در گالری یک فرهنگسرای ارسباران ؛

برگزاری نمایشگاه عکسی با عنوان «تهران شهر زندگی» در ارسباران

عصر نمایشگاه- «تهران شهر زندگی» نام نمایشگاه عکسی است که از ۲۵ تیرماه در گالری یک فرهنگسرای ارسباران به نمایش گذاشته شده‌ است. مسئول اجرای این نمایشگاه گفت:از تمام ظرفیت عکاسی استفاده می‌کنیم و هر کسی می‌تواند با تلفن همراهش عکس بگیرد و برای ما ارسال کند.

برگزاری نمایشگاه عکسی با عنوان «تهران شهر زندگی» در ارسباران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ، «تهران شهر زندگی» نام نمایشگاه عکسی است که از 25 تیرماه در گالری یک فرهنگسرای ارسباران به نمایش گذاشته شده‌ است. «احسان رأفتی» عکاس و مدرس عکاسی، هماهنگ کننده و برپا کننده این نمایشگاه است که در گفتگوی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» گفت: ابتدا دغدغه‌ای در ذهن من بود که به زندگی مردم تهران مربوط می‌شد. برای مثال  نمی‌دانیم 20 سال پیش  به چه شکل زندگی می‌کردند، چگونه لباس می‌پوشیدند و اصلاً مرجعی برای مطالعه زندگی اجتماعی مردم وجود ندارد. بنابراین به ذهنم رسید کتابی را  برای آینده گردآوری کنیم. کتابی که شاید امروز کاربرد زیادی نداشته باشد ولی مطالعه آن  20 سال بعد، اطلاعات زیادی از مردمان امروز و زندگی در این دوران به مراجعان می‌دهد.

    وی افزود: البته هدف ما گردآوری ساده‌ این کتاب بود تا نمایانگر زندگی عادی و اجتماعی مردم باشد. بنابراین هشتکی  در اینستاگرام تعریف کردیم و تصمیم گرفتیم کتابی از منتخب این عکسها منتشر کنیم.

    رأفتی در مورد علت اصلی برپایی این نمایشگاه عنوان کرد: خوشبختانه دو جلد از این کتابها تحت عنوان پاییز و زمستان تولید شده و در اختیار عموم قرار گرفته است و دو جلد دیگر نیز آماده چاپ است. تصمیم بر این شد که نمایشگاهی با 60 فریم برگزیده این کتاب‌ها منتشر کنیم تا کتاب این آثار بهتر دیده  شود. البته سعی کردیم از هر عکاسی عکس داشته باشیم و به صرف خوب بودن عکاس همه عکس‌هایش را در نمایشگاه نیاورده‌ایم.

    وی تاکید کرد: مخاطب هدف ما جامعه امروزی نیست؛ هر چند از مخاطب امروزی استقبال می‌کنیم. اما می‌خواهیم 20 سال دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم و روایتگر زندگی در تهران قدیم برای آنها باشیم.

    هماهنگ کننده نمایشگاه «تهران شهر زندگی» در مورد علت منتشر نشدن جلد تابستان و بهار این کتاب عنوان کرد: این دو جلد آماده چاپ است ولی یک دلیل برای منتشر نشدن آن وجود دارد. واقعیت این است که  دو جلد بهار و تابستان کمی تلخ شده‌ است. ما سعی کرده‌ایم روایتی واقعی از تهران داشته باشیم و از میان واقعیت‌ها گلچینی نداشته‌ایم. این باعث شده که این دو جلد کمی تلخ به نظر برسد.

    وی افزود: چون ما برای تولید این کتاب بخشی از بودجه را از مرکز ارتباطات شهرداری گرفته‌ایم. آنها معتقدند این کتابها تلخ است. از دو کتاب دیگر نیز انتقادات بدی شد. علت این انتقادها نیز وجود کارتن خواب و معتادان در کتاب است. در صورتی که ما معتقدیم این کتاب جشن و عروسی و زیبایی‌های تهران را نیز به تصویر کشیده‌ است اما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که در تهران مسائل تلخ نیز وجود دارند.

    رأفتی تصریح کرد: مدیران شهرداری خیلی خوب با ما همکاری کردند و قبول داشتند که تهران علاوه بر زیبایی‌هایش، معضلاتی نیز دارد که باید دیده شود ولی متأسفانه افرادی در روند اجرای پروژه اخلال ایجاد کردند. هدف ما از نمایاندن  تلخی‌ها و شادی‌ها در این کتاب پایبند بودن به واقعیت بوده است؛  نمی‌خواستیم 20 سال بعد کتاب با دیدگاه تبلیغاتی در کتابخانه‌ها خاک بگیرد و دیده نشود.

    وی افزود: ما نمی‌خواهیم مجموعه‌ای که گردآوری کردیم تحریف شود.معتقدیم همانطور که تهران پل طبیعت دارد کاتن خواب هم دارد و باید تمام این زوایا را با هم بازتاب کرد. اگر چنین  نباشد مردم متوجه می‌شوند که این کتاب تبلیغاتی است و کتاب مورد توجه مخاطبان قرار نمی‌گیرد.

    رأفتی در مورد ادامه روند این پروژه گفت: تعاملاتی در حال شکل گیری است که حتما به انتشار این دو کتاب منتهی خواهد شد و در ادامه اگر بتوانیم هر فصل یک کتاب منتشر ‌می‌کنیم اما اگر مشکلی به وجود بیاید ممکن است این گردآوری‌ها را هر دو فصل انجام دهیم که البته به دلیل دراز مدت بودن طرح، به پروژه لطمه ای وارد نخواهد کرد.

    وی تاکید کرد :تا روزی که زنده باشم این پروژه را ادامه خواهم داد چراکه این پروژه دغدغه شخصی من است. اگر مسئولان فعلی در این زمینه با ما همکاری نکنند. این کتابها را با  مجموعه دیگری ادامه خواهیم داد. چرا که جامعه ما در حال تغییر است و تهران امروز هیچ شباهتی به 20 سال پیشش ندارد و ما باید امروز را برای فرزندانمان ثبت کنیم.

    مسئول اجرای نمایشگاه «کتاب شهر زندگی» تصریح کرد: از تمام ظرفیت عکاسی استفاده می‌کنیم و هر کسی می‌تواند با تلفن همراهش  عکس بگیرد و برای ما با هشتگ «tehrandailylife #» ارسال کند. تا به امروز حدود سه هزار نفر در این مجموعه به ما کمک کرده‌اند و من همیشه به این دوستان یادآوری می‌کنم که شما حتما عکس بگیرید و نگران دیده نشدن آن نباشید. این عکسها حتما در آینده دیده خواهند شد و شما جزء تاریخ خواهید بود.

    وی در مورد نحوه انتخاب عکسها برای کتاب گفت: تیم 5 نفره‌ای وجود دارد که عکسهای مورد علاقه خود را گلچین می‌کنند. اگر عکسی را بیش از 3 نفر انتخاب کنند، به کتاب بعدی اضافه خواهد شد. در این مجموعه هم عکاس حرفه‌ای وجود دارد هم فردی معمولی که با موبایل عکس می‌گیرد و سعی کردیم خیلی کیفیت عکسها را ملاک انتخاب قرار ندهیم.

    رأفتی با اشاره به این که اولین نمایشگاه این مجموعه در نگارستان شهر برگزار شده، گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را ادامه خواهیم داد و در حال مذاکره با موزه زندان قصر هستیم که بخشی را نیز به ما اختصاص دهند.

    مسئول اجرای نمایشگاه «کتاب شهر زندگی» در پایان گفت: این کتاب 5000 نسخه چاپ شده که دلیل آن حمایت‌های شهرداری است و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد؛ گرچه حتی با نبود حامیان مالی ما با سخت کوشی  به تولید این مجموعه ادامه خواهیم داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت