مسئول کمیته فنی و معماری پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی:

اکسپو فرصتی برای توسعه

عصر نمایشگاه- سید حسین میرظفرجویان معاون فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و مسئول کمیته فنی و معماری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نوشت: اکسپو رویدادی صرفا انتفاعی نیست، بلکه صحنه‌ای برای نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کشورها در چارچوب موضوع نمایشگاه و دورنمای توسعه آنها می‌باشد.

اکسپو فرصتی برای توسعه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، در چهل ویکمین شماره مجله نمایشگاه یادداشتی از مهندس سید حسین میرظفرجویان معاون فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و مسئول کمیته فنی و معماری پاویون ایران در اکسپو 2020 دوبی منتشر شد که در ادامه میخوانیم.

    یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد در چشم انداز بلند مدت و انجام فعالیت موثر برای ارتقای سطح اشتغال و ایجاد روابط بین المللی و تبادل فرهنگی ملتها و جلب گردشگران ، نمایشگاههای جهانی (اکسپو) می‎باشند. این نمایشگاهها با نمایشگاههای تجاری که در سطوح ملی و بین المللی برگزار می گردد متفاوت می باشد و بسیاری از کارشناسان بین المللی حوزه نمایشگاهها اعتقاد دارندکه این نمایشگاهها از پیشرفته ترین و گسترده ترین نمایشگاهها و بنظر اینجانب المپیک نمایشگاهها می باشند و در دراز مدت در اختیار تجارت قرار می گیرند.

    نمایشگاه های جهانی یا به بیانی اکسپوها موضوعاتی جهانی را که بازتاب تجربیات متنوع انسان ها هستند را در بر می گیرند. نقش اکسپو بسیار فراتر از نمایش تکنولوژی‌های نوین بوده و در حقیقت متمرکز بر پیش‌بینی چالش‌های جمعی فرا روی بشر می‌باشد. اکسپو یک رویداد بسیار پراهمیت در عرصه جهانی است و با توجه به مدت زمان طولانی برگزاری آن حدود شش ماه، بسیاری درجه اهمیت آن را فراتر از المپیک‌ها و مسابقات ورزشی جهانی ،که هم مدت زمان محدودتر و بصورت تخصصی ورزشی می باشد، می‌دانند.
    اکسپوها توسط دفتر نمایشگاه های بین‌المللی(  BIE )  که مقر آن در پاریس است سازماندهی، و هر 5 سال یکبار برگزار می‌گردند .اکسپو رویدادی صرفا انتفاعی نیست، بلکه صحنه‌ای برای نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کشورها در چارچوب موضوع نمایشگاه و دورنمای توسعه آنها می‌باشد. هر اکسپو براساس یک موضوع (یا چالش) جهانی و در محلی که به صورت ویژه برای این رویداد ساخته می‌شود برگزار می‌گردد و محلی برای تعامل و ارتباط رو در رو بین تفکر و دستآوردهای ملت ها و بازدیدکنندگان محسوب می‌گردد و  از بزرگترین ویژگی‌های اکسپو فراهم آوردن محیطی مسالمت آمیز و به دور از هرگونه مسایل سیاسی است که مشارکت کنندگان از سراسر دنیا با بازدیدکنندگان می توانند در آن به تعامل فرهنگ و تاریخ و تمدن و مسایل اقتصادی بپردازند و بنوعی کشورهای کوچک بدون مرزی را در کنار یکدیگر می سازند و در طول دوره برگزاری بدون تشریفات خاص سیاسی، ملاقات‌ها و نشست‌هایی در چارچوب مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی با یکدیگر برگزار می‌کنند. علاوه برمطالب بیان شده ،موارد زیر را نیز می توان از اهداف کلی اکسپو ها در نظر گرفت:

      تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک
      به اشتراک گذاردن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع مشترک جهانی
      نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص
      تقویت و حمایت از اکسپوها بعنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی
      افزایش و ارتقا رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی
      ایجاد رونق اقتصادی در کشور میزبان
      ایجاد درآمد و ثروت برای کشورهای مشارکت‌کننده از طریق برقراری روابط تجاری جدید
      بازار سازی برای کالاهای دارای مزیت نسبی
      آشنایی جهانیان با ظرفیت های اجتماعی کشورها
      نمایش دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی هر کشور
      معرفی رویکردهای آتی کشورها حول محور موضوع اکسپو
      معرفی جاذبه های گردشگری کشورها
      نمایش دستاوردهای جدید هر کشور علی الخصوص در حوزه علم و آینده و بهره برداری از صنایع خالق
      برگزاری جلسات تجاری در حوزه های معرفی شده در اکسپو
      فعال شدن بخش تجاری در فضای پاویون
      گسترش مبادلات در حوزه های تجاری- فرهنگی- اجتماعی
    موضوع نمایشگاه از سوی کشور میزبان و با تایید BIE تعریف می‌گردد و برگزارکننده در طول دوره برگزاری بدنبال دستیابی به راه‌کارهای علمی و عملی بدست آمده از سوی مشارکت‌کنندگان در جهت رفع یک مسئله یا چالش جهانی است.

    ایران برای نخستین بار با دستورامیرکبیر در اکسپوی لندن که در سال 1851 میلادی برگزار شد شرکت کرد. از آنجا که امیر کبیر به توسعه صادرات ایران و رشد صنایع علاقه فراوانی داشت بر طبق اعلانی که در روزنامه وقایع اتفاقیه منتشر کرد از صاحبان صنایع دعوت کرد تا کالاهای خود را به نمایش بگذارند که ایران نیز در آن حضور فعال داشت و این موضوع مسئولیت کشورمان را برای حضور در اکسپوها سنگین‌تر می‌کند. لازم بذکر است که تاکنون بیش از 64 اکسپو در اقصی نقاط دنیا برگزار شده است و ایران علاوه بر اکسپوی 1851 در دوره های مختلف در قبل و هفت دوره پس از انقلاب اسلامی بطور رسمی که در کشورهای کره جنوبی، پرتغال، آلمان، ژاپن، چین، ایتالیا و قزاقستان برگزار گردیده حضور  داشته است.
    مرکز اصلی اکسپو  2020 ، سایت 438 هکتاری ، که بخشی از مرکز تجارت جدید دبی خواهد بود . کارتوسعه شهری جبل علی، واقع در نیمه راه بین دبی و ابوظبی ؛ در سال 2015 آغاز شده و برنامه ریزی شده است که  این محل برای سال 2020آماده خواهد شد .

    طرح کلی سایت اکسپوی 2020 ، توسط شرکت چند ملیتی طراحی شده است که ترکیبی از غرفه های ملی، فضاهای آموزشی، سالن های عملکردی، و امکانات میزبانی در اطراف یک هسته مرکزی است.
    فضا دارای هسته‌‌ای مرکزی  با ویژگی های سه منطقه بزرگ ، هریک اختصاص داده شده به یکی از سه تم اکسپو است،  فضای این  رویداد بزرگ با الهام از بازار سنتی عربی، شکل گرفته است.

    در نمایشگاه جهانی 2020 دوبی تاکنون بیش از 180 کشور و سازمان جهانی جهت حضور در آن ثبت نام و در حال ساخت پاویون مستقل و یا برنامه ریزی جهت حضور موثر هستند. نکته قابل تامل در این عرصه بزرگ جهانی، هنرنمایی طراحان و مهندسین در طراحی پاویون کشورشان با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است که منجر گردیده رویداد اکسپو را به یک صحنه رقابت جهانی در به نمایش گذاشتن توان، مهارت و دانش معماری برگرفته از سنت و مدرنیته تبدیل نماید و از آنجاییکه برای اولین بار در خاورمیانه و برآورد حدود  25 میلیون نفر بازدید کننده  که از این تعداد حدود 80 درصد بازدیدکنندگان غیر بومی هستند فرصت بسیار مناسبی برای بهره برداری تجاری ، معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و تولیدی کشور و برندسازی آن در جهت گسترش مبادلات تجاری ،معرفی اقلیم و تنوع آب و هوایی و پتانسیل‎‌های گردشگری کشور در جهت افزایش درآمد این بخش  و  راه‎اندازی فضای تجاری در پاویون به منظور معرفی و فروش کالاهای دارای مزیت نسبی کشور و هم چنین نمایش دستاوردهای جدید در حوزه علم  و آینده برای کشورمان خواهد بود
    در این راستا نیز پس از موافقت دولت مبنی بر مشارکت در اکسپوی 2020 دوبی و معرفی شرکت نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران به عنوان نماینده ایران و مدیریت پاویون کشور، در زمستان سال 97 استارت جدی کار جهت حضور موفق کلید خورد و ستاد اکسپوی 2020 دوبی در شرکت نمایشگاهها تشکیل و به تبع آن کمیته فنی و معماری ستاد اکسپو با توجه به اولویت برنامه ریزی تهیه طرح پاویون ایران در دوبی برای اجرای سریعتر امور با توجه به محدودیت زمان تشکیل گردید
    پس از تشکیل ستاد و پیگیری های انجام شده  بابت حضور ایران بصورت مستقل و بشکل پاویون با ساخت  ویژه در اکسپوی 2020 دوبی ( در طول دوره های مشارکت اکسپوها پس از انقلاب ، برای بار دوم است که کشورمان بصورت مستقل و بشکل پاویون مشارکت خواهد نمود. در دوره‌های گذشته ایران در پاویون های  مختلف حضور  می یافت . در اکسپوی سال2000هانوور آلمان در سالن مشترک با دیگر کشورها ساخت پاویون ایران را انجام گرفت و در سالهایکره جنوبی1993 ، 1998 پرتغال ، 2005  ژاپن و 2010 چین و 2017 قزاقستان از سالن های ساخته شده توسط برگزار کننده ( میزبان ) استفاده کرده بود و در اکسپوی  میلان2015 با دریافت زمین، نسبت به ساخت پاویون با تم ویژه مرتبط با موضوع اکسپو  اقدام نمود.)

    بررسی های  انجام گرفته، مقرر گردید که طراحی پاویون ایران از طریق برگزاری مسابقه انجام پذیرد و با استفاده از تجربه دوره های گذشته و استفاده از خرد جمعی، به تدوین شرح خدمات و آیین نامه ارزیابی کیفی انتخاب مشاورین ذیصلاح،  اقدام به دو نوبت آگهی فراخوان عمومی دعوت از مشاورین به منظور حضور در مسابقه طراحی پاویون ایران انجام پذیرد که پس از تثبیت شدن حضور و انتخاب محل و متراژ پاویون ایران ، که به سرعت انجام پذیرفت ستاد مسابقه طراحی پاویون ایران شکل گرفت و  بنده به عنوان مدیر مسابقه ساماندهی کار را بعهده گرفتم و با کمک اعضای ستاد ، پس از جلسات متعدد کارشناسی و حرفه ای و بررسی اسناد و مدارک مشاوران، نهایتاً 10 مشاور که امتیاز بالاتری را کسب نمودند انتخاب و قرارداد همکاری، کمک هزینه، تهیه طرح و ماکت با آنان منعقد گردید که در مدت حدود 2 ماه طرح مورد نظر خود را با توجه به دفترچه شرح خدمات و تم انتخابی ایران تهیه و ارائه دهند تا توسط داوران انتخابی که از بهترین و باتجربه ترین اساتید از جامعه معماری و از دانشگاههای مختلف کشور: دانشگاه تهران - اصفهان، تبریز، آزاد و شهید بهشتی هستند مورد ارزیابی قرار گیرند که این امر محقق گردید و بیانیه داوران منتشر گردید و نهایتاً 3 طرح برتر انتخاب شد و جوایز شرکتهای طراح پرداخت گردید. لازم بذکر است که در جلسه نهایی ارزیابی داوران جناب دکتر حناچی شهردار محترم تهران نیز حضور داشتند که در نیمه اول تابستان 98 اینکار به سرانجام رسید و طرح نهایی با تغییراتی جزیی برای ساخت پاویون ایران با توجه به جمیع نقطه نظرات و صرفه و صلاح توسط هیات مدیره محترم شرکت نمایشگاهها انتخاب گردید.

    پس از انتخاب طرح نهایی، تهیه فاز 1 پیشرفته برای ساخت پاویون ایران توسط طراح منتخب و همچنین پیگیری تاییدیه اکسپو 2020 دوبی برای طرح منتخب ایران در دستور کار ستاد اکسپو ایران قرارگرفت پس از تهیه نقشه های فازیک پیشرفته توسط طراح و مشاور داخلی و به منظور اخذ تاییدیه نهایی از ستاد اکسپوی دوبی اقدام به تهیه شرح خدمات و انتخاب architect of record  (AOR) جهت مجوز فعالیت در دوبی و سایت اکسپو 2020 دوبی گردید که مرحله بسیار سختی بود  که بحمداله پس از انتخاب  AOR  و بررسی طرح و تطبیق با قوانین ومقررات اکسپوی 2020 دوبی ، تاییدیه نهایی از بابت کانسپت نهایی و طرح پاویون ایران از سوی مسولین اکسپوی 2020 دوبی انجام پذیرفت
    در ادامه ستاد اکسپو مقدمات انتخاب پیمانکار ساخت پاویون ایران را در برنامه قرار داد که پس از دریافت BOQ   از مشاور منتخب طرح و تهیه اسناد مناقصه ، برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار ساخت پاویون ایران (GC) General Contractor   انجام و پیمانکار ساخت پاویون ایران انتخاب گردید و طبق قرارداد انشاا ظرف مدت پنج ماه ساخته خواهد شد . تحویل زمین پاویون ایران از سوی مسئولین اکسپوی 2020 دوبی و انجام مراسم کلنگ زنی برای شروع عملیات ساخت پاویون ایران  در هفته اول بهمن ماه 98 با حضور مقامات ایرانی و اماراتی و آقای دکتر حسین زاده کمیسر جنرال ایران در اکسپوی 2020 دوبی و جمعی از اعضای ستاد اکسپو انجام پذیرفت و بیشتر مسئولان اکسپو که در مراسم حضور داشتند طرح پاویون ایران را بسیار جالب و چشم نواز دانستند لازم بذکر است است که پاویون ایران  در فاز( منطقه ) حرکت Mobility   و مابین پاویون های فرانسه و پرو قرار دارد و در حال حاضر پاویون فرانسه و ایران عملیات ساختمانی را انجام می دهند و پرو هنوز اقدامی ننموده است
    پس ازعملیات خاکبرداری و شروع فعالیت های ساختمانی بدنبال وقوع بحران شیوع کرونا و و بتعویق افتادن یکساله اکسپو دوبی و توقف بخش عمده ای از فعالیت های اکسپو روند پیشرفت پروژه به کندی انجام می پذیرفت که پس از استقرار ریاست جدید شرکت نمایشگاهها جناب آقای دکتر زمانی و برطرف نمودن مشکلات پیشرو و تاکید ایشان بر سرعت عملیات ساختمانی و اعزام گروههای فنی و اجرایی دوبی و همچنین با حضور در ستاد دوبی و ملاقات های موثر ، خوشبختانه در دو ماه گذشته عملیات اجرای فونداسیون پاویون به پایان رسید و با ورود آهن آلات به سایت اکسپو، عملیات سازه پاویون در حال انجام می باشد.

    در حال حاضر جلسات ستاد اکسپوی داخلی و همچنین ستاد ملی بطور جد در خصوص طرح محتوایی پاویون ایران تشکیل میگردد تا دیگرکمیته های ستاد اکسپو ( فرهنگی ، هنری و اجتماعی – گردشگری – علمی و فناوری – اقتصادی _ روابط عمومی و اطلاع رسانی- برنامه ریزی و پشتیبانی ) که در تهیه برنامه های محتوایی نقش موثری دارند برنامه های خود را ارایه نمایند تا پس از تصویب ستاد اکسپو و تایید مقام عالی وزارت صمت، عملیات اجرایی آن آغاز گردد تا انشاا... با محتوای غنی از فرهنگ و هنر و تمدن و اقتصاد و گردشگری و علمی و فناوری  ایران ، بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت