گشایش نمایشگاه توانمندسازی شرکت‌ها در تامین نیاز پتروشیمی‌های ماهشهر

عصر نمایشگاه- نخستین نمایشگاه توانمندسازی شرکت‌های منطقه در تامین نیازهای عمومی و تخصصی صنایع پتروشیمی در بندر ماهشهر روز دوشنبه در آیینی گشایش یافت.

گشایش نمایشگاه توانمندسازی شرکت‌ها در تامین نیاز پتروشیمی‌های ماهشهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان روز دوشنبه در آیین گشایش این نمایشگاه بیان کرد: در استان خوزستان حدود 2 هزار واحد صنعتی وجود دارد که 10 درصد از این واحدها، بیش از 90 درصد سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. سید نوراله حسن‌زاده افزود: عمده‌ی سرمایه‌گذاری‌ها در خوزستان در صنایع مادر و بزرگ اتفاق افتاده است و صنایع پتروشیمی بیش از 40 درصد سرمایه‌گذاری را در خوزستان به خود اختصاص داده است.

    وی ادامه داد: در استان خوزستان بیش از 400 واحد قطعه‌ساز وجود دارد که بخش زیادی از این واحدها در دوران تحریم شکل گرفته است.

    حسن‌زاده با بیان اینکه واحدهای کوچک، متوسط و پایین دستی باید بر اساس نیازهای واقعی منطقه شکل بگیرند افزود: نخستین شرط تشکیل واحدهای کوچک و بزرگ، بازار کالای تولیدی آن است.

    اختصاص سه هزار هکتار برای احداث شهرک تخصصی صنایع پایین دستی

    وی خواستار برگزاری مستمر این نمایشگاه‌ها در منطقه شد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌ زیادی در صنایع پتروشیمی و صنایع مادر اتفاق افتاده، در سال 94 به وزارت نفت پیشنهاد احداث شهرک تخصصی صنایع پایین دستی و میانی در خوزستان ارایه شد.

    وی افزود: این پیشنهاد از سوی وزارت نفت پذیرفته شد و این شهرک به عنوان شهرک صنایع پایین دست امیدیه تصویب شد، اما در نظر داشتیم این شهرک در حدفاصل منطقه ویژه‌ی اقتصادی پتروشیمی فعلی به سمت امیدیه یا هندیجان و در نخستین نقطه‌ای که محیط زیست و منابع طبیعی مجوز آن را صادر کنند، احداث شود.

    حسن‌زاده بیان کرد: اکنون این فرصت فراهم است و برای احداث این شهرک سه هزار هکتار از سوی دولت تصویب شده و دولت مکلف است زیرساخت‌ها را تا ورودی این شهرک فراهم کند.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در ادامه خواستار استقرار منابع مالی صنایع پتروشیمی در منطقه شد و افزود: با توجه به اینکه بانک‌ها بر اساس منابع، تسهیلات ارایه می‌کنند، در صورت استقرار منابع مالی پتروشیمی‌ها در منطقه، بانک‌ها توانمند شده و تحول خوبی در منطقه ایجاد می‌شود.

    نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام‌خمینی(ره) نیز در این آیین گفت: در این منطقه، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد و شهرستان بندر ماهشهر از همه‌ی نعمت‌های الهی که لازمه پیشرفت اقتصادی می‌باشند، برخوردار است.

    حبیب آقاجری ادامه داد: متاسفانه با وجود تمام این ظرفیت‌ها، آمار بیکاری در این منطقه بسیار بالاست، به طوری که روزانه حدود 80 نفر با موضوع اشتغال به دفاتر ما در حوزه انتخابیه مراجعه می‌کنند.

    وی با انتقاد نسبت به ایجاد نشدن صنایع پایین دستی در منطقه خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها در سطح منطقه بسیار خوب است، اما اگر با اتمام آن، تولیدات شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌ها از سوی صنایع خریداری نشده و نیازها از خارج منطقه تامین شود، برگزاری این نمایشگاه بی‌فایده است.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر گردش مالی صنایع پتروشیمی در بانک‌های‌ شهرستان انجام شود و بانک‌ها به کارگاه‌ها تسهیلات دهند، تحول خوبی در بحث تولید به وجود خواهد آمد. 

    نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام‌خمینی(ره) با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب امسال به نام سال تولید، پیشتیبانی و رفع موانع تولید افزود: چندین سال است که ایشان در رابطه با نامگذاری سال‌ها، مباحث اقتصادی را مطرح می‌کنند ولی متاسفانه ما توجهی به این موضوع نمی‌کنیم که اگر توجه می‌کردیم، وضع خیلی بهتر بود.

    وی گفت: انتظار می‌رود بانک‌ها، صنایع و مجموعه‌ی مدیران‌ شهرک‌های صنعتی کمیته‌ای تشکیل داده تا بتوانیم شاهد جهش در بحث اشتغال‌زایی منطقه باشیم.

    آقاجری با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای بومی در صنایع پتروشیمی افزود: انتظار داریم صنایع پتروشیمی در بحث انتخاب پیمانکار، پیمانکاران بومی که کیفیت کار خوب با قیمت مناسب ارایه داده را اولویت قرار دهند، اما متاسفانه در بعضی جاها، با اینکه پیمانکاران بومی این شرایط را دارند، از آنها استفاده نمی‌شود و این موضوع در کاهش اشتغال زایی در منطقه تاثیر می گذارد.

    مدیر برند، مسوولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در خصوص نمایشگاه توانمندسازی حمایت از شرکت‌های منطقه در تامین نیازهای عمومی و تخصصی صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر بیان کرد: در سال‌های گذشته صنعت ‏پتروشیمی گام‌های بلندی در حوزه مسوولیت اجتماعی برای مناطق همجوار صنعت برداشته است،اما شاید یکی از اشکالات، تداوم نداشتن و پروژه محور بودن به جای پروسه محور بودن این برنامه‌ها بود؛ یعنی کارهای خوب زیادی انجام ‏شد اما به دلیل مقطعی و کوتاه مدت بودن آن ثمره‌ای که باید از آن حاصل می‌شد، نشد.‏

    جواد گلی ادامه داد: توصیه مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس این بوده که کاری را ‏آغاز کنید که بتوانید ادامه دهید، نه اینکه مقطعی باشد؛ چرا که باعث آسیب به مردم است و در نتیجه ساختار جدیدی در گروه در ‏حوزه مسوولیت اجتماعی ایجاد شده که هدف ‏آن، انجام کارهای مسوولیت اجتماعی ادامه‌دار و ماندگار است.

    وی افزود: امیدواریم تفاهم‌نامه‌های متعددی که در این نمایشگاه منعقد خواهد شد، زمینه ساز یک گردش مالی خوب در ‏ماهشهر و موجب جذب نیروی کار و توسعه این شهرستان شود.‏

    گفتنی است نخستین نمایشگاه توانمند سازی شرکت‌های منطقه در تامین نیازهای عمومی و تخصصی صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر تا 11خرداد در شهرک بعثت بندر ماهشهر دایر است و ورود به این نمایشگاه برای عموم آزاد نیست.

    این نمایشگاه در 125 غرفه با همت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در راستای مسوولیت های اجتماعی و با همکاری سازمان‌های مربوطه مانند سازمان صنعت، شرکت های تولیدی و صنعتی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن حمایت از زندانیان با هدف توانمندسازی و حمایت از شرکت های منطقه در تامین نیازهای پتروشیمی ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) برگزار شده است.

    شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان ودر کرانه خلیج فارس  واقع است و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با 21 پتروشیمی در این شهرستان قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت