مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان:

محل جدید نمایشگاه بین المللی اصفهان با عشق و ایمان ساخته شد

عصر نمایشگاه- علی یار محمدیان مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در مصاحبه با مجله نمایشگاه گفت: بهره برداری از سایت جدید نمایشگاهی بین المللی اصفهان در این شرایط دشوار حاصل عشق و ایمانی است که در وجود تک تک کارکنان شرکت نمایشگاه های اصفهان بوده است.

محل جدید نمایشگاه بین المللی اصفهان با عشق و ایمان ساخته شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه علی یارمحمدیان، مدیرعامل نمایشگاه اصفهان که در سه سال اخیر فعالیت‌های مطلوبی در توسعه صنعت نمایشگاهی اصفهان انجام داده اعتقاد دارد بهره برداری از سایت جدید نمایشگاهی بین المللی اصفهان در این شرایط دشوار حاصل عشق و ایمانی است که در وجود تک تک کارکنان شرکت نمایشگاه های اصفهان بوده و به همین دلیل هر کس که وارد این نمایشگاه می شود از کاری که انجام شده است لذت می برد. در شماره 41 مجله نمایشگاه گفت و گویی با ایشان منتشر شد که در ادامه می خوانیم.

    از زمان افتتاح محل جدید نمایشگاه اصفهان چند ماهی میگذرد، به نظر میرسد بازدیدکنندگان تخصصی تر شده و سطح رضایت بالاتر رفته است. از ویژگی های سایت جدید نمایشگاه اصفهان بفرمایید.

    زمانی که ما به خدمت شرکت نمایشگاهی در آمدیم ، این سایت 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و یک بدهی هایی هم وجود داشت. بدهی ها پرداخت شد و با  قراردادهای متعددی که به صورت مدیریت پیمان با پیمان کارها منعقد کردیم تقریبا بیش از 220 قرارداد، این پیمان کارها به صورت همزمان شروع به فعالیت در پروژه کردند و خوشبختانه در عرض 3 سال و 3ماه تکمیل شد . این پروژه در شرایطی تکمیل شد که اولا تحریم اقتصادی وجود داشت ،آمریکا از برجام خارج شد و معضلات بسیاری از لحاظ اقتصادی در کشور بوجود آمد ؛ دوما رکود تورمی در کشور بوجود آمد و سوما کرونا شیوع پیدا کرد. ولی خوشبختانه با برنامه ریزی و همت کارکنان شرکت نمایشگاه ها بر تمام این موانع غلبه آمدند و در این دوران سخت نمایشگاه بین المللی اصفهان ایجاد شد و جزء افتخاراتی هست که برای ایران و استان اصفهان وجود دارد. این پروژه در شرایط عادی ایجاد نشد، در شرایط بسیار سختی که قیمت ارز به صورت لحظه ای افزایش می یافت یا بعضی از کالا ها و متریال هایی که لازم بود در بازار وجود نداشت ولی بر تمام این مشکلات غلبه شد و با عشق و ایمانی که در وجود کارکنان شرکت نمایشگاه ها بود این کار انجام شد و اگر به مدد این عشق و ایمان نبود این کار امکان پذیر نبود.یعنی با موارد دیگر نمی شد چنین نمایشگاهی ساخت ولی با عشق و ایمان میشود کار را به انجام رساند. و همین عشق و ایمان روحی را در تار و پود این نمایشگاه دمید که هر کس که وارد نمایشگاه می شود لذت می برد. یک نکته ای که من در مورد ساخت این نمایشگاه عرض کنم که ما هم از تکنولوژی روز دنیا استفاده کردیم از جمله سیستم گرمایشی، سرمایشی، اعلان خریق، اطفاء حریق و امکانت و محصولاتی که باید در نمایشگاه باشد از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کردیم و هم از گنیجینه هنر و معماری ایرانی نیز استفاده کردیم. شما در همین ساختمان معماری اصیل ایرانی و معماری دوران صفوی را مشاهده می کنید.گچ بری ها ، نقاشی ها ، گره چینی ها ، شیشه های رنگی ، کاشی کاری ها که از فرهنگ و هنر ایرانی است در کنار تکنولوژی های روز دنیا استفاده شده است . و تلفیقی میتوان گفت بین سنت و مدرنتیه است که در این نمایشگاه اتفاق افتاده و ما سعی کردیم نمایشگاهی بسازیم که باعث فخر شهر اصفهان شود و یک توریست خارجی که از این نمایشگاه بازدید می کند بتواند از نمادهای فرهنگی و هویت فرهنگی شهر اصفهان نیز بازدید کند. یعنی اگر که یک توریست خارجی و نمایشگاهی حتی اگر قصد حضور در اصفهان را نیز نداشته باشد بتواند قسمت هایی از هنر و فرهنگ اصفهان را در این نمایشگاه مشاهده کند. وخوشبختانه در این چند ماهه بسیاری از کارشناسان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بازدید کرده اند بسیار نمایشگاه برای آنها جالب بوده و به تحسین معماری و این نمایشگاه پرداختند وبسیاری این نمایشگاه ار از زیباترین نمایشگاه های ایران میدانند وامیدواریم پروژه ساخت سایت های نمایشگاهی با معماری ایرانی مد نظر مسئولین باشد و ساخت این چنین سایت ها در کشور ادامه داشته باشد. ما در این نمایشگاه که در فاز اول آن حدود 200000متر مربع بنا ، فضای سبز و محوطه ایجاد کردیم که شامل قسمت های مختلف می شود. فضای سیز حدود 4 هکتار، فضای بازنمایشگاهی بیش از 3 هکتار فضای باز وجود دارد که ماشین آلات سنگین رفت و آمد می کنند .

    یعنی علاوه بر این که 16 هکتار فضای مسقف نمایشگاهی وجود دارد،بیش از 3 هکتار نیز فضای باز نمایشگاهی وجود دارد که در صورت مساعدت شرایط آب و هوایی میتوان غرفه سازی را انجام داد.عرض کنم که فضای سیز خوبی ایجاد کردیم ، 110 نمونه گیاهی در نمایشگاه کاشته شد و آب فضای سبز نیز کاملا تامین شد و انشالله تا سالیان سال ما مشکل آب فضای سبز نخواهیم داشت با اشتراکی که از پسابی که از سپاهان شهر گرفته شده و تصفیه میشود و همچنین پساب خود نمایشگاه تصفیه شده و برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود. 8 عدد آب نما در سطح نمایشگاه ایجاد شده که 3 عدد موزیکال است. برق پروژه به نحوی ایجاد شد که برای توسعه سایت هم مشکلی وجود ندارد. 4.9 مگاوات برق برای پروژه تامین شد که میتوان گفت برای یک شهرک مسکونی 1000 واحدی کافی است.همچنین آب ، گاز و زیرساخت ها، موتورخانه ی بسیار خوبی برای سیستم گرمایشی و سرمایشی پروژه ایجاد شده که بر اساس تکنولوژی روز دنیاست و یکی از بهترین موتورخانه و ساختمان های مکانیکالی است که وجود دارد . ساختمان الکتریکال یا برق پروژه که قلب پروژه است. تاسیسات نمایشگاه. از طریق تونل های آدم رو عبور میکند که در کشور نمونه محسوب می شود و کم تر جایی در کشور این دیده میشود . سیستم دیتاسنتر و مرکز کنترلی که در نمایشگاه وجود دارد بسیار عالی است . تنها نمایشگاهی است که سیستم اعلان حریق و اطفا حریق دارد و اگر خدایی نکرده این سیستم عمل می کند.در ساختمان رجیسترینگ،اتاق کنفرانس وجود دارد، کانترهایی وجود دارد برای ثبت اطلاعات مخاطبان و مراجعه کنندگان وجود برای صدور کارت آی دی آنهاست و از لحاظر نرم افزاری اقدامت مروبطه انجام شده تا مراجعه کنندگان با کارت آی دی وارد شوند تا اطلاعات آن ها هم توسط ما ثبت و ضبط شود و هم اگر مشارکت کنندگان بخواهند میتوانند از طریق موبایل با استفاده از بارکد اطلاعات شخص را به صورت کامل دریافت کنند که این امر در کشورهای توسعه یافته به صورت بسیار خوبی انجام میشود و در همین ساختمان هم انجام شده ، در واقع هدف از ساخت ساختمان رجیسترینگ همین بوده است . و همچنین قسمت های مختلفی در ساختمان رجیسترینگ وجود دارد از جمله اتاق مذاکرات در سالن امیر کبیر،کافی شاپ،رستوران همه درنظر گرفته شده است و امیدواریم در سال آتی ما یا دوستان فاز دوم را اجرا کنند.

    ـ چند فاز کلا وجود خواهد داشت؟
    ـ دوفاز، در این فاز هم 8 سالن 5000 متری وجود خواهد داشت البته فقط به صورت شماتیک طراحی شده است امیدواریم که در سال های آتی با افزایش سرمایه ای که مقرر میشود فاز دوم نیز اجرا شود و اصفهان به عنوان یک شهر نمایشگاهی در دنیا شناخته شود و صنعت نمایشگاهی در این استان و کشور رونق بیشتری پیدا کند.
    ـ انشالله ، بسیارجانمایی خوبی هم دارد، فضای بیرونی منظره خوبی دارد و از جمله امتیازات محسوب میشود.
    ـ بله،  5راه دسترسی به نمایشگاه وجود دارد، همانطور که شما گفتید جانمایی خوبی دارد، ما در محل قبلی، کنار رودخانه بودیم ، کنار پل شهرستان بودیم می گفتیم که با این فضا چه کار کنیم ممکن است همان فضا را نتوانیم ایجاد کنیم . ولی همین که تکمیل شد وبازدیدکنندگان حضور پیداکردند حس خوبی هم به ما و هم به آنها دست داد به خاطر ویوی خوبی که از سالن امیر کبیر شهر اصفهان وجود دارد.

    از فعالیت های نمایشگاه اصفهان در محل جدید بفرمایید و برنامه شما برای سال آتی چیست؟
    ما 14 آبان 99 نمایشگاه را در محل جدید افتتاح کردیم . نمایشگاه هایی که ما در محل جدید برگزار کردیم ، نمایشگاه های تخصصی بوده از جمله کشاورزی، ساختمان ، مدیریت جامع شهری ، تاسیسات . به دلیل شیوع کرونا و وضعیت بهداشتی که در جامعه وجود دارد ما نمی توانستیم عموم مردم را به نمایشگاه دعوت کنیم. به همین دلیل از طریق دعوت نامه یا پیامک به صورت اختصاصی به بانک اطلاعاتی نمایشگاه، بازدیدکنندگان تخصصی را با استفاده از بانک اطلاعاتی که خودمان در اختیار داشتیم یا مجریان نمایشگاه در اختیار داشتند به نمایشگاه دعوت کردیم . این موضوع به نظر من باعث شد نمایشگاه تخصصی تر باشد ، به نحوی که مشارکت کنندگان رضایت بیشتری از نحوه برگزاری نمایشگاه نسبت به سال های قبل داشتند. یعنی نظر سنجی که ما از غرفه داران انجام دادیم ، ذکر کردند که در محل نمایشگاه قدیم در پل شهرستان که عموم مردم حضور پیدا می کردند ما بازدید کنندگانی داشتیم که برای ما خسته کننده بودند. ولی با توجه به شرایط جدید فقط بازدید کنندگان تخصصی حضور پیدا کردند و ما استفاده بیشتری از نمایشگاه بردیم . حتی فروش بیشتری نسبت به سال های قبل داشتیم، نه فروش مستقیم بلکه قراردادها و مذاکرات مستقیمی که با بازدیدکنندگان تخصصی داشتند. از این لحاظ مشارکت کنندگان رضایت بیشتری داشتند. مثلا نمایشگاه تاسیسات،ساختمان یا کشاورزی که کاملا تخصصی بود ما رضایت حداکثری رو داشتیم . من خودم باور نمی کردم . با غرفه داران که صحبت می کردم بدون رودبایستی صحبت می کنند و رضایت بسیار زیادی داشتند از این که بازدیدکنندگان تخصصی حضور پیدا کرده بودند و همچنین فضای جدید نیز برای آنها جذاب و جالب بود و بر رضایت مندی تاثیر داشت. شرایط کرونا باعث شد که مجریان و شرکت های نمایشگاهی تبلیغات عمومی نداشته باشند و در پی جذب بازدیدکننده های تخصصی و ایجاد بانک های اطلاعاتی باشند. این نکته مثبتی است که در یک سال اخیر اتفاق افتاده است و اگر این روند تخصصی کردن نمایشگاه ها پس از کرونا هم ادامه داشته باشد پیامدهای بسیار خوبی برای صنعت نمایشگاهی خواهد داشت . ما در نمایشگاه های خارجی که حضور پیدا کرده ایم و خود شما هم حضور پیدا کرده اید، میدانید که تبلیغات عمومی در شهرهای اروپایی که نمایشگاه برگزار میشود دیده نمیشود ولی زمانی که وارد فضای نمایشگاه میشوید متوجه میشوید که چه افراد متخصصی در نمایشگاه حضور دارند. صرف اعلام کردن در سایت آن  نمایشگاه باعث میشود که تمام متخصصان از سرتاسر دنیا در نمایشگاه حضور پیدا کنند. ما نیز باید به این سمت وسو حرکت کنیم تا نمایشگاه های ما  و بازدیدکنندگان تخصصی تر شوند. این هم باعث رضایت مشارکت کننده ها و هم رضایت بازدیدکننده ها میشود  و هم هزینه برگزاری نمایشگاه را کاهش میدهد . مجریانی که قبلا هزینه هنگفتی را برای اجرای نمایشگاه پرداخت می کردند دیگر نیازی به پرداخت این هزینه ها نیست . با دعوت نامه و بانک اطلاعاتی بازدیدکننده ها را دعوت خواهند کرد. امیدوارم که این روند در صنعت نمایشگاهی کشور تصویب شود و مجریان و مشارکت کننده های نمایشگاهی به سمت جذب متخصصین و افراد خاص حرکت کنند تا نمایشگاه ها پر بارتر شوند.

    در مورد تقویم نمایشگاهی نمایشگاه اصفهان بفرمایید .  به نظر میرسد که سال آینده سالی باشد که یکسری گشایش ها با توجه به توافقات احتمالی در صنعت نمایشگاهی و صنعت کشور اتفاق بیافتد.پیش بینی شما برای سال آتی چیست و از برنامه های خود بگویید
    به نظر من پیشرفت در صنعت نمایشگاهی زمانی اتفاق می افتد که برنامه ریزی در آن وجود داشته باشد . اگر برنامه ریزی در صنعت نمایشگاهی وجود نداشته باشد نه تنها پیشرفت نخواهد کرد بلکه پسرفت نیز خواهد داشت . شما اگر به نمایشگاه هایی که در کشور های پیشرفته اتفاق می افتد توجه کنید، برنامه ریزی های بلند مدتی برای صنعت نمایشگاهی خود دارند. یعنی فلان نمایشگاه تخصصی که قرار است برگزار شود از چند سال قبل مشخص است که چنین نمایشگاهی در چنین شهری قرار است برگزار شود. به همین دلیل هم مجریان نمایشگاهی ، هم بازدیدکنندگان و هم مشارکت کنندگان از چند سال قبل برای حضور در نمایشگاه برنامه ریزی می کنند. حتی نمایشگاه هاییکه  برای 5 یا 10 سال آینده برنامه ریزی شده حتی اقدام به فروش غرفه های خود نیز کردند. ولی متاسفانه این موضع در ایران  اتفاق نیافتاده است . این برنامه ریزی بلندمدت حتی میان مدت وجود ندارد. و بعضا مشاهده می کنیم که همان سال یا حاکثر یک سال قبل برنامه ریزی انجام می دهند و تقویم های نمایشگاهی بعضا 3 ماه ، 6 ماه یا حداکثر1 ساله در ایران اتفاق می افتد.اگر ما در انجمن نمایشگاهی ایران به دنبال این هستیم که تقویم 5 ساله ای مشخص کنیم که صنعت نمایشگاهی ایران بتواند برنامه ریزی 5 ساله برای حضور مشارکت کننده های خارجی و داخلی انجام دهد. ما در نمایشگاه اصفهان حداقل یکسال قبل از زمان اجرای نمایشگاه تقویم مشخص است . تقویم نمایشگاهی ما برای 1400 کاملا مشخص است .حتی قراردادها منعقد شده است و میدانیم که در 1400 چه نمایشگاه هایی در چه زمان هایی قرار است برگزار شود.البته باید متغیر کرونا نیز درنظر گرفته شود . امیدواریم که وضعیت عدم شیوع کرونا بهتر شود و بتوانیم نمایشگاه ها در زمان مقرر در 1400 برگزار کنیم . ولی ما به دنبال این هستیم که تقویم 1401، 1402 و 1403 نیز معین کنیم و قرار داده های اظهارهای آتی را هم منعقد کنیم . البته این مستلزم این است که فرایند های قانونی در سازمان توسعه تجارت و سازمان صمت هم برنامه ریزی ها شود . ما تفاهم نامه ای با سازمان توسعه تجارت و آقای دکتر زادبوم در سال جاری منعقد کردیم . در این تفاهم نامه یکی از بند ها مربوط به تقویم 5 ساله است . یعنی ما به دنبال این هستیم تقویم سایت های استانی را 5 ساله اخذ کنیم ، البته بعضی از استان ها تقویم را ارائه دادند و این ها را در کارگروهی که در سازمان توسعه و تجارت است ارائه دهیم و نسبت به تصویب این تقویم ها برای 5 سال آینده اقدام کنیم.

    انتخاب برگزارکنندگان نمایشگاه در اصفهان به چه نحوی انجام می شود؟
    ببینید به هر حال تا سال 96 اکثر نمایشگاه ها توسط خود شرکت نمایشگاه ها برگزار میشد. ولی اصول برگزاری نمایشگاه ها در دنیا به این صورت است که ما یک سایت نمایشگاهی داریم ، یک ارگانایزر (organizer ) داریم ، مشارکت کننده و بازدید کننده هم داریم. وظایف هر کدام و نقششان در نمایشگاه مشخص است . مدیران نمایشگاهی و سایت ها در دنیا هدفشان ایجاد،حفظ و توسعه سایت نمایشگاهی است که معمولا توسط دولت و حاکمیت های محلی انجام میشود . پس وظیفه دولت ها ایجاد بستری است که بخش خصوصی بتواند از آن بستر استفاده کند. سایت نمایشگاهی نیز یک بستر اقتصادی است . پس وظیفه آنها ایجاد ، حفظ و توسعه سایت نمایشگاهی است . دومین ضلع از سایت نمایشگاهی ارگانایزر یا مجریان یا به قول شما برگزارکننده های نمایشگاهی هستند. سومین هم مشارکت کننده ها و بازدیدکننده ها هستند. ما از سال 96 که کار خود را در نمایشگاه اصفهان شروع کردیم این ضلع ها هرکدام در جای خودقرار بگیرند و از سال 96 تمام نمایشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم. یعنی خودمان هیچ نمایشگاهی برگزار نکردیم . ارگانایزرها و مجریان را هدایت کردیم تا آنها نمایشگاه را برگزار کنند.به همین دلیل آن کار و برنامه ای که انجام دادیم در سال 98 محقق شد و تمام نمایشگاه ها حتی نمایشگاه فرشی که امروز می بینید به بخش خصوصی واگذار شد و این واگذاری باعث تفکیک وظایف بین سایت و مجریان نمایشگاهی شد و پیامدهای بسیار خوبی نیز داشت و از لحاظ کیفیت نمایشگاه های ما بهبود یافت ، همچنین از لحاظ کمی نیز افزایش دیده شد زیرا بخش خصوصی محدودیت هایی که ما داریم را ندارند و همچنین حق آنها نیز هست که نمایشگاه برگزار کنند . بنابراین ما تمام نمایشگاه را واگذار کردیم و خود ما هیچ نمایشگاهی را برگزار نمی کنیم ولی بستر را آماده می کنیم، هماهنگی های لازم و حمایت های لازم را از مجریان نمایشگاهی انجام می دهیم . ما در شرکت نمایشگاه ها برای این که مجریان خوبی را جذب نمایشگاه بکنیم ، جدولی را تهیه کردیم و مجریانی که تقاضا کردند را امتیاز بندی کردیم . از جمله یکی از راه های کسب امتیاز برگزاری نمایشگاه در سطح استان و کشور است. اگر نمایشگاه تخصصی در اصفهان یا کشور برگزار کرده باشد امتیاز محسوب می شود. دفتر شرکت داشتن، نیروی متخصص نمایشگاهی امتیاز محسوب میشود. به هرحال یک جدول امتیازات مشخص کردیم و براساس جدول امتیازات افراد در مزایده‌های شرکت نمایشگاه ها شرکت کردند و مجریان را انتخاب کردیم . به هرحال فرایند انتخاب مجریان ما از طری امتیاز دادن و مزایده است .الان تمام مجریان سال 1400 انتخاب شده اند و ما در پی این هستیم که برای 1401برنامه ریزی کنیم. امیدوارم که سال آینده با واکسینه شدن افراد و کاهش شیوع کرونا ، صنعت نمایشگاهی به جای اصلی خود برگردد و امید این را داریم که سال 1400 بسیار بهتر از سال 1399 باشد و نمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام میشود و برای 1400 هم برنامه ریزی همین وجود دارد  که با فاصله گذاری و عایت پروتکل های بهداشتی نمایشگاه ها را برگزار کنیم و امیدواریم که سال 1400 سال خوبی برای صنعت نمایشگاهی باشد.

    اگر مطلب پایانی هست بفرمایید ...
    این نکته را هم بگویم که صنعت نمایشگاهی خود هدف نیست بلکه وسیله ای برای رونق اقتصادی ، افزایش اشتغال، افزایش صادات غیرنفتی  می باشد. هدف اصلی ما از برگزاری نمایشگاه ها ،رونق اقتصادی، افزایش اشتغال، افزایش صادرات غیرنفتی و در نهایت توسعه همه جانبه در کشور می باشد. ما اعتقاد داریم که صنعت نمایشگاهی می تواند کانالی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و توسعه همه جانبه باشد و امیدواریم مسئولین توجه بیشتری به صنعت نمایشگاهی داشته باشند واهالی صنعت نمایشگاهی هم جدیت خوبی دارند و انشالله این جدیت ادامه داشته باشد تا بتوانیم از طریق صنعت نمایشگاهی به توسعه همه جانبه در کشور دست پیدا کنیم . این مسئله ای نیست که من میگویم، مسئله ای که در جهان اتفاق افتاده است . در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده است . از طریق صنعت نمایشگاهی به توسعه اقتصادی دست پیدا کرده اند، از این طریق به ماندگاری توریست دست پیداکرده اند و از طریق صنعت نمایشگاهی ایرلاین های خود را توسعه داده اند.امیدواریم که صنعت نمایشگاهی در کشور ما همچنین نقشی را ایفا کند و بتواند به توسعه همه جانبه در کشور کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت