مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران خبر داد

ثبت‌نام ۱۵ ناشر برای حضور مستقیم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

عصر نمایشگاه- شهرام‌نیا از مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در برنامه‌های تخصصی و نشست‌های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد.

ثبت‌نام ۱۵ ناشر برای حضور مستقیم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا ، امیرمسعور شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) درباره تعداد ناشرانی که برای حضور مستقیم در نمایشگاه فرانکفورت 2016 ثبت‌نام کرده‌اند؛ گفت: آمار ناشرانی که تاکنون برای شصت‌وهشتمین نمایشگاه فرانکفورت ثبت‌نام کرده‌اند، 15-14 نفر است. آنها تقاضا کرده‌اند در فضای غرفه ایران شرکت داشته باشند و تعدادی از ناشران هم آثار خودشان را فرستاده‌اند.

    به گفته شهرام‌نیا؛ همچون سال گذشته اتحادیه در انتخاب کتاب‌هایی که قرار است از سوی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 2016 عرضه شود با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همکاری داشته باشد. به همین منظور در جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتحادیه و چندین تشکل تخصصی دیگر در حوزه کتاب کم و کیف این همکاری مشخص می‌شود.

    وی گفت: قطعا بنا نیست که مشارکت تشکل‌ها در نحوه حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت حذف شود و براساس رویه‌ای که معاونت فرهنگی و موسسه در پیش دارند؛ همکاری با تشکل‌های نشر و مشارکت این نهاد‌ها رو به افزایش خواهد بود نه کاهش.

    شهرام‌نیا درباره بخش‌های مختلف غرفه ملی ایران در شصت و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت نیز اطهار داشت: ساختار کلی غرفه ایران در دو بخش غرفه بزرگسال (سالن‌های عمومی) یا ملی و غرفه بخش کودک (سالن 3) درنظر گرفته می‌شود. در غرفه ملی معمولا نیز سه تا چهار بخش مختلف خواهیم داشت. بخش اول مختص به ناشرانی است که برای حضور در غرفه ملی ثبت‌نام کرده‌اند و فضایی اختصاصی به اندازه یک استند به آن‌ها تعلق می‌گیرد. هزینه این فضا‌ها نیز معقول و متعادل و البته از ناشران حمایتی در حد 1/5 تا 1/6 هزینه‌ای که برای اجاره غرفه، طراحی‌ها و دکور از ناشران دریافت می‌شود؛ صورت می‌گیرد.

    وی افزود: بخشی هم به تشکل‌های نشر اختصاص خواهد داشت که علاوه بر مکاتبهٔ رسمی که با برخی تشکل‌ها داشتیم فراخوان عمومی برای این منظور نیز منتشر شده تا تشکل‌های علاقه‌مند به نمایندگی از ناشران حوزه خود در فرانکفورت حضور داشته باشند. بخش دیگر غرفه نیز به عرضه موضوعی کتاب‌هایی که برخی ناشران به صورت مستقیم در نمایشگاه شرکت می‌دهند اختصاص می‌یابد. این بخش درواقع مخصوص ناشرانی است که خودشان مستقیما در نمایشگاه حضور ندارند اما تمایل دارند که کتاب‌هایشان در فرانکفورت ارائه شود.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ادامه داد: در کنار این‌های فعالیت‌های تخصصی حوزه نشر بین‌الملل نیز در غرفه ایران برگزار می‌شود. از جمله اینکه امسال فضایی برای معرفی گرنت و حمایت از نشر کتاب ایرانی در بازار جهانی اختصاص خواهد داشت تا دو طرح گرنت سازمان فرهنگ و ارتباطات که با نام تاپ عرضه می‌شود و گرنت مصوب شده توسط معاونت فرهنگی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت عرضه شود. بحث‌های مرتبط با بعد بین‌المللی نمایشگاه تهران هم در فرانکفورت دنبال می‌شود.

    برنامه‌های عمومی و نشست‌های تخصصی که برای معرفی نشر ایران و حتی فرهنگ ایرانی در روزانه چند ساعت در ایام نمایشگاه فرانکفورت برگزار می‌شود نیز از دیگر برنامه‌های ما در این نمایشگاه است که فضایی را به خود اختصاص می‌دهد. رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم قرار شده امسال به صورت جداگانه در نمایشگاه حضور نداشته باشد و در‌‌‌ همان بخش برنامه‌های عمومی مشارکت کنند.

    شهرام‌نیا در توضیح متراژ غرفه ایران نیز یادآور شد: متراژ غرفه هم همچون سال‌های گذشته در بخش عمومی و اصلی نزدیک به 200 متر است. کمی کمتر و بیشتر آن بعد از نهایی شدن نقشه مشخص می‌شود و در بخش کودک هم 40 متر غرفه در اختیار نشر ایران خواهد بود.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین از حضور نمایندگانی از اهالی قلم و نویسندگان در نمایشگاه فرانکفورت 2016 خبر داد و بیان کرد: امسال هم مطابق روال چند سال گذشته برنامه داریم که حتما هم از اهالی قلم و نویسندگان بزرگسال با معرفی بنیاد ادبیات داستانی و شعر ایرانیان و هم از نویسندگان کودک و نوجوان بنا به معرفی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نمایشگاه فرانکفورت مهمانانی خواهیم داشت.

    البته احتمال دارد غیر از دو نویسنده که با تقبل کامل هزینه سفر به فرانکفورت دعوت می‌شوند، با حمایت‌های حداقلی که توانایی آن را داشته باشند؛ زمینه حضور تعدادی از نویسندگان دیگر را هم در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت فراهم کنیم.

    او در پایان تاکید کرد: در مورد خبرنگاران هم مطابق دوره‌های گذشته بعد از قرعه‌کشی از میان خبرنگاران کتاب نماینده یک رسانه با تقبل تمام هزینه و دو نماینده از رسانه‌هایی دیگر با تامین نیمی از هزینه سفر به فرانکفورت خواهند رفت تا این رویداد مهم فرهنگی جهانی را پوشش خبری بدهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت