در نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد؛

نمایشگاه کتاب تهران به خودکفایی نزدیک است

حضور ۲۶۱۹ ناشر داخلی در سی‌وپنجمین دوره این رویداد

عصر نمایشگاه- نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، قائم مقام و سخنگوی این‌ رویداد در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

نمایشگاه کتاب تهران به خودکفایی نزدیک است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا، یاسر احمدوند (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران) در ابتدای این نشست اظهار کرد: سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار بخوانیم و بنویسیم از چهارشنبه 19 اردیبهشت تا شنبه 29 اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه بزرگترین اجتماع فرهنگی ایران است و با حضور انگیزه‌مند و مشتاقانه ناشران خوبمان در دو بخش مجازی و حضوری امیدواریم این رویداد نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی و ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتابخوانی باشد.

    احمدوند خاطرنشان کرد: طبیعتا نمایشگاه بعد از گذشت 35 دوره به قوامی رسیده که جایگاهی ویژه را در خانواده‌های ایرانی به خودش اختصاص داده است. از همه خانواده‌های ایرانی دعوت می‌کنم که در این رویداد حاضر باشند و امیدوارم میزبانی شایسته و خدمتگذاری لایق برای مردم عزیزمان و ناشران باشیم. تلاش شده که بخش‌های مختلف نمایشگاه ارتقا پیدا کند و بتوانیم ضعف‌ها را پوشش دهیم و جبران کنیم.

    وی افزود: در جهت افزایش سطح رفاهی و هم در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم از چند و چون نمایشگاه نقشه کامل غرفه‌های این رویداد به زودی در دسترس رسانه‌ها قرار داده خواهد شد. تلاش شد که واگذاری غرفه‌ها به ناشرانی که کار ساخت و ساز دارند زودتر انجام شود و از امروز همه ناشران طبق اطلاع‌رسانی صورت گرفته غرفه‌هایشان را دریافت می‌کنند. برنامه‌های فرهنگی متعددی پیش‌بینی شده که توسط کمیته فرهنگی حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد. دو محور اصلی را باید تذکر بدهم که یک موضوع مساله برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین است که هم کار حجمی و هم نمادسازی برای یادبود مردم غزه تدارک دیده شده و همچنین حضور نمایندگان فرهنگی، اصحاب فرهنگ و قلم، تقدیر از نویسندگان و ناشران فعال در حوزه فلسطین مدنظر قرار گرفته است. همچنین به دلیل فرا رسیدن ایام کرامت ویژه‌برنامه‌هایی برای گرامیداشت زنان و دختران ایران تدارک دیده شده است.

    رئیس نمایشگاه کتاب در ادامه تأکید کرد: نمایشگاه کتاب در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می‌شود و تعدادی از ناشران علاوه بر بخش حضوری در بخش مجازی هم خواهند بود. پیش‌بینی می‌کنیم حجم استقبال و مراجعه مردم بیشتر باشد. حدود 60 ناشر خارجی و قریب به 50هزار عنوان کتاب در این دوره عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم حدود 70 تن مرسوله خارجی داشته باشیم و همینطور میزبان رویدادی با عنوان رویداد نشر ایران در روزهای 24.25 و 26 اردیبهشت ماه در بخش خارجی خواهیم بود. این رویداد به منظور آشنایی ناشران خارجی با نشر ایران برنامه‌ریزی شده و حدود 20 مهمان خارجی خواهیم داشت. امیدواریم این اتفاق شروع ارتباط بیشتر ناشران ما با جامعه نشر باشد.

    علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائم مقام نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب تهران) در ادامه این نشست اظهار کرد: پس از پایان نمایشگاه سی‌وچهارم ارزیابی‌هایی درباره نمایشگاه صورت گرفت که امیدوارم بتوانیم خدمات در نظر گرفته شده را به مردم عزیزمان ارائه دهیم. آنچه که در دو دوره گذشته تجریه شد، نمایشگاهی به وسعت مرزهای ایران اسلامی است که تلاش می‌شود اتفاقاتی که در در محل مصلی امام (ره) رخ می‌دهد در سراسر کشور هم استفاده شود.

    رمضانی خاطرنشان کرد: بیش از 70 دستگاه در حوزه‌های مختلف خدماتی مثل شهرداری تهران، ایمنی، انتظامی مثل مجموعه انتظامی تهران و سایر دستگاه‌ها مثل پست، بانک ملی ایران، مصلای امام خمینی (ره) و دیگر مجموعه‌ها در برگزاری این رویداد با ما همکاری دارند. برای سال سوم کلیه ناشران در محوطه مسقف حضور دارند با این تفاوت که متراژ در اختیار ناشران هم گسترش پیدا کرده است.

    وی افزود: مجموعه تعداد پارکنیگ‌ها افزایش پیدا کرده است اما از عموم مردم عزیزمان درخواست می‌کنیم برای بازدید از نمایشگاه تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. سه درب جدید به محوطه اصلی مصلی اضافه شده که دو در برای ورود نفرات و یک در هم برای خودروها در نظر گرفته شده است. از تمام جهات جغرافیایی شهر تهران ورود نفرات و خودرویی به محل برگزاری نمایشگاه را داریم.

    مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات خاطرنشان کرد: موضوع گردشگری ادبی مورد توجه اصحاب رسانه و نمایشگاه قرار گرفته است. بن در نظر گرفته شده برای دانشجویان 700 هزار تومان است که 40 درصد وزارت ارشاد پرداخت می‌کند. اساتید و هیئت علمی دانشگاه‌ها هم 800 هزار تومان بن دریافت می‌کنند که 50 درصد از سوی وزارت ارشاد تامین می‌شود. بن‌ها در بخش مجازی استفاده می‌شوند و نمایشگاه حداقل در شش سالن دیگر غیر از شبستان فعال است.

    وی افزود: امسال در ثبت‌نامی که برای خبرنگاران انجام شد، حجم بسیار زیادی از خبرنگاران غیر از خبرنگاران فرهنگی هم شاهد بودیم و بیش از 275 نفر کارت ثابت و تعدادی هم کارت روزانه صادر می‌شود. 84 نفر از شهروند خبرنگارانی که ثبت‌نام کردند، در روزهای نمایشگاه حضور دارند. 30 نفر از نمایندگان رسانه‌های خارجی در این نمایشگاه حاضر می‌شوند. امسال هم نرم‌افزار و بله و هم نشان به کمک نمایشگاه خواهند آمد؛ مرکز پاسخگویی نمایشگاه مثل سالهای گذشته با قریب 100 نفر از پاسخگویان فعال است که افراد می‌توانند با شماره 91009898 تماس بگیرند و بیش از 120 نفر برای اطلاع‌رسانی به مردم در نمایشگاه مستقر خواهند بود.

    وی افزود: مجموعه مشاوره کتاب را امسال در یک نقطه در ناشران عمومی و دو نقطه ناشران کودک و نوجوان خواهیم داشت. نمایشگاه امسال بزرگداشت فردوسی را در تقویم زمانی خودش دارد و امسال غیر از جوایز وزارت ارشاد جوایز دیگری نیز اهدا می‌شود.

    رمضانی درباره میزان ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا امروز حضور 2619 ناشر قطعی شده و 250 ناشر هم در مراحل قبلی هستند که عمدتا به بخش مجازی اضافه خواهند شد.

    در ادامه این نشست یاسر احمدوند درباره بودجه نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه‌ای در ردیف‌های بودجه اختصاص یافته مجلس ندارد و با وجود درخواستی که دادیم نتوانستیم بودجه‌ای دریافت کنیم. قبل از استقرار این دولت بیش از 50 تا 70 درصد بودجه نمایشگاه را دولت می‌پرداخت. وزارت ارشاد اسلامی فعلی تلاش شد حجم بودجه دولت در هزینه‌های نمایشگاه کاهش پیدا کند. سال گذشته حدود 80 درصد بودجه را نمایشگاه از هزینه‌های خودش به دست آورد و امسال هم این روند ادامه دارد و با همه توسعه‌ای که در کار نمایشگاه صورت گرفته میزان اتکای نمایشگاه به بودجه دولتی کاهش پیدا کرده و حدود 20 درصد از بودجه این رویداد را دولت می‌پردازد. این دستاورد بزرگی است و نمایشگاه با روند سابق در آستانی تعطیلی بود و عملاً از یک رویداد در حال تعطیلی امروز به یک نمایشگاه خودکفا رسید. آنچه که دولت کمک می‌کند بیشتر به بخش یارانه مربوط می‌شود و تلاش داریم تا پایان این دولت همه هزینه‌ها بر دوش خود نمایشگاه باشد.

    وی افزود: عملکرد نمایشگاه در دستگاه‌های نظارتی و نهادهای مرتبط مثبت ارزیابی شده است. امسال هم ناشرانی داریم که در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند و این طبیعی است و طبیعتا اگر اولویت‌بندی برای حضور ناشران در نمایشگاه وجود داشته باشد، اولویت با کسانی است که حضور مستمر دارند.

    احمدوند در پاسخ به پرسشی درباره تخلف برخی ناشران تصریح کرد: امسال تلاش کردیم که اگر مشخص شد ناشری آثار ناشران دیگر را کپی کرده یا استفاده نادرست و غیرقانونی از آثار ناشران دیگر داشته در نمایشگاه حضور پیدا نکند. این کار احتیاج به یک کار جمعی و گروهی دارد تا آثار اصیل و با کیفیت ارائه شوند و تلاش ما این است که اینگونه ناشران کمتر حضور داشته باشند.

    رمضانی نیز در بخش دیگر این نشست درباره حضور پلتفرم‌های فضای مجازی، اظهار کرد: ناشران دیجیتال امسال در دو سالن مجزا حضور دارند و سکوها هم می‌توانند در این مجموعه حضور پیدا کنند.

    در بخش دیگر این نشست احمدوند درباره تخلفات صورت گرفته در سال‌های قبل تصریح کرد: اگر تخلفات منجر به‌عدم حضور و کاهش متراژ سالن باشد، این جریمه اعمال شده که البته تعدادشان بسیار اندک است و در فضای داخلی دو ناشر امروز نتوانستند حضور داشته باشند.

    احمدوند درباره اجاره‌بهای غرفه‌ها در نمایشگاه کتاب گفت: اجاره‌بها برای غرفه‌ای با هزینه روزی پانصد هزار تومان به نظرم عدد بالایی نیست و با هزینه‌های واقعی برگزاری نمایشگاه بسیار فاصله دارد. حتما هزینه‌های نمایشگاه از محل اجاره‌ها تامین نمی‌شود و این مورد حتی یک پنجم هزینه‌های نمایشگاه را پوشش نمی‌دهد.

    وی افزود: تلاش وزارت ارشاد و وزیر محترم در روزهای گذشته بر این بوده که امکان بهره‌مندی از یارانه برای بخش‌های مختلف فراهم شود و امیدواریم با مساعدت دولت محترم این امکان فراهم شود و تلاش ما بر این است که امسال یارانه‌ها افزایش بیشتری داشته باشد.

    احمدوند درباره میزان بن در نظر گرفته شده برای نمایشگاه کتاب گفت: طبق آیین‌نامه نحوه مصرف بن در نمایشگاه نهادها و سازمان‌ها می‌توانند تا 20 درصد از آورده خودشان اضافه‌تر بن دریافت کنند. هر بنی که در وزارت فرهنگ اختصاص پیدا می‌کند در جهت افزایش کتابخوانی است. به سازمان و نهادها بن رایگان اهدا نمی‌شود و به متولیان و کسانی که در نمایشگاه کمک می‌کنند عدد پایینی بن داده می‌شود. کل این عدد بیش از 10 میلیارد تومان در سال گذشته است.

    رئیس نمایشگاه کتاب تهران تأکید کرد: مهمان ویژه نمایشگاه کتاب کشور هند انتخاب و اعلام شد که دلیل انتخاب هم روابط گسترده فرهنگی و سابقه دیرینه فرهنگی است. شاید این اتفاق مطلوب حوزه حکمرانی هند نباشد اما تلاشمان این بود که ارتباط فرهنگی ما با ناشران هند صورت بگیرد و درحالیکه حضور کشور هند قطعی بود بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی کشورمان هند بیانیه‌ای منتشر کرد که حضور اتباع کشورش در ایران و اسرائیل را ممنوع اعلام کرد و بنابراین امکان حضور اتباع هند فراهم نبود و علی‌رغم تلاش‌های سفیر این کشور نتوانستند این ممنوعیت را بردارند و بنابراین کشور یمن جایگزین شد. تلاش‌ها و تدابیر حداکثری صورت گرفت اما اتفاقاتی رخ داد که خارج از پیش‌بینی هر کسی بود. در این دوره نمایشگاه محیط مناسبی در شبستان برای موضوع فلسطین آماده خواهد شد.

    وی درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه مجازی و فیزیکی گفت: به دلایل مختلف همزمانی دو بخش مجازی و فیزیکی ترجیح داده شده است. برگزاری همزمان فوایدش بیشتر تشخیص داده شده و با وجود زحماتی که برای برخی ناشران دارد ولی فوایدش بیشتر است. ما امکان استفاده از بن را در فضای فیزیکی نداریم، در ایام برگزاری نمایشگاه فضای رسانه‌ای کشور درگیر کتاب است و معلوم نیست بتوان موج رسانه‌ای دیگری در زمانی دیگر برای بخش مجازی ایجاد کرد. برخی ناشران نیز این همزمانی را بهتر می‌دانند و جمع‌بندی‌ها ما را به این نتیجه رسانده که همزمانی بهتر است.

    رمضانی نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: امسال ماشین‌های اختصاصی از ایستگاه مصلی و هم از ورودی‌های خیابان شهید بهشتی در نظر گرفته شده و مراجعین از طریق ون‌ها می‌توانند مسافت را تا شبتسان طی کنند. آسانسورهای شبستان نیز برای کسانی که از مصلی می‌آیند آماده است.

    وی درباره‌عدم ارائه یارانه بخش کودک گفت: برای بخش کودک یارانه جداگانه در نظر گرفته نشده ولی همه یارانه‌ها برای بخش دانشگاهی یا عمومی هزینه نمی‌شود و افراد می‌توانند با یارانه‌شان از ناشران کودک هم خرید کنند. امسال طرح تجهیز مدارس امسال نیز وجود دارد که هزار مدرسه یارانه دریافت می‌کنند.

    احمدوند درباره همزمانی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با همکاری ستاد انتخابات سه صندوق سیار در محل مصلی امام خمینی (ره) پیش‌بینی شده و این سه صندوق در محیط‌های عمومی مصلی قرار دارند.

    وی درباره یارانه مدارس گفت: در ارائه این یارانه، تجهیز کتابخانه‌های مدارس مورد نظر است که مدیران مدارس می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کرده و کتابها را انتخاب می‌کنند.

    احمدوند درباره حضور مهمان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: هیچ اشکالی ندارد که نمایشگاه مهمان نداشته باشد اما این اتفاق، سنت خوبی است و برخی نمایشگاه‌ها مهمان ویژه دارند و برخی نمایشگاه‌ها در دنیا مهمانی ندارند. ارتباطات فرهنگی ما با یمن گسترده و دیرینه است و یمن همواره سرزمین اندیشمندان و متفکران بوده و این ظرفیت وجود دارد و بنابراین تأکید دارم که ظرفیت یمن کوچک شمرده نشود.

    رمضانی درباره حذف بن‌های کاغذی و کارتهای الکترونیکی گفت: از زمانیکه بن‌های کاغذی و کارتهای الکترونیکی توضیع شد با مساله نقد شدن یارانه‌ها مواجه بودیم و بردن یارانه‌ها به بخش مجازی جلوگیری از نقد کردن و همچنین فراهم کردن شرایطی است که افراد بتوانند از بخشی از یارانه خود استفاده کنند و مجبور نباشند که تمام مبلغی که بن دریافت کرده‌اند را کتاب بخرند. امکان بروز خطاهایی وجود دارد و ما هم گزارشاتی داریم اما حجم گزارشات که در مرکز پاسخگویی نمایشگاه داریم به شدت اندک است و با این حال از مردم عزیزمان خواهش می‌کنیم که مرکز پاسخ نمایشگاه را در جریان خطاهای صورت گرفته بگذارند چراکه برقراری هر گونه ارتباط مالی با ناشران غیرقانونی است.

    احمدوند درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: بسیاری از کشورهای دنیا جاهای ثابتی برای نمایشگاه ندارند و در تهران فعلا بهترین مکان مصلی است. اگر روزگاری در تهران امکانات بهتری فراهم شد طبیعتا نمایشگاه از آن استقبال می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت