین امتیاز نمایشگاه امسال قرآن کریم

عصر نمایشگاه- مدیر بخش محافل و نشست های بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: تمرکز نمایشگاه امسال روی فهم قرآن یک امتیاز و برگ برنده ای بود که می تواند در سال های آینده ادامه پیدا کند.

تمرکز بر موضوع فهم قرآنی بزرگترین امتیاز نمایشگاه امسال قرآن کریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام علی ملانوری گفت: در طول سال های گذشته در نمایشگاه قرآن، گاهی دو یا سه برابر نمایشگاه امسال نشست های تخصصی با طرح مطالب ارزشمند و مفید از سوی اندیشمندان و کارشناسان ارائه می شد، ولی تمرکز نمایشگاه امسال روی فهم قرآن امتیاز و برگ برنده ای است که می توان در سال های آینده آن را تسری داد.

    وی افزود: تنوع در موضوع های مختلف قرآنی و تمرکز نداشتن روی یک موضوع سبب می شود تا بهره برداری مسنجم و قابل برنامه ریزی در نمایشگاه قرآن صورت نگیرد و لذا توجه تمرکز بر موضوع های قرآنی از یک طرف و برنامه ریزی و سیاستگذاری مسئولان نمایشگاه در این زمینه ما را به یک بهره برداری منسجم و قابل برنامه ریزی می رساند.

    ملانوری، از تلاش بخش های مختلف بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن در راستای تحقق موضوع نمایشگاه «به سوی فهم قرآن» سخن گفت و افزود: در بخش محافل و نشست ها 12نشست تخصصی و علمی برگزار شد و سایر بخش ها همچون بخش دانشگاهی، حوزوی، کودک و نوجوان و موسسات و نهادها برنامه ها و محافلی را با موضوع فهم قرآن برگزار کردند.

    وی اظهار امیدواری کرد تا نتایج این نشست ها به متون علمی تبدیل شود و علاوه بر این که قابل بهره برداری برای پژوهشگران و کارشناسان قرآنی باشد، به عنوان یک پشتوانه علمی برای نمایشگاه قرآن در سال آینده قرار گیرد.
    این پژوهشگر مذهبی همچنین گفت: موضوع نمایشگاه امسال نیز یک مفهوم کلی بود و علت آن این است که نمایشگاه برای اولین بار روی موضوع فهم قرآن متمرکز شد و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش دارد تا در این مسیر حرکت کند و سیاست این معاونت نیز به عنوان یک حرکت مستمر مطرح خواهد بود.

    وی از اهمیت فهم قرآن نیز سخن گفت و تاکید کرد: اگر بخواهیم جامعه ای مبتنی بر حکومت سیاسی و نظامات اجتماعی و انسانی بر اساس مکتب اسلام داشته باشیم و به یک جایگاه تکامل یافته برسیم، ضرورت دارد تا بر اساس قرآن حرکت کنیم و این حرکت باید بر اساس خواندن و آشنایی با قرآن و در مرحله بعد فهم صحیح قرآن با توجه به شرایط و زمان و مکان باشد و در ادامه نیز عمل کردن به دستورات قرآن مطرح است که فهمیدن بدون عمل ارزشی ندارد و موجب تحول نمی شود.

    ملانوری تاکید بر فهم قرآن را از دو منظر مورد توجه قرار داد و گفت: گاهی به دنبال مفاهیمی همچون امانتداری، صداقت، حقوق خانواده، حقوق والدین و هزاران موضوع در اقیانوس بیکران قرآن هستیم و گاهی درصدد برنامه ریزی برای گسترش فهم قرآن در جامعه هستیم که در اینجا باید نقش نهادها و موسساتی مانند آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانواده و رسانه و مانند را بررسی کنیم.

    وی اضافه کرد: در نمایشگاه قرآن بیشترین تمرکز باید روی مسائل سیاستگذاری و برنامه ریزی باشد. چون نمایشگاه قرآن یک فصل کوچکی از سال و نمونه ای از صدها فعالیت قرآنی در سطح کشور است و از طرف دیگر مساله فهم قرآن مورد توجه و همت همه مفسران و محققان قرآنی در طول تاریخ اسلام بوده و بسیاری از مفسران و اندیشمندان حتی با اختلاف شیوه ها و روش ها کتاب های بسیاری را در زمینه فهم قرآن ارائه کرده اند.

    ملانوری افزود: از آنجا که در فاصله کوتاه برگزاری نمایشگاه قرآن نمی توان توشه قابل ملاحظه ای از اقیانوس بیکران متناسب با این همه تلاش در قرون و اعصار برداشت و لذا فهم قرآن به عنوان یک مساله علمی باید در حوزه های علمیه، دانشگاه ها، کرسی های آزاداندیشی، منابر و مجالسی که به عنوان تبلیغات دینی برگزار می شود، انجام شود و سیاست گذاری در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز بر همین اساس صورت گیرد.

    وی گفت: نگاه امسال به فهم قرآنی در نمایشگاه کلی بود و سنگ بنایی برای سال های آینده گذاشته شد و اگر معاونت قرآن و دست اندرکاران نمایشگاه قرآن بخواهند به این سیاست پایبند باشند، باید این موضوع را در طول سال و در لایه های مختلف جامعه پیگیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت