با حضور سفیران ایتالیا و واتیکان در موزه ملی برگزار شد

مراسم پایانی نمایشگاه تندیس های پنه لپه از تخت جمشید تا رم

عصر نمایشگاه- اختتامیه نمایشگاه تندیس های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم شب گذشته طی مراسمی با حضور شخصیت های فرهنگی و سفیران ایتالیا و واتیکان درموزه ملی برگزار شد.

مراسم پایانی نمایشگاه تندیس های پنه لپه از تخت جمشید تا رم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، در مراسم اختتامیه نمایشگاه پیکره هایی برای صلح تندیس های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم که به مدت 4 ماه در ایران به نمایش گذاشته شد رییس پژوهشگاه میراث کشور از آمادگی ایران برای همکاری های فرهنگی مستمر با کشور ایتالیا خبر داد.


    سید محمد بهشتی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مناسبات و تعاملات فرهنگی خود با کشورهای غربی شاهد فراز و نشیب ها و نوساناتی بود، به طوری که این نوسانات گاهی بسیار شدید بوده است.


    وی گفت: اما زمانی که به مناسبات فرهنگی ایران و ایتالیا نگاهی می اندازیم، متوجه می شویم که روابط بین دو کشور خیلی متاثر از این نوسانات نبوده است.


    بهشتی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی روابط ایران با بسیاری از کشورها بیشتر بر محور مناسبات سیاسی و اقتصادی رقم خورده است ادامه داد: در طول سالهای اخیر به نظر می رسد مناسبات ایران با بسیاری از کشورها بر محور تعاملات سیاسی و اقتصادی بوده است اما در این سالها روابط ایران و ایتالیا بیشتر جنبه فرهنگی داشته و کمتر از محورهای دیگر تاثیر گرفته است.


    وی تاکید کرد: روابط فرهنگی میان ایران و ایتالیا سبب شده که این دو کشور شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند و هم اکنون نیز با برگزاری برنامه های فرهنگی تلاش داریم که به شناخت عمیق تر از یکدیگر دست پیدا کنیم.


    بهشتی با اشاره به فعالیت های خود در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی گفت: در تمام سالهایی که در شاخه های متعدد فرهنگ و هنر فعالیت می کردم شاهد پیشگام بودن کشور ایتالیا در تعاملات فرهنگی با کشور ایران بودم. به طوری که همیشه برای اهل فرهنگ و هنر همکاری با کشور ایتالیا راحتر صورت می گرفته و کمتر دچار سوء تفاهم بوده است.
    به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، وی تاکید کرد: درحال حاضر ایران در آستانه تحولی بزرگ در مناسبات بین المللی است. به نظر می رسد در این شرایط جدید، زمینه برای همکاری های بسیار گسترده و عمیق به خصوص در عرصه فرهنگ با کشور ایتالیا کاملا فراهم است.


    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به آمادگی ایران برای ادامه همکاری های فرهنگی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه تندیس های پنه لوپه اقدامی بسیار بزرگ و مهم بود اما باید این نمایشگاه زمینه ای برای ادامه برنامه های فرهنگی بزرگتر باشد و تا آنجا که اطلاع دارم از جانب ما زمینه برای انجام برنامه های بزرگ و مهم وجود دارد.


    مائور و کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران در مراسم پایانی نمایشگاه پیکره ای برای صلح؛ تندیس پنه لوپه از تخت جمشید تا رم هدف از برگزاری نمایشگاه مجسمه های پنه لوپه که استعاره از صلح هستند را پایان تنش های منطقه خواند و گفت: مجسمه پنه لوپه با چشم دوختن به دریا در انتظار بازگشت همسر خود اولیس و پایان جنگ است. پایان جنگ و تنش ها در منطقه خاورمیانه آرزویی است که ما در این برهه زمانی داریم.


    سفیر ایتالیا در ایران گفت: حدود 4 ماه پیش وقتی با وزیر فرهنگ ایتالیا در مراسم افتتاح نمایشگاه تندیس های پنه لوپه در ایران حضور داشتیم مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی صحبت های ارزشمندی را مطرح کردند و مسئولان فرهنگی ایران، ایتالیا و واتیکان نیز وظیفه خود را در تکلیف خطیری و بلند پروازانه ای که بر عهده گرفته بودند به بهترین شکل ممکن انجام دادند.


    وی گفت: نمایشگاه پیکره ای برای صلح؛ تندیس پنه لوپه از تخت جمشید تا رم در واقع یک استعاره بود استعاره ای که به 2500سال پیش بر می گشت.
    مائورو کنچاتوری با اشاره به اینکه تاکنون 4 مجسمه پنه لوپه هیچگاه به طور همزمان در کنار یکدیگر به نمایش در نیامده بودند افزود: مجسمه های پنه لوپه یکی از آثار ارزشمند به شمار می رود که تاکنون 4 خواهر در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته نشده بود. پنه لوپه در اساطیر یونان شخصیتی است که به سمت دریا نگاه می کند و با چشم دوختن به سمت دریا در انتظار بازگشت همسر خود اولیس است. بازگشتی که به معنای پایان جنگ است.


    او به ارتباط نمایشگاه مجسمه های پنه لوپه و تنش های منطقه خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: مجسمه پنه لوپه در آرزوی پایان جنگ است و پایان جنگ و تنش آرزویی است که ما در این برهه زمانی برای منطقه خاورمیانه داریم.


    او همچنین به همکاری های ایران، ایتالیا و واتیکان در برگزاری این نمایشگاه تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد ایران، ایتالیا و واتیکان به بهترین نحو ممکن توانستند این داستان تاریخی را روایت کنند. مردم ما می دانند که خاطرات گذشته بخش مهمی از وجود و حافظه تاریخی ما هستند.

    من فکر می کنم که ما موفق شدیم که برای مخاطبان این نمایشگاه خاطره ملت هایی که از صلح باقی مانده اند را در قالب شخصیت پنه لوپه دوباره یادآوری کنیم.


    به گفته سفیر ایتالیا در ایران، در برگزاری نمایشگاه تندیس های پنه لوپه قدم اول را خواهر بزرگ پنه لوپه ها که درایران است برداشت. هرچند که به اعتقاد آقای طالبیان معاون میراث فرهنگی، برگزاری چنین نمایشگاهی ساده نبود و با دشواری و موانعی همراه بود اما اکنون این موانع رفع شده و از این پس ما شاهد چنین رویدادهای مشابهی با کشور ایران هستیم.


    او گفت: میراث فرهنگی ایران، میراثی بسیار ارزشمند است که حتما باید به مخاطبان ایتالیایی و مردم اروپا شناسانده شود. امید می رود که مراسم اختتامیه تندیس های پنه لوپه آغازی برای مراسم افتتاح دیگر رویدادهای فرهنگی میان ایران و ایتالیا باشد.


    سفیر واتیکان در تهران نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از نخستین حضور واتیکان درموزه ملی جایگاه موزه واتیکان در رم را بیان کرد.


    او در ادامه به بیان نقش و اهمیت هنر به ویژه در پیوند ملت ها پرداخت و گفت : درس هنر به جهان دوری از خشونت و وحشیگری و نشان دادن راه زیبایی است.
    او افزود:همه هنرها از جمله موسیقی ،ادبیات ، تئاتر ، سینما و ...زیبا هستند و بهترین پیام را برای نسل های گذشته و کنونی داشته و دارند.


    لئو بوکاردی از موزه ها به عنوان ارزشمندترین مکان ها در جهان نام بردو ضرورت حضور گروههای مختلف مردم به ویژه جوانان در آنها رابرای پی بردن به هویت خودو اینکه از کجا آمده اند را ضروری ولازم دانست.


    اودرپایان با تاکید براین نکته که هنر بهترین راه برای تداوم گفت وگوهای ما و شناخت و احترام به یکدیگر است ابرازامیدواری کرد مبادله آثار هنری در آینده نیز ادامه یابد.


    گفتنی است این نمایشگاه 4 ماهه برای نخستین بار و براساس تفاهم نامه موزه ملی ،موزه واتیکان و موزه کاپیتولینی و حمایت بنیاد پرادا برگزار شد.


    تندیس پنه لوپه کشف شده در تخت جمشید پس از برگزاری نمایشگاهی 4 ماهه در ایتالیا به همراه 3 همزاد ایتالیایی خود ، دو پیکره از واتیکان و یک پیکره از کاپیتولینی به وطن بازگشت و در سالن مخصوص درموزه ملی در معرض دید عموم گذاشته شد.


    پنه لوپه های ایتالیایی امروز با حضور ماموران گمرک درموزه ملی و تائید بسته بندی های لازم به فرودگاه منتقل و از آنجا به ایتالیا برده می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت